- Detta ämne har 356 svar, 34,234 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 1 månad sedan av Fladric.
-
FörfattareInlägg
-
7 januari, 2017 kl. 07:39 #284697FladricDeltagare
Hej!
Satt igår och funderade på lite olika konstruktioner på restriktorn 🙂 har gjort ett förslag som jag ska försöka köra i en CFD-modul till Solid Works, dock tveksam hur bra den kommer simulera då beräkningarna inte brukar gilla hastigheter kring mach 1…
En bild på den första versionen av restriktor, gjord på känsla (de mått som krävs av reglementet stämmer dock) 🙂 kommer nog testa en kortare och en längre version tror jag för att se hur olika de flödar. Utifrån andras resultat skulle jag tro att den längre flödar bättre 🙂
Största diametern är 100 mm så kommer kunna få dit ett 4″ filter samt insugsrör 🙂 ska göra om ingången i restriktorn tror jag också så den har en mer exponentiell övergång från 4″ och nedåt, är ofta gjort så på de dyrare restriktorerna så misstänker att det är bättre att ha en stor diameter längre än det blir i mitt förslag 🙂
7 januari, 2017 kl. 08:04 #284876IggeDeltagareKommer det flöda så du närmar dig överljud alltså? 🙂
Har aldrig räknat på en turbo om det är så men det är ju fränt 😀Om du är sugen på att räkna för hand om det blir överljud kan du få ett kompendium med lite formler, så kan du roa dig 😀
7 januari, 2017 kl. 08:35 #284698FladricDeltagareKommer det flöda så du närmar dig överljud alltså? 🙂
Har aldrig räknat på en turbo om det är så men det är ju fränt 😀Om du är sugen på att räkna för hand om det blir överljud kan du få ett kompendium med lite formler, så kan du roa dig 😀
Ja, det är det som händer när flödet blir chokat 🙂 Det händer mycket konstigt när luften passerar ljudets hastighet vilket gör att massflödet blir begränsat och inte blir högre (ljudbangen skickar luft framåt och bakåt vilket gör att inkommande luft bromsas upp och det blir ett stillastående område om jag inte missminner mig och missuppfattat allt). Därför man kan säga vid ungefär vilka varvtal motorn börjar tappa effekt då man vet hur mycket luft som kan passera genom konan 🙂
Om du har får du gärna skicka, har inte kvar mina läroböcker från strömningsläran 🙂
7 januari, 2017 kl. 08:43 #284877IggeDeltagareJa, det är det som händer när flödet blir chokat 🙂 Det händer mycket konstigt när luften passerar ljudets hastighet vilket gör att massflödet blir begränsat och inte blir högre (ljudbangen skickar luft framåt och bakåt vilket gör att inkommande luft bromsas upp och det blir ett stillastående område om jag inte missminner mig och missuppfattat allt). Därför man kan säga vid ungefär vilka varvtal motorn börjar tappa effekt då man vet hur mycket luft som kan passera genom konan 🙂
Om du har får du gärna skicka, har inte kvar mina läroböcker från strömningsläran 🙂
Jodå, har räknat på det där en del i mina flygkurser, flygmotorteknik samt aerodynamik.
Jag skickar dropboxlänkar på fejjan 🙂
Från ett gammalt KTH-kompendium, men luftens egenskaper har inte ändrats nämnvärt sedan 1988 vad jag vet 😛7 januari, 2017 kl. 22:12 #284643TomKDeltagareAlltid surt att behöva använda restriktor.
Men vad jag har förstått så håller den ner HP men den går ändå at åka med väldigt mycket vrid?8 januari, 2017 kl. 08:08 #284699FladricDeltagareJodå, har räknat på det där en del i mina flygkurser, flygmotorteknik samt aerodynamik.
Jag skickar dropboxlänkar på fejjan 🙂
Från ett gammalt KTH-kompendium, men luftens egenskaper har inte ändrats nämnvärt sedan 1988 vad jag vet 😛Haha nä, det hoppas jag inte att dem gjort 😀
Får ta en titt på det!
Alltid surt att behöva använda restriktor.
Men vad jag har förstått så håller den ner HP men den går ändå at åka med väldigt mycket vrid?Ja lite annorlunda blir det… Dock kan man ha små och smidiga tryckrör 🙂
Precis, eftersom luften får högre hastighet genom konan så ökar vridet på låga varv 🙂 som sagt, min bekant med Sunny GTI-R:en fick 430 Nm vid ca 3500 rpm på en SR20 med HX30 mappad på 98 oktan 🙂 är rätt bra! Minns inte ökningen i vrid (jämfört med utan restrikor) man brukar säga men tror det handlar om kring 20% i alla fall 🙂
8 januari, 2017 kl. 20:33 #284700FladricDeltagareLiten uppdatering, har gjort två till förslag på restriktorer som jag skulle vilja prova.
Den första är en version på den tidigare med hål efter den smalaste delen för att få en bypass till “yttre diametern” på turbon (inloppet på utsidan som sitter på “anti-surge” kompressorhus) för att få flöde där också. Finns dock en risk att denna kommer få motsatt effekt då trycket just efter smala delen på restriktorn är lägre än vid kompressorvingarna så luften kan lika gärna gå bakvägen och sänka lufthastigheten vilket försämrar flödet…
Nedan är en liknande konstruktion som den första men med en parabel som radie istället för en vanlig radie. Gör att sträckan med liten diameter blir kortare vilket kan vara fördelaktigt.
Ska ta mig en kväll och läsa på mer vetenskapligt om detta innan jag spikar en design!
8 januari, 2017 kl. 21:06 #284932GloremirDeltagareJag fattar noll om dessa saker, men förjäkla kul att läsa ändå =)
Fortsätt jobba så vi får se den i skogen =)8 januari, 2017 kl. 21:23 #284878IggeDeltagarePå den första borde du ju kunna lägga till en ring för att täcka/stänga hålen. Så blir det snarlikt att köra den utan “anti surge” – hålen, lite skrovlig yta men inget tryck som sabbar 🙂
Om du hänger med på hur jag menar9 januari, 2017 kl. 06:28 #284701FladricDeltagareJag fattar noll om dessa saker, men förjäkla kul att läsa ändå =)
Fortsätt jobba så vi får se den i skogen =)Kul att du tycker det 🙂
På den första borde du ju kunna lägga till en ring för att täcka/stänga hålen. Så blir det snarlikt att köra den utan “anti surge” – hålen, lite skrovlig yta men inget tryck som sabbar 🙂
Om du hänger med på hur jag menarDu tänker att stänga för hålen på sidan mot turbon så att säga? Kan vara en idé om jag inte vill bekosta att göra så många restriktorer 🙂 Men tänker att den är bäst utan hål i sådana fall.
9 januari, 2017 kl. 07:00 #284879IggeDeltagareDu tänker att stänga för hålen på sidan mot turbon så att säga? Kan vara en idé om jag inte vill bekosta att göra så många restriktorer 🙂 Men tänker att den är bäst utan hål i sådana fall.
Precis min tanke.
Bättre att prova helt utan hål men det kräver ju en ny restriktor 🙂9 januari, 2017 kl. 07:21 #284702FladricDeltagarePrecis min tanke.
Bättre att prova helt utan hål men det kräver ju en ny restriktor 🙂Ja helt rätt 🙂
Hämtade hem dogbox, växellänkage, växellådskudde samt mellanaxel från stugan i helgen, ska börja riva isär bilen igen ikväll så jag kan byta växellåda innan det blir bygge av nytt avgassystem 🙂
Ska ta med bilen till några bekantas garage (en av deras bilar, coolt bygge! http://www.garaget.org/?car=398365), de ska få hjälpa mig med svetsning av ett nytt avgassystem samt att modifiera uppipe samt tryckrör så nya turbon passar 🙂 Går mycket snabbare än om jag ska stå och knega i mitt garage, denna gång ska bilen gå och mappas i tid! Tidsplanen till den 1 februari ska hållas 🙂
9 januari, 2017 kl. 07:22 #284880IggeDeltagareJa helt rätt 🙂
Hämtade hem dogbox, växellänkage, växellådskudde samt mellanaxel från stugan i helgen, ska börja riva isär bilen igen ikväll så jag kan byta växellåda innan det blir bygge av nytt avgassystem 🙂
Ska ta med bilen till några bekantas garage, de ska få hjälpa mig med svetsning av ett nytt avgassystem samt att modifiera uppipe samt tryckrör så nya turbon passar 🙂 Går mycket snabbare än om jag ska stå och knega i mitt garage, denna gång ska bilen gå och mappas i tid! Tidsplanen till den 1 februari ska hållas 🙂
Håll oss uppdaterade d—0.o—b
9 januari, 2017 kl. 07:24 #284703FladricDeltagareHåll oss uppdaterade d—0.o—b
Självklart 😉 Byte av växellåda under denna vecka (ska dock till Franskrike med jobbet på torsdag så får se om det hinns…) och planen är att ta bilen till dem måndag den 16 🙂
9 januari, 2017 kl. 14:26 #284608KvarnisDeltagareDu har inte spanat om du kan hitta huir det ser på wrc när det gäller restriktorn?
Du borde kunna stjäla hur dom gjort bara som tips 😉Dom lär ha testat vad som funkar bäst, skulle gissa på att du inte får nått som heslt problem med surge vid spool när du kör med restriktor, problemet brukar dyka upp när man har fritt flöde in till turbon.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.