• Detta ämne har 356 svar, 34,234 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år sedan av Fladric.
Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 357 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #284624
    Kvarnis
    Deltagare

      Hur har du löst vevhusvent btw?

      Skulle rekommendera att du har en retur till oljetråget om du inte redan fixat det 🙂

      #284758
      Fladric
      Deltagare

        Hur har du löst vevhusvent btw?

        Skulle rekommendera att du har en retur till oljetråget om du inte redan fixat det 🙂

        För tillfället har jag löst det med en Ramlösa-flaska 😀

        Den ventilerar i princip inget alls… Är bara lite vit/gul sörja i botten (några ml) som förmodligen är kondensvatten! Absolut ingen olja, ventilerade inte alls under mappningen! Bara lite gran under tävlingen 🙂

        #284601
        Kvarnis
        Deltagare

          Nä det kanske är lungt så länge du bara åker i skogen, blir väl inte så höga G under längre tid 🙂

          #284759
          Fladric
          Deltagare

            Nä det kanske är lungt så länge du bara åker i skogen, blir väl inte så höga G under längre tid 🙂

            Hej igen!

            Verkar ha funkat än så länge, får hålla koll på det i framtiden!

            Nu var det ett tag sen jag gjorde en uppdatering, mest för att det inte hänt så mycket 😉 Har knappt varit i garaget sen tävlingen i Vännäs då jag prioriterat tid med min sambo samt att jobbet tagit sin beskärda del!

            Men nu ska det bli ändring på det, siktar på att köra nästa tävling den 11 juni i Åsele, backtävling! Så har en del att göra innan dess, vissa saker mer akuta än andra 🙂 Ett axplock av det jag kommer på nu:

            – Byta växellåda
            – Kontrollera/byta koppling (har en extra lamell liggande som förhoppningsvis passar)
            – Koppla in styrningen till mittdiffen
            – Plocka ner bakvagn och slipa och lacka den så den blir trevligare att jobba med. Nya bussningar ska pressas i, kommer nog även byta vissa stag då de varit riktade och svetsade en gång i tiden
            – Plocka ner tank, byta bränsleslangar, kontrollera luftning (för att bli av med bränslelukten i kupen), hänga tillbaka och bygga catchtank
            – Plocka ner bakdiff och skicka till Encrantz Motorsport för renovering samt byte av utväxling
            – Plocka lös fjädringen och skicka på renovering
            – Byta hjullager höger fram
            – Renovera en lös främre drivaxel så det finns en extra
            – Bygga avskärmning till luftfiltret under huven
            – Slipa och måla undersidan på bilen i den mån som jag hinner

            Finns som sagt en del att göra men ska nog gå vägen! Vissa saker är inte så hög prio på (t.ex. att lacka bakvagnen) men är saker som ska göras förr eller senare 🙂

            För att komma igång har jag, min far och min mor (utan vilka jag aldrig hade klarat detta, tack så mycket!) under förra veckan och varit i garaget och städat, verkligen behövligt! Har varit väldigt mycket skrot som har legat överallt då jag hade lite bråttom att få in bilen för att göra iordning den för att hinna köra nån tävling i vinter 🙂
            Såg ut såhär under hela förra veckan:

            Bilen fick agera avlastningsplats :p

            Igår blev vi dock nästan klara, det mesta onödiga är borta och det som ska vara kvar är sorterat i hyllor. Kommer säkert behöva göras igen men nu känns det som att det finns en ordning vilket är en bra början 😉

            Firade med att putta ut bilen för att kunna rengöra golvet (inte ens tvättad efter tävlingen, stackarn…):

            Byggde även ihop motorlyft samt 20 tons press (för att pressa bussningar) som stått i garaget ett tag 🙂

            Rätt stort blir det när allt onödigt skräp är borta!
            Puttade in bilen igen och gav den en välbehövlig tvätt:

            Kommer fortsätta med utrensningen successivt då det finns förbättringspotential!
            På onsdag siktar vi på att riva ner låda samt bakdiff, på återseende! 🙂

            #284586
            LegacyLarsa
            Keymaster

              Bra jobbat! kul läsning! Man blir sugen på att skruva ihop sin egen..

              /Larsa

              #284760
              Fladric
              Deltagare

                Bra jobbat! kul läsning! Man blir sugen på att skruva ihop sin egen..

                /Larsa

                Tack! Känns skönt att vara igång igen 🙂

                Det är bara att göra, är inte så många gen 1 Legacy kvar så det är bara till att vårda de som fortfarande finns vid liv 🙂

                #284901
                Igge
                Deltagare

                  Har inte så mycket mer att säga än: Grymt!

                  #284761
                  Fladric
                  Deltagare

                    Har inte så mycket mer att säga än: Grymt!

                    Tack tack 🙂

                    Hoppas på en produktiv kväll efter jobbet idag! d—0.o—b

                    #284762
                    Fladric
                    Deltagare

                      Hej igen!

                      Var i garaget igår, hann mycket men inte det jag tänkte 😀

                      Var 3 generationer, hade med min far och min farfar, väldigt trevligt! Farfar är van då pappa (som jag nämnt tidigare) byggt en rallybil i detta garage när farfar och farmor bodde i huset 🙂

                      Vi pallade upp bilen och plockade ner avgassystemet 🙂

                      Jag började plocka ner bakdiffen medan min far tog ner hasplåt och började demontera framvagnen. Då vi såg att de flesta yttre drivknutsdamasker var spruckna eller helt trasiga så beslutade vi att plocka lös alla drivaxlar. När vi liks höll på tyckte vi det var lika bra att plocka alla fjäderben då de ändå ska renoveras 🙂 Fick ner bakdiffen utan problem, börjar ha rutin på det nu (tog inte ens en bild, gick så sjukt fort ;))!

                      Hade lite problem att få lös muttrarna på drivaxlarna, höger bak lyckade vi inte rubba med en 1.5 meters förlängare… De flesta skruvar i bakvagnen satt fast väldigt hårt, höger bak fick vi inte lös den nedre bulten för fjäderbenet, använde samma förlängare där! Ska ta hem en stor mutterdragare samt gasbrännare från stugan och göra ett nytt försök höger bak nästa vecka 🙂 Vänster bak samt båda sidor fram fick vi lös tillslut 🙂

                      Var väldigt trevligt att se att det knappt var någon rost i hjulhusen eller i fjäderbenstornen 😀
                      På bilderna ser det tråkigare ut än det är i verkligheten, blixten gör att allt ser rostbrunt ut :p

                      Fjäderbenen behöver en rejäl genomgång, tänkte fräscha upp dem utvändigt innan jag skickar dem på renovering 🙂

                      Hann rätt mycket för att bara varit i garaget ca 2.5 h 🙂 Blev inte att plocka ner lådan men hann mycket annat istället! Blev även lite fortsatt städning, är så mycket trevligare att skruva nu när det är lite ordning 🙂

                      Blir kanske lite skruvning på fredag kväll också, på återseende! 🙂

                      #284763
                      Fladric
                      Deltagare

                        Hallå!

                        Blev skruvning i fredags, fick ut växellådan 🙂 Tömde oljan och hittade en bit av ett drev på pluggen, är nog varför lådan slutade fungera 😉

                        Skönt att ha den ute ur bilen 🙂 Lastade den och tog upp den till stugan, mer plats i garaget!
                        Satte upp en affisch som pappa skrivit ut på rallybilen, 1×1.5 meter 😀 riktigt trevlig motivation att ha i garaget!

                        Tog hem lite delar från stugan, bakre länkarmar från min vita Legacy Turbo bland annat. Ska pressa i nya bussningar i dem armarna istället då är i riktigt bra skick 🙂

                        Blir nog bara skruvat en kväll i veckan, ska skicka iväg diffen på renovering så den hinner komma tillbaka i tid!

                        På återseende 🙂

                        #284764
                        Fladric
                        Deltagare

                          Hallå!

                          Fick mig en timme i garaget igår, hade fadern till hjälp så efter lite bråk fick vi lös fjäderbenet höger bak också. Muttern som håller drivaxeln sitter fortfarande hårt som berget så kommer nog ta lös hela hubben och ta den till nån bekant med värre grejer 🙂 Tänker att en stadig mutterdragare kommer göra susen!

                          Vi tog även lös främre infästningen till diffen, den T-formade bryggan. Plåtarna som fäster den mot karossen var väldigt blästrade och har nog fått sig några smällar under åren! Fick slå och bända bort lite plåtveck som lagt sig över bultarna. Fick lös alla bultar förutom en, gick dock att lirka ut brygga så den är nu ute ur bilen också 🙂 Bulten blir ett senare problem, ska testa att värma på den och se om den släpper.

                          Blev tyvärr inga bilder denna gång, blir bättring nästa tillfälle!

                          Nu blir det nog ett litet uppehåll under påsken, ha en trevlig ledighet alla! 🙂

                          #284902
                          Igge
                          Deltagare

                            Kämpa på! d—0.o—b

                            #284765
                            Fladric
                            Deltagare

                              Kämpa på! d—0.o—b

                              Tackar! Det tar sig 🙂 Snart är allt löst på bilen, då kan man lättare bilda sig en uppfattning om hur mycket jobb det är på karossen! Än så länge ser det jäkligt bra ut, där alla fästen till handbromsen och liknande sitter är det fin svart färg under 🙂
                              Skönt att ha skruvat lös allt så det går lättare när man ska ner med det nästa gång!
                              Bra om delar inte sitter fast så hårt när man är på tävling och måste byta nått 🙂

                              #284766
                              Fladric
                              Deltagare

                                Var i garaget en stund igår, har gjort lite omprioriteringar då jag råkade köpa lite nya delar till hjulupphängningen 🙂 Alltså kommer jag inte lägga ner tid på att pulverlacka min nuvarande bakvagn eller stag utan den får gå denna sommar! Är så få och korta tävlingar jag kommer åka så ska inte vara något problem 🙂

                                Kommer fokusera på att få ner bakvagnen i en del så jag slipper ta lös bärarmar och liknande 🙂 Sen ner med tanken så jag kan byta bränsleslangar och se om jag hittar varför det luktar så förbenat mycket bensin inne i bilen när man kör 🙂

                                Fick inte så mycket gjort annat än att jag la upp en plan (tävling om ca 1 månad), städade lite smått, påbörjade en lista med delar som måste köpas samt att båda bakdiffarna packades för att skickas till Encrantz för genomgång och byte av utväxling 🙂

                                På återseende!

                                #284767
                                Fladric
                                Deltagare

                                  Hej alla!

                                  Fick lite tid i garaget en stund igår, fick hjälp av min far att plocka ner bakvagnen från karossen! Jävlades med bulten som håller den främre bärarmen mot karossen höger bak, tog alldeles för lång tid då gängan var skadad. Fick lös den tillsut och kunde plocka ner bakvagnen:

                                  Var riktigt fräsch där under också, kul! Bakvagnsbryggan har någon gång i sitt liv fått sig en smäll då den är en aning krokig så ska försöka rikta den 🙂

                                  Började plocka ned tanken också men insåg att den var 3/4 full och att jag inte hade några tomma dunkar i garaget… Så fick avvakta med det!

                                  Började pressa ur bussningar ur newage aluminiumbärarmarna jag har haft liggande, tänker montera de med nya bussningar fram 🙂 Tog en stund att hitta bra mothåll samt en hylsa i vettig storlek men tillslut gick det bra! Andra bärarmen tog 1/10 av tiden för den första 😀

                                  Pressade även ut bussningarna ur en av länkarmarna bak som jag hade lös från en annan bil. Gick väldigt enkelt så blev lite sugen att byta i bakvagnen trots allt! Om jag ska rikta bakvagnsbryggan måste jag ändå säkert göra en hjulinställning så då kan jag lika gärna byta bussningarna 🙂
                                  Det kan dock väntas med tills jag monterat växellåda och kopplat in styrningen till den. Då vet jag om det finns tid till bakvagnen 🙂

                                  Ska försöka komma igång med skruvningen så jag hinner klart i tid innan tävlingen!
                                  På återseende 🙂

                                Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 357 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.