Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 305 totalt)
  • Författare
    Gloremir
    Deltagare

Update om vad som har hänt under denna 4 dagars helg.

Först så rev jag ner den gamla ljuddämparen då jag inte ville ha den, mest pga att den lät för lite.
      Men upptäckte när jag fått ner den, att den var sprucket i fogen mellan rör och burk.

Samtidigt när den var nere så tyckte jag det såg väldigt svart ut i avgassystemet.
      Och mkt riktigt, ja bilden får tala för sig själv 😛

Men men hur som helst, på lördagen drog jag iväg till strängnäs för att möta Markan här på forumet.
      Av honom inhandlades en Afterburner Raptor dämpare. dock är ju denna till en 01:a, så hade räknat med att få modda lite fästen.

Som sagt fästet måste moddas, (något konstigt med bilden, linke rakt över.

Dom bakre fästena går i utan problem. men ska moddas lite så ljuddämparen hamnar lite lägre. just nu sitter den så högt att kofångaren inte går på.

Utöver detta så har det varit en hel del små pyssel.
      Skruvat dit lite muttrar på olika ställen som tydligen har saknats, Letat läckor o grenrör och uppipe, letat luft läckor osv, har en konstigt ljud och ojämn tomgång.
      Ljudet är inte direkt en knackning utan ja svårt o förklara.och finns endast där när motorn är kall och man är under 1500rpm. när motorn är varm är ljudet helt borta. film las ut på fb sidan om någon vill se.
      Felsökning kommer fortsätta nästa barnlediga helg.

Skillnad på ljud?
      Här med Ninja II ljuddämpare
      https://www.youtube.com/watch?v=sNFz3qQ7cDg

Och här med Afterburner Raptor
      https://www.youtube.com/watch?v=gCzQYNaq5hM

Gloremir
      Deltagare

Då var det dags för en update igen då.

Skulle enbart montera min oljetemp givare i helgen. men ja det spårade ur som vanligt.
        Började med att riva bort intercoolern för att komma åt bättre. och ja vad får man se då?
        Krokigt stag + att fästet är av.

Sen kom det till urspårningen då. Gick igenom alla slangar och insåg först att det snart var dags att byta vissa kylarslangar för dom började bli dåliga.
        MEN såg även att inlet röret till turbon var riktigt dåligt, så var bara att börja skruva bort hela insuget för att få bort skiten.
        Demontering pågår.

Insug borta.

Dåligt rör, vill någon ha? jag lovar ni får det gratis 😛

Sen tyckte jag mitt expansionskärl var i så dåligt skick så fick bli en liten slipning och lackning.
        Obs dåliga bilder, vette fan vad som hände.

Men men nu ska det beställas hem lite slangar o grejer så fort lönen kommer.

Javiisst
        Deltagare

Då var det dags för en update igen då.

Skulle enbart montera min oljetemp givare i helgen. men ja det spårade ur som vanligt.
          Började med att riva bort intercoolern för att komma åt bättre. och ja vad får man se då?
          Krokigt stag + att fästet är av.

Sen kom det till urspårningen då. Gick igenom alla slangar och insåg först att det snart var dags att byta vissa kylarslangar för dom började bli dåliga.
          MEN såg även att inlet röret till turbon var riktigt dåligt, så var bara att börja skruva bort hela insuget för att få bort skiten.
          Demontering pågår.

Insug borta.

Dåligt rör, vill någon ha? jag lovar ni får det gratis 😛

Sen tyckte jag mitt expansionskärl var i så dåligt skick så fick bli en liten slipning och lackning.
          Obs dåliga bilder, vette fan vad som hände.

Men men nu ska det beställas hem lite slangar o grejer så fort lönen kommer.

var det jobbigt med få bort insuget ?
          jag kommer själv inleda det när det ska på nya grejer senare och har lite panik hur det ser ut med allt runtom lol

Gloremir
          Deltagare

var det jobbigt med få bort insuget ?
            jag kommer själv inleda det när det ska på nya grejer senare och har lite panik hur det ser ut med allt runtom lol

Ja detta var ju första gången jag tog bort insuget på en impreza. Så det var lite pillrigt med alla slangar och kablar. En del givare som satt bakom saker. T.ex generatorn. Men finns lite guider på nätet. Så följde 1 och det tog mig runt 1-2 timmar.
            Har du inte tummen mitt i handen så klarar du det galant.

Javiisst
            Deltagare

Ja detta var ju första gången jag tog bort insuget på en impreza. Så det var lite pillrigt med alla slangar och kablar. En del givare som satt bakom saker. T.ex generatorn. Men finns lite guider på nätet. Så följde 1 och det tog mig runt 1-2 timmar.
              Har du inte tummen mitt i handen så klarar du det galant.

aha okej skicka gärna guiden på pm om du kan 🙂

Gystompa
              Deltagare

Ett sånt där ben har jag liggandes om du behöver

Gloremir
                Deltagare

Redan ordnat. Men behöver det som det fästs i på växellådan. Ska se vad Subaru tar för det. Kostar 10£ i England

Gloremir
                  Deltagare

Och idag fick jag mitt lilla paket. jäkligt snabb leverans från do88 må jag säga.

Vet att y-slang kittet inte passar min. men det raka slangen till spjäll huset passar, och även dump slangen. om det går att kapa y-slangen så jag får en passande 90 graders böj så är det bonus. Passar den inte så köper jag enbart en 90 graders böj o sätter dit =)

Baardh
                    Deltagare

När jag köpte mina kylarslangar från do88 så var det knappt att jag fick dit dom pga att dom hade för lite innerdiameter. Den undre kylarslangen har dessutom inte samma form som original slangen så den kunde jag inte använda pga att den krockade med mitt intercooler rör (fmic). Men får hoppas att din installation går smidigt 🙂

Fladric
                      Deltagare

Hade samma problem på min -01 WRX, det vara bara ca hälften av slangarna som passade, resten var fel form eller dimension på :p Men som sagt, hoppas det är bättre på din modell! 🙂

Hursom ska man ge do88 att de är jäkligt snabba med leveranserna! Beställde delar igår kl 13:00, de skickades kl 15:00 och jag kunde hämta ut dem idag kl 12:30! Det är snabbt 🙂

Gloremir
                        Deltagare

Ja vi får helt enkelt se hur passformen är.
                          Håller tummarna.
                          Ja mail svar och leveranser är snabba som satan. Skickade mail sent i söndags. Kl 7 måndag hade jag svar. Beställde 11:30 och den blev skickad 12:30. Så det ska dom ha en eloge för.
                          Blir väll nästa vecka som slangarna ska monteras. Upptagen den kommande helgen .

Igge
                          Deltagare

Jag köpte ett do88-kit till min GT och hade inga större bekymmer.
                            Det som var var att de är tjockväggigare och flexar därmed mindre, detta gör att de är svårare att trycka på och i vissa fall fick jag skära upp som en liten kona i för att lyckas få på dom, och en slang minns jag att jag fick fasa av föra att annars tog den i expansionskärlet om jag minns rätt.

Sedan var det någon slang som jag inte fattade var den hörde hemma 😛

Gloremir
                            Deltagare

Ja jag har en slang jag inte har en aning om vart den ska sitta. Men men får kolla på det bär jag väl är i garaget 🙂

Gloremir
                              Deltagare

Dags för en liten update efter en misslyckad helg.

Drog direkt från jobbet i torsdags ut mot garaget, när jag var framme kom jag på att jag hade missat att ta med något.
                                Mjo denna så var bara att vända.

Hur som helst så börjades det tillslut skruvas lite i garaget.
                                Övre kylarslangen bytt.

Undre kylarslangen bytt.

Dom andra slangarna kan jag inte montera ännu då insuget inte sitter på plats, men dessa 3 slangar har jag ingen aning om vart dom ska sitta. någon som vet?

Lite halvkass passform må jag säga, fick värma slangen lite och mjuka upp den för att jag skulle få dit fästena för bränsleledningarna.

Och som ni ser så blev returen från dumpen väldigt mkt mer sne från hur den ska vara. så moddades lite så jag fick till det någorlunda.

Men det som gick åt helvete var att försöka få dit insuget igen. mkt svordommar och trångt och jävligt. resulterade att jag råkade ha sönder ena insugspackningen.
                                Jaja det kan inte gå bra allt jämt.

Gör det lättare för mig nästa gång. röck ur turbon för att få mer spelrum.

Fick sig en snabb tvätt innan den ställdes på hyllan.

Sen på kvällen igår så vart det MOM för att avreagera mig lite. fick ju se några andra Subaru´s iaf.

Javiisst
                                Deltagare

Dags för en liten update efter en misslyckad helg.

Drog direkt från jobbet i torsdags ut mot garaget, när jag var framme kom jag på att jag hade missat att ta med något.
                                  Mjo denna så var bara att vända.

Hur som helst så börjades det tillslut skruvas lite i garaget.
                                  Övre kylarslangen bytt.

Undre kylarslangen bytt.

Dom andra slangarna kan jag inte montera ännu då insuget inte sitter på plats, men dessa 3 slangar har jag ingen aning om vart dom ska sitta. någon som vet?

Lite halvkass passform må jag säga, fick värma slangen lite och mjuka upp den för att jag skulle få dit fästena för bränsleledningarna.

Och som ni ser så blev returen från dumpen väldigt mkt mer sne från hur den ska vara. så moddades lite så jag fick till det någorlunda.

Men det som gick åt helvete var att försöka få dit insuget igen. mkt svordommar och trångt och jävligt. resulterade att jag råkade ha sönder ena insugspackningen.
                                  Jaja det kan inte gå bra allt jämt.

Gör det lättare för mig nästa gång. röck ur turbon för att få mer spelrum.

Fick sig en snabb tvätt innan den ställdes på hyllan.

Sen på kvällen igår så vart det MOM för att avreagera mig lite. fick ju se några andra Subaru´s iaf.

det er ut o vara ett jävla pillande. blir rädd att man ska ge sig in på de sen lol

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 305 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.