- Detta ämne har 356 svar, 34,234 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 1 månad sedan av Fladric.
-
FörfattareInlägg
-
9 juni, 2017 kl. 07:02 #284778FladricDeltagare
Hej!
Hur gick då gårdagens test? Bara bra, kan sammanfattas med mycket mygg och en underbar växellåda 😉
Fick med mig några kompisar och min far till garaget efter middagen så vi monterade hasplåt och justerade framvagnen samt monterade lite saker som inte jag inte hann montera förra gången 🙂 Tankade och kontrollerade oljor. Sedan lastade vi bilen för avfärd till en testväg vi fått låna av en bekant, tack Marcus (och alla som följde med och stod som vägvakter och hjälpte till att skruva, tack) 🙂
Väl på plats lastade vi av bilen och överlät oss till myggen 🙂
Blev inte så mycket mer fotat men fick några filmer! 😀
Lådan fungerar klockrent, underbart med en växellåda som vill växlas utan att behöva väntas in 🙂 Glömde tyvärr bort att ta med datorn så fick inga loggar, grymt dumt! Lambdan låg dock bra så är inte orolig 🙂
Bilen i övrigt kändes väldigt bra på vägen, var ett större krön i en kurva man kunde ladda över, väldigt förlåtande och stabil på vägen 🙂 För tillfället är den rätt överstyrd då jag inte har någon styrning till mittdiffen vilket gör den mer bakhjulsdriven men tycker den betedde sig riktigt bra ändå 🙂 Kommer nog inte hinna koppla in den innan lördag men inför nästa tävling (som är på tisdag kväll) tänkte jag ha den monterad!
Enda som upptäcktes är att servooljan blir väldigt varm (dock inget läckage ur styrväxlen, yay!) så måste montera en liten kylslinga dit. Hade även problem med att bromsslangarna lossnade (från stripesen som höll fast dem mot fjäderbenet) och hamnade lite dåligt till mellan fjäderben och hjul, ingen skada skedd tack och lov 🙂
Körde ca 4 rundor bara för att kolla så allt funkade, sen lastade vi och for hem (myggen blev nog besvikna, på filmerna ser man hur mycket dem svärmar :D).
Väl hemma hissade jag upp bilen bak och vinklade om bromsslangarna och monterade med nya, bättre stripes 🙂 Nu ska det inte vara någon risk att de hamnar tokigt till igen! Lustigt nog var det mycket mygg i garaget men inte utomhus, tror vi importerade en avsevärd mängd! 😀
Fick hjälp av min mor och far att snabbt tvätta bort dam och rengöra rutorna inför lördag 🙂 Kommer gå igenom bilen ikväll och efterdra alla bultar undertill. Sen lastar vi och åker till stugan och sover där tills lördag morgon (sparar några mil då den ligger mot Åsele) 🙂 Ska försöka få mycket material med filmer och bilder från tävlingen, ska tvinga ut sambon med kamera 😀
På återseende!
9 juni, 2017 kl. 08:20 #284637KoffeKeymasterHärligt att allt verkar funka bra! Lycka till i helgen 🙂
9 juni, 2017 kl. 09:06 #284779FladricDeltagareHärligt att allt verkar funka bra! Lycka till i helgen 🙂
Tack så mycket, kan behövas 😀
10 juni, 2017 kl. 06:59 #284904IggeDeltagareHärligt!
Tror det finns billiga servokylslingor på ebay 🙂
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
12 juni, 2017 kl. 07:26 #284780FladricDeltagareHärligt!
Tror det finns billiga servokylslingor på ebay 🙂
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Bra tips, ska kolla det! 🙂
I helgen kördes äntligen första tävlingen, vilken upplevelse!
Började helgen med att lasta bilen och servicebussen efter jobbet på fredag, tog med mig lite reservdelar (två drivaxlar bland annat) och annat som behövs på tävling, såsom domkraft, pressenning m.m.
Åkte upp till stugan för att spara lite tid på lördagmorgon och sov där.
På lördag morgon kl 05:40 lämnade vi stugan påväg mot Åsele, var dimmigt och ca 7 grader varmt!Väl på plats anmälde vi oss och hittade en serviceplats att ställa bilen på. Vädret visade sig från sin bästa sida i Åsele och vilken utsikt det var från serviceplatsen! Bra uppladdning.
Vi gick igenom bilen en gång till och efterdrog de bultar vi tänkte kunde vara lösa. Diffen behövde bland annat dras på!
Efter det tog vi oss en promenad längs banan, ca 1570 meter lång men riktigt brant! Blev ett bra motionspass och bra uppladdning så hjärnan vaknade 🙂
Kl 10:30 var det förarmöte, sen var det bara att sätta sig i bilen och rulla ner till starten. Själva serviceplatsen var på toppen av backen så inför varje körningen körde alla bilar nedför backen och ställde sig i kö för att starta. Jag hade nummer 4 så fick starta rätt tidigt och slapp stå och vänta!
Påväg ner för start!
Tävlingen innebar 3 rundor uppför backen, endast bästa tiden räknades.
Efter första rundan låg jag 9:a totalt och 3:a i klassen med en tid på 1:05,99, ca 6 sekunder efter bästa bil! Min bilen kändes väldigt bra, lådan är helt underbar! Går inte att jämföra med originallåda, bilen känns helt annorlunda 🙂 Nu är det en tävlingsbil 😉
Hissade upp bilen och kollade så inget läckte, allt såg bra ut. Inget hade lossnat och inga missljud eller konstiga lukter 🙂 Underbart!
Till 2:a rundan förbättrade jag ca 2.5 sekund till en tid på 1:03,24 vilket räckte till en 5:e bästa tid och 3:a i klassen! Började få upp tempot lite, bilen är lite väl överstyrd utan diffstyrningen, speciellt när man åker lite fortare och provocerar. Åker gärna lite understyrt så man kan lita på att bilen inte kastar ut arslet i tid och otid 🙂 Väldigt nöjd med körningen ändå!
Inför sista rundan bestämde jag mig för att göra en bättre start (hade gjort lite mjukare starter för att inte köra sönder något) för att kunna kapa lite tid i starten.
Detta gjorde ca 0.2 sekunder, dock förbättrade vissa andra förare mer så dagen slutade på en 6:e plats totalt och en 3:e plats i klassen med en tid på 1:03,04. Supernöjd med resultatet för att knappt ha kört bilen 😀Bjuder på två filmer från sista rundan, hade bra ladd tycker jag 🙂 Första filmen går lite brett då jag snuddar däckshögen med fronten 😀
https://youtu.be/04oieObS1cshttps://youtu.be/NyQzQRZPqlY
Den låter rätt brutalt! 🙂 Mer ljud framifrån än jag hade förväntat mig!Bilen efter tävlingen, inget trasigt och inga läckage! Skönt att få komma hem med hel bil 😉 Nästan det bästa var att allt jag ändrat har fungerat, bilen känns väldigt snäll och följsam på vägen. Kommer bli grymt när jag får dit styrningen till mittdiffen och en riktigt lamellbakdiff! 🙂
Fick till och med komma upp på pallen 😀
Efter att ha spenderat helgen hos min sambos föräldrar i Dorotea så lastade vi av bilen hemma igen igår kväll.
Vill bara passa på att tacka alla som gjort detta möjligt! Framförallt mina föräldrar och min sambo som följde med under helgen, hade inte gått utan er 🙂
Får se när nästa tävling blir, har mycket på jobbet och i livet nu innan sommaren, nästa garanterade tävling är i Augusti i Sävar utanför Umeå!
På återseende!
12 juni, 2017 kl. 08:37 #284905IggeDeltagareHärlig rapport!
Går det inte att ha en potentiometer eller fasta motstånd för att få lagom låsning på centerdiffen så länge?
12 juni, 2017 kl. 08:38 #284781FladricDeltagareHärlig rapport!
Går det inte att ha en potentiometer eller fasta motstånd för att få lagom låsning på centerdiffen så länge?
Tack så mycket 🙂
Har styrningen liggande i garaget, hann bara inte koppla in den 🙂
MapDCCD heter den!12 juni, 2017 kl. 08:40 #284906IggeDeltagareTack så mycket 🙂
Har styrningen liggande i garaget, hann bara inte koppla in den 🙂
MapDCCD heter den!Dåså 😛
12 juni, 2017 kl. 09:04 #284782FladricDeltagareDåså 😛
Ja, får se om jag gör det under veckan 🙂
Men har som sagt inte planerat någon tävling under sommaren så får se hur ivrig jag är på att skruva denna vecka 😉12 juni, 2017 kl. 09:19 #284638KoffeKeymasterKul läsning! Måste vara skönt att få lite utdelning för allt slit 🙂
Grattis till tredjeplatsen!12 juni, 2017 kl. 09:38 #284783FladricDeltagareKul läsning! Måste vara skönt att få lite utdelning för allt slit 🙂
Grattis till tredjeplatsen!Ja, väldigt skönt att få köra en tävling utan strul 🙂
Tack så mycket! Hade inte förväntat mig att hamna så pass bra till totalt, var många bra förare på plats 🙂
12 juni, 2017 kl. 13:36 #284627KvarnisDeltagareKul att allt lirade&höll 🙂
Inte dåligt med en pallplats, fränt med backtävling ju 😀
12 juni, 2017 kl. 15:51 #284784FladricDeltagareKul att allt lirade&höll 🙂
Inte dåligt med en pallplats, fränt med backtävling ju 😀
Ja väldigt!
Tack så mycket, jo det var riktigt kul! Lagom långt också 🙂
27 juni, 2017 kl. 07:01 #284785FladricDeltagareHej igen!
Efter en paus i garaget började jag om så smått igår. Demonterade fjäderben och började plocka ner bakdiffen så jag kan lämna diff och fjädring på renovering 🙂 Kommer köra med R160 och den lamelldiff som satt i bilen så länge det håller för att minska tiden i garaget och få köra så mycket som möjligt!
På torsdag åker jag söderut för gå på en av mina kusiners bröllop, har förhoppningsvis med mig bra-att-ha delar hem till rallybilen 🙂 Kommer blir en effektiv helg förhoppningsvis, återkommer när jag är hemma med hur det gått.
Nästa tävling jag siktar på att köra är Umenatta den 19 augusti 🙂
7 augusti, 2017 kl. 07:20 #284786FladricDeltagareHej igen!
Åter efter semestern, hoppas alla har haft det bra för det har jag! 🙂
Inför semestern lämnade jag fjädringen till Sellholm, den är nu renoverad och påväg tillbaka till mig.
Alla fyra stötdämparinsatser i fjäderbenen behövde bytas då de var krokiga, de sa att det syntes att det var länge sedan de varit renoverade. Ska bli spännande att känna skillnaden 🙂Diffen är också på renovering och kommer förhoppningsvis med posten under veckan!
Den 19 Augusti börjar vara nära så ska in i garaget och göra bilen redo för tävling under denna vecka 🙂Just det, nämnde inför semestern att jag skulle på bröllop och ta med mig bra-att-ha delar hem?
Jag köpte mig en delvis demonterad Subaru Impreza STI JDM som jag tog det mekaniska ifrån och sålde karossen 😀 Nedan kommer lite bilder från den resan och demonteringen.
Så såg bilen ut när vi hämtade den!
På lånade hjul för transport till mina kusiner där vi skulle demontera den.
På plats hos kusinerna, väldigt smidigt att få låna 4-pelarlyft!
Motorn ute.
Växellådan ute.
Bilen och delarna lastade!
Bilen lämnad hos sin nya ägare.
Jag ska även ha hjulupphängning men den får jag hämta senare hos nya ägaren, han ville ha den rullande så länge som möjligt och jag har ingen stress med delarna (än så länge…) 🙂Planen med delarna är att använda bakvagnen som en lösning om det visar sig att min nuvarande R160-bakvagn inte håller i längden. Då har jag en stadigare R180-bakvagn med drivaxlar och diff som jag kan montera. Är rätt utväxling mot dogboxlådan också!
Motorn är planen att använda vid ett framtida motorbygge, JDM-toppar med AVCS samt ett newage-insug tänker jag är en stor uppgradering jämfört med min nuvarande motor!
Resten av delarna är bra att ha, man vet aldrig vad som går sönder 🙂
Planen är dock att försöka hålla den i sin nuvarande setup så länge det håller, är billiga drivaxlar och jag har många nav och extra axlar liggande!
Åter till tävlingen den 19:e, vad ska hinnas med innan start?
Jag ska montera diff samt fjäderben, justera höjd och göra en hjulinställning, koppla in styrningen till DCCD:n, montera hållare för mobiltelefon för kartläsare samt montera skyddsplast undertill.Hinns det med skulle jag gärna tagit mig ut på ett litet test för att känna hur den känns med lamelldiff bak, styrning på DCCD:n samt med renoverad fjädring! Har 2 veckor på mig så vi får se hur det går 🙂
På återseende!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.