• Detta ämne har 356 svar, 34,234 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år sedan av Fladric.
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 357 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #284865
    Igge
    Deltagare

      Fortfarande grymt frän bil, även om jag varit dålig på att kommentera på sistone.

      Har du fortfarande problem med tomgången?
      Vill du att jag ska jämföra och se hur det är ställt på min? 🙂

      #284585
      LegacyLarsa
      Keymaster

        Trevlig läsning som jag givetvis följer!

        #284681
        Fladric
        Deltagare

          Fortfarande grymt frän bil, även om jag varit dålig på att kommentera på sistone.

          Har du fortfarande problem med tomgången?
          Vill du att jag ska jämföra och se hur det är ställt på min? 🙂

          Kul att höra 🙂

          Nja jag fick till den hyfsat, har dock inte kollat tändningen än så tomgången ligger på ca 1800 rpm så är lite svårt att säga om den fungerar som den ska innan tändingen är kontrollerad 🙂 Jag har inte rört inställningarna på tomgången, bara justerat mapparna för post crank enrichment och warm up enrichment och sen har det funkat! Men om du vill får du gärna kolla hur din är inställd, visst har du originalsystem?

          Trevlig läsning som jag givetvis följer!

          Tackar! Är kul att dokumentera tycker jag, då har man till sen också 🙂

          #284866
          Igge
          Deltagare

            Min motorstyrning är original, bortsett från linket och spridarna om man räknar dom

            Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

            #284682
            Fladric
            Deltagare

              Min motorstyrning är original, bortsett från linket och spridarna om man räknar dom

              Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

              Aha, du har Link, det tänkte jag inte på 🙂 Då får du hemskt gärna kolla hur ditt är inställt, kul att jämföra 🙂 Har du varit och rört nått i inställningarna? Annars är de väl samma som grundmappen för en STI 🙂

              #284867
              Igge
              Deltagare

                Aha, du har Link, det tänkte jag inte på 🙂 Då får du hemskt gärna kolla hur ditt är inställt, kul att jämföra 🙂 Har du varit och rört nått i inställningarna? Annars är de väl samma som grundmappen för en STI 🙂

                Jodå en del pill är det, förvisso en del saker för etanol men min ska ju flexifuel’a så borde gå att tolka hur den sköter sig på bensin 🙂

                #284683
                Fladric
                Deltagare

                  Jodå en del pill är det, förvisso en del saker för etanol men min ska ju flexifuel’a så borde gå att tolka hur den sköter sig på bensin 🙂

                  Ok, låter kanon 🙂
                  Ska försöka få bilen mappad under januari har jag bestämt, beror dock på hur jobbet påverkar fritiden 😉

                  #284684
                  Fladric
                  Deltagare

                    Hej!

                    Har funderat lite av och till under julen hur jag ska göra med mappningen av bilen… Har två alternativ:

                    1. Göra klart det sista på bilen, åka till Motornord och mappa den på 98 med originalturbo och originallåda. Detta gör att jag har bäst chans att ha en färdig bil till första tävlingen i februari.

                    2. Byta till dogbox, byta utväxling i bakdiffen, köpa en större turbo (tänker Holset HX30 eller om jag känner mig rik en Borg Warner EFR 6258) med 34 mm restriktor, bygga om lite tryckrör samt avgasystem, byta till mina 810 cc spridare och åka till Motornord och mappa på E85. Innebär mer jobb och bilen kommer mest troligt inte vara klar till februari.

                    Fördelen med att mappa på E85 direkt är att jag slipper mappa ännu en gång när jag senare vill köra på E85, pengar som då kan läggas på en ny turbo…

                    Fördelen med att mappa den som den står är att jag får komma igång och köra och få mil i bilen.

                    Det smartaste ekonomiskt är självklart att ta alternativ 2 då jag slipper mappa två gånger… Men samtidigt är det viktigt att komma ut i skogen så fort som möjligt och få erfarenhet!

                    Detta blir en karamell att suga på tills efter nyår 🙂

                    #284868
                    Igge
                    Deltagare

                      Hej!

                      Har funderat lite av och till under julen hur jag ska göra med mappningen av bilen… Har två alternativ:

                      1. Göra klart det sista på bilen, åka till Motornord och mappa den på 98 med originalturbo och originallåda. Detta gör att jag har bäst chans att ha en färdig bil till första tävlingen i februari.

                      2. Byta till dogbox, byta utväxling i bakdiffen, köpa en större turbo (tänker Holset HX30 eller om jag känner mig rik en Borg Warner EFR 6258) med 34 mm restriktor, bygga om lite tryckrör samt avgasystem, byta till mina 810 cc spridare och åka till Motornord och mappa på E85. Innebär mer jobb och bilen kommer mest troligt inte vara klar till februari.

                      Fördelen med att mappa på E85 direkt är att jag slipper mappa ännu en gång när jag senare vill köra på E85, pengar som då kan läggas på en ny turbo…

                      Fördelen med att mappa den som den står är att jag får komma igång och köra och få mil i bilen.

                      Det smartaste ekonomiskt är självklart att ta alternativ 2 då jag slipper mappa två gånger… Men samtidigt är det viktigt att komma ut i skogen så fort som möjligt och få erfarenhet!

                      Detta blir en karamell att suga på tills efter nyår 🙂

                      Du har ju klarat allt annat i ett sånt tempo att jag röstar på alternativ 2 d—0.o—b

                      #284685
                      Fladric
                      Deltagare

                        Du har ju klarat allt annat i ett sånt tempo att jag röstar på alternativ 2 d—0.o—b

                        Hehe, tackar 😉 Jobbet kommer kräva rätt mycket under januari känner jag på mig så får se om jag hinner…

                        Dock är såklart alternativ 2 lockande 😀 Ska se om jag kan få hjälp med avgassystemet och uppipe. Kommer köra med original uppipe med en adapter för att det är enkelt med originaldelar samt att jag ändå måste få upp turbon en aning för att det ska passa bra 🙂

                        #284869
                        Igge
                        Deltagare

                          Hehe, tackar 😉 Jobbet kommer kräva rätt mycket under januari känner jag på mig så får se om jag hinner…

                          Dock är såklart alternativ 2 lockande 😀 Ska se om jag kan få hjälp med avgassystemet och uppipe. Kommer köra med original uppipe med en adapter för att det är enkelt med originaldelar samt att jag ändå måste få upp turbon en aning för att det ska passa bra 🙂

                          Antar att det blir roterat då, eller?
                          För EFR-aggregaten är väl ganska långa av sig?

                          Åtminstone de stora:

                          Iofs skaffade väl PE ett BW-aggregat, har du pratat med honom om hur han gör?

                          #284686
                          Fladric
                          Deltagare

                            Antar att det blir roterat då, eller?
                            För EFR-aggregaten är väl ganska långa av sig?

                            Åtminstone de stora:

                            Iofs skaffade väl PE ett BW-aggregat, har du pratat med honom om hur han gör?

                            Ja det blir roterat, slipper jag jäklas med insugsrör under insuget och liknande! 🙂 Hehe jo, de är rätt långa! Tror dock att en 6258 är kortare men är skillnad absolut.

                            Jag har varit i kontakt med honom! Blir nog en Holset HX30 till att börja med, billigare om den skulle gå sönder också 🙂 På GIK kostar en EFR 6258 ca 15000 kr och en HX30 får jag tag på för ca 6-7000 kr här i stan 🙂 Sen ska man göra en restriktor som ska dit så det är några kronor där också…

                            #284642
                            TomK
                            Deltagare

                              Ja det blir roterat, slipper jag jäklas med insugsrör under insuget och liknande! 🙂 Hehe jo, de är rätt långa! Tror dock att en 6258 är kortare men är skillnad absolut.

                              Jag har varit i kontakt med honom! Blir nog en Holset HX30 till att börja med, billigare om den skulle gå sönder också 🙂 På GIK kostar en EFR 6258 ca 15000 kr och en HX30 får jag tag på för ca 6-7000 kr här i stan 🙂 Sen ska man göra en restriktor som ska dit så det är några kronor där också…

                              Kan bara säga att om du har råd så satsa direkt på ett EFR aggregat.
                              Du kommer knappast bli besviken, jag kör med 8374 och det spoolar så jäkla snabbt och levererar bra med pulver.. HX30 är stenålder om man jämför mot EFR enda nackdelen är väl storleken men det är rejäla grejer istället.

                              Kolla med Stefan på JapTuning vad du får ge för ett EFR, klubb medlemmar har rabatt.

                              #284687
                              Fladric
                              Deltagare

                                Kan bara säga att om du har råd så satsa direkt på ett EFR aggregat.
                                Du kommer knappast bli besviken, jag kör med 8374 och det spoolar så jäkla snabbt och levererar bra med pulver.. HX30 är stenålder om man jämför mot EFR enda nackdelen är väl storleken men det är rejäla grejer istället.

                                Kolla med Stefan på JapTuning vad du får ge för ett EFR, klubb medlemmar har rabatt.

                                Ja, det är riktigt fina aggregat 🙂 har en bekant som åker med ett i sin Supra med Saab-motor, grymt spool på en 2.3 liter 4:a med 710 hk och 830 Nm på hjulen 🙂 så vet vad de går för! Dock har en från Sävar utanför Umeå fått till riktigt fina register med HX30 och restrikor så har inte bestämt mig helt 🙂

                                Fördelen med EFR är att jag sparar pengar på en dump som är vettig så egentligen är aggregaten inte så blodigt dyra 🙂 måste fundera ut en lösning på restriktorn bara…

                                #284688
                                Fladric
                                Deltagare

                                  Hej och gott nytt år!

                                  Har nog beslutat mig för att köra på alternativ 2, turbobyte samt E85 🙂

                                  Första tävlingen jag tänkt köra var den 4 februari men har några bekanta som gifter sig då så det sket sig med tävling… Nästa tävling är 18 februari vilket gör att jag har 2 veckor till att få bilen i ordning! Så då tycker jag att jag ska hinna med allt 🙂

                                  Blir som det ser ut en HX30 till att börja med, känns som rimliga pengar och ett tåligt aggregat som håller i längden! Tror säkert en EFR håller också men är ändå sådan prisskillnad att jag vill prova med en HX30 först 🙂 Går alltid att bygga om senare om jag inte blir nöjd!

                                Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 357 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.