- Detta ämne har 356 svar, 34,234 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 1 månad sedan av Fladric.
-
FörfattareInlägg
-
30 januari, 2017 kl. 13:14 #284723FladricDeltagare
Vafan… Tänkte ju precis, perfekt du har ju en legacy med brembook att testa på. Men nä! Jag ville inte ens ha pålitligt svar om det! :p
Haha, förstod det 😉 Hade varit kul att hitta en STI att testa på!
Har eventuellt en bekant som har en STI med 5/100, ska höra med honom.30 januari, 2017 kl. 13:16 #284889IggeDeltagareHaha, förstod det 😉 Hade varit kul att hitta en STI att testa på!
Har eventuellt en bekant som har en STI med 5/100, ska höra med honom.Ooh, please do! 😀
30 januari, 2017 kl. 21:26 #284612KvarnisDeltagareDet var f-n du får jäklas 🙁
31 januari, 2017 kl. 06:39 #284724FladricDeltagareDet var f-n du får jäklas 🙁
Ja, har inte gått helt smärtfritt! Men är väl som det ska vara, man lär sig alltid nått 😀 Brukar väl sällan gå som man tänker sig och dentid man tror att någonting ska ta att göra får man multiplicera med Pi 😉
Igår gick det dock bra, fick upp lådan, mellanaxel samt växellänkage så under bilen sitter allt där det ska 🙂 Monterade tillbaka railsen med originalspridare också, ska montera en ställbar bränsletrycksregulator i serie med den gamla så jag kan ställa upp trycket om det skulle behövas!
Fick även en leverans av turbon med en restriktor 😀 Restriktorn blev inte 100% då det blev nått fel med vissa mått i översättningen från dator till svarv så kommer få en ny levererad, mest troligt ikväll.
Tog kväll kl 22 för att hinna hem till tjejen och umgås innan hon ger upp på mig och skulle “bara” hitta bränsletrycksregulatorn jag hade liggande någonstans… Letade i 45 minuter utan att hitta den 😀 😀 Haha, så går det när man skruvar i ett flyttkaos… Ett bra garage men finns lite för mycket gamla pallar, tapeter och väggfärg som gärna skulle fått bo någon annanstans 😆
Är dock positiv att hinna, ska fixa en slangnippel till oljereturen idag efter jobbet, sen montera turbo och avgassystem. Hoppas på uppstart ikväll!
31 januari, 2017 kl. 09:15 #284613KvarnisDeltagareLOL, känner igen det där med att hitta prylar….i bland kommer f-n inte i håg var man har och inte. Trodde jag hade en vanligt FPR, men hade hittade bara den stora med -12 ingångar…tillslut minns jag att den hade ju sålt för några år sedan 😀
Och dom är f-n inte grattis numera, förut gav man ju 500:- en kavlitets FPR, nu är det ju f-n minst det dubbla…
31 januari, 2017 kl. 09:57 #284725FladricDeltagareLOL, känner igen det där med att hitta prylar….i bland kommer f-n inte i håg var man har och inte. Trodde jag hade en vanligt FPR, men hade hittade bara den stora med -12 ingångar…tillslut minns jag att den hade ju sålt för några år sedan 😀
Och dom är f-n inte grattis numera, förut gav man ju 500:- en kavlitets FPR, nu är det ju f-n minst det dubbla…
Haha ja, kommer på mig själv med att hela tiden ha delar i stugan som jag trodde jag hade i stan… 😀
Precis, den FPR jag letar är en Fuellab med rätt perfekt storlek på anslutningarna (just det som är problemet, minns inte storleken på anslutningarna och behöver skaffa slangnipplar till den!) men den är ju rätt värdelös om jag inte vet var den är :rolleyes:
Nä, de billiga vågar man inte köpa för de är nästan garanterat kina-grejer… Dock köpte en kompis en kopia på en Aeromotive BTR och bytte ut membran till äkta Aeromotive, har funkat rätt många år och blev biiligt jämfört med en äkta 🙂 Dock gäller det ju att kopian är en bra kopia med rätt mått 😀
1 februari, 2017 kl. 07:39 #284726FladricDeltagareIgår fick jag (med hjälp av bekanta och min far, tack!) äntligen liv i bilen 😀
Åkte direkt efter jobbet och skaffade en nippel till oljereturen samt lite klammer till filtret.
Mattias levererade en ny restriktor efter middagen, denna gång var den polerad så den sken som hundballa i månsken! Vacker skapelse 🙂
Passade in restriktorn och borrade samt gängade hål för att sätta fast den i kompressorhuset.
Monterade turbon och tillhörande oljeledningar, nippel till oljetillförseln var inte helt lyckad då den hade för liten tätningsyta men den höll tätt än så länge så får se om det funkar i bänken, annars får jag fixa en ny. Avgassystemet monterades och olja fylldes i växellåda och styrservo, oljan i motorn kontrollerades och kylvatten fylldes på. En sista koll gjordes så att alla kablar satt där dem skulle och att bränsleledningarna var fastsatta och åtdragna. Hade lite strul med elen först då jag hade satt kablarna till startmotorn fel (är annorlunda dragning av kablarna eftersom batteriet sitter i skuffen och att alla kablar som använts är svarta gör inte saken lättare!) men vi upptäckte snabbt när huvudströmmen slogs på att nått var fel så ingen skada skedd! Efter lite omkoppling av kablar startade den direkt! Underbart skönt 😀 Nedan lite bilder på motorutrymmet samt på avgassystemet (blixten får den att se sämre ut under än den är i verkligheten 🙂 )Filterplaceringen är inte rätt, den 4″ slang jag hade köpt passade inte mot filtret så får jaga en bättre lösning idag…
Planen för kvällen är att starta bilen igen och låta den gå längre så jag ser om det finns några läckage (såg inga igår under de minuter den var igång). Sen blir det oljebyte samt nya tändstift. Sen lastas bilen och körs ut till Sävar för mappning så får vi se hur mycket vi hinner ikväll! Spännade 😀
1 februari, 2017 kl. 07:50 #284890IggeDeltagareKul att den gick igång! 🙂
Ska bli spännande att se resultatet från mappningen.
Apropå sävar så hittade jag en beginners guide till norrland:
1 februari, 2017 kl. 07:57 #284727FladricDeltagareKul att den gick igång! 🙂
Ska bli spännande att se resultatet från mappningen.
Apropå sävar så hittade jag en beginners guide till norrland:
Väldigt skönt! Är förberedd på att nått ska strula ikväll, därför har jag inga större förhoppningar om att hinna så mycket med mappningen d—0.o—b
Hahaha, precis, Sewer ligger nån mil norr om You me oh :D:D
1 februari, 2017 kl. 08:10 #284891IggeDeltagareVäldigt skönt! Är förberedd på att nått ska strula ikväll, därför har jag inga större förhoppningar om att hinna så mycket med mappningen d—0.o—b
Hahaha, precis, Sewer ligger nån mil norr om You me oh :D:D
Du tror också på Murphys lagar hör jag 😛
1. Allt som kan gå galet gör det.
2. Om något som borde ha gått galet inte gör det, visar det sig senare att det hade varit bättre om det hade gjort det.1 februari, 2017 kl. 08:32 #284728FladricDeltagareDu tror också på Murphys lagar hör jag 😛
1. Allt som kan gå galet gör det.
2. Om något som borde ha gått galet inte gör det, visar det sig senare att det hade varit bättre om det hade gjort det.Hehe ja, lite så 😉 Har ett fåtal saker som jag kan tänka mig kan strula, är ju förberedd på det då i alla fall d—0.o—b
2 februari, 2017 kl. 07:23 #284729FladricDeltagareHur gick det då igår? Över förväntan 🙂
Bjuder på lite bilder innan bilen lastades för att åka till Sävar. Insåg att jag hade hällt i fel styrservoolja så fick börja med att demontera pumpen och tömma den + ledningarna 🙂 Sedan hängde jag dit en av vinterfälgarna bara för att få se hur de ser ut, passade bra tycker jag!
Tog en tur förbi Biltema när jag slutat och köpte lite olika 4″ slangar till insuget. Hittade ett universalrör som gick att variera diametern på genom att vrida det i olika riktningar! Passade bra och är tätt. Är i hårdplast så gick bra att skruva fast filtret på det, vred till röret så det klämde fast sig själv över restriktorn samt drog åt slangklammret hårt så tror det kommer funka bra 😎
Efter en till uppstart där allt verkade funka som det skulle så lastade vi bilen och åkte till Sävar!
På plats hos Mattias Sandgren. Bilen hissades upp bak och fram (navringarna till bänken fick slipas till för att passa) och sedan kopplades bilen upp mot bänken.
Inga större läckage under de 2 timmar bilen satt i bänken. Ett litet avgasläckage vid turbon som jag ska titta på ikväll innan vi kör igång igen, annars helt tätt 🙂 Gjorde en grundmapp som sugmotor med lastpunkter för att se så allt lirade och det gjorde det. Nedan en kort filmsnutt på en lastpunkt kring 2500 rpm har jag för mig:
Den lever om väldigt mycket under belastning, på filmen är den tyst jämfört med hur den levde om senare! Får se om jag behöver montera en ljuddämpare…
Grundladd på 1 bar gav maxvrid kring 3700 rpm, kring 270 Nm vill jag minnas. Var lite lägre än förväntat så vi ska se om det blir bättre när vi justerat laddtrycksstyrningen då den var aktiverad men inte justerad. Skulle vilja få laddet tidigare än det kom så får se om vi kan lösa det eller om jag måste ha en tvåports wastegateklocka. 🙂
Den anmärkning Mattias Sandgren hade på min bil var placeringen av min insugstempgivare. Den sitter just innan spjället vilket jag tyckte kändes logiskt. Han menade dock på att den kommer utsättas för mycket heat soak när bilen står still vilket kommer göra att bilen inte går som den ska när man drar iväg. Typiskt tråkigt att stått i kö inför start i några minuter så insugstempen visar 60-70 grader när man står vid starten! Får tempgivaren flyttad till ett annat rör närmare IC:n under dagen av min kompis Mattias L! Tur man har bekanta som ställer upp 🙂
Blir en spännande kväll ikväll då vi ska börja öka laddet och se hur den reagerar på det 😀 återkommer med uppdatering.
2 februari, 2017 kl. 07:43 #284892IggeDeltagareAtt få 1 bar vid 3700 är ju inte så pjåkigt ändå.
Speciellt utan AVCSHänger iofs på hur det gjordes, långsamma svep eller snabba svep?
2 februari, 2017 kl. 08:10 #284933roadieDeltagareSkoj! Hur stora spridare sitter i nu?
2 februari, 2017 kl. 08:11 #284730FladricDeltagareAtt få 1 bar vid 3700 är ju inte så pjåkigt ändå.
Speciellt utan AVCSHänger iofs på hur det gjordes, långsamma svep eller snabba svep?
Vet faktiskt inte om jag hade 1 bar där, bara att det var maxvrid! 🙂
Rätt normalt svep, snabbt var det inte 🙂 Men som sagt, vi kontrollerade inte vad laddtrycksstyrningen gjorde, bara att den var inaktiverad på högre varvtal så skulle tro att det går att få bättre 🙂 Nissan Sunnyn med likadan turbo samt 34 mm restriktor hade maxvrid vid 3480 varv med en betydligt aggressivare kurva så turbon kan om den vill! Är bara frågan om grenrör eller t.ex. restriktorn är det som begränsar 🙂 Hoppas på att det är laddtrycksstyrnigen!
Å andra sidan duger den effekt jag har nu för att köra 4wd i skogen som nybörjare, kommer ändå upplevas snabb med Samsonaslådan 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.