- Detta ämne har 356 svar, 34,234 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år sedan av Fladric.
-
FörfattareInlägg
-
25 januari, 2018 kl. 08:18 #284816FladricDeltagare
Kul! Hoppas det funkar bra med nya utväxlingen 🙂
Det hoppas jag med, vore tråkigt annars 😀
Blev lite skruvning igår, fick dock avbryta mitt i då Mats som åker kartläsare med mig fyllde år så vi blev “tvungna” att åk och fika lite 😉
Fick hjälp av min kompis Nicklas och min far så nu är bilen mekaniskt sett klar, ska hänga upp bakre delen av avgassystemet bara 🙂
Nicklas ägnade kvällen åt att försöka förstå varför det gick 12 kablar in till ljusboxen!
Inte helt lätt men vi tror att vi listat ut hur den är tänkt att fungera 🙂
Eftersom det är hel- och halvljus i boxen så kommer jag reducera det till en 6-polig kontakt, 2 pluskablar och 2 minuskablar, 4 mm² styck, samt 2 signal-kablar för hel eller halvljus 🙂
Tycker det ska räcka, relän sitter i själva boxen så kommer dela upp kablaget där 🙂Fadern jobbade på med innerskärmar, kommer bli lightversion på vintern som bara skyddar kabelhärvan.
Eftersom däcken är lite stora så går det inte att köra med original då de slits sönder om det fjädrar in mycket fram!
Ska köpa två nya original innerskärmar som man kan köra med på sommaren, de skyddar bra mot grussprut 🙂Jag monterade nya bromsbelägg bak (på båda sidorna) och drog fast diff och annat runtikring under bilen.
Justerade även bromsvågen för max frambroms, vill testa ytterligheterna nu till helgen så jag vet hur den känns med mycket frambroms!Ikväll blir det att göra klart innerskärmarna och jobba lite mer på boxen tror jag, siktar på att ha den klar till nån gång nästa vecka.
Kommer testa lite kring stugan på lördag så ska bli kul att se hur den beter sig nu när den äntligen fungerar som den ska!
Har eventuellt bättre begagnade hjälmar pågång men det blir en senare uppdatering, på återseende! 🙂
25 januari, 2018 kl. 20:29 #284919IggeDeltagareLåter vettigt med kabeldragandet 🙂
Lite marginal på kabelarean är ju bra, synd om sånt ska jävlasKan tänka mig att det är bra att få till bromsbalansen, den vill man ju kunna lita på 😛
26 januari, 2018 kl. 07:54 #284817FladricDeltagareLåter vettigt med kabeldragandet 🙂
Lite marginal på kabelarean är ju bra, synd om sånt ska jävlasKan tänka mig att det är bra att få till bromsbalansen, den vill man ju kunna lita på 😛
Ja jag hoppas det!
Jo, jag vill inte att det ska bli för klent 🙂 Har fått tag i ett bra kontaktstycke som klarar så grova kablar så kommer nog bli kalas!Var en stund i garaget igår och hann göra de sista förberedelserna inför test, känns bra att var “klar” med bilen 1 veckan innan tävling!
Stänkskydden är på plats, allt under bilen är kontrolldraget och hjulen sitter på plats 🙂
Köpte nya OEM hjulbultar från importcarparts.co.uk och kunde hämta ut dem igår, skönt med nya bultar! Eftersom man byter hjul rätt ofta känns det bra med nya som går lätt och är fräscha 🙂 Nästa steg blir att byta pinbultarna i naven också, men det blir till sommaren!Fick hjälp av en bekant som heter Donald med funderingarna kring ljusboxen, han är rutinerad och hade några bra tips 🙂
Kommer dra samma mängd kabel som jag tänkte från början och dra om allt kablage i ljusboxen och i bilen så man vet hur det är kopplat!
Det blir nästa veckas projekt 🙂Bilen är i alla fall redo för test imorgon, lördag 🙂
Dessutom är den nog, för första gången, i det mekaniska skick som jag haft som mål när jag började bygga om den 🙂 Det som saknas är att fräscha upp bakvagnen med nya bussningar, delvis därför jag köpte reservdels-Imprezan!
Kommer plocka hela den bakvagnen och måla upp den och byta bussningar så den bara är att hänga upp i bilen (då blir det nog även R180 bakdiff, har fått tag i en 4.44-utväxling till den också) 🙂
Men förutom det så känner jag mig rätt nöjd (i teroin i alla fall :D) med nuvarande setup, ska blir riktigt spännande att få testa hur det funkar nu när allt är som det ska 🙂Återkommer med lite uppdatering efter helgen, på återseende! 🙂
26 januari, 2018 kl. 09:31 #284920IggeDeltagareToppen!
Om det blir ljusbox i framtiden för min del får du gärna dela med dig av tipsen 🙂
Bara lite fler kamerafästen som saknas? 😉
29 januari, 2018 kl. 09:54 #284818FladricDeltagareToppen!
Om det blir ljusbox i framtiden för min del får du gärna dela med dig av tipsen 🙂
Bara lite fler kamerafästen som saknas? 😉
Ja, har funderat på en kamera på utsidan också men inte tagit mig längre än så! 😀 Vore fränt!
Men hur gick helgen då?
Väldigt bra, äntligen fungerar bilen som den ska! 😀Provkörningen gick bara bra, inga problem annat än att bilen är lite hård bak (som jag misstänkte) samt att växellänkaget är alldeles för sladdrigt för att på ett säkert sätt kunna lägga i 3an efter att har gasat på 2an 🙂
Men förutom det kändes den riktigt bra!Kommer köra med full tank och eventuellt två reservhjul för att få den lite mjukare bak som nödlösning 🙂
Bromsbalansen var mycket bättre, låser fram och bak om jag bromsar hårt, äntligen 🙂
Diffen funkade också som tänkt, helt annan bil att köra nu.
Den beter sig även bättre med diffen upplåst, inte alls lika halkig bak 🙂Tyvärr blev det inga filmer annat än den nedan, låter trevligt på tomgång i alla fall 🙂
Mekaniskt blir det bara oljebyte i låda och motor, sen är bilen redo 🙂
Eventuellt att jag höjer den nått varv på framfjädringen för att få med frigång till innerskärmarna!Fokus under veckan kommer dock vara att få igång ljusboxen, blir svårt att köra i mörker!
Sen är det bara att tagga inför helgen, har startnummer 150 så kommer gå ut näst sist i hela SM/DM-fältet 🙂
Återkommer med uppdatering under veckan, på återseende!30 januari, 2018 kl. 09:09 #284921IggeDeltagareKul med framgång och att du närmar dig “klar”! 🙂
Hård bak som i fjädrar eller shimsning?
Apropå extraljus, vad är det för lyktor/reflektorer du har som lirar med H4?
31 januari, 2018 kl. 12:57 #284819FladricDeltagareKul med framgång och att du närmar dig “klar”! 🙂
Hård bak som i fjädrar eller shimsning?
Apropå extraljus, vad är det för lyktor/reflektorer du har som lirar med H4?
Ja det känns riktigt skönt faktiskt 🙂
Kan vara båda, men skulle säga fjäder! 🙂
Det är PIAA, äldre modell! Men man borde ju kunna använda typ Golf MK2 insatser eller liknande om man vill bygga själv 🙂
2 februari, 2018 kl. 07:42 #284820FladricDeltagareHejsan!
Ingen lång uppdatering idag då det inte hänt så mycket spännande 🙂
Ljusboxen har fått lite nya kablar så nu lyser den som den ska igen 🙂
Kan välja mellan hel och halvljus på den så ska bli intressant att se hur det upplevs!Förutom det har jag bara allmänt gått igenom bilen och kontrolldragit bultar och städat upp lite grann 🙂
Har två bultar i växellådsbryggan som har dålig gänga i karossen så kommer blir helicoil där så småningom!Nu är jag peppad inför helgen, ska besikta bilen ikväll mellan 18:30-22:00 🙂
Smidigt att göra bort det dagen innan!
Första start i DM:et är ca 10:00 men eftersom jag går ut så sent så kommer jag nog inte starta förrän kring 11:00 🙂Återkommer med en tävlingsrapport och förhoppningsvis lite film så fort som möjligt, på återseende! 🙂
2 februari, 2018 kl. 22:58 #284922IggeDeltagareHåll oss uppdaterade och lycka till! 🙂
5 februari, 2018 kl. 13:03 #284821FladricDeltagareHej igen!
En tävlingshelg har passerat och bilen är fortfarande hel och fungerande, vad mer kan man begära? 😀
Skämt åsido, bilen har fungerat förhållandevis bra, nu är det bara föraren som måste våga mer 😉
Fredag efter jobbet lastades bilen och kördes till Vännäs för besiktning inför tävlingen.
Allt gick smidigt och vi fick ställa in hela släpvagnen med bilen på i ett varmgarage, väldigt enkelt 🙂Lördag morgon tog vi oss till Vännäs återigen för att ställa upp servicen.
Lagom kallt och ingen snö, underbart 🙂Noterna kontrollerades, vissa ändringar gjordes, och bilen förbereddes inför start.
Serviceteamet bestod av min sambo, min mor samt mina kompisar Mattias och Nicklas, tack så mycket för hjälpen! 😀Bild från servicen.
3 bilder när jag var påväg ut till första sträckan 🙂
Tävlingen i sig då?
Jo, jag körde en DM-tävling som heter Vännäs Plåtrally, samtidigt gick en SM-tävling kallad Rally Vännäs 🙂
SM-förarna gick alltså ut först på vägarna och sen kom DM-förarna, totalt hade jag ca 100 bilar före mig så jag var förberedd på spåriga vägar 🙂DM-tävlingen bestod av ca 15 mil totalt med ca 8 mil special-sträcka fördelat på 6 sträckor. Service efter de 3 första sträckorna.
Hursomhelst så tog jag mig iväg på första sträckan (SS4 i SM-tävlingen, kommer benämna dem efter SM-tävlingens ordning hädanefter) och möttes av väldigt spårig väg, tog det lugnt för att ta mig igenom den 🙂
SS5 var en lång sträcka, ca 2 mil. Första delen var underbart rolig, bred byaväg som inte var allt för spårig! Efter några kilometer vek vi av stora vägen och körde mindre vägar som var lite spårigare, innan vi kom upp på stora vägen igen 🙂
Tyvärr hann jag upp en Volvo efter ca 1/2 sträckan och tog mig inte förbi så fick finna mig i det och bara lägga mig en bit bakom och köra fort där det gick 🙂SS6 var 1.5 mil och bjöd på ungefär samma karaktär som SS5, till denna stäcka hade vi lyckats få 2 minuter mellan oss och Volvon framför så vi inte skulle hinna ikapp den!
Det var bra för vi kunde njuta av sträckan helt själv.
Nu började jag våga gå på mer in i kurvorna men upptäckte väldigt snabbt att mina bromsar tog rätt dåligt när de blev lite plågade…Efter SS6 var det service, solen som tittade fram tidigare under dagen började sakta vilja dra sig bort så ljusboxen monterades 🙂
Olja och hjul kontrollerades samt att styrboxen tömdes på loggar.På serviceplatsen innan vi åkte ut på nästan sträcka!
Rallybil i motljus, underbar syn 😉
SS7 direkt efter servicen var också ganska spårig och snabb så jag tog det lugnt även här.
Bilen orkar ganska precis 160 km/h med nuvarande utväxling (tappar så mycket ork på varv så den hade gynnats av en växel till!) och ville inte plåga den allt för mycket så släppte på de längsta rakorna.SS8 gick förbi Stärkesmark där jag körde förra tävlingen så här vågade jag gå på mer, även fast bromsarna var dåliga.
Underbar sträcka, inte så spårigt och trevliga vägar 🙂SS9 får samma betyg som SS8, väldigt njutbar!
Häftig del som var plogad på en rätt kuperad åker i ca 1 km, lite tekniskt och väldigt underhållande 🙂Kunde alltså ta mig i mål med en realtivt hel bil (två buckliga vänsterdörrar efter en närgången snöklump) 😀
Incar-filmer samt bilder från sträckorna kommer så småningom, har haft lite problem att redigera filmerna 🙂
Resultatet är inte så mycket att skryta om, 13:e plats av ca 40 som gick i mål.
Hade väl placerat mig lite högre om jag inte hamnat bakom Volvon men det viktigaste för mig är att bilen fungerar och att det kändes bra att köra nu, förutom bromsarna 🙂Vad har jag för lärdomar efter tävlingen då?
Jag ska köpa nya belägg och bromsvätska (redan gjort när jag skriver detta) så jag vågar lita mer på bromsarna.
Sen måste jag våga bromsa senare, samt ligga kvar på en högre växel (även om jag ofta åkte en växel högre på denna tävling än förra finns stort förbättringspotential) 🙂
Utväxlingen i lådan kommer jag inte röra förrän sen, vill få köra bilen istället för att skruva! 🙂Vad händer härnäst?
Jo, tävling nästa helg utanför Örnsköldsvik!
Örnskölden heter tävlingen, går kring Långviksmon ca 4.5 mil nordväst om Ö-vik 🙂Detta kommer bli perfekt, kommer hinna få beläggen så jag kan utvärdera dem på en stor tävling 🙂
Blir nog sista riktiga stora vintertävlingen för i år så känns kul att få köra den så pass tätt inpå!
Lättare att få in känslan för bilen om man får köra några tävlingar efter varandra 🙂Ikväll blir det allmän service och mot slutet av veckan (då beläggen kommit med posten) monteras beläggen!
Lägger upp filmer och bilder från sträckorna så fort som möjligt, på återseende!5 februari, 2018 kl. 16:47 #284923IggeDeltagareKul med rapport. Mindre kul med dörrarna och närgångna snön.
Skötte ljuset sig som önskat?
Du får recensera hur bromsarna hanterar kyla sen 🙂6 februari, 2018 kl. 07:51 #284822FladricDeltagareKul med rapport. Mindre kul med dörrarna och närgångna snön.
Skötte ljuset sig som önskat?
Du får recensera hur bromsarna hanterar kyla sen 🙂Dörrarna var ingen fara, tryckte ut dem i söndags så nu syns det knappt 🙂
Ljuset var rätt bra faktiskt! Lite instabilt då huven ligger och guppar en aning så ska nog dit med några stag i framkant på boxen som går ner mot kofångaren eller liknande.
Absolut! Ska bli intressant att se hur de fungerar innan de fått upp någon värme, kan hända att man får vara lite försiktig första kurvan 🙂
Har i alla fall fått tag i 4 bilder från tävlingen, tack Lars Gustavsson för bra bilder! 🙂
Igår tömde jag och min far bromssystemet på bromsvätska, får hem ny idag så vi kan fylla i den och lufta systemet ikväll 🙂
Beläggen skickades igår så får förhoppningsvis dem imorgon, onsdag!
Blev Carbotech XP10 fram och XP8 bak (mest för att det inte fanns XP10 bak i lager).
Hade velat ha samma runtom men med tanke på att bromsvågen är maxad framåt för att få hyfsad balans så gör det inte så mycket om den bromsar lite sämre bak 🙂
Var viktigare att få dem i tid!Roade oss även med att göra om innerskärmarna (igen) då de inte vill sitta kvar när hjulen tar i dem.
Tog även lös vänster framskärm för att hänga upp kabelhärvan bättre, den hade börjat hänga lite väl lågt 🙂 Tråkigt om man skulle riva av den vid en infjädring 😛Ska försöka fixa filmerna ikväll, på återseende!
6 februari, 2018 kl. 10:18 #284639KoffeKeymasterAlltid lika kul att läsa i den här tråden, även om jag inte har så mycket att tillföra 🙂
Du verkar ha hur kul som helst, och det måste ju ändå vara huvudsaken! Bra kämpat 🙂
(Jag kör XP8 på bruksisen denna vinter (orkade aldrig byta till “vinterbeläggen”) och det funkar bra även i några minusgrader. XP10 och Ume-kyla är kanske snäppet värre, men jag tror det kommer funka!)/Koffe
6 februari, 2018 kl. 10:50 #284823FladricDeltagareAlltid lika kul att läsa i den här tråden, även om jag inte har så mycket att tillföra 🙂
Du verkar ha hur kul som helst, och det måste ju ändå vara huvudsaken! Bra kämpat 🙂
(Jag kör XP8 på bruksisen denna vinter (orkade aldrig byta till “vinterbeläggen”) och det funkar bra även i några minusgrader. XP10 och Ume-kyla är kanske snäppet värre, men jag tror det kommer funka!)/Koffe
Kul att höra att det uppskattas 🙂
Haha ja, det är onödigt roligt 😀
Vad bra att höra, tror det kommer bli betydligt bättre än det jag har haft 🙂
7 februari, 2018 kl. 09:21 #284824FladricDeltagareHej igen!
Har äntligen lyckats lägga upp två av filmerna, de som var tillräckligt korta för att inte delas upp i två olika filer av gopro-kameran…
Ska lägga upp resten av sträckorna när jag har fixat mig ett redigeringsprogram!SS4
https://youtu.be/QFzSD60BiR8SS8
https://youtu.be/AwHhWO6O1lESS4 var som sagt första sträckan i DM-tävlingen så tog det väldigt lugnt där.
SS8 var näst sista sträckan så där vågade jag gasa lite mer!
Kul att se inne i bilen och jämföra med andra, snabbare förare, som lagt ut sina filmer.
Bra för att analysera sin egen körning 🙂Igår gjorde vi klart innerskärmarna och hängde tillbaka framskärmen.
Kollade även oljan i bakdiffen då den fuktat, visade sig vara ur avluftningen då jag överfyllt den en aning så det fanns gott om olja i den 🙂Fyllde även på med ny bromsvätska, ATE typ 200 (hette ATE blue förut men de fick ta bort den blå färgen då den var giftig eller liknande), så nu är hela systemet urluftat 🙂
Får som det ser ut beläggen ikväll så de kommer monteras och allt kommer luftas igen!La om två nya däck för att ha fram också, tack Mattias för hjälpen 🙂
Återkommer förhoppningsvis inom snar framtid med resten av filmerna, på återseende!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.