- Detta ämne har 356 svar, 34,234 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 1 månad sedan av Fladric.
-
FörfattareInlägg
-
6 februari, 2017 kl. 09:10 #284738FladricDeltagare
Har du inga newage alt 97/98 spolar liggandes?
Väldigt enkel konvertering annars 🙂
Nej, det har jag inte! De passar dessutom inte i topparna då man måste slipa ur ventilkåpan för att de ska rymmas 🙂
Har en tändspole från en -00 GT men känns inte värt att bygga om till wasted spark när man har separata från början.
Beroende på vad spolarna kostar blir det en enkel ombyggnation detta också då jag har ett kontaktstycke som passar på inkommande kontakt till original tändförstärkare. Bara att plocka signalen där och sen dra den vidare till spolarna 🙂 Det som måste lösas är väl då vettiga tändkablar… Får se hur jag gör, ska ju helst vara monterat och klart innan onsdag kväll! 🙂
6 februari, 2017 kl. 09:30 #284617KvarnisDeltagareNej, det har jag inte! De passar dessutom inte i topparna då man måste slipa ur ventilkåpan för att de ska rymmas 🙂
Har en tändspole från en -00 GT men känns inte värt att bygga om till wasted spark när man har separata från början.
Beroende på vad spolarna kostar blir det en enkel ombyggnation detta också då jag har ett kontaktstycke som passar på inkommande kontakt till original tändförstärkare. Bara att plocka signalen där och sen dra den vidare till spolarna 🙂 Det som måste lösas är väl då vettiga tändkablar… Får se hur jag gör, ska ju helst vara monterat och klart innan onsdag kväll! 🙂
Ah ok, det är väl bara att ta fram lödkolven 😀
6 februari, 2017 kl. 09:50 #284739FladricDeltagareAh ok, det är väl bara att ta fram lödkolven 😀
Yes, det är min tanke 😀 Bygger bilen så att den ska gå att återställa till ursprungligt skick om man i framtiden skulle få för sig att besikta in den som historisk rallybil i appendix K 🙂 Då är det skönt om kabelhärvan inte är sönderklippt!
6 februari, 2017 kl. 22:13 #284740FladricDeltagareHejsan!
Fick tag i LS2-spolar med kontaktstycke av Dennis som hjälpte till med ombyggnationerna kring turbon. Som jag sa tänkte jag montera dem på fjäderbensstaget och sen dra tändkablar ner till topparna. Blir ca 900 mm långa kablar då men tror det ska vara lugnt 🙂 Bild på placering av spolarna, kommer dock placeras under staget och inte ovanpå 😉
Tror det kommer bli bra!
Kom även på att jag borde koppla förbi gamla tändförstärkaren så jag får den rena signalen direkt från boxen. Smidigt att kontaktstycket jag tog från en kasserad luftmängdmätare passar på kablaget som går in till tändförstärkaren med signal från boxen 😀 Blir smidigt att bara löda in kablaget i den, se nedan 🙂
Blir en tur på Biltema imorgon för att köpa deras skärmade silikontändkablar samt lite kabel 🙂 Tänker ta plusmatning från startmotorn och jorda på nått bra ställe, typ motorn eller i karossen.
Min mor kom förbi under förra vecka och hittade samt hängde upp en Legacy-banderoll jag fick från den lokala Subaruåterförsäljaren för några veckor sedan! Detta var den banderoll de hade hängandes i butiken när Legacy generation 1 var ny 😀 Riktigt kul med lite nostalgiprylar i garaget 😉
Mer spännande än så blev det inte idag, hoppas på en produktiv dag imorgon med två paket på posten (WG-klocka samt spridaradaptrar)!
7 februari, 2017 kl. 07:09 #284618KvarnisDeltagareAtt ta bort tändförstärkaren var nog rätt val om det ska lira bra 🙂
Snyggt med en gammal baderoll 🙂
7 februari, 2017 kl. 07:26 #284741FladricDeltagareAtt ta bort tändförstärkaren var nog rätt val om det ska lira bra 🙂
Snyggt med en gammal baderoll 🙂
Ja jag tänker mig det jag med 🙂 När man liks ska dra kabel spelar det ju ingen roll var man löder in sig!
Haha ja, tycker det är lite kul faktiskt 😀
8 februari, 2017 kl. 07:13 #284742FladricDeltagareIgår kom ett efterlängtat paket! Forge WG-klocka 😀
Passande nog hade Jens portat klart turbon under förmiddagen så efter jobbet åkte jag och plockade upp den. Tog sedan en tur förbi Mattias L med turbo och klocka för att modifiera fästet på turbon. Visade sig att klockan passade perfekt i originalfästet! 🙂 Vad enkelt! Sedan blev det lite strul att modifiera själva armen till klockan, fingängad tumgänga på Forgeklocka som blev lite skadad under arbetets gång. Men det löste sig, tog lite längre tid än tänkt bara 🙂 Nedan resultatet!
Känns skönt att ha turbon klar inför torsdag, var den viktigaste pusselbiten. Det värsta som händer är att spridaradaptrarna inte hinner komma så vi blir begränsade av bränslet alternativt att det strular så jag inte får dit de nya spolarna. Vilket som bör jag kunna åka från Sävar med en körbar bil, vilket är mitt mål, oavsett effekt 🙂
Hann inget mer igår så blir att jobba på ikväll och få dit turbon samt löda till tändningen 😀
9 februari, 2017 kl. 07:32 #284743FladricDeltagareMonterade spridare samt turbo igår i bilen och startade upp den. Gick bra utan problem!
Började sedan löda ihop kabelhärvan till tändningen men gick tyvärr inte överdrivet bra då min lödkolv successivt blev sämre och sämre för att slutligen vara oanvändbar! Smälte man en bit tenn på spetsen stelnade det till och fick ett skinn av stelnat tenn på utsidan av klumpen… Alldeles för låg effekt! Fick värma länge på kablarna mot slutet för att få dem tillräckligt varma. Gav upp när den blev för kall 🙂Kommer sluta tidigt och åka till Mattias i Sävar med bilen och låna hans lödkolv för dem sista kablarna. Under tiden hinner han förhoppningsvis hänga upp bilen i bänken och testa lite för att se hur WG samt portningen av turbon funkar 🙂 Sen är det snabbt bytt till de nya spolarna!
Blir en spännande kväll 😀PS: garaget.org där jag laddat upp mina bilder flyttar sina servrar idag så därför syns dem inte, skulle vara åtgärdat till i eftermiddag!
9 februari, 2017 kl. 10:59 #284619KvarnisDeltagareOk, så du monterade orginal spridarna?
segt med lödkoven, tur man har en fin lödstaion 😀9 februari, 2017 kl. 11:16 #284744FladricDeltagareOk, så du monterade orginal spridarna?
segt med lödkoven, tur man har en fin lödstaion 😀Nej, jag köpte adaptrar från Mark på Lateral Performance. Beställde i fredags och kom igår 🙂 Passade betydligt bättre än de adaptrar jag hade sen tidigare… Så nu har jag 850 cc spridare som förhoppningsvis ska räcka på 98 iaf 😉
Ja det var lite drygt, går nog dock att lösa idag hoppas jag 🙂
9 februari, 2017 kl. 13:53 #284620KvarnisDeltagareAh härligt, med nya spridarna 🙂
Är de bara göra E85 mappning när du känner för det 😀Mark brukar kunna vara hyfsat snabb att skicka saker, är lite av han signum tbh.
9 februari, 2017 kl. 14:07 #284898IggeDeltagareRäcker inte de där spridarna för E85 om du kör med högre tryck då? 🙂
9 februari, 2017 kl. 14:24 #284745FladricDeltagareAh härligt, med nya spridarna 🙂
Är de bara göra E85 mappning när du känner för det 😀Mark brukar kunna vara hyfsat snabb att skicka saker, är lite av han signum tbh.
Japp, var ett måste för att kunna köra 98 också 🙂
Kul, han var bra att ha att göra med!
Räcker inte de där spridarna för E85 om du kör med högre tryck då? 🙂
Kanske det 🙂 Kommer bygga om bränslesystemet den dag jag känner för att köra E85 till parallellmatat (kanske gör det innan om jag känner mig sugen på det, känns skönt att veta att bränslet kommer till sista spridaren) och ställbar BTR 🙂
10 februari, 2017 kl. 08:21 #284746FladricDeltagareHej igen! Gårdagen gick faktiskt riktigt bra, lite strul som drog ut på tiden gjorde att vi inte hann klart så blir en fortsättning ikväll 🙂 Dock nöjd med det vi åstadkom!
Slutade tidigt så jag och min far tog oss ut till Sävar och var på plats kring 17:40.
Började hänga upp bilen i bänken och Mattias och jag tittade på det som var kvar att löda.
Jag började gör i ordning tändkablarna med de speciella kontakterna som LS-spolarna har, är mindre än vanliga kontakter så fick klippa och göra om på Biltematändkablarna 🙂Min far kom med pizza efter en stund så vi fick en paus i lödandet och kablandet!
Efter det monterade vi allt i bilen och vred igång den. Startade direkt! Skönt 🙂
Detta blev placeringen av spolar samt tändkablar:Efter lite ändring av dödtid på spridare samt dwell till spolarna så började vi köra lite statiska lastpunkter för att se hur den betedde sig med nya spolar och spridare. Här började det strula en aning igen då bilen ibland gick väldigt fett och ibland gick snålt på samma värden i bränslemappen! Något stämde inte riktigt… Gick igenom loggar och såg lite olika avvikelser som vi misstänkte berodde på misständningar! Kollade igenom tändkablarna och monterade dem igen med lite mer våld. Detta gjorde skillnad då bilen började bete sig igen! Efter att ha stängt av och startat bilen hade vi liknande symptom igen, dock inte lika mycket… Kollade igenom loggarna och såg att batterivolten varierade mellan 12.5 till 13.8! Något funky med generator/kablage. Justerade kompenseringen för dödtid på spridarna till ett bredare intervall på volt och vips, nu funkade det! 😀 Hittade även en glapp kontakt till MAP-sensorn (fy på mig!!!) som vi rättade till, gör väl förhoppningsvis saker lite bättre 🙂
Äntligen kunde vi testa nya WG-klockan samt portningen. Blev stor skillnad, kring 0.7-0.8 bar vid 6500 rpm och under 0.2 vid 3500 rpm! Skönt 🙂 Grundladd på ca 0.4 bar på klockan så det var lovande 🙂
Efter lite klurande och testande hittade vi en bra kombination av ladd och tändning på högre varv (efter 5000 rpm då restriktorn börjar påverka) som gav bra resultat 🙂 nedan är effektpapper med maxladd på 1 bar, övre kurvorna är den Nissan Sunny GTI-R med likadan turbo jag jämfört med tidigare 🙂
Över 250 Nm vid 2500 rpm med kring 0.8 bar i ladd är inte illa tycker jag 😀 WG-klockan ligger och blöder ladd på låga varv då den endast kördes som en enkelports igår, något som ska laboreras mer med ikväll! 🙂 Hoppas på mer vrid i botten, samt lite mer effekt i mellanregistret! Lite ökat ladd bör skjuta upp min kurva närmare den andra. Siktar inte på att komma så nära då SR20 är en bättre motor i grunden så kommer inte komma i närheten 🙂 Toppnoteringarna för kvällen var kring 218 hk och 320 Nm!
Film från en av kvällens sista repor:Är nöjd med resultatet, är mer intresserad av vad man kan uppnå med lite mer ladd i botten 🙂 Vill dock vara försiktig och skona motorn så kommer vara konservativ! Återkommer efter kvällen med en uppdatering!
10 februari, 2017 kl. 08:44 #284899IggeDeltagareMer ladd!!! 😀
Nä men kul med lite framgång 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.