- Detta ämne har 24 svar, 7,783 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 7 månader sedan av IMPREZA FOREVER.
-
FörfattareInlägg
-
2 februari, 2008 kl. 21:09 #22486KlasagasaDeltagare
Fränt sägger jag, och vitt jag säger bara vitt… :7 I like!:)
2 februari, 2008 kl. 21:25 #194681DesenDeltagareSå du tror att bilen kommer att fortsätta vara vit?
Njaaa, rosa hade varit snyggare RAL 4010 STI Rosa,
Men den kommer att bli blå, närmare sagt Subaru Rally Team Sweden´s blåa färgrecept.
Blått e snabbast, det vet ju alla.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
“The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2007 1.31.10 GT
SS 2008 Flat Out!2 februari, 2008 kl. 23:38 #194675LeftyDeltagareTufft att se! Hoppas på fler bilder från bygget 🙂
3 februari, 2008 kl. 23:15 #194696yngwieDeltagareSå grymt de kmr att bli! :9 :7
4 februari, 2008 kl. 14:09 #194697izualDeltagareBlev lite småpaff, först en fin ny bil sedan nästa bild var den redan i molekyler ^^
Ser ju iaf lovande ut
25 februari, 2008 kl. 19:37 #194682DesenDeltagareDå var det äntligen dags för en uppdatering.
Som tidigare nämts har karossen varit i Köping för burbygge hos KBT-Safety i Köping. http://www.kbtsafety.se/
Denna firma är en av de få i Sverige som är certifierade att konstruera och bygga burar.
Att karossen inte varit hemma i Vinslöv betyder inte att arbetet med rallybilen avstannat. Men det har lämnat lite tid för att leta upp och beställa alla delar som behövs för att få ihop en rallykokare. Tex fjäderben, drevsats, hydraulisk handbroms osv osv…..
Det gäller att kolla upp allt noga så att de delar som beställs är homologerade för GrN. Ganska tufft reglemente.
Dessutom så har det funnits tid att pressa ur och byta alla bussningar till tuffare grejer. De som sitter där orginal är ju inte dåliga, men ändå en kompromiss mellan väghållning och komfort. Nu är det enbart väghållning som gäller.
I fredags 22/2 så var äntligen buren på plats och karossen kunde hämtas i Köping.
Reglerna för burar har ändrats och blivit hårdare på nya karosser.
Men Poppo på KBT har löst detta och gjort ett riktigt fint bygge.http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/bur1.JPG
http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/bur2.JPG
Direkt från Köping bar det av till Finnvedens Autolack i Svinhult utanför Värnamo, som även är auktoriserad Subaru verkstad.
Här ska bilen lackas in och utvändigt.Med ett hårt pressat tidsschema är Stoffe enormt tacksam över att de kan ställa upp och börja med bilen direkt och jobba hela helgen igenom.
Fredagkväll i Svinhult, ingen tid att spilla….
http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/lack1.JPG
Arbetet med karossen flyter på bra under helgen. På söndagen var bilen klar för att lackas på insidan. Men efter att monterat ner all klädsel och annat så finns det hål på karossens insida som inte kommer att användas igen. Dessa hål skulle täckas innan lackering, vilket innebar att vi fick ta en snabb tur till Småland på söndagsmorgonen för att täcka över hålen med brickor utstansade i alutejp.
http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/alutejp1.JPG
http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/alutejp2.JPG
http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/alutejp3.JPGNär vi var färdiga med att täcka hålen rullades karossen direkt in i lackbåset.
Den sista uppdatering jag har är en taskig mobilbild på karossen lackad med basfärg på insidan
http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/Nylackat.jpg
Karossen beräknas vara färdiglackad på Onsdag då den ska hämtas hem till Vinslöv.
Så fort bilen kommer på plats i verkstaden kommer monteringen att sätta fart. Om bilen ska hinna vara färdig till planerat datum så är det bråttom.
Montering – mappning – test – justering – tävling. Allt detta inom några veckor.Planerat första tävlingsdatum 5/4 😮 😮
Fler uppdateringar kommer inom kort.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
“The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2007 1.31.10 GT
SS 2008 Flat Out!26 februari, 2008 kl. 06:55 #194676MatsDeltagareFränt med uppdateringar och så mycket bilder.
Keep up the good work Desen!
Mats
Type R ’9928 februari, 2008 kl. 20:25 #194683DesenDeltagareDå var karossen äntligen färdiglackad och på plats på lyften i verkstaden i Vinslöv.
http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/lackad2.JPG
Blått e ju snabbast det vet ju alla :+
För att få till den där sista finnishen i lacken har jag några timmars polering framför mig.
Karossen han knappt upp på lyften innan vi började hänga på den delar.
Finns ju som sagt ingen tid att förlora.
http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/mek1.JPG
Mer uppdateringar och bilder kommer efterhand som byggandet fortskrider.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
“The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2007 1.31.10 GT
SS 2008 Flat Out!29 februari, 2008 kl. 17:09 #194694challeDeltagare😮 😮 😮
Va är detta låter stoffe dej vara med och skruva!!Eller har du bara ställt dej lite snäjsigt för att det ska se fränt ut på bilden??? :+ 😉 😉
Du bör nog hålla dig till det du klarar av, så polera du bilen och låt dom balla grabbarna med hår på bröstet skruva, den skulle väl va färdig i början av april? 🙂
1 mars, 2008 kl. 20:58 #194677andreaswrxDeltagareskoj bygge!
ska bli kul och se den bli till skrot i en gamsväng i år:D
ju dyra bil desto roligare när det går av vägen:)lycka till!
2 mars, 2008 kl. 16:04 #194684DesenDeltagareJo plåtgamar finns där ju gott om i rallypubliken.
Men plan-A är ju att försöka hålla bilen “mer eller mindre” PÅ vägen.
Naturligtvis är ju bilen utrustad för plan-B med, vilken är att bilen ska kunna gå av vägen men ändå ha oskadd förare och kartläsare.
Resten är ju bara plåt, plast o färg. Skliljer sig inte på billigare eller dyra bilar. Så du kanske blir ännu gladare när jag berättar att det kostar lika mycket att slå ut bulor på en billig bil.
Så nu blev det väl genast ännu roligare för di att se även “billiga” bilar gå ut i terrängen.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
“The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2007 1.31.10 GT
SS 2008 Flat Out!2 mars, 2008 kl. 16:19 #194685DesenDeltagare😮 😮 😮 Va är detta låter stoffe dej vara med och skruva!!Eller har du bara ställt dej lite snäjsigt för att det ska se fränt ut på bilden??? :+ 😉 😉 Du bör nog hålla dig till det du klarar av, så polera du bilen och låt dom balla grabbarna med hår på bröstet skruva, den skulle väl va färdig i början av april? 🙂
Haha – nej det är inget fotomontage, jag sruvar faktiskt lite 😉
Men jag har ju inget hår på bröstet, bara 3 fjun varav 2 i klunga.
Tyvärr har där blivit lite förseningar med delar från England, hoppas detta löser sig inom det snaraste.
Men jag måste säga att det är både riktikgt kul och intressant att se förvandlingen från gatbil till rallybil på så nära håll.
Det är ju denna bit som publiken aldrig ser. de ser bilen koma på full attack i skogen och kanske ser lite snabb service på serviceplatsen.
Det är ett enormt engagemang som krävs för att få ihop ett projekt som detta.
Stoffes pappa Tommy Nilsson lägger ner otaligt med tid och många sena kvällar och nätter för att få ihop bilen, han har även hjälp av en barndomskamrat, Mixi, som hjälper till i ur och skur, både i garaget och på tävlingarna./Andreas, Skåne, Kristianstad
“The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2007 1.31.10 GT
SS 2008 Flat Out!2 mars, 2008 kl. 23:20 #194674LegacyLarsaKeymasterTrevlig läsning, Desen! 🙂
/Larsa
11 mars, 2008 kl. 19:18 #194686DesenDeltagareNu har det äntligen dykt upp lite delar från både STI i Japan och Prodrive i England.
Så igår kväll kunde vi montera upp hela bakvagnen, va gött det är att få skruva med ny rena fina delar 😉Medans vi kämpade med bakvagnen så koncentrerade Tommy sig på att montera kabelhärvor. Många kablar blir det 😉
Det är ju en god ide att få alla kablar på plats innan man sätter för mycket delar ivägen.Tog lite bilder igår när vi mekade, tänkte dela med mig av några.
Sprinklersystemet är inkopplat och bränsleslangar dragna
http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/sprinkler.JPG
Snart dags att sätt i den flockade instrumentbrädan
http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/varmepaket.JPG
Fartens värsta fiende (och plånbokens)
http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/bromscylinder.JPG
http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/bromsok.JPG
http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/bromsskiva.JPGDet är inte så lätt att komma ihåg vart alla kablar skulle vara någonstans
http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/karossfront.JPG
/Andreas, Skåne, Kristianstad
“The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2007 1.31.10 GT
SS 2008 Flat Out!16 mars, 2008 kl. 09:36 #194687DesenDeltagareAluminium “grunkan” som sitter mellan torped och cylinder är enbart en spacer. Bromsservon är helt bortplockad.
Bromsservo är ju inget bra att ha på en rallybil.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
“The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2007 1.31.10 GT
SS 2008 Flat Out! -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.