• Detta ämne har 356 svar, 34,234 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år sedan av Fladric.
Visar 15 inlägg - 301 till 315 (av 357 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #284590
    LegacyLarsa
    Keymaster

      Kul att se att det rör på sig! Har åkt med xp8-or i evigheter och tycker de är riktigt bra.

      /Larsa

      #284924
      Igge
      Deltagare

        Det rör ju på sig riktigt bra!

        En annan utväxling ser väl inte så tokig ut, men det är nog som så ofta annars mer värt att köra än att ödsla tid på sånt 🙂
        Belysningen såg lite svajig ut, tittat på hur t.ex. mocomp löst det?
        Snabbare styrväxel ser också ut som en rimligt modifikation, hoppas du snubblar över någon fin! 🙂

        #284825
        Fladric
        Deltagare

          Kul att se att det rör på sig! Har åkt med xp8-or i evigheter och tycker de är riktigt bra.

          /Larsa

          Tackar!
          Vad kul att höra, ska bli väldigt spännande att prova dem på lördag 🙂
          Vet du om de ska bromsas in på nått sätt? Är halvsvårt att göra det med en rallybil 😀

          Det rör ju på sig riktigt bra!

          En annan utväxling ser väl inte så tokig ut, men det är nog som så ofta annars mer värt att köra än att ödsla tid på sånt 🙂
          Belysningen såg lite svajig ut, tittat på hur t.ex. mocomp löst det?
          Snabbare styrväxel ser också ut som en rimligt modifikation, hoppas du snubblar över någon fin! 🙂

          Jag skulle bli gladare om jag hade en annan utväxling så jag slapp varva så mycket…
          Men som sagt, tänker inte byta utan det viktiga är körningen nu 🙂

          Måste göra några stag så den inte svajjar, ska kolla på hur andra har löst det med sina ljusboxar 🙂

          Har faktiskt hittat en Sellholm styrväxel, vet dock inte skick förrän bilen den sitter i har tinat fram 🙂
          Så det får bli till våren!

          #284826
          Fladric
          Deltagare

            Hejsan!

            Ännu en tävling avklarad och äntligen fungerar bilen som den ska! 😀
            Lite för bra 😉

            Tävlingen hette Örnskölden och bestod av 12.3 mil varav 6.5 mil SS.
            Var drygt 60 anmälda där merparten var äldre, klassiska bilar, såsom Volvo Amazon, Saab V4 o.s.v. 🙂 Hade ändå en Mitsubishi Lancer och en Subaru Impreza i min klass så hade nog med motstånd, var helt enkelt ett trevligt startfält! 😀

            Vi åkte från Umeå på lördag morgon kring 6, siktet inställt på Örnsköldsvik för besiktning.
            När den var avklarad åkte vi vidare mot Långviksmon där själva tävlingen var förlagd 🙂

            Vi lastade av bilen och hittade en bra plats på serviceplatsen.
            Därefter gick vi och åt tidig lunch på den lokala restaurangen (Långviksmon är inte stort så det var en rolig överaskning!), vi hittade till och med en trevlig liten loppis där min sambo shoppade lös 🙂

            Nåväl, tillbaka till servicen och göra sig redo för första sträckan, 2.3 mil lång!

            Påväg ut från servicen, taggad som få!




            En trevlig bildsekvens när jag lämnar serviceplatsen, grymt väder hade vi! 🙂

            Påväg ut mot första sträckan passade jag på att bromsa in beläggen, jäklar vilket bett det blev efter jag hade gjort det! Grym skillnad, kände hur förtroendet för bilen kom direkt 🙂

            Första sträckan hade växlande karaktär med snabba och lite krokigare partier, tyvärr hann jag upp en Audi efter ca 3/4 av stäckan så fick ingen bra tid…
            Men bilen kändes underbar, riktigt rolig! Äntligen var den som jag ville 🙂
            Beläggen gjorde underverk, nu kunde jag lita på att det bromsade inför en kurva och åka med attack 🙂 Körde rätt bra tycker jag förutom att jag missade ett vägbyte men ingen skada skedd.

            Efter sträckan kom vi in till servicen igen, gick igenom bilen lite snabbt och allt såg bra ut 🙂 Var väldigt nöjd och det kändes riktigt kul 🙂

            Titta så glad jag var 😀

            Åkte iväg för nästa del av tävlingen, två sträckor, ca 1 mil vardera!

            SS2 var också generellt snabb med lite varierande tempo och några riktigt ojämna bitar!
            Hade fått 2 minuter fram till Audin så kom inte ikapp någon, körningen kändes bättre och bättre och jag började lyssna mer och mer på noterna 🙂
            Hörde fel på en not så kom lite snabbt in i en vänster 2 men det var tack och lov rätt brett och mycket snö så klarade mig undan med en lite bucklig dörr 🙂

            SS3 gick på lite bredare väg och hade en riktigt trevlig karaktär, inte så slagig och ett antal öppna kurv-kombinationer med 4or och 5or så det gick att åka på rätt bra, underbart roligt!
            Kom till en vänster 4 över krön och just innan krönet var det två, rätt stora, sprätt!
            Första guppet bottnade fjädringen, andra skickade oss upp i luften, över krönet med hjulen i luften!

            Slutade tyvärr i snödrivan, inga större skador på bilen med tanke på vad som kunde hänt, en rejält bucklig höger fram- och bakdörr och en sprucken front.

            Hade i alla fall tur med vädret 😀
            Skämt åsido, tråkigt slut men är ändå väldigt nöjd med dagen, bilen är väldigt trevlig att köra nu, litar på den på ett helt annat sätt 🙂
            Jämför man körningen från helgen innan med denna så syns det rätt stor skillnad på tempot 🙂

            Nedan är in-car filmer från SS2 och även SS3 med avåkningen i slutet 🙂

            SS2:

            https://youtu.be/ieoV4ugwyKU

            SS3:

            https://youtu.be/C9ZCoEblwOQ

            Här ser man att guppen kommer rätt oväntat, var inte med i noterna så var helt oförberedd på dem 🙂
            Kan konstatera att om jag skriver egna noter (detta var arrangörsnoter) någon gång i framtiden så måste jag vara noga med gupp likt dessa då bilen är så tung och fjädringen kan inte hantera situationer likt denna nu när det går lite fortare 🙂

            Mot slutet av dagen när resultaten började trilla in visade det sig att jag var totalsnabbast på SS2 fastän jag missade en kurva rätt rejält så det kändes väldigt kul, lite bekräftelse på att jag är påväg åt rätt håll 🙂

            Nu blir det att slicka bilens sår och rikta dörrar inför nästa tävling som är den 3 mars 🙂
            Påbörjade jobbet igår lite smått, nedan bilder på hur det såg ut direkt efter tävlingen:

            Som sagt, kunde varit värre! Framdörren var dock lite klurig så kommer ta lös den från bilen och se om det går att få till den.

            Återkommer förhoppningsvis med bilder från nån sträcka under veckan, på återseende!

            #284640
            Koffe
            Keymaster

              Kul med bra fart och förtroende! Mindre kul med skadorna… Skönt att det bara var bilen iaf.
              Kort notis ang. inkörning av XP8. Stacke på PEAN sa åt mig att bromsa till nästan stillastående från 50, 70, 90 och 110, sen köra tills beläggen fått svalna. Det skulle räcka tyckte han 🙂
              Brukar köra denna manöver på nån tom väg efter byte av belägg och det har funkat fint!

              //Koffe

              #284827
              Fladric
              Deltagare

                Kul med bra fart och förtroende! Mindre kul med skadorna… Skönt att det bara var bilen iaf.
                Kort notis ang. inkörning av XP8. Stacke på PEAN sa åt mig att bromsa till nästan stillastående från 50, 70, 90 och 110, sen köra tills beläggen fått svalna. Det skulle räcka tyckte han 🙂
                Brukar köra denna manöver på nån tom väg efter byte av belägg och det har funkat fint!

                //Koffe

                Ja det kändes riktigt kul!
                Intalar mig själv att det kunde varit mycket värre, var en Audi Quattro som rullade (och två andra bilar också) så med tanke på det var det rätt ok ändå 🙂

                Exakt, jag gjorde liknande det påväg till första sträckan 🙂 Var ca 1 mil transport så hann svalna bra också!
                Gillade verkligen känslan i pedalen, bra bett även fastän de var lite kalla 🙂 Blev dock märkbart bättre när de var varma!

                #284828
                Fladric
                Deltagare

                  Hej!

                  Var ett tag sen jag uppdaterade, har inte varit så mycket i garaget så jag varit på rally-SM som funktionär och lite annat.
                  Bilen är ändå i stort redo för helgens tävling i Mullsjö, en liten lokal tävling med några vändsträckor! 🙂

                  Har riktat framskärmarna och plastat ihop kofångaren hjälpligt (min far visade oanade kunskaper när det gäller plastning!), inte perfekt men ser rätt bra ut faktiskt 🙂

                  Högerdörrarna är det som är kvar så ska se om jag kan få till dem på torsdag.

                  Köpte bättringsfärg från Biltema som var hyfsat rätt kulör och fyllde i där färgen lossnat så nu ser det rätt bra ut igen 🙂

                  Kontrolldrog alla bultar under bilen och kollade oljor.
                  Tömde även ECUn på loggar, såg bra ut det jag har tittat på!

                  Återkommer med uppdatering inför tävlingen, på återseende!

                  #284829
                  Fladric
                  Deltagare

                    Hejsan!

                    Nu är bilen klar för race 🙂

                    Gick igenom bilen en sista gång igår inför lastning, upptäckte till min förvåning att bromsvätskan till den bakre kretsen var helt tom!

                    Det var bara att ta lös hjulen och ställa den på pallbockar igen 😛
                    Visade sig att huvudbromscylindern hade gått sönder och läckt ut bromsvätska på golvet…
                    Golvmattan som ligger där gjorde det svårare att upptäcka!

                    Funderade en stund och kom på att jag sparat den gamla cylindern som satt till främre kretsen så grävde fram den och rengjorde den 🙂
                    2 timmar senare var systemet luftat och klart!

                    Söligt och härligt är det med bromsvätska!

                    Hann inte lasta bilen eller rikta dörren, lastningen kommer ske ikväll.
                    Dörren får vara bynglig, riktade den grovt direkt efter tävlingen och det är inga problem att stänga eller öppna den så det får duga för nu 🙂
                    Kommer ändå åka på att byta den så småningom!

                    Nu ska vi ladda inför sista tävlingen denna vinter, återkommer med rapport!

                    #284925
                    Igge
                    Deltagare

                      Snabbt fixat med bromsen. Bra jobbat! 🙂

                      Ser fram emot rapporten, kör snyggt! (och filma gärna!)

                      #284934
                      TommyToad
                      Deltagare

                        Riktigt häftigt! Ser fram emot uppdatering om denna helg.

                        #284830
                        Fladric
                        Deltagare

                          Hej!

                          Ursäkta sen uppdatering, har haft mycket att stå i så har inte funnit tid att sätta mig vid datorn!

                          Sista vintertävlingen för säsongen är körd, inte helt nöjd med mina insatser men tog mig i mål (just så pass) 🙂

                          Tävlingen kördes i Mullsjö, några mil från Umeå 🙂
                          3 sträckor som kördes 2 ggr, totalt 3 mil SS! 2 av sträckorna var vändsträckor så det är lite klurigt 🙂

                          Den stora skillnaden för mig var att jag för första gången skulle skriva egna noter, har suttit som kartläsare och skrivit noter men aldrig skrivit åt mig själv 🙂

                          Vi kom fram till Mullsjö och lastade av bilen samt besiktade den utan större problem.

                          Bild på mitt lojala service-team med min mor, min far och min sambo, tack så hemskt mycket för hjälpen 🙂
                          Utan ert stöd och hjälp hade jag aldrig kunna hålla på med rally 🙂
                          Vill även passa på att tacka min kartläsare Mats som vill åka med mig!

                          Efter besiktning åkte jag och Mats och rekade sträckorna och skrev noter.
                          Kändes svårt då det var längesen jag gjorde det men efter några genomkörningar så kändes det ändå helt ok!

                          Vi åkte tillbaka till servicen och gjorde oss klara för start.

                          SS1, en rätt kort vändsträcka, var ganska snabb med lite större gupp i nån av kurvorna (större gupp med min bil mätat, vägarna var underbart bra!).
                          Påväg till sträckan började bilen lukta bränd olja och det började ryka under huven så vi stannade och gick ut och kollade.
                          Rök lite om turbon men kunde inte hitta något direkt läckage!
                          Konstaterade att det förmodligen var gammal olja som hamnat på turbon när vi skruvat i bilen…

                          Tappade lite fokus samt att jag inte riktigt vågade lita på noterna så körde alldeles för försiktigt och fick dåligt flyt 🙂 Tog mig igenom och fortsatte till nästa sträcka!

                          SS2 var en snabb sträcka på lite större väg, många snabba kruvor!
                          Körde lite bättre men kom inte riktigt överens med bilen 🙂

                          SS3 var en vändsträcka den med, med två vändningar!
                          Klurig med varierande karaktär, mycket uppför och nedför bitvis 🙂
                          Körde lite bättre men var fortfarande inte så nöjd, tog mig till service med en hel bil i alla fall 🙂

                          Efter första varvet så var jag inte överdrivet nöjd, bilen var hel men jag visste att det hade gått sakta (kollade inte ens tiderna)!
                          Laddade om för andra varvet med en hamburgare 🙂

                          Andra varvet hade jag bättre tempo, inte bra men bättre 🙂
                          Mot slutet på SS6 så började kopplingen känns konstig men fortsatte köra!
                          När jag kommer i mål och ska lägga i backen för att backa om märker jag att kopplingen inte frikopplar!

                          Lunkar mig till målgång och lämnar in tidkortet så fullföljer tävlingen 🙂
                          Visar sig att kopplingscylindern gått sönder! Två cylindrar på samma vecka, tror åldern på delarna börjar visa sig 🙂

                          Bild från SS6 🙂

                          Hursomhelst så var jag ändå rätt nöjd med helgen, tog det nog onödigt lugnt i början då jag nog inte släppt förra tävlingens avåkning helt!
                          Inte tillräcklig rutin att gå på till 100% direkt 🙂
                          Även ovanan att lita på sina egna noter spelar in!
                          Men det är ju det som är en del av sporten, man lär sig sakta med säkert 😀

                          Hamnade på en 7:e plats av 19 startande, varken bra eller dåligt skulle jag säga 🙂
                          Var sekundlika på de två sista sträckorna med en Subaru Impreza GC8 så fick till körningen lite bättre mot slutet 🙂

                          En rolig avlsutning på helgenvar att det visade sig att jag placerat mig på en 2:a plats i Mullsjöcupen fastän jag bara kört 2 av 3 tävlingar 🙂 Det kördes en tävling dagen efter denna som jag inte kunde vara med på samt att 2 sträckor från Plåtrallyt räknades in i cupen!
                          Roligt 😀

                          Nu får bilen vila inför nästa tävling i Maj i Åsele, bl.a. tycker min sambo att det är trevligt om jag är hemma nån kväll 🙂

                          Den har i alla fall bra sällskap i garaget 🙂

                          Avslutar med lite skvaller och funderingar, råkade köpa på mig en till Legacy Turbo rallybil med lite tillhörande delar 😀

                          Har vetat av den en längre tid men nu blev det affär 🙂
                          Karossen är helt ok på den så får se vad framtiden har att erbjuda, tills vidare är det bra med en reservdelsbil för huv och annat!

                          När jag bytte däck på den inför lastning när den hämtades så noterade jag att fjädringsvägen bak kändes längre än på min rallybil. Sitter likadana Bilstein-ben från Sellholm på den så när jag kom hem så hissade jag båda bilarna bak och jämförde utfjädringen:

                          Viss skillnad! Man blir lite lurad av bilden, är ca 5 cm det skiljer skulle jag säga.
                          Det är ganska mycket då jag inte har överdrivet lång från början!
                          Kan förklara varför min känns lite orolig bak ibland och inte klarar gupp så bra…
                          Har hört av mig till Sellholm så han som renoverat dem skulle höra av sig på måndag 🙂

                          Bra med reservdelsbilar ibland 😀 Beroende på hur det går som kanske jag plockar benen från den nya rallybilen då de ser riktigt fräscha ut och har längre fjädringsväg 🙂

                          Återkommer med filmer från helgen samt lite annat smått och gott, blir en paus i skruvningen nu som sagt men funderingar på förbättringar kommer fortgå!
                          På återseende 🙂

                          #284831
                          Fladric
                          Deltagare

                            Hej igen!

                            Här kommer filmerna från helgen, har bara lagt ut SS4-6 då SS1-3 är samma sträckor och jag körde bättre andra varvet 😉

                            SS4:

                            https://youtu.be/nKNNMpoCEL4

                            SS5:

                            https://youtu.be/8epEGpOsQ9U

                            SS6:

                            https://youtu.be/rMAmC2SAi_g

                            Hoppas på att få tag i nån film utifrån samt kanske några fler bilder från tävlingen 🙂

                            På återseende!

                            #284926
                            Igge
                            Deltagare

                              Ja varför nöja sig med en bil när man kan ha två 😛

                              Som alltid: Kul att följa 🙂
                              Hoppas du får ordning på fjädringen bak

                              #284832
                              Fladric
                              Deltagare

                                Hej alla glada!

                                Long time, no see! 🙂

                                Tävling den 26/5 så nu är det dags att komma igång med skruvandet igen!

                                När vi senast hörde nått om bilen var den utan koppling, hade buckliga dörrar samt led av dålig utfjädring bak. Dags att göra nått åt det! 😀

                                För att komma underfund med fjädringen bak så stals bakre fjäderbenen från den andra rallybilen:

                                Bilen togs till garaget förra helgen, igår kom vi igång med skruvandet på riktigt så bilen hissades upp bak och demonteringen började 🙂

                                När kvällen var slut såg bilen ut såhär:

                                Kopplingscylindern var också demonterad, läcker som ett såll! Beställde en ny förra veckan så den kommer förhoppningsvis snart.

                                Eftersom de bakre fjäderbenen ändå skulle plockas lös från bilen så passade vi på att demontera dem och inspektera.
                                De från den andra rallybilen var i riktigt bra skick, kul!

                                Notera den underbara affischen i bakgrunden 🙂

                                Totala längdskillnaden på benen var ca 1 dm…
                                Förutom att topplagringarna skiljer markant så var både insatsdämparen och ytterbenet kortare på de nyrenoverade dämparna, nästan så jag tror att de är asfaltsben?

                                Detta tål att forskas i!

                                De nyrenoverade benen såg förövrigt ut att ha klarat vintern bra vilket var skönt.

                                Utöver fjädringen så ska dörren och framskärmen riktas, därför de är demonterade!
                                Har även beställt en rulle på 3100×600 mm med 2 mm skyddsplast att sätta under bilen, kommer nog blir kalas 🙂

                                Hoppas på effektiva kvällar nästa vecka så bilen är klar någon dag i förväg!

                                Som en bonus kommer äntligen lite incar-filmer från förra tävlingen!

                                SS4:
                                https://youtu.be/nKNNMpoCEL4

                                SS5:
                                https://youtu.be/8epEGpOsQ9U

                                SS6:
                                https://youtu.be/rMAmC2SAi_g

                                I slutet på SS6 ser man när jag lägger in backen och upptäcker att kopplingen är trasig 😀

                                Det var allt för denna gång, på återseende!

                                #284833
                                Fladric
                                Deltagare

                                  Hejsan!

                                  Nu är bilen mekaniskt fungerande igen 🙂

                                  Har pratat med Sellholm och har nu gått igenom de bakre benen från den andra rallybilen, fettat in dem och monterat dem på plats 🙂 Nu snackar vi utfjädring! Går inte att jämföra, ska bli kul att känna skillnaden!

                                  Syns inte så mycket på bilden men är väldigt stor skillnad i verkligheten 🙂 Har lite mer än halv fjädringsvägen kvar när bilen står på hjulen, ca 120 mm av totalt 210 mm vill jag minnas! Ska börja där och se hur det blir, bilen ser ut att vara rätt plan så det känns rimligt 🙂

                                  Fick inte till cambern först så fick fila ur de övre hålen på benen så det gick att justera mer! Men nu är den redo för hjulinställning på måndag 🙂

                                  Den nya kopplingscylindern monterades och luftades också, kopplingen funkar nu utan problem så det var grymt skönt! 🙂

                                  Har fått hem plasten att sätta under bilen också så det samt ett byte av växellådsolja står nog på schemat ikväll, på återseende!

                                Visar 15 inlägg - 301 till 315 (av 357 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.