- Detta ämne har 356 svar, 34,234 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år sedan av Fladric.
-
FörfattareInlägg
-
10 februari, 2017 kl. 08:59 #284747FladricDeltagare
Mer ladd!!! 😀
Nä men kul med lite framgång 🙂
Haha 😀 Tänker 1.5 bar i alla fall 🙂 Får se hur den svarar på det!
10 februari, 2017 kl. 09:33 #284900IggeDeltagareHaha 😀 Tänker 1.5 bar i alla fall 🙂 Får se hur den svarar på det!
Hiva i etanolen på en gång 😛
10 februari, 2017 kl. 10:14 #284748FladricDeltagareHiva i etanolen på en gång 😛
Nej, kommer renovera motorn efter denna säsong! Vill inte plåga den allt för mycket med vrid på låga varv innan jag vet skicket på den 🙂 Onödigt att rasa!
11 februari, 2017 kl. 12:13 #284749FladricDeltagareÄntligen är mappningen “klar”! Nöjde mig med maxladd på 1.5 bar då den inte svarade så mycket över det 🙂 Detta blev resultatet:
Jämn och fin kurva, ingen dum peak med vrid 🙂 Har över 320 Nm från 2800 till 5000 rpm så är väldigt nöjd med registret! Även kul att ha över 200 hk efter 6500 rpm, bra att ha lite varv att dra på om man behöver 🙂 Laddar ca 1.3 bar vid 2800 rpm och sedan peakladd på 1.5 bar upp till ca 4000 rpm då vi drar ner det då det inte gjorde någon större skillnad. Behövde aldrig koppla in andra porten på WG-klockan då jag inte kände att jag behövde mer ladd på låga varv, ville skona motorn från det värsta 🙂
Nedan kurva med Nissan Sunny-kurvan inlagd igen bara för jämförelse:
Som synes saknas det en del effekt och vrid. Dock bör det vara skillnad på en grupp-A motor och min som är rätt nära original i toppar och kammar 🙂 Är väldigt nöjd med resultatet!
Har fått tag i däck som ska läggas på fälgar idag så blir det provkörning imorgon på isen i stugan 😀
Det enda lustiga som vi inte blev kloka på riktigt är att den går väldigt magert på tomgång när den är nystartad. När den är uppe i arbetstemp (ca 88 °C) går den jättefint! Men innan den har tempen uppe är den grinig på tomgång, går bra med lite belastning eller om man varvar upp den lite. Har rätt mycket bränsle tillsatt på kallstarten för att kompensera men verkar inte räcka alla gånger. Någon som haft liknande problem?
Det jag kan tänka mig är att dessa spridare sprider sämre på tomgång och att bränslet hinner kondensera i insuget innan den kommer in i motorn 🙂 Får se om jag kommer hittar en lösning, ska börja med att byta till en bättre generator i förebyggande syfte 🙂
13 februari, 2017 kl. 08:01 #284750FladricDeltagareHej igen!
Har äntligen fått prova bilen 😀 Fick tag i 16″ vinterdäck som jag la på fälg på lördag. Hade fått en begagnad fälg men tänkte inte så mycket mer på det! Ser rätt kaxiga ut 🙂
Lastade den igår förmiddag och åkte till stugan för att prova på isbanan där. När jag kommer upp och ska montera fälgarna är det fel bultmönster på en av fälgarna! :confused: Stod rätt på kartongen så nått fel har det blivit… Tur man har bra kompisar så Mattias L fick rycka ut igen, åkte tillbaka till stan och la om däcket till en fälg med rätt bultmönster. Tappade bara 1.5 timme, tur att det är ljust förhållandevis länge nu 😀 Monterade det hjulet och plockade bort fronten för att slippa köra sönder den.
Här står den på hjul redo:Hur gick provkörningen då? Utmärkt! Hade lite småsaker som strulade, t.ex. hade jag glömt att dra åt tankarmaturen då det skvalpade ut lite bräsnle när man svängde 🙂 Var dock enkelt åtgärdat! Tycker även att jag hade lite lågt oljetryck, kring 0.5 bar vid 7-800 rpm… Inga problem alls på varv så ska ställa upptomgången till ca 1200 rpm, då har jag kring 1 bar så det känns bättre 🙂 Ska även justera dead time på spridarna för att se om jag får bukt på att den går snålt på tomgången, tror det har att göra med att tabellen inte är komplett för låga spänningar 🙂
För övrigt tycker jag att bilen kändes bra! Snäll och följsam, betydligt trevligare att köra med svetsad mittdiff än jag hade förväntat mig 🙂 Styr in bra och har inga dumheter för sig. Är ju dock rätt plant på isen så blir intressant att känna hur den känns till helgen i skogen 🙂 Nedan länk till två filmer (tyvärr dålig kvalitet då de skickats via facebook… Ska fixa bättre och ladda upp!) från slutet av dagen. Låter som en fiskebåt på tomgången när den är så låg 😀
Under veckan blir det att justera tomgång samt se om jag kan få den att gå mindre snålt där. Även allmän service med olja, filter samt efterdra alla bultar 🙂 På återseende!
16 februari, 2017 kl. 07:33 #284751FladricDeltagareHejsan!
Har påtat på lite med småsaker, har inte hunnit vara i garaget så mycket under veckan. Har bytt drivaxel höger fram så den inte ska kasta fett på turbo och downpipe. Försökte byta generator men den nya var lite större yttermått på så den tog i oljetrycksgivaren… Åkte igår och pressade en slang så jag kunde flytta den, på bilden just när slangen var monterad!
Givaren monteras mot insuget så den är ur vägen för generatorn, funkade kanon!
Nu när generatorn laddade så gick bilen ännu sämre på tomgång… Justerade dödtiden på spridarna tills den började gå som den ska (följa lambda-target hyfsat) så hoppas att den nu fungerar bättre! Linket visar stadig spänning på 13.7 volt så det tycker jag är ok. Ska nog kosta på ett nytt batteri också då det inte håller laddnigen så bra 🙂
Har även köpt en begagnad Asus Tranformer Book, en läsplatta med löstagbart tangentbord (läs en bärbar dator där skärmen går att ta lös och använda som läsplatta) som kör vanligt Windows 10. Vad ska jag ha den till då? Jo, Link G4 stödjer inte ODBII så kan inte få ut data till en Android läsplatta eller nått liknande så loggningen blir låst till det inbyggda minnet som jag anser är alldeles för litet. Med denna platta kan jag installera PCLink (som på min bärbara dator) och få full funktionalitet! Betydligt billigare än en dash, ska bara lista ut hur jag ska montera den på bästa sätt 🙂 Nedan länk till en liknande lösning:
Hämtar ut den idag, hinner nog inte montera den då jag har en del andra saker att göra innan lördag!
Måste byta olja, linda downpipe samt montera hasplåt. Oljan kräver en resa på ca 3.5 mil enkelväg till Payback men det ska det vara värt! Taggen inför lördag smyger sig på 😉
På återseende!
20 februari, 2017 kl. 07:18 #284752FladricDeltagareHej igen!
I helgen kördes första tävlingen med bilen som nollbil (första bil innan tävlingsbilarna, körs för att se så tidtagning fungerar samt att t.ex. skyltningen på sträckan stämmer), gick riktigt bra 😀
Började med att jag i torsdags hämtade motorolja hos Payback och bytte den. Monterade hasplåt samt gick igenom bilen och efterdrog bultar! Lindade även avgasbandaget så allt var redo inför fredag.
På fredag lastade vi och åkte till Vännäs för tävlingsbesiktning av bilen. Gick utan större problem 🙂 Lastade bilen och åkte till stugan för att sova där, ligger bara 1 mil från Vännäs. Väl där provade jag bilen och kollade så justeringen av dödtiden fungerade, vilket den gjorde! Skönt, följde target lambda bra. 🙂
Fredag morgon, lambdan fungerar inte! 😡 Startar upp bilen men lambdan smyger iväg mot AFR 22.5 (maxvärde) och stannar där! Starta om men blir ingen skillnad… Tur att jag provade bilen dagen innan så jag visste att den fungerade bra 🙂
Lastade och åkte till serviceplatsen där vi lastade av bilen igen, samma problem… Här någonstans gav jag upp och sket i att den strulade, bilen gick definitivt som den skulle!Körde in till HQ för att få en starttid och stannade och tankade på vägen:
Nu började det kännas bra inför start! Vi fick lite instruktioner vad tävlingsledningen ville att vi skulle titta på och sedan gav vi oss iväg 🙂
Nervös kille inför start…De 3 första sträckorna kändes lite ringrostigt, hade även problem med att bilen gick varm på transporterna! På sträckorna när jag höll upp varven var det inga problem 🙂 Hade lite svårt att fokusera då jag inte ville skjuta en toppackning eller liknande…
Åter till servicen så kollades olja och kylvatten, var inte för lite vatten i behållaren :O
Blev en kort service med smörgåstårta som tjejen gjort 😀
Innan jag åkte ut drog jag temperaturvredet fram och tillbaka några gånger och vips så låg den stabilt på tempen! Gjorde så hela tävlingen. Skönt, måste ha varit luft i värmepaketet 😀
Resten av tävlingen flöt på rätt bra, intercomen gick sönder på sträcka 4 så den byttes till en fungerande på servicen mellan SS5 och SS6 🙂
På sista sträckan hade jag blodad tand och det började gå rätt bra, kom in till en vinkel och behövde gå ner på ettan för att ta mig runt. När jag la in 2:an gick något sönder, gissningsvis växelföraren i lådan… Fick i 3:an och där fastande lådan så fick köra resterande 7 km på 3:ans växel 😀 Skönt att köra nollbil sådana gånger 🙂 Lunkade mig i mål, körde till serviceplatsen och lastade bilen på släpvagnen.
Summan av tävlingen är att bilen går som en dröm på vägen, betydligt bättre än jag vågat hoppas 🙂 Fjädringen ska renoveras så småningom men fungerade väldigt bra under hela helgen 🙂 Hade lite problem med att bränslepumpen sög luft när det blev guppigt, även om jag hade 3/4 tank så blir att montera en catchtank 🙂 Angående lambdan fick jag sedemera felkod E8 (är en Innovate lambda) vilket kan vara lite vad som helst (för varm sond, trasig sond, icke kalibrerad sond o.s.v.). Min gissning är att den nu sitter för varmt efter att jag lindade downpipen! Får se om jag måste flytta den längre ner på avgasröret 🙂
Ytterst nöjd med helgen, hade även rätt bra (inofficiella) tider på några av sträckorna så var inte ljusår efter 🙂 Och beslutet om att byta växellåda blev ju rätt enkelt nu, ska göra det så fort som möjligt 🙂
Kommer upp lite filmer också från sträckorna så fort jag fått tag i dem i vettig kvalitet…
På återseende!
20 februari, 2017 kl. 07:53 #284621KvarnisDeltagareKul med premiär 🙂
Låter som sonden dött, prova den i luft.
Funkar inte det så är den garanteta sonde som rukt tyvärr.
dom ska helst sitta väldigt långt bak om de ska överlera.Lådan höll inte länge 😉 😀
20 februari, 2017 kl. 08:04 #284753FladricDeltagareKul med premiär 🙂
Låter som sonden dött, prova den i luft.
Funkar inte det så är den garanteta sonde som rukt tyvärr.
dom ska helst sitta väldigt långt bak om de ska överlera.Lådan höll inte länge 😉 😀
Japp, väldigt roligt 😀
Ja, skulle tro det… Funkade bra under mappningen men verkar inte ha gillat att sitta i en lindad downpipe 😛 Ska prova att ha den i luft och kalibrera!
Den sitter på samma ställe som original lambdasond, har suttit på samma plats i min gat-Legacy under 4 års tid med lindad downpipe så tänkte att det skulle hålla på rallybilen också men icket 🙂Haha ja, var inte förvånad 🙂 gick bra så länge jag växlade försiktigt och tog det lugnt men när farten ökade så blev behovet av snabba växlingar större vilket ställde till det 😛 Men jag var ju förberedd på det så ingen större skada skedd! Lådan går nog att rädda också då den inte levde om så tror inte nått drev är trasigt 🙂
20 februari, 2017 kl. 08:36 #284622KvarnisDeltagare4år måste nog vara rekoerd hur länge sonden levt 😉
Tror inte jag haft nån sånd som levt längre än 2år, men har ju använt en hel del tillsatser i soppan iofs 😉 😀
20 februari, 2017 kl. 09:37 #284754FladricDeltagare4år måste nog vara rekoerd hur länge sonden levt 😉
Tror inte jag haft nån sånd som levt längre än 2år, men har ju använt en hel del tillsatser i soppan iofs 😉 😀
Har funkat bara fint 🙂 gått säkert 2-3000 mil skulle jag säga!
Haha, hade hoppats att den skulle hålla längre än mappningen 😛
20 februari, 2017 kl. 15:32 #284755FladricDeltagare22 februari, 2017 kl. 09:51 #284756FladricDeltagareHar börjat leta en lämplig catchtank och har nog hittat en jag vill ha!
http://www.alloyracingfabrications.com/index.php?route=product/product&product_id=54
Rätt pris och har en bekant som är väldigt nöjd med kvalitén 🙂 De har även en kylvattentank till rätt kurs som jag är sugen på…
Har redan dragen ström till en extra pump som satt i skuffen förut så kommer nog köra en Bosch 044 som matarpump till motorn.Eftersom jag nu ska montera dogboxen gjorde jag igår slag i saken och beställde ett MapDCCD, en styrbox till den elektriska mittdiffen som sitter i dogboxen 😀
Trevlig box med G-sensor och input för olika givar som TPS, fotbroms, handbroms o.s.v. Har ett antal mappar som går att justera om man skulle vilja!
Kommer till att börja med koppla in TPS, fotbroms och handbroms samt mest troligt köra på 100% lock men att den släpper när man drar handbromsen 🙂 Tror man kommer ha fördel att variera låsningen om man åker på t.ex. asfalt eller hårda underlag 🙂 Blir spännande att testa!
22 februari, 2017 kl. 11:40 #284623KvarnisDeltagareBlir nog riktigt bra med mapDccd, han nog köpt en om jag inte hade en Syvecs.
Köper själv en I/0 expander til Syvecs med bla G-sensor.Har oxå tittat på den swirl pot’n, kursen är ju riktigt bra 🙂
22 februari, 2017 kl. 12:02 #284757FladricDeltagareBlir nog riktigt bra med mapDccd, han nog köpt en om jag inte hade en Syvecs.
Köper själv en I/0 expander til Syvecs med bla G-sensor.Har oxå tittat på den swirl pot’n, kursen är ju riktigt bra 🙂
Tror det jag med, känns som att det finns de funktioner man behöve roch några fler 🙂
Ja jag tycker de känns prisvärda! De har även som sagt kylvattentank utan anslutning för kylvattnet till turbon (som jag har pluggat) så är sugen på en sådan för att göra det lite snyggare under huven samt att få bort pluggen så man slipper risk för läckage 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.