- Detta ämne har 24 svar, 7,783 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 7 månader sedan av IMPREZA FOREVER.
-
FörfattareInlägg
-
20 mars, 2008 kl. 18:34 #194688DesenDeltagare
Dags för en ytterligare uppdatering.
Nu går det undan, och tur är det eftersom den snart ska vara startklar.
Men innan tävling så är där även 3 olika besiktningar som bilen ska gå igenom. Svensk Bilprovning – Homologering – Tävlingsbesiktning.
Så nu skruvas det febrilt i Vinslöv både natt och dag. Man kan inget annat än beundra det engagemang som läggs ner på att få ihop denna tävlingsbil.
De flesta delarna är nu hemma och monteras på efterhand, lite frågetecken blir det ju imellanåt eftersom det är en helt ny typ av kaross och en del har ju hunnit ändras sedan GC8 tiden.
I dagarna som varit har det böjat komma in en del inredning i bilen så som flockad instrumenbräda, ratt, handbroms osv. Framvagnen är oxå monterad och motorn åkte i av bara farten härom kvällen.
Igår var Stoffe iväg norrut på uppdrag. Det var dags att åka till Köping för att få den nya drevsatsen och dogringar imonterat. Han passade även på att åka upp och hämta Öhlins fjäderbenen. Så på vägen hem var ju lasten värd en ansenlig summa peningar.
Påskhelgen kommer garanterat bestå av mer skruvande än av ägg, sill och påskharar.
Har tagit lite bilder när jag hunnit.
Flockad instrumentpanel
http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/instrumentpanel.JPG
Bra att ha för att kunna ta sig runt hårnålarna
http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/handbroms1.JPG
Lite stag, bussningar, drivaxlar och bromsar sen har man ju framvagn med
http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/framvagn.JPG
Så fort Tommy o Mixi kommit överens om vad som är fram o bak på motorn så ska den i 😉 :+
http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/motor1.JPG
Twinscrollturbon kan se framemot en ganska tuff behandling.
http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/turbo.JPG
Här var det tomt 🙁
http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/motorrum.JPG
Nu ser det genast bättre ut 🙂
http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/motori.JPG
Riktigt fina porriga ben kommer bilen att få. :7 :7
http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/coilover.JPG
Lådan som förmodligen monteras just nu i skrivande stund.
http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/vxl1.JPG
Nu är bilen snart så hel att det är dags för Per Johansson att bita tag i ECU´n. Kan krävas lite magiska fingrar när man ska få bra kräm i maskin med 32mm restriktor.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
“The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2007 1.31.10 GT
SS 2008 Flat Out! :7 :722 mars, 2008 kl. 09:47 #194689DesenDeltagareIT IS ALIVE!!!!
Nu när låda, koppling och kardan oxå är på plats så var det dags för en test uppstart för att se så att allt lirar. Desto tidigare man kan göra detta ju mer tid har man att reda ut eventuella problem.
Så därför startades bilen upp igår med orginal avgas och ECU. Så när alla oljor o vätskor var påfyllda så var det dags att hälla i lite V-Power, koppla på batteriet och vrida om nycklen.
Som hängiven SSI medlem så var man självklart på plats och filmade uppstarten 🙂
http://www.youtube.com/watch?v=9OTt8hbn3VY
Stoffe tycker det är bäst att hälla på lite glykol, falifall den nu skulle lyckas starta.
http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/stoffeglykol.JPG
Då var det dags att vrida om.
http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/tommystart.JPG
/Andreas, Skåne, Kristianstad
“The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2007 1.31.10 GT
SS 2008 Flat Out!22 mars, 2008 kl. 14:10 #194679StaffeDeltagareFan vad häftigt…Bra dokumenterat Desen 😉
Jätte roligt att följa byggets gång….och den kryckan :7 😛 😮 Säg till Tommy att han tar hem en sån till Lister bon 😉—————————————
Blekinge som INTE hör till Skåne!!!
BugEye STI-0222 mars, 2008 kl. 19:01 #194690DesenDeltagareSjälvklart kan jag be Stoffe ta hem en sådan till dig. 🙂
Spak och cylinder går på ca 20.000 kr + moms + frakt och tull.
Sedan behöver du ett antal meter bromsslang och kopplingar som går på några tusen. Ska du ha det helt lika som Stoffe så behöver du även ventilen för att kunna ställa bromsverkan bak.Finns mycket billigare liknande att få tag i, men på detta bygget är man tvungen att använda delar som är homologerade för GrN
Men Staffe klart som tusan du ska ha en sån fin spak med rosa STI märke. Ska jag ordna en beställning? 😛 😛
/Andreas, Skåne, Kristianstad
“The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2007 1.31.10 GT
SS 2008 Flat Out!18 april, 2008 kl. 19:43 #194678Nikke McRaeDeltagareHur går det med bygget? Är bilen mappad, testkörd och klar inför Kongen? :9
19 april, 2008 kl. 06:03 #194691DesenDeltagareTyvärr har det funnits för lite tid över sista tiden så jag har inte hunnit med att uppdatera tråden.
Men det kommer bilder och info om slutet på bygget och första tävlingen.Jo bilen är mappad av Per Johansson för andra gången. Hästkrafterna hamnade tyvärr på samma tal, men han lyckades att hitta ca 20Nm till.
Det är svårigheter att hitta effekt med den nya motorn, inte bara i Stoffes utan i alla. Men det tog ju ett tag att få ut full effekt ur GC8-orna med så en utvekcklingsperiod är att räkna med.Jag har iofs hittat felet, där sitter ju en stor plugg ivägen vid turbon 😛 😛 :+ :+
Men idag är det rally, bilen besiktigades igår kväll. Han startar strax efter 13.30. Jag tror (lite osäker) att hans startnummer är 95.
Första start är 12.00 ifrån Högskoleområdet i Kristianstad./Andreas, Skåne, Kristianstad
“The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2007 1.31.10 GT
SS 2008 Flat Out!20 april, 2008 kl. 06:12 #194692DesenDeltagareEtt missöde med att en plugg från grenröret lossnade gjorde att Stoffe körde 2 sträckor utan fullt laddtrtyck, blev en stressig service när detta upptäcktes. Men vi hade dock 8 sek till godo när bilen lämnade service. 🙂
Hur bilen beter sig i skogen är nog bättre att Stoffe själv berättar, jag ska försöka se till att han tittar in och skriver lite om det.
Ekipaget korsade mållinjen som klass och total 7:a. Bra kämpat mot både WRC och GrA bilar, och inte minst ett bra jobb av Co-drivern Jesper Johansson.
För resultat se http://www.resultatservice.com./Andreas, Skåne, Kristianstad
“The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2007 1.31.10 GT
SS 2008 Flat Out!25 april, 2008 kl. 08:04 #194680DesenDeltagareDå var det äntligen dags för uppgradering!
Efter att Stoffe Nilsson kört rally i en GC8 i många år och hoppat över en hel generation, är det äntligen dags att uppgradera till en Subaru Impreza WRX STI -08 Kaross GRB.
Bilen är en så kallad Basecar som är de enda som går att homologera för Grupp N rally. De är främst tänkta för den Japanska marknaden och kommer därför enbart som högerstyrda.
Tidigare tillverkades det bilar som type RA eller Spec C som var lättade och utan tex AC elhissar, clås, rostskydd osv. Men detta görs inte nu utan bilen som kommer är fullt utrustad som en gatbil.
Det skiljer sig lite mellan en basecar och gatuversionen. Basecar har en 2 liters motor istället för 2.5l, den har även en twinscroll turbo. Förutom detta så är den helt identisk med en gatbil med väghållning, diffar etc.
Effekten i en basecar är 308Hk och 442Nm i vridmoment.
Beräknad effekt som färdig rallybil med 32mm turborestriktor är ca 290Hk och 600Nm mappat med E85.Mer info om STI-08 som en N14 Grupp N rallybil finns att läsa på http://www.prodrive-sales.com.
Det började strax innan jul när billen kom med en båt från Japan till Hamburg Tyskland där Stoffe själv fick hämta den
En ganska glad Stoffe får äntligen starta den för första gången:
http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/backar.jpg
I julhelgerna hände inte mycket, men efter några dagar in på det nya året blev det full fart.
Bilen skruvades ner i beståndsdelar för det kommande burbygget och lackering ska kunna göras så smidigt som möjligt. Och eftersom Stoffe e lite gnällig när det gäller vilken sida man ska köra på så ska även ett konverteringskit från höger till vänsterstyrd installeras.Här är karossen totalt strippad:
http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/kaross.JPG
Eftersom bilen har både bullermattor, överflödigt lim och rostskydd så måste karossen rensas från detta. Man kan välja att slita med detta för hand med skrapor och limlösare i timme efter timme tills man blir tokig…..
Eller kontaktar man någon som har en högtryckstvätt som lämnar 2500 bar, där vattnet skjuts ut i 3ggr ljudets hastighet och som används bla. till att skära i betong med.
http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/tvatt.JPG
Gissa om bilen blev ren…
Karossen hann knappt torka förrän det var dags att köra den till “en annan del av” Köping så att burbyggaren kan börja fylla den med Crommolly rör. Detta pågår i skrivande stund.
Karossen bör vara färdig där om ca 2 veckor, därefter direkt transport till lackeraren.Uppdateringar med info och bilder kommer efterhand som projektet fortskrider…..
Har ni frågor så bara skriv.
Jag ska försöka få Stoffe själv att titta in i tråden och svara.
Men tills dess får ni nöja er med mig./Andreas, Skåne, Kristianstad
“The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2007 1.31.10 GT
SS 2008 Flat Out!19 maj, 2008 kl. 19:32 #194693DesenDeltagareFör er som undrar varför Stoffe och Anna inte ställde upp och körde rally i helgen.
Det blev nämligen lite tajt med tiden att hinna till start med bilen i detta tempot.
http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/knuffaGRB.JPG
Jo visst e det så, Anna lycades tillslut att sätta klorna runt Stoffe på allvar. Så i lördags var det bröllop på slottet i Bäckaskog.
Självklart fick rallytemat sin välförtjänta plats i bröllopsfirandet.
http://www.hildinggren.se/Bilder/GRB/tarta.JPG
Tack för ett en trevlig fest!
Ett stort grattis till er och och må lyckan stå er bi!
Så nu är rallybilen ihopsatt, bilen är provkörd, och bröllopet är överstökat. Nu kan rallysäsongen börja på allvar.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
“The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2007 1.31.10 GT
SS 2008 Flat Out!19 maj, 2008 kl. 19:57 #194695IMPREZA FOREVERDeltagareFasiken vilken fin inledning på rallykariären i den nya maskinen
Lycka till med rallykarriären och som Herr & Fru
/Björn
Sign by Dealighted – Coupons & Discount Shopping -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.