- Detta ämne har 356 svar, 34,234 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år sedan av Fladric.
-
FörfattareInlägg
-
3 januari, 2018 kl. 08:37 #284913IggeDeltagare
Härligt! Hoppas du provfilmar när du provkör!
Jag har funderat på att köpa ett gäng billiga goprowannabekameror från ebay eller wish så man kan filma flera vinklar samtidigt. Inget sånt planerat för din del?
Skickat från min G8441 via Tapatalk
3 januari, 2018 kl. 10:15 #284808FladricDeltagareHärligt! Hoppas du provfilmar när du provkör!
Jag har funderat på att köpa ett gäng billiga goprowannabekameror från ebay eller wish så man kan filma flera vinklar samtidigt. Inget sånt planerat för din del?
Skickat från min G8441 via Tapatalk
Självklart 🙂
Jag köpte en GoPro Hero Session när de hade utförsäljning så de var rätt billiga, kring 800 kr tror jag 🙂 Har två men har inte packat upp den andra då jag funderat på att sälja den!
Är en bra ide, kanske får se om jag hittar nån billigare kamera, hade ju varit kul att ha utifrån bilen också 😀 Är den billig gör det ju mindre om den blir skadad 😛
3 januari, 2018 kl. 11:45 #284912IggeDeltagareJag kanske är sugen på en session om det är så. 🙂
Finns ju någon wannabe kamera för cirka 10 pund. För den pengen kan jag till och med sätta i hjulhus eller något sånt för skojs skull 😛
Bildkvalitet eller ens allmän kvalité är väl tveksam, men det är ju inte många pengar om man vill testa 🙂Skickat från min G8441 via Tapatalk
11 januari, 2018 kl. 10:18 #284809FladricDeltagareJag kanske är sugen på en session om det är så. 🙂
Finns ju någon wannabe kamera för cirka 10 pund. För den pengen kan jag till och med sätta i hjulhus eller något sånt för skojs skull 😛
Bildkvalitet eller ens allmän kvalité är väl tveksam, men det är ju inte många pengar om man vill testa 🙂Skickat från min G8441 via Tapatalk
Får se om jag säljer den, verkar inte vara så mycket dyrare än vad man får betala för kamerorna i mellansegmentet 🙂
Har varit lite radiotystnad här då jag legat sjuk sedan onsdag kväll förra veckan!
Har alltså tyvärr inte hunnit provköra bilen nått…Hjulinställningen är dock fixad, visade sig behövas! 🙂
Stod väldigt fel så inte konstigt att bilen betedde sig lite lustigt i högre farter.
Nu är den justerad så jag 0 toe runtom och ca 1-1.5 grad camber runtom, ska bli intressant att känna skillnaden!Bild på bilen under hjulinställningen, alltid kul med nån bild så man har det dokumenterat!
Bild på vinklarna före och efter justering… Här ser man att det inte var helt optimalt bak, negativ camber på en sida och positiv på den andra 😀
I tisdags blev bilen A-besiktad utan anmärkning så nu är vi redo inför säsongen!
Mår bättre idag så blir en kort provkörning ikväll för att känna så allt lirar, får se om man kan se nått på incar-filmen! På återseende!
11 januari, 2018 kl. 10:32 #284914IggeDeltagareKul med att hitta så “klara” fel.
Funderar på att skaffa grejer för att hålla lite koll på toe och camber själv, men det kanske inte är lönt.
Hoppas på filmen då (y)
Skickat från min G8441 via Tapatalk
15 januari, 2018 kl. 11:01 #284810FladricDeltagareHej igen!
En tävlingshelg har passerat så här kommer en liten tävlingsrapport 🙂
Men innan det ska vi backa bandet till torsdagens korta test då jag lika förbannat hade problem med mittdiffen!
Började provköra lite och då verkade allt funkar bra, bromsarna tog mycket bättre och bilen låg bra på vägen, skönt 🙂
Sen kom jag på att jag skulle prova låsa mittdiffen, när diffen blir låst börjar hela drivlinan låsa upp sig och bakvagnen börjar hoppa!
Precis som om det är fel utväxling i bakdiffen…
Kör inte nått mer utan lastar bilen och åker hem med pannan i djupa veck!Ringer säljaren av lådan och det visar sig att han upptäckt samma sak när han monterat och testat sin nya låda dagarna innan!
Efter lite fundering och en koll i hans bakdiff så står det klart att min låda har 4.44 i slutväxel, en utväxling som inte finns i någon Subaru-modell med 6-växlad låda som såldes till gemene man 🙂
Han köpte bilen med lådan i utan information om att det skulle vara bytt utväxling, enligt växellådskoden är det 3.9 och det är även det som står på bakdiffen.Kontentan är att jag har 4.44 i framdiffen och 3.9 i bakdiffen 😀
Ingen fara om jag kör med diffen öppen men det förklarar ett och annat, varför bilen känts så himla överstyrd! Vill bakhjulen gå snabbare än framhjulen är det inte så konstigt 😉
Skönt att veta vad orsaken är, har fått tag i diff med rätt utväxling av köparen så det kommer lösa sig enkelt och jag hoppas att jag äntligen ska få en riktigt fyrhjulsdriven bil 😀Nåja, åter till tävlingen!
Stärkesmarksrundan kallas tävlingen, går i byn där min farfar är uppvuxen 🙂
Ca 5 mil totalt med ca 2 mil sträckor på nyhyvlade vägar, underbart underlag!
2 sträckor som kördes 2 ggr med lite varierad sträckning, ca 32 startande i olika klasser.Bild från kvällen innan tävlingen.
Gick in med inställningen att få köra och målet var att ta mig i mål utan att sladda av vägen! 😀
Morgonen började med att bjuda på -22 grader och klar himmel, en temperatur och ett väder som skulle hålla i sig hela dagen 🙂
Körningen var lite ringrostig första varvet, tog det väldigt lugnt och försökte hålla bilen på vägen.
Nu när jag visste att den drev betydligt mer bak så blev den ännu svårare att köra än sist 😉Andra varvet hade jag lite högre tempo, på SS3 hade jag 3:dje snabbaste tid totalt!
Gjorde inga större misstag (mest eftersom jag tog det lugnt) och höll mig på vägen så jag var väldigt nöjd 🙂
Nedan kommer några bilder från Fredrik Rönnbäck, tack så mycket!
4 första bilderna är från SS2, de två sista är från SS3.Bra ladd på SS3, rolig målgång med ett krön 🙂
Nedan även länkar till incar-filmer från alla 4 sträckorna. Tyvärr klarar inte kameran av ljuset utomhus när den sitter så långt bak i bilen så vägen är ibland svår att se…
Men kul med lite film ändå 😀SS1:
https://youtu.be/kZ_uPohuQIoSS2:
https://youtu.be/Li_lg9DDT7MSS3:
https://youtu.be/sQJLbewh2_0SS4:
https://youtu.be/iT3L4cl2J28Roligt att få se sin egen körning, är nyttigt 🙂
Det viktigaste jag måste ta med mig är att våga åka på en högre växel, bilen orkar så föraren måste bara våga 😀Är ändå väldigt nöjd med dagen, var 3 sekunder från 3:dje-platsen i 4wd så det kändes kul 🙂 Får jag till diffarna nu så är vi på banan!
Det jag vill ändra på bilen är mjukare fjädring bak då den vill studsa och hålla på samt att jag skulle vilja ha ännu mer broms fram så ska titta på om det går att lösa på nått bra sätt…
Annars funkade bilen felfritt, var varmt och trevligt i kupen trots temperaturen ute.
Motorn höll tempen och fungerande klockrent hela helgen!
Det som gick sönder var innerskärmarna fram, kunde varit värre helt enkelt 🙂Vad händer nu?
Ska riva ner diffen i kväll för byte av utväxling 🙂
Sen ska jag titta över bromsarna!Återkommer med uppdatering när jag vet mer om bakdiffen, på återseende!
15 januari, 2018 kl. 17:12 #284915IggeDeltagareKul med video! 😀
Ser ut som du får ratta rätt mycket, blir det för nervöst med snabbare styrväxel?Du har inte funderat på att föra en logg på hur många gånger du plockar ner detaljer som låda/diff? Eller det kanske mest blir deprimerande :p
16 januari, 2018 kl. 07:03 #284811FladricDeltagareKul med video! 😀
Ser ut som du får ratta rätt mycket, blir det för nervöst med snabbare styrväxel?Du har inte funderat på att föra en logg på hur många gånger du plockar ner detaljer som låda/diff? Eller det kanske mest blir deprimerande :p
Det tycker jag med, roligt att kunna se hur man kör 🙂
Jo, det får jag verkligen göra! Skulle gärna ha en snabb styrväxel men t.ex. Sellholms kostar kring 10k så har varit lite snål på den fronten 🙂
Om du eller nån annan har ett bra tips på en billigare och snabb växel så säg gärna till! 🙂
Kör för tillfället med en styrväxel från en -00 GT!Det är ju det jag har denna tråd till! 😀
Nej men du har helt rätt, det vore det bästa med en “dagbok” där man för in vad man gjort varje gång man varit i garaget 🙂
Då kan man fylla i miltal efter varje tävling också så är det enklare att hålla koll på oljebyten och liknande 🙂
Denna tråd är det jag hittills åstadkommit i dokumentationsväg, bättre än inget 🙂16 januari, 2018 kl. 07:17 #284812FladricDeltagareIgår plockade jag ner bakdiffen och packade den för att skicka till Encrantz så han kan byta utväxling 🙂
Känns som jag tagit liknande bilder tidigare? 😉
Noterade även att mitt ena bromsbelägg vänster bak var helt nednött, var metall mot metall!
Alla 3 andra belägg bak såg nästan nya ut, lite mystiskt… Måste ta lös oket och kolla om det kärvar samt beställa nya belägg 🙂 Ska även beställa renoveringssats till bak-oken utifall att!
Skivan såg ut att ha klarat sig hyfsat så tar nog bara lös den och svarvar av den en aning.Har börjat titta på ljusboxen också, den ville inte lysa senast jag testade så blir att byta ut kablaget till den så man vet hur det är kopplat 🙂
Är rätt smart gjort, sitter insatser med H4 så man har hel- och halvljus i boxen!
Perfekt om det är snörök eller dimma när man kör, då kan man köra halvljus på ljusboxen så slipper man bli så bländad 🙂
Kommer koppla den på en 3-vägsbrytare så man har 3 lägen: avstängd, halvljus, helljus.Blir ingen skruvning ikväll utan siktar på en effektiv kväll med demontering av bakbromsar på onsdag, på återseende! 🙂
16 januari, 2018 kl. 19:58 #284916IggeDeltagareJag gillar tanken med halvljus i extraljusen. Den kanske man kan sno i framtiden 🙂
Vad har du hittat för lampor lämpliga för en ljusbox med h4? 🙂17 januari, 2018 kl. 07:44 #284813FladricDeltagareJag gillar tanken med halvljus i extraljusen. Den kanske man kan sno i framtiden 🙂
Vad har du hittat för lampor lämpliga för en ljusbox med h4? 🙂Jag tycker att det lät smart jag med 🙂
Sitter 100 W Biltema-lampor i dem just nu, får se hur de lyser 🙂
17 januari, 2018 kl. 10:06 #284917IggeDeltagareBiltemas 100W har jag hört är sådär, bl.a. att det låg på märkbart mindre än 100W men även felplacerad glödtråd så ljusbilden blir bananas.
Tänkvärt om resultatet inte blir som önskat 🙂17 januari, 2018 kl. 10:22 #284814FladricDeltagareBiltemas 100W har jag hört är sådär, bl.a. att det låg på märkbart mindre än 100W men även felplacerad glödtråd så ljusbilden blir bananas.
Tänkvärt om resultatet inte blir som önskat 🙂Jo, jag har också haft blandade erfarenheter av dem så ska prova och se hur det fungerar 🙂
24 januari, 2018 kl. 08:19 #284815FladricDeltagareHejsan!
Nu händer det saker igen 🙂
Har demonterat bakbromsarna och konstaterat att skivan klarat sig hyfsat så den ska bara svarvas av lite för att få en bättre yta 🙂
Har beställt nya belägg som kommer med posten idag.
Fick diffen från Encrantz igår så monterade upp den, tar alltid en stund när bakvagnen är krokig 😀 Men nu sitter den där och jag hoppas slippa ta ned den på ett tag 🙂
Ikväll kan jag förhoppningsvis dra det sista jag inte hann dra kring diffen samt skruva ihop bromsarna bak 🙂 Sen är det innerskärmar som måste fästas, fick hjälp av min far igår att göra mallar för nya!
Får eventuellt hjälp ikväll med ljusboxen också, ska dra ny kabelstam till den!
Siktar på provkörning i helgen någon gång, får se vart det går att köra 🙂
På återseende 🙂
24 januari, 2018 kl. 11:09 #284918IggeDeltagareKul! Hoppas det funkar bra med nya utväxlingen 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.