- Detta ämne har 356 svar, 34,234 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år sedan av Fladric.
-
FörfattareInlägg
-
9 maj, 2017 kl. 14:18 #284587LegacyLarsaKeymaster
Härligt att höra!
19 maj, 2017 kl. 06:28 #284768FladricDeltagareHärligt att höra!
19 maj, 2017 kl. 08:25 #284625KvarnisDeltagareJa alla GT har 3.54 samt Euro STI tom ~2005, kan inte huvet om det ändrades från 2006/2007
19 maj, 2017 kl. 08:31 #284769FladricDeltagareJa alla GT har 3.54 samt Euro STI tom ~2005, kan inte huvet om det ändrades från 2006/2007
Aha, var övertygad om att det var 3.9 i GT men tji fick jag!
Har en 2.2 Legacy med R160 stående som bör ha 3.9, får i värsta fall använda den.22 maj, 2017 kl. 10:51 #284626KvarnisDeltagareNä de har 1:1.1 i Fördelning lådan därav 3.54
22 maj, 2017 kl. 11:33 #284770FladricDeltagareNä de har 1:1.1 i Fördelning lådan därav 3.54
Jajamen, där ser man! Då får jag hoppas att det dyker upp en 3.9-diff inom snar framtid, annars vet jag inte hur jag ska lösa detta.
Stjäla dreven ur fördelningslådan från min vita Legacy kanske (som har 3.54, flytta över till Samsonaslådan)? :p
Nä, hoppas jag inte behöver bli så desperat! 🙂30 maj, 2017 kl. 06:13 #284771FladricDeltagareHej igen!
Nu börjar det röra på sig i garaget igen 🙂
I fredags förmiddag demonterade jag bärarmen höger fram och pressade ut bussningarna ur de bakre infästningarna för de främre bärarmarna. Hämtade ut nya Powerflex Black Series (man måste byta främre bussningen på bärarmen till en bussning för en GC8 när man ska köra med newage alu-bärarmar fram, bygger olika mycket ut från bärarmen så de passar inte in framvagnsbryggan annars) och monterade dessa, skönt att äntligen får börja montera ihop delar på bilen 😉 Passade även på att rengöra bärarmarna lite så man slipper bli så skitig när man tar i dem! De blev nästan blanka på viss ställen 😉
På söndag blev det dags att lösa bakdiffproblematiken! Åkte till stugan och gick igenom reservdelsbilarna, fick jackpot i en gammal Legacy 2.2 som hade rätt utväxling 🙂 Bra med traktor och gafflar (ligger lastpallar mitt under bilen som säkerhet)!
Inte den fräschaste diffen utvändigt men den har bara gått 14000 mil så ska förhoppningsvis vara i bra skick invändigt! Kommer inte hinna byta till lamelldiffen jag har då den ligger hos Encrantz så kommer nog svetsa denna då jag tänker mig att det är bättre med svetsad bakdiff än helt öppen! 🙂
Åter i garaget tvättades fjäderbenen av och rengjordes så gott det gick, nu går de att ta i utan att man blir full med jord och olja!
Tog med mig en spindel höger fram som jag hade liggande i stugan utifall jag inte hinner byta hjullagret, då kan jag bara bulta dit en fungerande spindel istället 🙂 Rensade den från ABS-givare och bromssköld så nu är den redo.
Då var vi framme vid gårdagens arbete, plocka ned tanken! Efter lite klurande och lirkande fick jag (med hjälp av min far och hans bekant) ned den. Var mycket torra gamla bränsleslangar som vägra lossna. Tur att allt ska bytas ut till slang som tål E85 för framtiden! Tvättade av tanken när den var ute ur bilen, var i bra skick:
Problemet med bränslelukt i cupén är dock inte löst än… Avluftningen från tanken går till en liten plastbehållare i skuffen (ser inte ut som ett kolfilter) och därifrån går det en slang ut till hjulhuset där den slutar öppen mot atmosfären 🙂 Enda teorin jag har är att det drar in ångorna på nått sätt till cupén när man kör så funderar på att dra ut slangen längre bak på bilen i kofångaren. Ska klura på den ett tag!
Ska idag handla nya bränsleslangar i 8 och 6 mm som tål E85 så kan jag montera tillbaka tanken ikväll.Efter att tanken var nere tänkte jag byta styrleder (inre och yttre) så tog lös en damask. Där i var det fullt med servoolja och det fortsatte droppa rätt mycket ur styrväxeln även när damasken var tömd! Dåligt 🙂
Bestämde mig för att plocka lös hela styrväxeln för att undersöka närmare. Konstaterade att tätningarna måste vara tokslut så de måste bytas/styrväxeln bytas ut! Har kollat upp artikelnummer på tätningar förut men det var väldigt lång leveranstid på dem. Tur att jag har en styrväxel från en -99 Impreza GT liggande som har gått 9000 mil 😀 Blir en tur till stugan under veckan och hämta den 🙂Mer än så hann jag inte göra förutom en stunds funderingar över placering och montering av catchtank för bränsle i skuffen 🙂
På återseende!30 maj, 2017 kl. 08:50 #284903IggeDeltagareVerkar som du har en och annan pryl på lager 😛
30 maj, 2017 kl. 08:54 #284772FladricDeltagareVerkar som du har en och annan pryl på lager 😛
Haha ja, det har blivit så under åren! Köpt på mig delar till rätt kurs när de dykt upp då jag alltid har haft planen att fortsätta med äldre Subaru!
Drömmen om en rallybil har också alltid funnits där så det har legat i bakhuvudet hela tiden 🙂31 maj, 2017 kl. 06:08 #284773FladricDeltagareHej!
Igår var en seg dag, gick alldeles för sakta! Tog mig 1.5 timme att leta bränsleslang i stan som tålde E85… Fanns inte hemma hos någon i princip 🙂
Letade även krympslang som klarar transmissionsolja (ska skarva kablaget till mittdiffen inuti lådan) utan att hitta. Var på Swedol, Laitis och Specma utan framgång! Ska ringa runt idag till alla möjliga ställen och hoppas någon har hemma 🙂Lyckades i alla fall montera nya slangar vid tanken och hänga upp den, fick dock direkt ta ned den då jag tänkte lite fel med slanglängderna… Tog dock inte mer än 15 min upp och ner andra gången så var väl inte hela världen 🙂 Skönt att ha en del på plats!
Började även fundera på placering av catchtanken, den placering jag hade tänkt ut fungerade dåligt då jag skulle borra rakt genom en balk i bakvagen! Har några tankar (haha) kvar på alternativa placeringar 🙂
Kommer använda en tank min mor hade på sin Opel Kadett när hon körde rally, hemmagjord i aluminium 🙂 Kul att återanvända!Hoppas på mer framgångar idag, även om ett biobesök kommer göra kvällen kortare än vanligt.
På återseende!1 juni, 2017 kl. 06:25 #284774FladricDeltagareHej!
Fick mig nån timme igår innan biobesöket och det gick rätt bra 🙂
Kontrollmätte kopplingen och det finns nån mm kvar av slitytorna så den får gå denna sommar, har inte känt något problem med den hittills 🙂
Rengjorde lådan och gjorde nytt kablage till DCCD-styrningen då det gamla var skadat. Löste skarvarna inuti lådan med kabelskarvar med plastisolering, tänker att jag säkert ska ner med lådan om en inte allt för avlägsen framtid så kan då se hur de verkar klara oljan 🙂
Rengjorde packningsytorna till bakre gaveln och lirkade dit den, var lite klurigt att få den på plats då ett nållager ville falla lös! Nu är den i alla fall komplett och reda att monteras. Fick fila till hålet för kopplingsgaffels axel då det blivit svetsat nån gång, var en kant som gjorde att axeln var ytterst svår att få ut 🙂 Nu går den lätt och fint!
Ser inte mycket ur för världen men ska förhoppningsvis göra skillnad på körningen med en dogbox 😉
Hann inte så mycket mer annat än att titta ännu en gång på placeringen av catchtanken i skuffen 🙂
Kommer har matning från tanken samt matningen fram till motorn på de nedre anslutningarna och returer på de övre anslutningarna. Är som sagt inte en optimal konstruktion men tror det kommer fungera utmärkt! Har rätt mycket överkapacitet hos pumparna så tanken kommer nog vara helt full hela tiden vilket gör att det inte kommer kunna suga luft 🙂 Fästet till höger i bild är för min Bosch 044-pump som kommer mata motorn, kommer styras med ON/OFF-strömbrytare.
Kvällen uppdrag blir att hänga upp lådan samt montera framvagnen!
På återseende 🙂1 juni, 2017 kl. 07:58 #284636KoffeKeymasterSnyggt, som alltid 🙂
Ovanlig med en liggande cachetank!1 juni, 2017 kl. 11:26 #284775FladricDeltagareSnyggt, som alltid 🙂
Ovanlig med en liggande cachetank!Tackar!
Ja, optimalt hade varit med en anslutning i botten (för matning till motorn) och tre anslutningar i toppen med en stående tank 🙂
Tycker dock att denna tank bör funka bra så vill prova och se hur det går!Har dock problem att hitta en bra placering utan att borra i balkar eller i vanlig bränsletanken där jag tänkte montera den!
7 juni, 2017 kl. 06:34 #284776FladricDeltagareHej!
Helgen har passerat med två extra lediga dagar och bilen borde vara provkörd! Inte det 🙂
Började i torsdags när jag skulle hänga upp lådan i bilen, insåg att det saknades en del från växellänkaget (den del som sitter på lådan) så kunde inte montera lådan i bilen. Åkte till stugan och letade efter delen men hade ingen, var annorlunda konstruerat på en 5-växlad låda 🙂
Tur att man har bra kompisar, fick hjälp att göra en ny del och kunde hänga upp lådan i bilen 🙂
Gjorde en ritning så Mattias kunde bygga delen jag behövde.
På plats i bilen 🙂
Fredag eftermiddag, lådan sitter i bilen och jag ska börja montera slavcylinder och annat runt lådan. Upptäcker att kopplinggaffeln har en tokig vinkel så cylindern inte går att montera!
Tittar på bilder och konstaterar att det måste vara en gaffel från en 5-växlad låda… Pratar med Encrantz och får bilder på hans bil med en likadan gaffel i en 6-växlad låda, mystiskt! Blir lite ställd och börjar leta förklaringar, hittar inget annat än att det är olika gafflar (även om Encrantz bevisligen har en 5-växlad gaffel och att det funkar) så slänger mig på telefonen och får tag i en gaffel hos en bekant som skickar den med post. Kommer inte fram förän på onsdag (idag när jag skriver detta inlägg) så min tidsplan höll dåligt! 🙂
Som ni ser på bilden är det inte möjligt att montera cylindern. Urtrampningslagret har hakat i som det ska och allt verkar vara där det ska!
Bilden ovan är en 6-växlad gaffel och bilden nedanför är en 5-växlad gaffel.
Ser rätt annorlunda ut så misstänker att det är problemet! Ska vara olika gafflar enligt min personliga erfarenhet men olika källor säger annorlunda. Får se om detta var problemet, alltid lär man sig något!
Eftersom lådan inte var klar fokuserade jag på resten av bilen kvarvarande dagar. Igår eftermiddag (tisdag) var bilen klar förutom lådan och det som måste monteras efter att det är på plats (avgassystem, mellanaxel o.s.v.)! Inte helt utan bök, monterade nya bussningar i upphängningen till bakdiffen och eftersom bakvagnen inte var helt rak ville det inte alls passa! Fick fram med spett, slägga och brytjärn samt en kompis som fick hjälpa till 🙂 Tillslut fick vi det på plats, det rör sig inte mycket, kommer nog känns stumt och fint när man kör!
Hade även problem med bärarmen väsnter fram, även här nya bussningar och lite krokig bil (räcker med några mm fel när bussningarna är väldigt hårda). Framvagnsbryggan har nog också fått sig en smäll nån gång under bilens livstid 🙂
Fram löste det sig med ett spännband samt brytjärn!Hämtade hem den bättre begagnade styrväxeln jag hade och monterade nya styrleder och damasker. Rengjorde den så den ser ut som ny! 🙂
Resten av monteringen gick relativt smärtfritt, tar sin lilla tid ändå 🙂
Avslutade med att dra slangarna till catchtanken i skuffen, blev ett rätt enkelt och stilrent montage 🙂 Ska bli intressant att se hur det funkar! (ska rengöra också så fort bilen går, är rätt smutsigt på bilderna…)
Planen inför tävlingen och resten av veckan är att ha en körklar bil ikväll om kopplingsgaffeln passar och löser problemet. Provkörning på nån bra plats under torsdagen för att se så allt sitter ihop samt få prova köra med dogbox 🙂
Fredag eftermiddag blir att efterdra bultar och annat samt lasta på släpvagn inför tävlingen på lördag! 🙂Hoppas allt lirar som det ska, återkommer med uppdatering 🙂
8 juni, 2017 kl. 06:38 #284777FladricDeltagareHej igen!
Igår fick jag äntligen vrida på nyckeln igen 😀
Efter en nervös resa hem efter jobbet hittade jag en kopplingsgaffel i brevlådan! Tack Oskar 🙂
Tog mig till garaget efter en snabb middag och delade motor och låda (med hjälp av min far, tack så mycket) för att kunna byta gaffeln. Lät lådan hänga kvar på pinnbultarna ur motorn så det var förhållandevis enkelt då jag slapp plocka ner lådan 🙂 Monterade nya gaffeln och styrde ihop motor och låda.
Tada! Nu passar det 😀
Äntligen! Bestämde mig för att jag inte skulle åka från garaget förrän bilen var startad så började montera allt som var kvar. Det trevligaste var att montera ihop framvagnen klart med nya drivaxlar, bärarmar och leder 🙂 Riktigt mysigt!
Blev tyvärr dåligt med bilder tagna då jag fokuserade på att få bilen klar. Hade lite strul med att få växellänkaget på plats men ett brytjärn senare var det löst 😀
Donald, en bekant, hade gjort en skyddsplåt att sätta över catchtanken och pumpen som blev riktigt snygg och bra! Kommer bilder på det så småningom 🙂
Efter ca 4 timmar var bilen monterad och redo att startas. Vred på och av tändningen några gånger för att fylla bränslesystemet, slog på den externa pumpen och vred på nyckeln.
Motorn hann gå nått varv sedan slog den igång 🙂 Underbart! Inga läckage eller konstiga lukter. Provade att växla med lådan också och allt verkar funka som det ska, kan både köra framåt och bakåt 😀 Underbart!
Vill tacka alla som hjälpt mig, framförallt min mor, min far och min sambo som står ut med detta 😀
Provkörning står på agendan idag, ska montera några småsaker innan dess t.ex. hasplåt, momentstag från växellådan till torpedväggen samt efterdra bultar 🙂 Ska försöka hitta någon bra väg att testa på!
På återseende!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.