- Detta ämne har 304 svar, 47,864 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 11 månader sedan av Gloremir.
-
FörfattareInlägg
-
23 juni, 2014 kl. 17:27 #265047GloremirDeltagare
Kan väll säga att bilen står helt strippad.
Väntar på att farsgubben ska bli klar med billyften så jag får upp min där.
Byte av downpipe + race katt står här näst på schemat27 juni, 2014 kl. 14:15 #265048GloremirDeltagareFått hem lite godis till subban,
Oljetemp givare
Samt race kissen =)
30 juni, 2014 kl. 11:28 #265214JoakimOhlssonDeltagareRiktigt grymt projekt. Tummen upp 🙂
30 juni, 2014 kl. 12:48 #265049GloremirDeltagareRiktigt grymt projekt. Tummen upp 🙂
Får tacka så mkt. Får se vart projektet slutar =)
7 juli, 2014 kl. 17:03 #265050GloremirDeltagareHar väll inte hänt så jätte mycket senaste tiden.
Haft mycket annat för mig samt hjälpt far min med hans bilar.
Men nu när dom är ute så kommer jag äntligen in i mitten delen av garaget.Så nu när jag har tillgång till lyften så ska det bytas downpipe, samt bygga om avgassystemet lite grann så jag får på min race kisse.
Bjuder väll på 2 bilder iaf.
7 juli, 2014 kl. 17:26 #265051GloremirDeltagareSånt här gör man på vintern! 😉
Mjo men tog sådan jävla tid att renovera coilisarna.
Sen hade jag tänk ta ut bilen, men vart o göra bilen färdig istället.
Har lite svårt för o låta saker vara halvfärdiga.Så just nu som ska göras är:
Byta downpipe och svetsa om avgasystemet.
Svetsa dit ny värmesköld för kissen.
Laga rost i skärmkanterna bak.
Laga rost på bakluckan (under vingen).
Laga rost vänster framskärm.
Slipa ner och spackla bilen.
Lacka.
Montera ihop.
Byta all olja.
Mappa.Sen är den klar =)
7 juli, 2014 kl. 17:44 #265052GloremirDeltagare🙂 kommer nog bli kanon, kör hårt! Roligt projekt, glöm inte dokumentera, nog många som är intresserade av rostlagningen 🙂
kommer ta bilder så gott det går, har bara mobilen att ta med.
Får duga åt folket =)
Men kommer väll egentligen inte vara mkt till rostlagning.
Kommer kapa ur skiten och lägga ny plåt istället.8 juli, 2014 kl. 14:40 #265053GloremirDeltagareJaha lite dokumentation var det då.
Huven, syns dåligt men lacken har bubblat sig. Förövrigt, något man bör tänka på när man spacklar aluminium då huven är gjord i det.
Vänster framskärm, avskavd färg samt lite rost.
Vänster bakskärm, Rost
Höger bakskärm som då är värst.
Samt dom 2 små fläckarna på bagageluckan. förvånad att det inte var mer rost under vingen.
12 juli, 2014 kl. 11:41 #265054GloremirDeltagareDå var det dags för en update igen då. mindre än vad jag hade tänkt.
Pga att gas jäveln var slut i svetsen.Börjades med att lyfta upp bilen och inspektera hur denns skick var. Kan väll bara säga att jag är mer än nöjd.
Sen börjades det skruvas bort downpipe, vilket helvete det är när saker och ting sitter fast.
Efter 4 avdragna bultar så är äntligen skiten borta.
När den ändå var borta så kände jag på turbon. Verkar helt frisk och kry =)
Sen var det bara o kasta dit den “nya” downpipen
Sedan togs mitten röret bort för att där ska race kissen svetsas dit.
Här kommer den att placeras
Kommer även tillverka ett värmeskydd upp mot karossen.
Och just nu är det stop här. gas till svetsen kommer hem senare i veckan.
21 juli, 2014 kl. 20:38 #265055GloremirDeltagareLiten update då.
Händer ju inte så mkt som är värt att dokumentera.
Dagen har bestått av slipa, slipa och åter slipa. samt lagt spackel på båda kofångarna. (ena hade en krockskada)Dessa bitar har fått sig en grovslipning. imorgon ska dom gås igenom och se vad som ska spacklas innan dom slipas ordentligt.
Även vingen har slipats
Lagt spackel på kofångarna.
Skadan spacklad
Är väll inte så kul o se saker bli slipade och spacklade. men är just det jag håller på med.
21 juli, 2014 kl. 20:59 #264931TurbovinDeltagareÄr det nåt speciellt spackel du använder? Jag bara tänkte att det är väl hyfsat stor risk att det spricker kring reparationen eftersom originalfronten väl är gjord av ABS-plast, PUR eller liknande och det brukar väl inte trivas så bra ihop med vanligt spackel.
Hade en Viggenfront på en Saab en gång som jag lämnade bort till ett företag för att förstora upp gapet och tror det då var glasfiberspackel ihop med PUR-plast. Det höll inte ens för lackeringen utan att det sprack 🙂
Jaja hoppas jag har fel 🙂
21 juli, 2014 kl. 21:13 #265056GloremirDeltagareÄr det nåt speciellt spackel du använder? Jag bara tänkte att det är väl hyfsat stor risk att det spricker kring reparationen eftersom originalfronten väl är gjord av ABS-plast, PUR eller liknande och det brukar väl inte trivas så bra ihop med vanligt spackel.
Hade en Viggenfront på en Saab en gång som jag lämnade bort till ett företag för att förstora upp gapet och tror det då var glasfiberspackel ihop med PUR-plast. Det höll inte ens för lackeringen utan att det sprack 🙂
Jaja hoppas jag har fel 🙂
Fick spacklet av min lackerare. Står på burken att det är till för abs plast. så jag hoppas att det ska funka. om inte så får jag allt ta o köpa ny front och bakdel vid ett senare tillfälle.
22 juli, 2014 kl. 20:21 #265057GloremirDeltagareJaha för att ni ska slippa se mitt spacklande och slipande så visar jag istället att jag fått dit race kissen.
Glömde tyvärr bort att ta bilder under tidens gång. men bjuder iaf på hur det ser ut nu.Upp med subban. (Alla bör skaffa sig en lyft, så skönt att slippa kravla under bilen)
Och sedan sitter det på plats.
Svetsat med pinne, var ända jag hade för rostfritt. Så fogarna är inte snygga, men dom håller ihop och är täta.
28 juli, 2014 kl. 19:25 #265058GloremirDeltagareJa det händer väll inte så mkt som är värt att visa.
Finns roligare saker än att spackla och slipa.
Men har iaf beställt hem lite prylar.
Frontläpp
Tändstift
Oljefilter
Olika pluggar som gått sönder.4 augusti, 2014 kl. 20:28 #265059 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.