- Detta ämne har 356 svar, 34,234 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 1 månad sedan av Fladric.
-
FörfattareInlägg
-
20 augusti, 2019 kl. 13:43 #284928IggeDeltagare
Kul med uppdatering!
Crossbrillor som backup mot damm nästa gång? 😛
21 augusti, 2019 kl. 06:33 #284851FladricDeltagareKul med uppdatering!
Crossbrillor som backup mot damm nästa gång? 😛
Tyckte det var dags 🙂
Haha, nja, jag tätade faktiskt bilen igår med kitt och tejp 🙂 Fick låna en rökmaskin så ställde in den i bilen och letade där hålen där röken kom ut.
Var inte så svårt, på vissa delar av brandväggen mellan skuff och kupen hade kittet släppt helt så var öppet igenom 🙂 Är tätt nu som det verkar, blev betydligt bättre när vi körde rökmaskinen efter i alla fall!21 augusti, 2019 kl. 06:44 #284633KvarnisDeltagareDet klart grus/damm är väl ingen höjdare att få i bilen under körning 😀
23 augusti, 2019 kl. 06:39 #284852FladricDeltagareDet klart grus/damm är väl ingen höjdare att få i bilen under körning 😀
Haha nä, det var riktigt värdelöst 😀
28 augusti, 2019 kl. 08:39 #284853FladricDeltagareHej alla glada!
Helgen gick inte riktigt som tänkt, rasade motorn på första sträckan 😐
Gissar på en kolv, bilen började gå på 3 cylindrar efter en lång raksträcka och sen började den tappa oljetryck. Så något trasigt är det!
Hann bara köra halva SS2 (SS1 ströks på grund av en avåkning) innan motorn började tappa effekt, synd för bilen kändes väldigt trevlig att köra!
Nästan mer störd över att inte få fullfölja tävlingen än att motorn gick sönder… 😀Bilder efter att motorn gått sönder och bilen blev lastad.
Jag har börjat samla på mig lite delar redan, kommer bygga på samma block men med H-profilstakar och smidda kolvar, roligare toppar (V1-4 STI av något slag är tanken), konvertering till toppmatade spridare (för att få bättre valmöjlighet samt nyare spridare) och sen E85 som kronan på verket 🙂 På det sättet slipper jag göra om så mycket med styrsystemet och slipper annat bök eftersom topparna passar mot mitt nuvarande insug.
Ska även gå igenom kablage och liknande för att utesluta att det varit något problem där, får se vad skadan är när motorn rivs om det är samma kolv som det spikat på tidigare.
Är det fallet får man fundera på de åtgärder som diskuterats ovan angående kylning!Fick i alla fall en incar-film som jag kan bjuda på, går rätt OK i mitten av den innan motor går sönder.
Målet nu är att ha en körklar och testad bil innan rally-SM i Vännäs i februari 🙂 Vore bra om den var körklar innan årsskiftet så jag hinner köra nått test med ny motor och förhoppningsvis ny fjädring!
Uppdateringar kommer eftersom, på återseende!
12 november, 2019 kl. 10:34 #284854FladricDeltagareHej igen, nu har det gått länge utan uppdatering!
Har inte stått helt stilla, har plockat ur motorn och rivit stora delar av den.
Börjar ha rutin på att lyfta ur den nu! Tog 2 timmar denna gång 🙂
Aj aj så trasigt allt var! Blocket skadat också så var inte mycket som går att återanvända 🙂 Vattenpump och toppar är väl det jag kommer ta tillvara på!
En stake som gått av och fallit i flera bitar ner i tråget. Mycket material från lager i pickupen också, generalras!
Ska i helgen riva en Legacy Turbo-motor jag har stående för att rensa det blocket så jag kan använda det som grund för nya motorn 🙂
Har fått tag på toppar som kommer bli perfekt för bygget.
Kommer nog beställa konvertering till toppmatade spridare också snart, finns ett trevligt på Import Car Parts som jag sneglar på från Fuji Racing 🙂 Ska även klura på en oljekylarlösning som jag känner mig bekväm med.
Har lite nyheter om de “nya” fjäderbenen också, har lyckats få hjälp av en bekant som heter Lars som svarvar nya bussningar till benen så att de går att använda! Så förhoppningsvis kommer jag kunna börja 2020 med ny motor och nya fjäderben, spännande 😀
Utöver det så går det sakta men säkert, återkommer när det finns mer att berätta!
På återseende!12 november, 2019 kl. 18:17 #284929IggeDeltagareVad är det för fuelrail du hittat?
Jag kikar själv på radium engineerings lösning som fått god kritik. Finns även att köpa i sverige genom DDesign för inte så hemskt mycket mer än utlandet sist jag kollade (vilket iofs är ett år sedan…)
Angående oljekylare vad tittar du på?
Kör du alltid hårt nog att hålla tempen uppe med en stor eller kan Laminova vara mer aktuellt?
För en gatbil känns Laminova som det bästa alternativet men en gatbil kan det ju hända att man cruisar med lite oftare än du gör med din 😛12 november, 2019 kl. 23:19 #284938DuvanDeltagareHar du någon teori varför du fick detta haveriet,? Var denna motor trimmad eller ändrad från original på något sätt ?
13 november, 2019 kl. 09:28 #284855FladricDeltagareVad är det för fuelrail du hittat?
Jag kikar själv på radium engineerings lösning som fått god kritik. Finns även att köpa i sverige genom DDesign för inte så hemskt mycket mer än utlandet sist jag kollade (vilket iofs är ett år sedan…)
Angående oljekylare vad tittar du på?
Kör du alltid hårt nog att hålla tempen uppe med en stor eller kan Laminova vara mer aktuellt?
För en gatbil känns Laminova som det bästa alternativet men en gatbil kan det ju hända att man cruisar med lite oftare än du gör med din 😛Har tittat på denna:
Kanske inte det kompletta kittet med regulator och allt men i alla fall railsen tror jag på!
Har inte hunnit titta så mycket, spontant tänkte jag en Mocal platta med t.ex. en Setrab-kylare 🙂 Vill nog ha termostat då jag kör mycket på vintern, bilen går rätt hårt så vill ha en “vanlig” oljekylare som klarar att kyla rätt rejält 🙂 sträckor kan ta mellan 15-20 min så är kul om oljan kyls så man vet att den inte går varm!
Optimalt hade varit adaptern för oljekylare som sitter på vissa Spec C men den är så dyr 😀
Har du någon teori varför du fick detta haveriet,? Var denna motor trimmad eller ändrad från original på något sätt ?
Det jag sett hittills ser det ut som att den skurit på lagret och det har i sin tur sprängt isär storsidan på staken 🙂 Lagret i sin tur tror jag varit skadat sen tidigare från de rätt grova spikningarna man kunde se på kolvarna när jag bytte toppackningarna. Sen om det hänt medan jag ägt bilen eller inte är svårt att säga!
Detta är en av anledningarna till att jag vill bygga om bränslesystemet så jag vet att det fungerar som det ska.
14 november, 2019 kl. 07:48 #284856FladricDeltagare14 november, 2019 kl. 18:28 #284930IggeDeltagareHar tittat på denna:
Kanske inte det kompletta kittet med regulator och allt men i alla fall railsen tror jag på!
Har inte hunnit titta så mycket, spontant tänkte jag en Mocal platta med t.ex. en Setrab-kylare 🙂 Vill nog ha termostat då jag kör mycket på vintern, bilen går rätt hårt så vill ha en “vanlig” oljekylare som klarar att kyla rätt rejält 🙂 sträckor kan ta mellan 15-20 min så är kul om oljan kyls så man vet att den inte går varm!
Optimalt hade varit adaptern för oljekylare som sitter på vissa Spec C men den är så dyr 😀
Det jag sett hittills ser det ut som att den skurit på lagret och det har i sin tur sprängt isär storsidan på staken 🙂 Lagret i sin tur tror jag varit skadat sen tidigare från de rätt grova spikningarna man kunde se på kolvarna när jag bytte toppackningarna. Sen om det hänt medan jag ägt bilen eller inte är svårt att säga!
Detta är en av anledningarna till att jag vill bygga om bränslesystemet så jag vet att det fungerar som det ska.
Det jag tänker på ang oljekylare är att mocal’s (och de flesta andra sandwichars) termostat inte stänger när den är kall
De öppnar istället en bypass så att det är lättare för oljan att inte gå genom kylare, däremot går fortfarande en viss del av oljan genom kylaren.
Lugn färd i 100-110 med min STi och utetemp på +5 grader resulterade i ca 65 graders oljetempMen du kör då troligen sällan så lugnt att det är något bekymmer kanske 🙂
Anar dock att vinterrally med minus 10-15 grader kan vara jobbigare om det kyls för välOch där vinner ju en laminova, kyler när oljan är för varv och värmer när den är kall, slipper således en termostat (felkälla)
Dock lite meck med kylslang och plats på ett annat sätt
21 november, 2019 kl. 10:33 #284857FladricDeltagareDet jag tänker på ang oljekylare är att mocal’s (och de flesta andra sandwichars) termostat inte stänger när den är kall
De öppnar istället en bypass så att det är lättare för oljan att inte gå genom kylare, däremot går fortfarande en viss del av oljan genom kylaren.
Lugn färd i 100-110 med min STi och utetemp på +5 grader resulterade i ca 65 graders oljetempMen du kör då troligen sällan så lugnt att det är något bekymmer kanske 🙂
Anar dock att vinterrally med minus 10-15 grader kan vara jobbigare om det kyls för välOch där vinner ju en laminova, kyler när oljan är för varv och värmer när den är kall, slipper således en termostat (felkälla)
Dock lite meck med kylslang och plats på ett annat sätt
Precis 🙂 Jag räknar med att den blir plågad nog på sträckorna för att tempen på oljan ska hålla sig rimligt varm! 🙂 Blir att utvärdera och se om det stämmer.
Jag tänkte försöka avlasta vanliga kylaren då jag haft lite småproblem med kylningen 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.