Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35743
    Clubberlang
    Deltagare

      Efter att ha ägt bilen i 1 år precis. Så tänkte jag starta en byggtråd om vad som händer med bilen.
      Tanken med bilen är att försöka hålla kvar original-looken men även utveckla den för att gå snabbare på främst bana, men även rakt fram.

      Köptes av Christian S i klubben, och hämtades i Göteborg.
      Väldigt mycket som redan är gjort på den, men tänkte hålla denna tråden till det jag själv gör på bilen.

      Denna bild är från när bilen hämtades, var väldigt nöjd med mitt nyköp. Men det skulle ändra sig väldigt fort hehe.. :rolleyes:

      Snabb och kort info om bilen:
      EJ257 med v4 toppar.
      6 växlad dccd låda, r180 diff.
      Brembos bromsok från nyare STi.
      Garret GT30R turbo, med Subarus avgashus.

      Ut på banan den sjätte maj, vilket jag sedan skulle ångra. Då jag blåste båda topplockspackningarna. Vet inte vad det berodde på. Men bilen började trycka ur sig glykol.

      Så nu började motorrenoveringen. 😀
      Planen var att ta isär och se skadorna. Sagt och gjort så var motorn urplockad.

      Insåg nu att flera ventiler läkte, främst avgasventilerna. Skickade därför iväg topparna på planing, där dom även Miira-fräste säten och ventiler och schimsade om ventilerna. (dyrt) 🙁 (Tack till Ljusdals motorrenovering)

      Det satt gamla stålpackningar till topparna innan, har aldrig haft bra erfarenheter med dessa packningar. Så nu köptes det Cooper-ring från PPF. Dessa packningar passar perfekt mellan mitt ej257 block och V4 topparna som kommer från Type-R STi. Dom gamla ARP-bultarna användes igen, då dem enligt Christian bara varit åtdragna en gång tidigare.

      Nu monterades även Cosworth kamremskit och en högflödes vattenpump från Subaru. Samt nya packningar där allt varit isär, väldigt smidigt att beställa på https://www.importcarparts.co.uk/

      Nu ska motorn i. Här är en bild från det. Simpelt med bara ett spännband i motorlyften. Gjorde faktiskt detta helt själv med bara 2 händer, balansera upp motorn rätt i lyftens krok sen var det bara hinka ned den i motorutrymmet. 🙂

      Så skön känsla när allt sitter på plats, och man ska vrida om nyckeln efter en motorrenovering och allting startar direkt. Varmköra och se till att få ut all luft ur kylsystemet, och kolla så det inte läker någonstans. Men summa summarum så var allt torrt och fint.
      En solig bild från uppstarten.

      Efter detta jobb så gick bilen bra resten utav säsongen. Men mycket annat gjordes även förra säsongen. Återkommer med det i nästa inlägg för att inte kladda ihop allt i samma inlägg.

      /Kalle

      #287989
      Clubberlang
      Deltagare

        Efter att bilen fungerar och går, så började jag smida planer om att konvertera den till etanol.
        Köpte ett Link G4 pnp sprut av en klubbmedlem Ruben Lang.
        Köpte även en catchtank från Nuke, med tillhörande filter och slang.
        I denna tank monterades det en Walbro GST450 pump. Fick hjälp av Hydroscand att pressa PTFE-slang. Då jag absolut inte gillar AN-kopplingar som fuktar och läker, så fick det bli pressat på trycksidan fram till motorn.

        Kopplade in det och försöka få in en basmapp för att kunna starta bilen. Fick hjälp av Ivar att göra detta. Fick även hjälp av Micke på Skogenracing att mappa in bilen, han hjälpte mig med att fixa en mapp på gatan. Det tråkiga är att jag inte har mätt effekten i bänk än, men klart märkbar skillnad med mycket vassare tändning och lite mera laddtryck. Maxade ut spridarna som ligger på 1000 cc, vilket gjorde att vi inte kunde hämta mer effekt. Uppskattningsvis 450 hk enligt Micke.
        1.6 Bars laddtryck.
        Launch Control 4800 rpm bygger upp mot 1.6 bar.

        Såhär blev tanken från nuke, med filter och separat ström via ett relä. Då original kabelhärvan är lite för klen för att maxa ut en GST450. Tanken är att bygga om skuffen i framtiden. Ta bort baljan för reservhjul och fixa en mer gedigen platta för catchtank, filter och eventuellt en fuelcell i framtiden.
        Dragningen av bränsleslangen fick bli under bilen, och returen i original ledning.

        Bild på hur bränsleslangen fästes i botten av bilen (på utsidan). Utifall det skulle bli ett läckage på slangen är det skönt att inte ha allting på insidan i bilen.

        Senare i vår väntas effektmätning. Då får jag svart på vitt hur mycket effekt etanolen ger, kontra 98 oktan. 😎
        Bilderna verka leva sitt eget liv, jag hoppas att ni kan se dom?
        /Kalle

        #287987
        Grovsnus
        Deltagare

          Kul att få se bilen här igen 🙂
          Får dock inte fram bilderna i dit första inlägg…
          Och en sak till, minns jag så jäkla fel… Men var den inte etanol när ChristianS hade den?

          SSC #1596
          Oyp_Oyp

          #287991
          Clubberlang
          Deltagare

            Kul att få se bilen här igen 🙂
            Får dock inte fram bilderna i dit första inlägg…
            Och en sak till, minns jag så jäkla fel… Men var den inte etanol när ChristianS hade den?

            Roligt att höra! Knepigt med bilderna.
            När jag köpte den av Christian S så fanns det bara en mapp på 98, samt papper på bänkning på 98 oktan. Det var Per på trollspeed som hade mappat. 🙂 Men om den gått på etanol innan det, låter ja vara osagt.

            #287983
            Christian S
            Deltagare

              bilderna i första inlägget fungerar som sagt inte.

              Och en sak till, minns jag så jäkla fel… Men var den inte etanol när ChristianS hade den?

              under dom 9 åren jag hade den har den först gått på V Power (då när det kom och det var 99oktan) sen gick den på sprit (E85) och sen sista året jag hade den gick den på 98 då jag hade tröttnat lite på kallstarten.

              när jag sålde den gick den på 98, bytte när jag bytte turbo 😉

              du har väll inte glömt spritlukten ? du låg ju bakom och sniffade hela vägen hem ifrån årsträffen när den gick så jävla orent vilket visade sig bero på att det kommit in vatten i en kontakt till motorkabelmattan pga allt regn och att jag hade tagit bort “kopparna” som sitter på undersidan av huvgälarna, den drog ju ca 20% mer på vägen hem jämfört när vi åkte dit 🙁

              #287988
              Clubberlang
              Deltagare

                bilderna i första inlägget fungerar som sagt inte.

                Kul att du hittade in 🙂 Ganska mycket som gjorts med bilen sista tiden. Tänkte fylla ut denna tråd vartefter jag har tid.
                Glömde nog förresten att tacka för mätarna du skickade upp i efterhand. Funderar på trycka dit EGT-mätaren, men koppla den på en kanal i sprutet istället för att köra analog mätare. Har du haft den inkopplad någon gång?

                #287982
                Christian S
                Deltagare

                  ja jag har hört det, kul att den funkar som den ska nu 🙂

                  tyckte det var lika bra att du fick dom då jag inte har någon användning för dom.
                  nä det har jag inte utan använde bara dom mätarna som satt i bilen.
                  köpte mätarna och mittpoden av en kompis som jag delar garage med.

                  #287990
                  Clubberlang
                  Deltagare

                    Förberedelserna för säsongen fortsätter. Har nu bestämt att jag inte ska ha några läckage på hela bilen. Attans så jobbigt när det fuktar i packningar och slangar etc. Därför beställde jag nya packningar och muttrar och pinnbultar till hela avgassystemet och insuget. Även alla kopparbrickor etc på turbons kylning och smörjning byttes.

                    Grimmspeed fick stå för avgaspackningarna. Subarus oem insugspackningar. Fick köpa dubbla uppsättningar eftersom det sitter en spacer på insuget, för att minska värmestrålningen från topparna. 😎

                    Sen byttes även slangarna till oljekylaren, och fick pressade kopplingar istället för slangklammor som det satt innan. Även 45 graders vinklar för att undvika grenröret. Monterade i samma veva nytt avgasbandage, samt nytt bandage på slangarna till oljekylaren. Skottsäkert!
                    Så himla härligt när alla muttrar och pinnbultar är nya på avgassystemet, ingenting dom är bökigt att lossa på i fortsättningen 🙂

                    Den svarta plåtbiten ni ser till höger i bild, är en bockad plåt som Christian satt i kamremskåpan för att få en skiljevägg mellan grenrör och oljekylarslangarna. Riktigt smart.

                    Fick bli en pressad ptfe-slang för oljan till turbon också. Innan satt det skruvkopplingar, som självklart fuktade. Tack till Hydroscand 🙂 (Var dessutom billigare än att köpa slangar med skruvkopplingar på internet)

                    Sen byttes alla skarvar på intercooler-systemet. Fick även dit nya rejäla klammor så det ska vara riktigt tätt. Tanken i framtiden är att vända på insuget för att korta rörens längd. Men är osäker på om v4-insuget går att vända på…

                    Fortsättning följer. /Kalle

                    #287984
                    FiddeFuling
                    Keymaster

                      Fasen vad gött med nya grejjer d—0.o—b

                      Blev själv sugen på att snacka med hydroscand om ledningar till turbo, såg riktigt bra ut.

                      #287992
                      Clubberlang
                      Deltagare

                        Nya uppdateringar har gjorts inför sommaren. Monterade Powerflex Black Series bussningar till diffen bak. Tidigare satt det dom lila bussningarna från Powerflex som är lite mjukare. Dessa hade krypit ur och började ge med sig.
                        Sänkte ned upphängningen bak och monterade. 😀

                        Satte även dit nya växellådsbussningar från Whiteline. Väldigt enkelt, bara att skruva ner fästet och trycka dit nya. Ursäkta dålig bild, men dom gamla ligger överkant och de nya sitter monterade. Efter kort provkörning så tycker jag växlarna är mer distinkta att lägga i.
                        Helt klart värt att byta för er som har lite äldre bilar.

                        Riktigt skönt med fräscha bussningar överallt. Resten av bilen har Powerflex lila bussningar. 22 stycken totalt om jag inte kommer ihåg fel 🙂 /Kalle

                        Fasen vad gött med nya grejjer d—0.o—b

                        Blev själv sugen på att snacka med hydroscand om ledningar till turbo, såg riktigt bra ut.

                        Ja, det är typ kaffepengar att byta dom mot riktigt pressade kopplingar. Tror jag gav någon hundralapp 🙂

                        #287981
                        Turbovin
                        Deltagare

                          Funderar också på att låta Hydroscand pressa ptfe-slangar till mitt bränslesystem under huven. Har köpt lite An-kopplingar att prova med men tycker de är sköra i aluminium samt att det blir en massa onödiga skarvar. Dyrt blir det också.

                          Vilken diameter på slangen köpte du?

                          #287993
                          Clubberlang
                          Deltagare

                            Funderar också på att låta Hydroscand pressa ptfe-slangar till mitt bränslesystem under huven. Har köpt lite An-kopplingar att prova med men tycker de är sköra i aluminium samt att det blir en massa onödiga skarvar. Dyrt blir det också.

                            Vilken diameter på slangen köpte du?

                            Blev totalt 2 st y-block för jag har parallellkopplade bryggor. Hydroscand hade inte sånna y-block i stål, så det fick bli i aluminium. Storleken på slangen var samma som AN6, 8.7mm innerdiameter. Det är samma som original matning på gc8, så vill du hoppa på direkt efter bränslefiltret är det bara trycka dit en rejäl klamma och trä på ptfe-slangen.

                            Det som är drygt är att man måste veta längden på slangarna när man åker dit. Men det är helt klart värt besväret 🙂

                            #287994
                            Clubberlang
                            Deltagare

                              Upprustningen fortsätter.
                              På något konstigt vis har lambda-sonden till min Innovate bredbandslambda sagt upp sig under vinterns dvala. Den fungerade när jag ställde undan bilen, men under första starten i år så ville den inte hänga med. Konstigt.
                              Beställde iallafall en ny och kalibrerade sonden. Gick väldigt smidigt. Fått känslan att den är rappare och läsa av nu också, kanske var ett tag sen den blev kalibrerad innan den gick sönder. :confused: Läste igenom hela manualen till sonden, på en gatbil ska det tydligen kalibreras 2 gånger per år, och på en race-bil innan varje lopp.

                              Har även monterat nya däck inför säsongen på bana, Yokohama a048. Får hoppas dom bettar på lite i kurvorna i sommar. 😎

                              #287985
                              Igge
                              Deltagare

                                Kul med riktiga däck!

                                Några körningar inplanerade?

                                Låter meckigt med kalibrering, tacka vet jag AEM 🙂

                                #287995
                                Clubberlang
                                Deltagare

                                  Kul med riktiga däck!

                                  Några körningar inplanerade?

                                  Låter meckigt med kalibrering, tacka vet jag AEM 🙂

                                  Alla som jag hinner med norr om Tierp är det tänkt. Jobbar varannan helg på brandkåren så får bli som det blir.
                                  Det som är drygt är att man måste ha sensorn urskruvad ur avgassystemet när man gör det, när den väl är ute tar det 2 minuter. Får hoppas att det gör någon nytta iaf 🙂
                                  Ska du köra något som är planerat?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.