• Detta ämne har 356 svar, 34,234 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år sedan av Fladric.
Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 357 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #284628
    Kvarnis
    Deltagare

      Härligt jobbat 🙂

      #284797
      Fladric
      Deltagare

        Härligt jobbat 🙂

        Tack! Det känns rätt skönt att allt börjar reda ut sig 🙂
        Nu är det bara bromsarna och mittdiffen kvar 🙂

        #284799
        Fladric
        Deltagare

          Hej!

          Kort uppdatering, fick tag i lite bilder från banan, tänkte jag skulle dela med mig!
          Kommer förhoppningsvis fler bilder så småningom 🙂

          Tack till Vincent Berglund för bilderna!

          #284798
          Fladric
          Deltagare

            Hej igen!

            Några fler bilder, denna gång från Ante, tack så mycket!

            Tycker färgerna på bilen gör sig bra på bild, kul att Biltema-presenningen matchar färgen så bra 😉

            Jo, det är lite smutsigt under huven men det blir lätt så på en rallybil!
            Kommer lacka om där under i framtiden, är så tråkigt när det är svart, svårt att hålla rent 🙂

            #284800
            Fladric
            Deltagare

              Hej!

              Nu har det varit tyst här alldeles för länge 🙂

              Rallybilen är äntligen inne i garaget igen efter kopplingsbyte på min andra Legacy.
              Igår monterade vi även in en luftvärmepump i garaget så nu ska vi väl slippa frysa också 😀

              Det som står på agendan som är akut är att plocka ut mittdiffen och skicka spolen på omlindning samt att byta den främre huvudbromscylindern till en mindre i hopp om att skjuta bromsbalansen mer framåt 🙂

              Hann hissa upp bilen och börja skruva bort lite delar undertill för att komma åt lådan. Ska köpa ett uppsamlingskärl att använda till växellådsolja så den kan återanvändas, den nuvarande oljan har gått ca 6 ss-mil och totalt 15 mil så tänker inte kasta bort den än 🙂

              Demonterade även en del under huven för att komma åt att kolla storleken på bromscylindrarna 🙂 Sitter girling 0.7 både fram och bak, kommer beställa en 0.625 för att montera fram för att få mer bromskraft fram 🙂

              Hann inte mer då det dök upp många bekanta på besök under kvällen så blev mycket pratat och mindre skruvat 😀

              Kommer förhoppningsvis bli mer uppdaterat här framöver, nästa tävling är den 13 januari, tiden går alltid fortare än man tror 😀

              #284589
              LegacyLarsa
              Keymaster

                Hej!

                Nu har det varit tyst här alldeles för länge 🙂

                Rallybilen är äntligen inne i garaget igen efter kopplingsbyte på min andra Legacy.
                Igår monterade vi även in en luftvärmepump i garaget så nu ska vi väl slippa frysa också 😀

                Det som står på agendan som är akut är att plocka ut mittdiffen och skicka spolen på omlindning samt att byta den främre huvudbromscylindern till en mindre i hopp om att skjuta bromsbalansen mer framåt 🙂

                Hann hissa upp bilen och börja skruva bort lite delar undertill för att komma åt lådan. Ska köpa ett uppsamlingskärl att använda till växellådsolja så den kan återanvändas, den nuvarande oljan har gått ca 6 ss-mil och totalt 15 mil så tänker inte kasta bort den än 🙂

                Demonterade även en del under huven för att komma åt att kolla storleken på bromscylindrarna 🙂 Sitter girling 0.7 både fram och bak, kommer beställa en 0.625 för att montera fram för att få mer bromskraft fram 🙂

                Hann inte mer då det dök upp många bekanta på besök under kvällen så blev mycket pratat och mindre skruvat 😀

                Kommer förhoppningsvis bli mer uppdaterat här framöver, nästa tävling är den 13 januari, tiden går alltid fortare än man tror 😀

                Kul att det händer nåt någonstans iallafall, mitt eget projekt ligger lite nere, då det är utomhus..
                /larsa

                Skickat från min SM-C115 via Tapatalk

                #284801
                Fladric
                Deltagare

                  Kul att det händer nåt någonstans iallafall, mitt eget projekt ligger lite nere, då det är utomhus..
                  /larsa

                  Skickat från min SM-C115 via Tapatalk

                  Sakta men säkert så 😀

                  #284802
                  Fladric
                  Deltagare

                    Hejsan!

                    Klämde in lite skruvning igår och det flöt på rätt bra måste jag säga 🙂

                    Tömde växellådsoljan, köpte som sagt en uppsamlingsdunk från Biltema som endast ska användas för växellådsolja så den kan återanvändas 🙂

                    Demonterade mellanaxeln och revolutionerade demonteringen av växellänkaget! 😀
                    Insåg att det gick mycket snabbare och enklare att ta lös den bakre bulten på leden i länkaget jämfört med den främre!
                    Ser ut att vara nitad men är egentligen en väldigt tunn mutter med 14 mm fattning 🙂
                    Lustigt hur många gånger jag tagit ner länkage utan att tänka på det, man lär sig nått nytt varje dag!

                    Efter det delade jag lådan och plockade ut mellandiffen, smidigt när man gjort det en gång förut med lådan utanför bilen 🙂

                    Bakre kåpan på lådan samt mellandiffen på arbetsbänken.

                    Demonterade spolen från diffen, var bara att försiktigt lirka lös den med en skruvmejsel, är pressad på lagret 🙂

                    Mätade diametern på spolen för att kunna begära offert på omlindningen.

                    Mätade även motståndet i spolen, ska ligga kring 1.8-3 ohm så den är inte helt kry!
                    Är övertygad att jag hittat felet i alla fall 🙂

                    Ska försöka få iväg spolen med posten innan helgen så den kanske kommer tillbaka innan nästa helg!

                    #284910
                    Igge
                    Deltagare

                      Ja det där var ju inte riktigt inom tolerans 😛

                      Skönt att hitta ett så tydligt fel 🙂

                      #284803
                      Fladric
                      Deltagare

                        Ja det där var ju inte riktigt inom tolerans 😛

                        Skönt att hitta ett så tydligt fel 🙂

                        Väldigt!

                        Ska nog bygga om kablaget ner till diffen också med grövre kablar och en bättre kontakt så jag minimerar motståndet!

                        #284804
                        Fladric
                        Deltagare

                          Igår fick jag äntligen hämta ut mitt efterlängtade paket med en huvudbromscylinder! 😀
                          I paketet låg även ett fäste för GoPro så förhoppningsvis kommer några incar-filmer här framöver 🙂

                          Demonterade den gamla cylindern (var lite klurigt innan jag kom på hur jag skulle gå till väga…) och monterade den nya utan större problem, tog bara en jäkla tid då det var trångt att komma åt 🙂

                          Ska idag köpa lite nya nipplar till cylindern och nya slangar mellan cylindrarna och bromsvätskebehållaren!

                          Andra, väldigt goda, nyheter är att spolen till diffen är omlindad och ligger på postterminalen i Umeå sedan i morse! Med lite tur så hinner Postnord leverera den under dagen 😀

                          Kvällens mål är att ha kopplat in diffen och provkört styrningen så den inte klagar på kortslutning 🙂
                          När jag vet att den fungerar så ska jag försöka göra klart bromssystemet och lufta det.
                          Sen är det inte så mycket kvar (skruva ihop lådan och allmän service), har bokat hjulinställning första veckan i januari!

                          Är positivt inställd till att hinna köra ett test innan tävlingen också 🙂
                          Det var allt för nu, på återseende!

                          #284805
                          Fladric
                          Deltagare

                            Hej!

                            Lite seg gårdag då jag efter kvällens arbete var sämre till än innan 😀

                            Var seg i huvudet efter en lång dag så det gick rätt sakta men började med att koppla in diffen till styrningen för att kontrollera den 🙂
                            Efter att jagat kablar som inte var inkopplade onödigt länge samt en evig jakt på en mini-USB kabel (ration micro-USB VS mini-USB som fanns i garaget var frustrerade) så kunde jag konstatera att allt verkar fungera som det ska! 😀
                            Får som mest ca 8.5 A till diffen vid full låsning, rekommenderad kontinuerlig ström vid max låsningen är 10 A så det känns bra 🙂
                            Hade även datorstrul där min dator inte ville hitta igen styrningen men det är en annan historia!

                            Det som gjorde att jag tog ett steg framåt och två bakåt var att spolen inte längre gick att pressa på plats på diffen!
                            Visade sig att gjutningen är gjord lite tjockare än den gamla vilket gör att den tar i diffen innan spolen är på sin plats :rolleyes:

                            Ska ringa till de som gjutit den och fråga om det går att svarva bort delar av gjutningen (så jag inte råkar komma ner till spolen) så den går att pressa på plats 🙂

                            Övriga nyheter var att nipplarna till bromscylindern som min far handlat passade bra tills vi kapade av dem för kort!
                            En underbart produktiv dag 😀

                            Tar nya tag och återkommer med glada nyheter nästa gång, på återseende 😉

                            #284911
                            Igge
                            Deltagare

                              Ja såna dagar är överskattade.
                              Kämpa på! 🙂

                              Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

                              #284806
                              Fladric
                              Deltagare

                                Ja såna dagar är överskattade.
                                Kämpa på! 🙂

                                Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

                                Haha, definitivt 😉

                                Absolut, i värsta fall så plockar jag diffen ur en viss DCCD-låda jag har stående 🙂

                                #284807
                                Fladric
                                Deltagare

                                  Hejsan!

                                  Nu sitter bilen ihop, skurvade ihop det sista igår 🙂

                                  Problemet med spolen löste jag med att plocka spolen från en annan DCCD-låda som jag köpt 😀 Blev enklast då jag slapp riskera att förstöra den nylindade i ivern att få ihop bilen. Ska försöka få den att passa så fort som möjligt så jag har en extra 🙂

                                  Bromsarna är luftade och klara så de behöver bara testas för att veta om balansen blev bra 🙂

                                  Monterade ett fäste för GoPro i buren också så jag kan filma inifrån bilen, ska bli spännande att se hur man kör!

                                  Ikväll ska jag koppla upp datorn och kolla tändning samt lite annat i styrsystemet, sen ska bilen lastas för hjulinställning på torsdag eftermiddag 🙂

                                  På lördag har jag fått möjlighet att testa på en väg utanför Umeå så det ska bli riktigt spännande att se hur bilen beter sig nu 🙂

                                  Därefter blir det A-besiktning någon gång under nästa vecka. Har några dagar på mig sen innan tävling att gå igenom bilen och tvätta av den 🙂

                                  Känns bra! Kommer med uppdateringar under veckan, på återseende!

                                Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 357 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.