- Detta ämne har 356 svar, 34,234 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 1 månad sedan av Fladric.
-
FörfattareInlägg
-
23 december, 2016 kl. 09:41 #284865IggeDeltagare
Fortfarande grymt frän bil, även om jag varit dålig på att kommentera på sistone.
Har du fortfarande problem med tomgången?
Vill du att jag ska jämföra och se hur det är ställt på min? 🙂23 december, 2016 kl. 09:56 #284585LegacyLarsaKeymasterTrevlig läsning som jag givetvis följer!
23 december, 2016 kl. 11:50 #284681FladricDeltagareFortfarande grymt frän bil, även om jag varit dålig på att kommentera på sistone.
Har du fortfarande problem med tomgången?
Vill du att jag ska jämföra och se hur det är ställt på min? 🙂Kul att höra 🙂
Nja jag fick till den hyfsat, har dock inte kollat tändningen än så tomgången ligger på ca 1800 rpm så är lite svårt att säga om den fungerar som den ska innan tändingen är kontrollerad 🙂 Jag har inte rört inställningarna på tomgången, bara justerat mapparna för post crank enrichment och warm up enrichment och sen har det funkat! Men om du vill får du gärna kolla hur din är inställd, visst har du originalsystem?
Trevlig läsning som jag givetvis följer!
Tackar! Är kul att dokumentera tycker jag, då har man till sen också 🙂
23 december, 2016 kl. 12:16 #284866IggeDeltagareMin motorstyrning är original, bortsett från linket och spridarna om man räknar dom
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
23 december, 2016 kl. 12:27 #284682FladricDeltagareMin motorstyrning är original, bortsett från linket och spridarna om man räknar dom
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Aha, du har Link, det tänkte jag inte på 🙂 Då får du hemskt gärna kolla hur ditt är inställt, kul att jämföra 🙂 Har du varit och rört nått i inställningarna? Annars är de väl samma som grundmappen för en STI 🙂
23 december, 2016 kl. 12:30 #284867IggeDeltagareAha, du har Link, det tänkte jag inte på 🙂 Då får du hemskt gärna kolla hur ditt är inställt, kul att jämföra 🙂 Har du varit och rört nått i inställningarna? Annars är de väl samma som grundmappen för en STI 🙂
Jodå en del pill är det, förvisso en del saker för etanol men min ska ju flexifuel’a så borde gå att tolka hur den sköter sig på bensin 🙂
26 december, 2016 kl. 07:36 #284683FladricDeltagareJodå en del pill är det, förvisso en del saker för etanol men min ska ju flexifuel’a så borde gå att tolka hur den sköter sig på bensin 🙂
Ok, låter kanon 🙂
Ska försöka få bilen mappad under januari har jag bestämt, beror dock på hur jobbet påverkar fritiden 😉29 december, 2016 kl. 07:47 #284684FladricDeltagareHej!
Har funderat lite av och till under julen hur jag ska göra med mappningen av bilen… Har två alternativ:
1. Göra klart det sista på bilen, åka till Motornord och mappa den på 98 med originalturbo och originallåda. Detta gör att jag har bäst chans att ha en färdig bil till första tävlingen i februari.
2. Byta till dogbox, byta utväxling i bakdiffen, köpa en större turbo (tänker Holset HX30 eller om jag känner mig rik en Borg Warner EFR 6258) med 34 mm restriktor, bygga om lite tryckrör samt avgasystem, byta till mina 810 cc spridare och åka till Motornord och mappa på E85. Innebär mer jobb och bilen kommer mest troligt inte vara klar till februari.
Fördelen med att mappa på E85 direkt är att jag slipper mappa ännu en gång när jag senare vill köra på E85, pengar som då kan läggas på en ny turbo…
Fördelen med att mappa den som den står är att jag får komma igång och köra och få mil i bilen.
Det smartaste ekonomiskt är självklart att ta alternativ 2 då jag slipper mappa två gånger… Men samtidigt är det viktigt att komma ut i skogen så fort som möjligt och få erfarenhet!
Detta blir en karamell att suga på tills efter nyår 🙂
29 december, 2016 kl. 08:06 #284868IggeDeltagareHej!
Har funderat lite av och till under julen hur jag ska göra med mappningen av bilen… Har två alternativ:
1. Göra klart det sista på bilen, åka till Motornord och mappa den på 98 med originalturbo och originallåda. Detta gör att jag har bäst chans att ha en färdig bil till första tävlingen i februari.
2. Byta till dogbox, byta utväxling i bakdiffen, köpa en större turbo (tänker Holset HX30 eller om jag känner mig rik en Borg Warner EFR 6258) med 34 mm restriktor, bygga om lite tryckrör samt avgasystem, byta till mina 810 cc spridare och åka till Motornord och mappa på E85. Innebär mer jobb och bilen kommer mest troligt inte vara klar till februari.
Fördelen med att mappa på E85 direkt är att jag slipper mappa ännu en gång när jag senare vill köra på E85, pengar som då kan läggas på en ny turbo…
Fördelen med att mappa den som den står är att jag får komma igång och köra och få mil i bilen.
Det smartaste ekonomiskt är självklart att ta alternativ 2 då jag slipper mappa två gånger… Men samtidigt är det viktigt att komma ut i skogen så fort som möjligt och få erfarenhet!
Detta blir en karamell att suga på tills efter nyår 🙂
Du har ju klarat allt annat i ett sånt tempo att jag röstar på alternativ 2 d—0.o—b
29 december, 2016 kl. 10:21 #284685FladricDeltagareDu har ju klarat allt annat i ett sånt tempo att jag röstar på alternativ 2 d—0.o—b
Hehe, tackar 😉 Jobbet kommer kräva rätt mycket under januari känner jag på mig så får se om jag hinner…
Dock är såklart alternativ 2 lockande 😀 Ska se om jag kan få hjälp med avgassystemet och uppipe. Kommer köra med original uppipe med en adapter för att det är enkelt med originaldelar samt att jag ändå måste få upp turbon en aning för att det ska passa bra 🙂
29 december, 2016 kl. 11:54 #284869IggeDeltagareHehe, tackar 😉 Jobbet kommer kräva rätt mycket under januari känner jag på mig så får se om jag hinner…
Dock är såklart alternativ 2 lockande 😀 Ska se om jag kan få hjälp med avgassystemet och uppipe. Kommer köra med original uppipe med en adapter för att det är enkelt med originaldelar samt att jag ändå måste få upp turbon en aning för att det ska passa bra 🙂
Antar att det blir roterat då, eller?
För EFR-aggregaten är väl ganska långa av sig?Åtminstone de stora:
Iofs skaffade väl PE ett BW-aggregat, har du pratat med honom om hur han gör?
29 december, 2016 kl. 12:40 #284686FladricDeltagareAntar att det blir roterat då, eller?
För EFR-aggregaten är väl ganska långa av sig?Åtminstone de stora:
Iofs skaffade väl PE ett BW-aggregat, har du pratat med honom om hur han gör?
Ja det blir roterat, slipper jag jäklas med insugsrör under insuget och liknande! 🙂 Hehe jo, de är rätt långa! Tror dock att en 6258 är kortare men är skillnad absolut.
Jag har varit i kontakt med honom! Blir nog en Holset HX30 till att börja med, billigare om den skulle gå sönder också 🙂 På GIK kostar en EFR 6258 ca 15000 kr och en HX30 får jag tag på för ca 6-7000 kr här i stan 🙂 Sen ska man göra en restriktor som ska dit så det är några kronor där också…
29 december, 2016 kl. 15:34 #284642TomKDeltagareJa det blir roterat, slipper jag jäklas med insugsrör under insuget och liknande! 🙂 Hehe jo, de är rätt långa! Tror dock att en 6258 är kortare men är skillnad absolut.
Jag har varit i kontakt med honom! Blir nog en Holset HX30 till att börja med, billigare om den skulle gå sönder också 🙂 På GIK kostar en EFR 6258 ca 15000 kr och en HX30 får jag tag på för ca 6-7000 kr här i stan 🙂 Sen ska man göra en restriktor som ska dit så det är några kronor där också…
Kan bara säga att om du har råd så satsa direkt på ett EFR aggregat.
Du kommer knappast bli besviken, jag kör med 8374 och det spoolar så jäkla snabbt och levererar bra med pulver.. HX30 är stenålder om man jämför mot EFR enda nackdelen är väl storleken men det är rejäla grejer istället.Kolla med Stefan på JapTuning vad du får ge för ett EFR, klubb medlemmar har rabatt.
29 december, 2016 kl. 21:11 #284687FladricDeltagareKan bara säga att om du har råd så satsa direkt på ett EFR aggregat.
Du kommer knappast bli besviken, jag kör med 8374 och det spoolar så jäkla snabbt och levererar bra med pulver.. HX30 är stenålder om man jämför mot EFR enda nackdelen är väl storleken men det är rejäla grejer istället.Kolla med Stefan på JapTuning vad du får ge för ett EFR, klubb medlemmar har rabatt.
Ja, det är riktigt fina aggregat 🙂 har en bekant som åker med ett i sin Supra med Saab-motor, grymt spool på en 2.3 liter 4:a med 710 hk och 830 Nm på hjulen 🙂 så vet vad de går för! Dock har en från Sävar utanför Umeå fått till riktigt fina register med HX30 och restrikor så har inte bestämt mig helt 🙂
Fördelen med EFR är att jag sparar pengar på en dump som är vettig så egentligen är aggregaten inte så blodigt dyra 🙂 måste fundera ut en lösning på restriktorn bara…
2 januari, 2017 kl. 07:14 #284688FladricDeltagareHej och gott nytt år!
Har nog beslutat mig för att köra på alternativ 2, turbobyte samt E85 🙂
Första tävlingen jag tänkt köra var den 4 februari men har några bekanta som gifter sig då så det sket sig med tävling… Nästa tävling är 18 februari vilket gör att jag har 2 veckor till att få bilen i ordning! Så då tycker jag att jag ska hinna med allt 🙂
Blir som det ser ut en HX30 till att börja med, känns som rimliga pengar och ett tåligt aggregat som håller i längden! Tror säkert en EFR håller också men är ändå sådan prisskillnad att jag vill prova med en HX30 först 🙂 Går alltid att bygga om senare om jag inte blir nöjd!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.