Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 42 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35734
    Björne
    Deltagare

      Hejsan!
      Tänkte starta en projekttråd för att ge lite inspiration till andra och själv kunna få feedback av allt kunnigt folk här.

      Bilen är en Impreza wrx sti från 2006.
      Jag har haft den i snart ett år.
      Är importerad från USA (krockad) av tidigare ägare.
      Den har lite smågodis i form av nysmidd motor (gjort av encrantz) och ett cat-back system.

      Tanken är att fortsätta “uppgradera” bilen med både eftermarknadsprylar och en del egengjorda prylar hehe.

      Ps. Har aldrig skapat tråd förut så ber om ursäkt på förhand om det blir konstigt.

      #287851
      Igge
      Deltagare

        Välkommen! Bara kul med fler projekt att läsa 🙂

        #287855
        Björne
        Deltagare

          #287856
          Björne
          Deltagare

            Bilen ifråga

            #287857
            Björne
            Deltagare

              Jag börjar med bränslesystem av någon anledning. Kanske för att det är viktigt eller kanske för att jag aldrig byggt ett schysst bränslesystem. Aja.

              Catchtank från NUKE
              Dubbla bosch 044:er
              Dubbla NUKE bränslfilter
              Allt ska sitta i reservhjulsbaljan.

              Jag började med att göra en tunn trämall som jag sedan förde över till 3/5 aluminiumdurk och kapade ur.

              #287858
              Björne
              Deltagare


                Sedan gjorde jag en mellanvägg. Bakom den ska batteriet sitta. Det skall även göras en lucka i den så att man lätt kommer åt batteri mm.

                Jag klippte till och skär ut en bit som passar i resevhjulsbaljan. På den ska grejjerna monteras.

                Sedan var det bara att montera. Eller bara och bara. Det tog lång tid att klura ut placeringen på allt. Använder ett rälä+säkring till vardera pump. Styrningen får vi se hur jag gör med senare.

                #287859
                Björne
                Deltagare


                  Under allt satte jag gummilister för att förhindra lite oljud och onödigt skav.

                  Av spillbiten som blev över gjorde jag ett lock så man fortfarande kan kasta in matkassarna utan problem hehe.

                  Men nu är ju tanken 7 meter hög så jag fick göra ett litet hål.

                  #287860
                  Björne
                  Deltagare


                    Jag gjorde även ett tvärschysst extrafäste till tanken som även fungerar som handtag till luckan då den ska svetsas fast där. En bonus är att den skyddar slanganslutningarna lite också.

                    Ja det var allt så länge på bränslbygget. Ska beställa lite mer godsaker om nån vecka. Jag har även byggt en ny relä/säkringsbox som ersätter original ute i motorrummet. Kommer mer om det senare.

                    #287861
                    Björne
                    Deltagare

                      I väntan på att lite pengar ska rulla in så jag kan fortsätta med bränslebygget bestämde jag mig för att flytta bak batteriet. När jag hade tagit bort batteriet såg jag att säkringsboxen hade en stor spricka och locket var också trasigt. Jag gör en ny tänkte jag.


                      Jag började med att ta bort den gamla boxen och mätte ut hur den nya skulle se ut. Ritade upp på ett papper för att få en uppfattning om storlek och om allt får plats. Hade från början tänk göra en helt fyrkantig låda för enkelhetens skull men insåg snabbt att den inte passade in nå bra.


                      Jag plockade isär den gamla boxen och ritade upp lite snabbt hur allt var kopplat sen klippte jag alla kablar.


                      Jag gjorde boxen i fyra delar för enkelhetens skull som jag sedan svetsade ihop.
                      Två stycken sidor en botten och en extra vinkel som sticker ner och där huvudsäkringen sitter.
                      Den blev liksom tårtformad.



                      Jag är inte superbra på att TIG:a Alu men det blev i alla fall dugligt.

                      #287862
                      Björne
                      Deltagare



                        Sedan var det bara att borra alla hål får hållarna och börja koppla friskt.


                        Jag använde bara fyra färger och körde på numrerade kablar istället. Tycker det blir både snyggare och är enklare.


                        Ungefär här börjar jag inse att det kommer rätt trångt men jag hoppas att det går haha.

                        Kabelhögen växer och växer och växer.


                        Tillslut lyckades jag klämma ner allt men det var jävulskt trångt. Aluvinklarna som sitter längs kanterna i boxen ska användas till att lägga dit ett mellanplan i plast där kopplingsplintar ska monteras.


                        Här är mellanplanet med plintar.


                        Här är allt inkopplad. Jag passade ju på att sätta dit 6 stycken avsäkrade extrareläer och 5 stycken extra tomma säkringsplatser. Det är det plintarna är till för. Dom gröna kablarna går till stift 87 på samtliga reläer så där kan jag enkelt plocka ut relästyrd ström om det behövs. Dom gula kablarna går till stift 86 på samtliga reläer så där kan jag lägga till en styrning av valfritt slag för att sedan plocka ut på plinten med dom gröna 87 platserna. Kanon!

                        #287863
                        Björne
                        Deltagare




                          Skarvade in boxen på orginalkablaget och testade med starkablar. Allt funkade fint som tur var. Jag skulle egentligen ha satt dit kontakter för en snyggare look men lyckades inte hitta något vettigt så jag körde med duraceal smälskarver. Kanske nån som vet var det finns att köpa? Nu återstår att snygga till lite runt boxen.

                          Gjorde även ett lock i plast till boxen.
                          Jag överbockade kanterna något på locket så att det liksom snäpper fast så där härligt när man sätter dit det.

                          Tycker att det blev bra och den funkar (än så länge hehe).
                          Men det tog många helger att göra. Trodde att det skulle kunna fixas över en helg men icke. Men så blir det ju alltid så det borde jag ha förstått 😉

                          #287848
                          TMP
                          Deltagare

                            Snyggt! Kul med mycket bilder och beskrivande text till det.

                            #287852
                            Igge
                            Deltagare

                              Läckert! 🙂

                              Lite högre nivå på pysslet än vad en annan gör 😀

                              #287864
                              Björne
                              Deltagare

                                Snyggt! Kul med mycket bilder och beskrivande text till det.

                                Tack! Ska försöka fortsätta med det

                                #287865
                                Björne
                                Deltagare

                                  Läckert! 🙂

                                  Lite högre nivå på pysslet än vad en annan gör 😀

                                  Tackar!
                                  Jasså vad gör du då?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 42 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.