Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 305 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #265000
    Beaver
    Deltagare

      fan va grymt projekt! hoppas dom kommer funka bra!

      #265019
      Gloremir
      Deltagare

        fan va grymt projekt! hoppas dom kommer funka bra!

        Får tacka så mkt.
        Jadu det hoppas jag med. Men ska nog inte vara några problem.
        Inte gjort någon mått ändring, utan bara använt bättre material.
        Ett rätt kul projekt som tagit sin tid.

        Men lägger hellre lång tid än kastar ut massa pengar för att någon annan ska lösa saker.

        #264929
        SPiKE
        Deltagare

          Snyggt jobbat 🙂
          Vad är det för märke/modell på grejerna, ser ut att vara XYZ?

          #264943
          Fricke.w
          Deltagare

            Bra jobbat 🙂 riktigt snyggt.
            Har en på jobbet som bygger sin egen traktor från skratch, men de är bara vansinne tycker ja, nog för att han har de som intresse och hobby, men ändå :O.
            De här är mer på en normal nivå, jobba på 🙂

            #265020
            Gloremir
            Deltagare

              Snyggt jobbat 🙂
              Vad är det för märke/modell på grejerna, ser ut att vara XYZ?

              Det är ett par Ksport, och kan säga såhär. köp ALDRIG dessa. när stängerna rostar och det flagar av, så blir det jack i dom. = läcker och är kassa. Rena skit materialet.

              Bra jobbat 🙂 riktigt snyggt.
              Har en på jobbet som bygger sin egen traktor från skratch, men de är bara vansinne tycker ja, nog för att han har de som intresse och hobby, men ändå :O.
              De här är mer på en normal nivå, jobba på 🙂

              HAHA ja det är väll lite overkill.
              Mjo någerlunda normal nivå iaf. kör på så mkt det går. lite svårt med tid när man har en 6 åring att ta hand om också.

              Tyvärr kommer inte imprezan komma ut något i sommar pga massa oplanerade utgifter.
              Så ska ta 1 sak i taget med den innan mappning nästa vår.

              #265021
              Gloremir
              Deltagare

                Gör det här till en projekttråd för hela bilen istället 🙂

                Händer inget annat med bilen just nu. men får väll helt enkelt döpa om tråden 😛

                #265022
                Gloremir
                Deltagare

                  Spenderat några timmar i garaget idag. Med resultat.

                  Började med att kränga av sommardäcken från bruksbilens fälgar. dom var något dåliga. (läs slicks)
                  Sen på med nya däck.
                  Balansering blir senare i veckan.

                  Men åter till ämnet.

                  Här syns distanserna som sitter inuti dämparna. Taskig skärpa på bilen, men för dom som undrar vad som finns där inne.

                  Vilken jäkla fördel det är att ha en press. Där syns även biten som oljetätningen sitter inuti. detta är sista biten som sitter inuti dämparen.
                  Stången pressas ner 2/3 av höljets längd.
                  Sedan fylls det i 200ml olja, top biten sänks ner samtidigt som stången pressas ner ytterligare för att kunna lägga i låsringen.

                  Här är då mina bak coilovers lackade, egen tillverkad kolvstång samt ihop monterade.

                  Hände dock 2 mindre tråkiga saker. råkade ha sönder 1 oring till munstycket till en av framdämparn. Får skaffa en ny nu i veckan.
                  Det andra som hände var att min son råkade putta ner en av bakdämparna i backen precis när jag fått ihop den.
                  Så vart självklart lackskador på den. Men men bara bättra på lite sen innan montering.

                  #264997
                  zanoii
                  Deltagare

                    Mitt jobb innebär i stora drag att hjälpa kollegorna när skrivaren på kontoret krånglar. En riktigt bra dag får jag koda några rader javascript. Den här tråden (och några andra, liknande) imponerar så djävulskt hårt på mig att jag inte vet var jag ska ta vägen. 🙂 Jag är fylld av respekt för er som kan hantera de där maskinerna och som tar en (i mina ögon) rätt avancerad komponent och lagar eller förbättrar den.

                    #265023
                    Gloremir
                    Deltagare

                      Mitt jobb innebär i stora drag att hjälpa kollegorna när skrivaren på kontoret krånglar. En riktigt bra dag får jag koda några rader javascript. Den här tråden (och några andra, liknande) imponerar så djävulskt hårt på mig att jag inte vet var jag ska ta vägen. 🙂 Jag är fylld av respekt för er som kan hantera de där maskinerna och som tar en (i mina ögon) rätt avancerad komponent och lagar eller förbättrar den.

                      Tackar!!
                      Såna här kommentarer värmer jäkligt mkt, samt får en att vilja fortsätta. allt börjar egentligen med att man ska våga.

                      Hade inte kunnat göra något utav detta om det inte var för min far. varit med honom i garaget sen barnsben. Han är även involverad i detta då han kommer med råd och tips. Samt även hjälper till när det är något som inte vill fungera för mig.
                      Sen också att jag har fri tillgång till hans garage.
                      Där finns det maskiner. och det som inte finns där finns på hans jobb.

                      #265005
                      Gloremir
                      Deltagare

                        Varit ute i garaget nu på förmiddagen.

                        Här kommer en ihop montering utav framdämparen.
                        Tagit bild på steg för steg. förutom när oljan hälls i.
                        Någon kanske uppskattar det =)

                        Stången isatt precis innan den ställs i pressen för att få i oljan samt oljetätningen.

                        Olja isatt

                        Toppdelen ihop monterad

                        Fjäder + damask ditsatt

                        Hållaren till fjädern

                        Och här är den helt ihop monterad.

                        Resultat just nu. 3/4 klara

                        #265024
                        Gloremir
                        Deltagare

                          Farsgubben ringde på morgonen nu. Han har kastat ut volvon ur garaget. Så får jag tag i ny oring så blir det ihop montering av sista dämparen. Samt montering av dom på bilen 🙂

                          #264951
                          Tribbe
                          Deltagare

                            A+

                            #265025
                            Gloremir
                            Deltagare

                              Stor update kommer senare ikväll. men kan ge er en teaser.
                              Bilen kastades in i främre delen av garaget i fredags.

                              #265026
                              Gloremir
                              Deltagare

                                Då ska vi se här.

                                Som sagt så kastades bilen in i garaget i fredags eftermiddag.
                                Hade som dags mål att slita bort orginal dämparna.
                                Sagt och gjort så var det bara att sätta igång.

                                Eftersom fars jaguar upptar billyften så fick jag allt ställa bilen på pallbockar.

                                Framdämparn, sliten lack men fullt fungerande.

                                Bakdämparn, Totalt sopslut. kan trycka ihop dom med handkraft.

                                Här är iaf framdämparen borta. missade att ta kort när jag plockat bort bakdämparen.

                                Där avslutade jag fredagen och var nöjd med det jag hade hunnit med.

                                Lördagen kom och jag gick väll ut i garaget vid 8 tiden.
                                Denna dag vart inte min bästa om man säger så.
                                Till att börja med hade jag satt fel saker i fel rör till dämparna.
                                Så skiftade om grejerna. Tog bara en timme.

                                Sedan monterades det dit vänster fram.

                                Sedan började jag montera dit vänster bak. Och då händer det.
                                Puckot till mig själv tar domkraften och hissar upp bärarmen för att få i bultarna till coilovern. får inte i bulten så jag känner med fingret hur mkt jag ska höja eller sänka. just då säckar domkraften ihop.
                                Resultatet av det vart ett besök på akuten.

                                Inget brutet eller krossat, men nerv och köttskador. hur allvarligt det blir med nerverna får jag veta senare i veckan då jag ska på återbesök.

                                Hur som haver så hade jag tänkt att där stoppar jag för denna helg.
                                Men vaknade imorse och kände att nä fan skiten ska dit helt enkelt.

                                Så ut i garaget. smakar dit dom 3 kvarvarande.
                                Bak ditsatt.

                                Ställbart är så nice.

                                Hur vart då resultatet utav denna renovering?
                                Jo jag är helt nöjd. Kan sänka den betydligt mer om jag vill.
                                Men man ska ju kunna ta sig fram också.



                                Så nu står den där i garaget. nästa grej blir väll o byta downpipe. + svetsa dit en katt.
                                Senare hjulinställning och mappning.

                                #264998
                                emilboylarsson
                                Deltagare

                                  Snyggt jobbat! 🙂

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 305 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.