- Detta ämne har 356 svar, 34,234 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år sedan av Fladric.
-
FörfattareInlägg
-
30 november, 2016 kl. 16:10 #284864IggeDeltagare
Jag har inte så mycket att komma med, men det är intressant så fortsätt så här! 🙂
1 december, 2016 kl. 07:05 #284670FladricDeltagareAlltid kul att någon läser och kommenterar 🙂 Gör det mycket för min skull också, så jag minns vad jag har gjort 😀 Åstadkommer inte att fylla i en pärm eller liknande med vad som är gjort, är lättare att lägga ut lite här i tråden istället 🙂
1 december, 2016 kl. 08:41 #284858FiddeFulingKeymasterAlltid kul att någon läser och kommenterar 🙂 Gör det mycket för min skull också, så jag minns vad jag har gjort 😀 Åstadkommer inte att fylla i en pärm eller liknande med vad som är gjort, är lättare att lägga ut lite här i tråden istället 🙂
Helt rätt d—0.o—b
O mycket roligare för oss som sitter o slö läser på jobbet :rolleyes:
Imponerande jobb du gör!
1 december, 2016 kl. 12:41 #284671FladricDeltagareHelt rätt d—0.o—b
O mycket roligare för oss som sitter o slö läser på jobbet :rolleyes:
Imponerande jobb du gör!
Roligt att höra d—0.o—b
Tack, går dock alldeles för sakta! Bilen ska vara klar den 16/12 så får lägga på ett kol om jag ska hinna 😉
5 december, 2016 kl. 23:01 #284672FladricDeltagareHej igen!
Ikväll fick jag gjort en del med tryckrören med hjälp av min far. Har kapat till och passat in stora delar av kalla sidan samt kapat ur karossen under lyktorna så rören ska rymmas att passera.
Ska bygga nya övre fästen till kylaren så den kan vinklas bakåt som jag gjort på bilderna (modifierar nog de originalfästen jag monterat provisoriskt) , då kan tryckrören passera mellan kylaren och lyktorna utan att det tar i 🙂
Har handkapat rören vilket inte är helt enkelt då det lätt blir lite snett… Ska skaffa mig en rörkap inför fortsättningen! Har lite inpassning samt finkapning kvar på kalla sidan innan jag ger mig på den varma. Får hjälp att TIG:a rören under veckan så ska försöka ha allt färdigkapat på onsdag!
Tanken är att bilen helst ska gå att starta senast måndag nästa vecka! Kommer bli tight men har det som mål i alla fall… 😉
7 december, 2016 kl. 07:18 #284673FladricDeltagareFick mig nån timme igår kväll med bilen, gjorde klart tryckrören på kalla sidan för svetsning. Blev rätt bra tillslut, fick en rörkap från Biltema i tidig julklapp av min far då det var halvsvårt och tog väldigt lång tid att kapa rören med rätt vinkel för hand… Blev mycket enklare med kapen! Tog tyvärr inga bilder på rören när de var “klara”, ska få hjälp att svetsa ihop dem ikväll så kommer förhoppningsvis bilder när de är på plats!
Började även fundera och klura på varma sidan, var svårare där då turbon får lite udda vinkel när den är roterad.
Fick dock tips om ett tryckrör mellan IC och insug från en -98 Saab 9-5 som om jag har tur är väldigt nära det jag behöver! Får tag i ett sådant ikväll så hoppas att det ska lösa dragningen på ett bra sätt.
7 december, 2016 kl. 22:41 #284674FladricDeltagareHar insett att jag ska skaffa mig ett fäste till gopro eller liknande så man kan få några bra filmer 🙂 är ju nästan ett måste! Finns faktiskt lite film på bilen från förra ägaren som körde tävling i februari:
Har ikväll fått hjälp med svetsning av tryckrören, blev helt ok! Var svårsvetsat då materialet var lite förorenat bitvis 🙂
Provmonterade efter det blev klart och det passar riktigt bra! Är nöjd med resultatet 🙂 ska montera IC:n med samma sorts gummikuddar som vanliga kylaren står på så den inte står direkt mot karossen, dock inte livsnödvändigt inför mappningen.
Här kommer lite bilder på hur det blev! Saknas några silikonslangar som jag inte hade tänkt mig behöva 🙂
Som synes användes en del av Saab-tryckröret, passade perfekt 😉 insåg även att mina nya telefon tar riktigt bra bilder!
Hade tänkt göra rören utan skarvar mitt på men insåg att jag vill ha det utifall man kör in i nått så IC:n kan röra sig längs med bilen en aning utan att rören ska böjas! Därav att det är en skarv mitt på rören 🙂
Imorgon ska jag ta tag i avgasröret och svetsa dit v-bandsklammer så det blir smidigt att monter 🙂
14 december, 2016 kl. 22:47 #284675FladricDeltagareHej!
Nu var det ett tag sen jag uppdaterade något, mest för att jag inte tagit några bilder när jag varit i garaget :p
Är i alla fall klar med det mesta så blir uppstart imorgon efter jobbet! Sen ska det varmköras och se så att inget läcker och sen oljebyte samt i med nya stift 🙂
Har en bild från igår då jag fick ett uttag för insugstempgivare samt dump svetsat i tryckrören.
Har även en bild på v-bandsklammer på avgasröret just innan det blev svetsat… Är tyvärr allt jag har att komma med i bildväg 😉
Har dock hänt mycket mer än bilderna vill visa, har fått bra hjälp från kompisar samt min far! Har bytt bränslepump, roterar och monterat turbon, monterat alla tryckrör samt kylaren i sin nya position. All el är dragen och Linket uppkopplat mot dator och allt verkar lira som det ska. Blir nog en lång kväll imorgon och en kort natt, lämnar Umeå ca kl 05:00 på fredag morgon!
Hoppas att allt funkar som det ska, kommer en liten uppdatering imorgon kväll om hur det gått 🙂
15 december, 2016 kl. 07:17 #284605KvarnisDeltagareBlir kul att se vad de fixar för sifforor och jhur bilen kommer bli efetr mappning.
Nu har väl Motornord mappat en hel del link dom borde kunna sprutet alla fall 🙂
Sedan är ju frågan hu dom är att mappa rallybilar/subarus.
Per är nog den som är enskilt bäst på mappa rallybilar, men det kommer nog bli bra mycket bättre än det var 🙂15 december, 2016 kl. 07:24 #284676FladricDeltagareBlir kul att se vad de fixar för sifforor och jhur bilen kommer bli efetr mappning.
Nu har väl Motornord mappat en hel del link dom borde kunna sprutet alla fall 🙂
Sedan är ju frågan hu dom är att mappa rallybilar/subarus.
Per är nog den som är enskilt bäst på mappa rallybilar, men det kommer nog bli bra mycket bättre än det var 🙂Ja, det ska bli väldigt spännande!
De är ju bekanta med styrsystemet i alla fall så tänker att det bör bli bra 🙂Tror det kommer bli betydligt bättre än det var, enda begränsningen för tillfället är att jag drog på mig en hyfsad förkylning i söndags så har varit rätt seg hela veckan… Hoppas orken räcker i mål 🙂
19 december, 2016 kl. 12:26 #284677FladricDeltagareHej allihop!
Hade som sagt mappning i fredags, gick sådär… Hade massa strul med trasiga kontaktstycken i tanken som gjorde att pumpen inte gick samt att jag i slutet på torsdag kväll stod helt utan gnista! Klockan sprang iväg så jag fick tyvärr ställa in resan till Motornord.
När jag lämnade bilen på torsdag kväll såg den ut såhär:Hann klart med allt så det kändes bra, lite strul med passform på avgassystemet (kommer bygga ett nytt då det befintliga är så blästrat av grus, knappt någon plåt kvar).
Min förkylning jag dragits med (och fortfarande dras med) gjorde att jag var ledig fredagen och ändå tog mig en tur till Sundsvall för att hämta min Samsonas-dogbox 😀Vilade under helgen med lite isbanekörning med Outbacken och gav rallybilen ett nytt försök igår kväll.
Visade sig att MAF-kontakten och kontakten till tändförstärkaren är exakt likadan! Eftersom jag inte använder MAF:en längre hade jag råkat blanda ihop kontakterna… Kopplade in rätt kontakt och vips slog den igång 😀 lyckan var total 🙂Varade dock inte lika länge som jag ville då röret som förser turbon med olja hade ett rätt stort hål i sig så den tömde 1 liter olja på golvet… Med andra ord lika bra att jag inte fick igång den och åkte till Sundsvall! 🙂
Nästa steg är A-besiktning på onsdag, ska göra nya stänkskydd som är större då det är nya regler för året. Tänkte även byta röret så att bilen går att köra, är enklare att lasta då! Måste lös med turbon igen för att kunna byta röret med det ska gå fort nu när den varit lös 🙂
Ny mappningstid i mitten på januari, vi jobbar vidare!
20 december, 2016 kl. 07:14 #284678FladricDeltagareHej igen 🙂
Tog mig nån timme igår i garaget och bytte tryckledningen för oljan till turbon. För att få lös banjobulten ur blocket blev jag tvungen att plocka fästet till uppipen så det slutade med att jag rev lös turbo, avgassystem samt styrsevopump för att komma åt 😛 Var ju lättskruvat i alla fall då allt varit löst 😉
Hade strul med insugsröret under insuget, måste skaffa en ny slang mellan turbo och röret då den nuvarande är sprucken i kanten och väldigt svår att styra på.Tog även en bild under huven med bilen i kördugligt skick! Har en del fix kvar och ska försöka tvätt upp så gott det går. Startade bilen och hade inga läckage den här gången, skönt 🙂
Fick hjälp av min far att göra stänkskydd, dem blir grymt stora enligt det nya reglementet! Får vara max 5 cm mellan nederkant stänkskydd och mark samt att dem ska sticka ut mellan 30-50 mm utanför skärmkanten och 100 mm innanför hjulhuset. Tog ingen bild då vi inte hann klart, fixar en bild ikväll då vi ska lasta bilen inför besiktningen imorgon 🙂 Ska lägga en stund ikväll på att justera till mappen så den går att köra, går grymt fett för tillfället!
22 december, 2016 kl. 07:40 #284679FladricDeltagareHejsan!
Hann klart med det mesta inför besiktningen igår. Hade lite klurigt att få bilen att gå på tomgång, jag och en kompis stog och kliade våra huvuden ett tag! Bilen startade och gick i ca 5-10 sekunder, sen började tomgångsmotorn försöka justera tomgången men bilen fick ingen soppa så den gick snålt och dog. Efter lite test fick vi den att gå efter att vi justerat upp hela bränslemappen samt lagt på lite mer soppa på kallstartspåslaget 🙂 Nu går den men tomgången ligger rätt högt (ca 2000 rpm) även när den gått upp i temp. Hann inte kolla tändningens läge så gissar att den ligger lite fel så att tomgången blir för hög 🙂 Är lite bökigt att strobea tändningen när man har separata tändspolar!
Åter till bestiktningen, gick bra, fick några anmärkningar men inget allvarligt 🙂 Här kommer lite bilder från kvällen:
Som synes finns det lite ytrost undertill, kommer slipa ner och lacka det under vintern är planen. Ser värre ut på bild än det är i verkligheten, har blivit blästrat under åren av stensprut 🙂
En av anmärkningarna var att hjullager höger fram var dåligt vilket var bra, hade aldrig upptäckt det annars! Båda bakre dämparna fuktar så kommer nog åka på att renovera alla dämpare (ska jag liks byta lager fram ska den dämparen lös också) innan jag åker nån tävling, hade tänkt köra den här vintersäsongen innan renovering men nu blir det nog inte så 🙂
Slutligen några bilder på bilen ute i mörkret:
Nu blir det ett litet juluppehåll i garaget, god jul alla 🙂
22 december, 2016 kl. 10:22 #284606KvarnisDeltagareVa har du julledigt från garaget 😉 😀
Kul att besiktningen gick bra, skulle fimpa tomgånstyrningen coh ställa tomgång med fast fast spjäll. Sedan kan du köra als via solenoid istället för tomgång 🙂
Och om du får mappat cool down idle så funkar tomgånen alldesles utmärt utan nått spjäll
Du behöver väl inte klar några avgaskrav 😀22 december, 2016 kl. 10:30 #284680FladricDeltagareVa har du julledigt från garaget 😉 😀
Kul att besiktningen gick bra, skulle fimpa tomgånstyrningen coh ställa tomgång med fast fast spjäll. Sedan kan du köra als via solenoid istället för tomgång 🙂
Och om du får mappat cool down idle så funkar tomgånen alldesles utmärt utan nått spjäll
Du behöver väl inte klar några avgaskrav 😀Hahaha ja, order från min bättre hälft 😉
Ja, det var skönt. Är lite småsaker att åtgärda samt att den skulle fått sig lite färg undertill men skönt att ha en bil som är godkänd 😀
Ja jag har haft planer på det. Fick bli såhär för tillfället!
Aha, du tänker att man kan använda tomgångsmotorn istället för spjället för ALS?
Vad menas med cool down idle? Kopplar jag bort tomgångsmotor hade jag tänkt köra tomgång på spjäll med ställskruv bara 🙂 reglering via tändning istället!
Nej precis, inga avgaskrav… Ska vara SBF-godkänd katalysator men på min bil sitter den längst bak så gör inte så mycket nytta om man inte kör med ALS 🙂 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.