- Detta ämne har 356 svar, 34,234 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år sedan av Fladric.
-
FörfattareInlägg
-
20 oktober, 2016 kl. 18:24 #35065FladricDeltagare
Hej!
Tänkte jag skulle starta en projekttråd om min rallybil!
Har en tråd på garaget.org också men nu när jag äntligen fått i ordning min dator tänkte jag att jag startar en här också!
Har sedan jag fyllde 18 haft ett antal Subaru Legacy Turbo i varierande former och skick och självklart har drömmen om en fyrhjulsdriven rallybil alltid legat och grott. Har kört med min Golf MK1 GTI några tävlingar men suget efter en Subaru rallybil har alltid varit stort!Började leta efter en fräsch Legacy-kaross och tänkte bygga en från grunden men insåg att det snabbt skulle bli ohyggligt dyrt så började leta efter färdiga rallybilar istället. Hittade ett antal i varierande skick och prisbilder…
Så en dag fick jag napp! En bil jag försökt köpa några månader tidigare kom ut till försäljning och jag högg direkt 😀
Bilen i fråga är en 1990 Subaru Legacy Turbo RS som importerades från Japan till Sverige kring 1990 av Roger Ericsson (Legacy Turbo började säljas i Sverige först 2 år senare). Byggdes om till rallybil och vänsterstyrning direkt och har gått som rallybil sedan dess! Är lackad som grupp A bilarna såg ut när de var sponsrade av Rothman så igenkänningsfaktorn är hög! Har i dagsläget drygt 1800 mil på mätaren smile Byggdes som en grupp N bil men går i dagsläget in i Nationell Special eftersom den inte längre är klassad i grupp N. Detta innebär en större valmöjlighet då jag inte behöver hålla mig till standarddelar för Legacy Turbo utan kan blanda in Imprezadelar i bygget! Dock kommer jag alltid måste ha en 34 mm restriktor innan turbon då NS-reglementet säger så.
Bilen är A-besiktad och startklar men har några detaljer jag vill åtgärda innan jag kör första tävlingen.
Bilen har i dagsläget ett original styrsystem med ett chip som är bränt och mappat för minst 10-15 år sedan… Så planen är att byta till ett Link G4 PnP och mappa om på 98 oktan till att börja med så jag kan börja köra med bilen och få lite mil i den d—0.o—b Senare är planen att mappa om på E85 med en HX30 och 34 mm restriktor.Bussningar måste bytas, mest akut är till växellänkaget då den är oerhört svårväxlad med en fladdrande växelspak!
Stolen måste justeras då jag sitter för nära ratten, bör gå att vinkla till så jag sitter bra.
Utöver det är den onödigt fräsch i karossen, finns knappt rost alls! Undertill är det endast ytrost från stensprut så den kommer rivas ner i delar så småningom för att kunna lacka om den undertill 🙂
Vad är då min plan med bilen? Jo, jag vill försöka åka fyrhjulsdriven rallybil utan att det ska kosta skjortan! Har en mängd med delar till Legacy Turbo sedan tidigare så hoppas kunna hålla ner driftkostnaderna och få många mil i kroppen! smile De tävlingar jag kommer åka är mest i närområdet i Västerbotten, allt beror på ekonomi och hur bilen fungerar för mig!
Nedan länk till när jag provkörde bilen på en rallycrossbana i närheten där jag bor:
https://www.youtube.com/watch?v=Z8aC9XJIliE
Kommer uppdatera så fort jag har något nytt att komma med, håller för tillfället på att renovera garaget!
20 oktober, 2016 kl. 18:25 #284644FladricDeltagareÄntligen fått in rallybilen i garaget 😀
Känns väldigt roligt. Blev mer plats än jag trodde också så blev inte ens trångt! Skönt att kunna öppna dörrarna helt på båda sidor utan att det tar i någonstans 🙂
Började med att riva ner bakdörren då rutan inte tätade mot karossen…Visade sig vara glidskenorna som var sneda och krokiga! Ska försöka rikta till dem imorgon, alternativt byter jag till nya hela från nån reservdelsbil 🙂
20 oktober, 2016 kl. 18:27 #284645FladricDeltagareFick till bakrutan efter lite riktning av glidskenan 🙂 skönt med en tät bil!
Demonterade även fronten då en frontmonterad IC förmodligen kommer monteras… Ger inte mycket för effektiviteten hos den vattenfyllda när bilen pressas! Har temperaturen i vattnet en gång gått upp är det svårt att få ner den smile bättre med luft/luft IC!
Blir inte en så stor IC, kommer inte behövas då jag aldrig kommer få så mycket effekt ur motorn samt att den kommer kylas bra när den senare ska mappas på E85.
Även kul att se hur pass bra bilen klarat sig från rost! d—0.o—b
20 oktober, 2016 kl. 18:28 #284646FladricDeltagareFick mig en garagekväll häromdan och gjorde ett nytt försök med styrsystemet. Fick igång det och allt verkar fungera! 😀
Får en felkod på ingången till lambdan (för låg spänning) men den ska ändå bort till förmån för en bredbandslambda. Fick inte tillfälle att provstarta den men sker nog ikväll!Har tittat på olika storlekar på IC också, skulle vilja ha en med 2″ anslutningar som helst är under 600 mm bred inklusive röranslutningarna samt kring 200 mm hög och max 100 mm tjock. Inte det lättaste! Får nog köpa en som passar hyfsat och modifiera den 🙂
20 oktober, 2016 kl. 18:31 #284647FladricDeltagareFick inte mycket gjort alls sist i garaget annat än att jag rev bort den gamla IC:n 🙂
Ska demontera fjäderbenen och renovera dem, ingen aning när det är gjort senast! Sitter Bilstein justerbara runt om smile vill prova bilen med renoverade och fräscha dämpare innan jag börjar ändra några inställningar så jag vet vad har att utgå från.Nu är denna tråd ikapp med min projekttråd på garaget.org 🙂 Ville ha en här också då det känns mer “rätt” men eftersom min dator varit ledsen ett tag var det betydligt enklare att hantera garaget via mobilen så började där 🙂
Kommer uppdatera båda trådarna löpande!
20 oktober, 2016 kl. 18:35 #284859IggeDeltagareSom sagt: Fränt!
Skickat från min D5503 via Tapatalk
21 oktober, 2016 kl. 09:21 #284635KoffeKeymasterGalet fränt 🙂
Har sett bilderna på FB men inte kopplat att det var du. Verkar ha hamnat i rätt händer!//Koffe
22 oktober, 2016 kl. 06:52 #284648FladricDeltagareKul att den uppskattas 🙂
Haha ja, vem annars skulle köpa en Legacy Turbo som rallybil istället för en GC8? Har ju 100-200 kg i straffvikt redan från början så är egentligen inte optimalt! Men såå mycket fränare 😉
22 oktober, 2016 kl. 09:29 #284860IggeDeltagareSkiljer det så pass? 🙂
Lite fränare att du satsar på det ändå då 🙂Skickat från min D5503 via Tapatalk
22 oktober, 2016 kl. 10:43 #284583LegacyLarsaKeymasterHur häftigt som helst!
/Larsa
22 oktober, 2016 kl. 23:43 #284649FladricDeltagareSkiljer det så pass? 🙂
Lite fränare att du satsar på det ändå då 🙂Skickat från min D5503 via Tapatalk
En Legacy Turbo sedan väger 1460 kg som gatbil 🙂 en GT väger kring 1250-1300 kg har jag för mig 🙂 så ja, det skiljer rätt mycket för att var i princip likadana bilar!
23 oktober, 2016 kl. 00:20 #284634tendencyDeltagareSäger som Koffe, kopplade inte ihop med att det var du. Man känner igen bilar och användarnamn, men riktiga namn har man dålig koll på, hehe.
Ang vikt, GT sedan väger 1330kg och kombi 1360kg.
23 oktober, 2016 kl. 07:12 #284861IggeDeltagareMin GT var reggad med 1380 som tjänstevikt 🙂
23 oktober, 2016 kl. 07:33 #284650FladricDeltagareSäger som Koffe, kopplade inte ihop med att det var du. Man känner igen bilar och användarnamn, men riktiga namn har man dålig koll på, hehe.
Ang vikt, GT sedan väger 1330kg och kombi 1360kg.
Det håller jag med om!
Ja där ser man 🙂 så mellan 100 och 200 kg skillnad är det ju alltså 🙂 men jag tycker det är roligare med en Legacy så jag skiter i viktskillnaden 😉
Har fått hem 17″ fälgar från en 03 STI som jag tänkt ha som asfaltfälgar 🙂 sen Peltorkåpor att ha under transport så man kan använda intercom då också.
Även fått tag på en vettig storlek på IC, cellpaket på 400x300x76 mm med mindre än 600 mm mellan röranslutningarna! Ska gå att få in innanför kylarramen så den sitter skyddad plus att jag slipper kapa i fronten 🙂
23 oktober, 2016 kl. 08:24 #284595KvarnisDeltagareBlir bra med en annan IC
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.