Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35175
    BlackLight
    Deltagare

      Hej alla.

      Skrev ett inlägg på Garaget om Biltema’s strålkastarpolish-kit (intelligent namn…) och tänkte dela med mig lite av min write-up.

      (Bilen i fråga är en Subaru Legacy GX från 2000, om någon undrar).

      Backstoryn är att jag hade ett mycket kort, närgånget och destruktivt förhållande med ett ställ med brevlådor strax efter jul. Resultatet blev att jag fick beställa en “ny” (begagnad) strålkastare från bildelsbasen.

      Tänkte, “vafan, medan jag ändå håller på…” så skaffade jag mig ett av Biltema’s vafan-tänkte-vi-då-vi-namngav-den-här-artikeln, och plockade loss den trasiga strålkastaren och den högra oskadda. Den jag köpte från bildelsbasen var ju redan lös.

      Började med att ta in och diska de strålkastarna jag skulle använda med vatten och tvål, samt lät dem torka.

      Före-bilder:

      Så var det bara att börja!
      Som med så många andra saker som involverar polering så tenderar folk ta åt helvete för mycket polermedel i tron om att resultatet kommer att bli bättre. Så är icke fallet här, eftersom eventuella produktrester kan upplevas som matta, och man tror att det är en del av resultatet. Icke.

      Mycket mer medel än såhär behövs inte för hela strålkastaren.

      Bara att börja gnida!
      Jag kör först horisontellt, sedan vertikalt, och sist (med en liten klick polermedel till) i cirklar, speciellt på repor och problemområden.

      Efter första omgången på original höger strålkastaren:

      Positions- och blinkers på samma armatur. Notera att det nedre “rummet” fortfarande inte är polerat än.

      Som jämförelsebild, så har ni här en färdig strålkastare.

      Total jämförelse då. Det är ju då två vänster-armaturer på varandra, den övre är den trasiga, som jag inte har behandlat, i illustrativt syfte (och… varför i helvete polera något som ändå ska på tippen sen…?)

      Close up på högra strålkastaren.

      Close up på vänstra strålkastaren.

      Jämförelsebild mellan obehandlad (och erkännandevis lite smutsig) trasig strålkastare överst, och “ny” polerad underst.

      Sammanfattningsvis så känns kittet lättanvänt och billig lösning för den som inte vill lägga fyrsiffrigt med kosing på nya strålkastare då de gamla blivit deppiga. Eventuellt återkommer jag med hur dem ser ut om ett halvår, så får vi se hur “sealern” står pall mot vägsalt, snö, is, skrapor och sandstänk.

      Tack för mig !

      #285555
      SmilesPerHour
      Deltagare

        Är detta nån produktplacering/smygreklam?

        För att polera upp strålkastare av plast behöver du en polertrissa av bomull och rubbing.

        Sen maskar du av området runt strålkastaren där den sitter och polerar klarlacken på strålkastarna med stora svepande rörelser för att inte plasten ska bli för varm.

        Rubbingen fungerar bäst i början och bli sedan “finare” och ger därmed en finare yta, så avsluta inte med färsk rubbing.

        Avsluta med ett lager vax.

        Klart!

        #285553
        BlackLight
        Deltagare

          Nej, det är ingen smygreklam. Se det mer som en recension.

          Uppenbarligen behövde jag inte sakerna du föreskriver, då resultatet är helt godtagbart tycker jag. Skulle “glasen” vara mer blästrade skulle jag nog köra våtslipnings-metoden först, och då är det nog ändå lättast att plocka loss dem från bilen för att slippa jobba ute och utesluta att man råkar slinta med sandpappren.
          🙂

          #285556
          SmilesPerHour
          Deltagare

            Är lyktorna blästrade/repiga/skadade så är polering endast en temporär fix på moderna strålkastare med linser utav plast. Då behöver strålkastarna lackas om med ny UV-skyddande klarlack.

            http://www.lackman.se/produkter/farg-kemi/sprayer/5-klarlacka/spraymax-headlight-repair-kit-0684099.html

            Du maskar av strålkastarna, våtslipar (180-400-800-1200-1500-2000) och sedan kör du grundfärg (se till att det blir rikligt med lack så att det flyter ut (man vill undvika apelsinskal samt rinningar så det är viktigt att det blir lagom mycket). Färgen av grundlacken blir vit och ogenomskinlig (det ska se fördärvligt ut). Sedan kör du generöst med klarlack så den flyter ut ordentligt och när allt torkat (och lacken blivit helt klar och genomskinlig) kör du en omgång med våtslippaper igen för att få en jämn fin yta och avslutar med en polering.

            Och lite vax på det så blir lyktan som ny igen.

            Klart!

            Sen när allt detta är gjort har du spenderat mer pengar och tid än vad nya linser till lykthusen kostar och tar att byta. Så man kan hellre köpa nya linser, in med lyktorna i ugnen så tätningsmassan blir mjuk och släpper, och sedan byta linserna till sprillans nya.

            #285554
            BlackLight
            Deltagare

              Ja, jo. Jag vet hur man våtslipar, och jag fick göra det på dimljusen idag eftersom de var allt för blästrade för att kunna poleras direkt. Emellertid var det vänstra mikro-krackelerat, så det hjälper ju inte att polera då.

              Var hittar du splitter nya linser till sagd bil för under fyrsiffrigt? Då gnider jag hellre in de som sitter på nu någon gång per år med Biltema’s gegga istället.

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.