- Detta ämne har 356 svar, 34,234 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 1 månad sedan av Fladric.
-
FörfattareInlägg
-
2 februari, 2017 kl. 08:18 #284893IggeDeltagare
Vet faktiskt inte om jag hade 1 bar där, bara att det var maxvrid! 🙂
Rätt normalt svep, snabbt var det inte 🙂 Men som sagt, vi kontrollerade inte vad laddtrycksstyrningen gjorde, bara att den var inaktiverad på högre varvtal så skulle tro att det går att få bättre 🙂 Nissan Sunnyn med likadan turbo samt 34 mm restriktor hade maxvrid vid 3480 varv med en betydligt aggressivare kurva så turbon kan om den vill! Är bara frågan om grenrör eller t.ex. restriktorn är det som begränsar 🙂 Hoppas på att det är laddtrycksstyrnigen!
Å andra sidan duger den effekt jag har nu för att köra 4wd i skogen som nybörjare, kommer ändå upplevas snabb med Samsonaslådan 🙂
Jag som läste tokigt men då är det inte så illa ändå 🙂
Maxvrid brukar ju komma efter maxladd, dock brukar man få märklig laddtryckskurva på grundladd.Blir kul att se slutresultatet 🙂
2 februari, 2017 kl. 08:21 #284731FladricDeltagareJag som läste tokigt men då är det inte så illa ändå 🙂
Maxvrid brukar ju komma efter maxladd, dock brukar man få märklig laddtryckskurva på grundladd.Blir kul att se slutresultatet 🙂
Ja precis! Körde bara en pull innan vi gick hem för att se grundladd samt att bilen reagerade som den borde, vilket den gjorde 🙂 Så var inte så vetenskapligt utan ett test. Tror effekten hamnade på ca 200 hk 🙂
Rolig fakta: En Legacy Turbo har original 200 hk och 260 Nm i motorn, något jag har på hjulen (bakhjulen dock) i dagsläget på kring 1 bar med restriktor 🙂
Japp, ska bli väldigt spännande! 😀
2 februari, 2017 kl. 19:20 #284614KvarnisDeltagareJa du lär förlora ca 18% med awd
2 februari, 2017 kl. 19:21 #284615KvarnisDeltagareFortsättning när?
2 februari, 2017 kl. 19:52 #284894IggeDeltagareJa du lär förlora ca 18% med awd
Inte 18% mot vad han har nu va?
För han har ju en del förluster nu när effekten ska leta sig ut till bakhjulen 🙂3 februari, 2017 kl. 06:55 #284732FladricDeltagareFortsättning när?
Nu!
Uppdatering från mappningen, inget gick sönder, bilen funkar väldigt bra, min WG-klocka har ett grundladd på 3 bar 😎 Hehe, det var ett litet bakslag 😉 Jag hade fattat det som att den skulle ha 1 bar i grundladd ungefär men antingen lyssnade jag med arslet eller så blev det nått missförstånd för den fjädern i klockan var inte att leka med 😀
Förutom det så gick mappningen bra, bilen betedde sig riktigt bra! Inga konstigheter och den byggde laddtryck riktigt fint, hade 1.26 bar innan 3500 rpm vilket jag tycker är bra på en 2 liters motor 🙂 Vi satte tryckluft på WG-klockan så den var så öppen som den kunde vara och gjorde en grundmapp utan laddtryck.
Jag visste sedan innan att WG-porten behövde slipas till och göras större och mjukare för att kunna reglera laddet men det hanns inte med (var svårt att komma åt med de verktyg som fanns tillgängliga när det skulle göras) så jag prioriterade bort det. Detta innebar att turbon vid ca 3000 rpm hade 0.2 bar i ladd, vilket är ok. Vid 6500 rpm var laddet nästan 1 bar vilket är alldeles för högt när WG-porten är helt öppen! Nedan film på en repa med öppen WG-port:
Sedan visade det sig även att spridarna inte alls räckte så långt… När vi hade 132 hk på hjulen i början av kvällen använde vi 45% av spridarna vilket gav oss hopp att de skulle räcka rätt långt! Dock använde vi 88% då vi hade 188 hk på hjulen så där någonstans tappade vi hoppet… 🙂
Vi beslutade att bara göra en grundmapp med så lågt ladd som möjligt då vi liks var i bänken, då är det gjort inför nästa mappning! Bilen går alltså bra upp till ca 0.9 bar ladd och på låglast så den är betydligt lättare att flytta nu samt att vi sparat tid inför nästa gång 🙂
Vad händer nu då? Än har jag inte gett upp att köra tävling den 18, är flera dagar kvar! 😀
Spridaradaptrar är beställda från Lateral Performance så jag kan montera min 810 cc spridare. Turbon åker av ikväll eller under helgen så den kan portas. Jag ska under dagen panikartat leta efter en lämplig WG-klocka med 2 portar som jag hinner få hem innan nästa onsdag så jag kan mappa igen på torsdag! Den jag har hittat är Turbosmarts IWG 75 men den kostar ca 2500 kr så känns lite saftigt… Hoppas hitta en annan under dagen! Ingen läsare som råkar ha en 2 ports klocka liggande? 😉Är ändå nöjd med dagen, fick ingen riktig fullgasrepa men bilen visade sig vara riktigt stark kring 3500 rpm (där den borde vara det) så det finns definitivt potential! Inget gick sönder (förutom en inre drivknutsdamask höger fram som kastade fett lite då och då på downpipe och turbo…), bilen levde om och inga läckage! 🙂 Det skönaste var att jag bara var i Sävar och inte i Sundsvall på Motor Nord! Detta gjorde allt bök med svetsning av mittdiff värt det då det bara var att lasta bilen, åka hem och ta nya tag 🙂
Fortsättning följer!
3 februari, 2017 kl. 12:11 #284733FladricDeltagareForge wastegateklocka beställd från GIK turbo, adaptrar till spridarna beställda från England! Hoppas posten är duktig och levererar i tid… 😀
Turbon lämnas till Jens Gustavsson så får han porta den då han gjort det förut på turbon till Nissan Sunnyn. Ska titta över min drivaxel höger fram då den som sagt kastade ut lite fett under mappningen! Får se om jag gör det innan eller efter mappningen 🙂
3 februari, 2017 kl. 14:42 #284895IggeDeltagareSurt att det inte gick riktigt klockrent, men som du säger flera dagar kvar 😛
Snurrade drivaxlarna fram mycket? 🙂
3 februari, 2017 kl. 15:02 #284734FladricDeltagareSurt att det inte gick riktigt klockrent, men som du säger flera dagar kvar 😛
Snurrade drivaxlarna fram mycket? 🙂
Jag är mest nöjd att inget gick sönder 😀 hade ställt in mig på att nått skulle strula 😉
Haha ja faktiskt! Ungefär lika mycket som bak 😉
3 februari, 2017 kl. 16:32 #284896IggeDeltagareJag är mest nöjd att inget gick sönder 😀 hade ställt in mig på att nått skulle strula 😉
Haha ja faktiskt! Ungefär lika mycket som bak 😉
Och där gjorde jag en tankevurpa. Dags att gå o lägga sig :rolleyes:
Tänkte att du slängt ur allt som hade med framhjulsdriften att göra
4 februari, 2017 kl. 07:57 #284735FladricDeltagareOch där gjorde jag en tankevurpa. Dags att gå o lägga sig :rolleyes:
Tänkte att du slängt ur allt som hade med framhjulsdriften att göra
Bara svetsat 🙂 blev enklast i slutändan! Hoppas att det ska hålla hel mappningen med en 5-växlad men tänker att bänken är rätt snäll då det inte blir några “dumpa koppling” påfrestningar 😀
4 februari, 2017 kl. 08:20 #284897IggeDeltagareBara svetsat 🙂 blev enklast i slutändan! Hoppas att det ska hålla hel mappningen med en 5-växlad men tänker att bänken är rätt snäll då det inte blir några “dumpa koppling” påfrestningar 😀
Undvik trean när du mappar 😛
4 februari, 2017 kl. 11:59 #284736FladricDeltagareUndvik trean när du mappar 😛
Haha japp, vi kör på 4:an 🙂
6 februari, 2017 kl. 07:08 #284737FladricDeltagareEn liten uppdatering då.
Plockade lös turbon igår (gick rätt smidigt faktiskt, skönt att veta att det går relativt enkelt att plocka lös turbo vid behov) och körde ut den till Jens i Sävar, han skulle porta den på tisdag.
Eftersom jag gissningsvis inte kan göra någonting förrän onsdag då delarna kommer så började jag fundera på mitt tändsystem. Sitter original tändspolar för tillfället vilka inte är kända för att vara speciellt hållbara eller bra så nu när jag fick tid tänker jag att det är lika bra att åtgärda dem så de inte strular i bänken 🙂 Byter jag dem inte kommer de definitivt strula, Murphys lag o.s.v. 😉
En bekant visade sig ha 4 st LS-2 spolar med kabelhärva så kommer nog köpa av honom dem och bygga om tändningen ikväll och på tisdag. Monterar då spolarna på fjäderbensstaget och drar tändkablar ner till topparna. Alternativt monterar jag dem på rambenen bredvid topparna för att få kortare tändkablar, beror på hur kabelhärva som följer med ser ut! 🙂
6 februari, 2017 kl. 08:59 #284616KvarnisDeltagareHar du inga newage alt 97/98 spolar liggandes?
Väldigt enkel konvertering annars 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.