- Detta ämne har 356 svar, 34,234 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 1 månad sedan av Fladric.
-
FörfattareInlägg
-
23 oktober, 2016 kl. 09:33 #284651FladricDeltagare
Blir bra med en annan IC
Ja, känns som pengar i sjön om jag ska mappa om den med originalet 🙂
26 oktober, 2016 kl. 04:55 #284652FladricDeltagareHade besök av en besiktningsman idag som kollade igenom papper, men bur med mera. Allt var i sin ordning så det känns skönt!
Provstartade även bilen med Linket, startade efter bara några sekunder, underbart 😀 skönt att veta att allt funkar innan man börjar riva. Måste visserligen montera MAP-sensor samt insugstempgivare men bra att veta att det mesta fungerar 🙂
Lite bilder från kvällen:
Motorrummet utan IC:n, ser ut som ett bombnedslag!
IC:n liggande på golvet.
STI-fälgarna jag köpte 🙂
26 oktober, 2016 kl. 06:20 #284596KvarnisDeltagareAh bra att han godkände bilen, vartit lite segt om det blivit en massa nerslag.
Du ska nog köpa ett annat expationskärl samt bygga om tändspolarna.
Exp.kärlety brukar börja läcka och spolarn är ju känt som rätt kassa.
Lite osäker på hur det blir med newage om dom passar mot skruvpunkten i topparna, annars kan du köra med V3/4.26 oktober, 2016 kl. 07:46 #284653FladricDeltagareAh bra att han godkände bilen, vartit lite segt om det blivit en massa nerslag.
Du ska nog köpa ett annat expationskärl samt bygga om tändspolarna.
Exp.kärlety brukar börja läcka och spolarn är ju känt som rätt kassa.
Lite osäker på hur det blir med newage om dom passar mot skruvpunkten i topparna, annars kan du köra med V3/4.Den är A-besiktad så jag var inte så orolig men skönt att ha det bekräftat 🙂
De passar inte mot topparna 🙂 men jag har funderat på en lösning absolut 🙂
Även kärlet är osäkert, ska be en bekant göra ett i aluminium!26 oktober, 2016 kl. 10:35 #284597KvarnisDeltagareV3/4 funkar därimot och är helt klart en förbättring du bör göra innan mappning 🙂
26 oktober, 2016 kl. 11:07 #284654FladricDeltagareV3/4 funkar därimot och är helt klart en förbättring du bör göra innan mappning 🙂
Hade varit optimalt ja 🙂 ska lyfta insuget och se hur kanalerna ser ut på denna motor, kan ju vara gjort nått åt den 🙂 tycker att den går för bra för att bara vara originaltoppar!
Vet ju annars var det står en hel newage JDM STI som bara väntar på att bli donator… Mycket jobb men förhoppningsvis bra resultat! Dock måste jag ha annat styrsystem då också för att klara AVCS. Så min plan att försöka hålla det billigt går åt Fan i sådana fall 😉
26 oktober, 2016 kl. 11:22 #284862IggeDeltagareHade varit optimalt ja 🙂 ska lyfta insuget och se hur kanalerna ser ut på denna motor, kan ju vara gjort nått åt den 🙂 tycker att den går för bra för att bara vara originaltoppar!
Vet ju annars var det står en hel newage JDM STI som bara väntar på att bli donator… Mycket jobb men förhoppningsvis bra resultat! Dock måste jag ha annat styrsystem då också för att klara AVCS. Så min plan att försöka hålla det billigt går åt Fan i sådana fall 😉
Jag har hört att det går att mappa original sprut på en sån där stående STi donator. Ryktesvägen alltså.
Skickat från min D5503 via Tapatalk
26 oktober, 2016 kl. 11:45 #284598KvarnisDeltagareKör du med Syvecs är ju avcs ett smalt problem 😉 😀
Men att konvertera till V3/4 är enkelt, det är bara att det wasted spark 🙂
26 oktober, 2016 kl. 13:55 #284655FladricDeltagareKör du med Syvecs är ju avcs ett smalt problem 😉 😀
Men att konvertera till V3/4 är enkelt, det är bara att det wasted spark 🙂
Haha japp! Och man löser styrningen till lådan 😀
Sant 🙂 hur är det, visst är det samma spole som på en svensksåld Impreza GT? 🙂 har en sådan liggande nämligen…
26 oktober, 2016 kl. 18:19 #284599KvarnisDeltagareJeep v3/4 funkar dvs gt 97/98 etc
26 oktober, 2016 kl. 19:16 #284656FladricDeltagarePrecis vad jag trodde, nice 🙂
Har varit i garaget en stund idag, plockade bort det sista som hade med IC:n att göra och rensade kabel kring insuget. Är lite klippt och klistrat under åren så har börjat rensa bort det som inte längre används!
Skruvade isär ett av mina reservturboaggregat för att se hur det mådde samt för att rotera kompressorhuset för att kunna bygga FMIC på ett bra sätt d—0.o—b
Såg frisk ut (är från min vita sedan så bör inte ha gått mer än ca 16k mil)! Det bör inte vara några problem att rotera, tror till och med att jag kan behålla original WG-fäste 🙂
Som avslutning bjuder jag på en bild på Energy Suspension bussningarna, ser helt ok ut med tanke på priset 🙂
2 november, 2016 kl. 11:31 #284657FladricDeltagareVar i garaget härom dagen och fick endel gjort (lyckades dock inte ta några bilder).
Demonterade turbon samt avgassystemet från bilen. Kommer byta downpipe till en jag har liggande då den som sitter där idag i princip är ett stuprör.
Började plocka lös växellänkaget för att byta bussningar men gav upp att ta det uppifrån. Ska upp med bilen på pallbockar snart så får bli underifrån istället!
Har även beställt insugstempgivare, MAP-sensor samt IC på Dynotech här i Umeå, kommer förhoppningsvis innan helgen 🙂
9 november, 2016 kl. 23:00 #284660FladricDeltagareVar till garaget ikväll och tog lite mått samt klurade lite på IC-systemet 🙂
Kommer köra 2″ rör ut ur turbon (2″ anslutning ut från turbon), IC:n har 2.5″ anslutningar så kommer vara 2.5″ rör på kalla sidan. Anledningen är att undvika att slösa energi på att accelerera luften ut ur IC:n, undviks genom att ha större rör på kalla sidan 🙂 nedan en fin skiss på systemet samt inhandlingslista:
Roterade även kompressorhuset och provmonterade det, har hittat en vettig vinkel så att allt går fritt. Kommer borra nya hål i WG-fästet för att passa 🙂
Får inte IC:n förrän nästa vecka så ska ställa bilen på pallbockar imorgon och börja gå igenom hjulupphängning samt byta lite bussningar.
Siktar på en mappning hos Motornord under december, förutsatt att de har nån ledig tid!
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
10 november, 2016 kl. 22:15 #284661FladricDeltagareBlev en garagekväll idag, fick mycket gjort! Mest städning men hann även med en del på bilen!
Äntligen börjar garaget vara hyfsat tömt och städat, känns riktigt kul 😀Min far har skrivit ut och plastat in A3 med bild på bilen, används som whiteboard så jag minns vad som ska handlas och vad som ska göras 🙂
Hissade upp bilen fram och tittade genom den undertill. Tyckte att motor och låda rörde sig lite väl mycket när jag lyfte upp bilen, visade sig att hela framvagnsbalken var lös, ena skruven satt bara med 2 varv! Tur att jag tittar över bilen, fanns mer som var löst…
Ska köpa två nya uppsättningar med bultar som håller framvagnen, de hade fått lite stryk.Plockade lös växellänkaget för att byta bussningar, visade sig att hälften redan var bytt! Bonus 🙂
Det bakre var dock inte bytt samt att jag upptäckte att motorfästena var bytta till grupp-N fästen, dock inte växellådsfästet! Kan förklara varför den blev svårväxlad när det guppade 🙂 Fästet mellan låda och länkage hade ingen bult så det var i princip löst det också…
Nedan bild på växellänkaget och den bussning som redan var bytt (var väldigt skitigt, är en vit plastbussning som sitter där):Bild på den nya och den gamla bakre bussningen till länkaget:
Det var allt för idag, hoppas på storleverans med delar nästa vecka, har beställt tryckrör samt några givare och en bredbandslambda! IC:n borde även den dyka upp. På återseende!
14 november, 2016 kl. 19:47 #284662FladricDeltagareHej igen!
Har inte hunnit vara i garaget men har hunnit beställa en hel del grejjer! Har bland annat köpt ett kamremskit då jag inte vet när kamremmen senast byttes. Sen en mängd olika småsaker som slangar, nya bultar till framvagnen, ny dump, rör till IC:systemet m.m.
Var även till stugan och hämtade delar från mitt “lager” 😉 Hämtade hem en rostfri downpipe, tänspole med kablar från en Impreza GT (ska konvertera till wasted spark), kamremsspännarfäste från en 99 GT för att kunna använda den modernare sortens spännare, Hardrace motor samt växellådsfäste och lite annat smått och gott 🙂 Bra att samla saker 😀
Tog även hem Peltorkåporna som visade sig vara riktigt fina, har endast gått två mindre tävlingar kring Umeå:
Har inte fått IC:n än, hoppas att den kommer imorgon då jag även ska passa på att köpa bredbandslambda samt sensorer när jag hämtar ut den på Dynotech 🙂 På återseende!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.