- Detta ämne har 356 svar, 34,234 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 1 månad sedan av Fladric.
-
FörfattareInlägg
-
9 januari, 2017 kl. 15:02 #284704FladricDeltagare
Du har inte spanat om du kan hitta huir det ser på wrc när det gäller restriktorn?
Du borde kunna stjäla hur dom gjort bara som tips 😉Dom lär ha testat vad som funkar bäst, skulle gissa på att du inte får nått som heslt problem med surge vid spool när du kör med restriktor, problemet brukar dyka upp när man har fritt flöde in till turbon.
Jo, har sneglat på en från Marklund Racings rallycrossbil, dock större men tänker att det är samma tankegång ändå 🙂
Är absolut möjligt att få surge, är nog inga problem alls. Därför jag vill sänka laddet så mycket som möjligt när restriktorn gör sig påmind så att jag kan hålla mig inom kompressormappen på turbon 🙂 Då den tänkta driftpunkten ligger bra till i kompressormappen hoppas jag att det ska funka bra. Dock håller inte alltid teorier i verkligheten så att snegla på det som är gjort är alltid smart 🙂
18 januari, 2017 kl. 06:55 #284705FladricDeltagareHej!
Ett tag sedan jag uppdaterade, mest för att jag inte har hunnit med att vara i garaget sedan jag sist skrev!
Igår blev det i alla fall några timmar med min far i garaget, lyckades få lös det sista kring turbon samt montera lös den gamla växellådan 🙂 Gick relativt smidigt, upptäckte att växlellådsbryggan var lös (som mycket annat på bilen…) så var bra att jag tog ner den! Ska byta bussningarna i den till SuperPro som jag har liggande.
Hann även med att byta lampor i taket i garaget till led, blev riktigt bra ljus! Mycket trevligare att arbeta när man ser nått 😀
Bilder på bilen på pallbockar i ljuset från de nya lamporna!
Den 5-växlade lådan bredvid den 6-växlade (dogboxen)! Obligatorisk bild då man byter, är rätt stor skillnad på dem 🙂 Var väldigt mycket metallflis på pluggen till den 5-växlade så var nog dags att byta… Oljan såg dock fin ut!
Tomt utan turbo och låda!
Ikväll ska jag byta mittdiffen i dogboxen och montera lådan i bilen. Förhoppningsvis hinner jag även ta den på släp till min kompis så han för börjar bygga avgassystem!
På återseende 🙂
18 januari, 2017 kl. 07:13 #284609KvarnisDeltagareNice, den där lådan lär ju hålla lite bättre bara du får i växlarna;) 😀
Se till att mappa faltshift, och sätt en givare på koppplingen, sparar lådan en del. dy skulle haft ett dbw för att få blip down shifts med, men det kanske är no no i klass.
Link borde fixa det om det är smma lika ~oavsett år18 januari, 2017 kl. 07:24 #284706FladricDeltagareNice, den där lådan lär ju hålla lite bättre bara du får i växlarna;) 😀
Se till att mappa faltshift, och sätt en givare på koppplingen, sparar lådan en del. dy skulle haft ett dbw för att få blip down shifts med, men det kanske är no no i klass.
Link borde fixa det om det är samma lika ~oavsett årHaha ja, jag hoppas det 😀
Har funderat på det och ja det vore optimalt! Förra ägaren hade dock inte det och körde lådan som en “vanlig” med koppling så funderar på att göra det till att börja med. Har inte DBW och vet faktiskt inte om jag får använda det (tycker att jag borde få göra det)… Finns inte inbyggt stöd för DBW på mitt Link (finns bara på de PnP som sitter i bilar som har det original) men går kanske att fixa med hjälp av utbyggnadshärvan jag har 🙂
18 januari, 2017 kl. 09:41 #284881IggeDeltagareGött!
Har du vägt lådorna? Vore kul att se lite siffror 🙂
18 januari, 2017 kl. 10:09 #284707FladricDeltagareGött!
Har du vägt lådorna? Vore kul att se lite siffror 🙂
Har inte gjort det! Ska se om jag kan ragga fram en våg, hade som du säger varit kul att veta exakta skillnaden. Vad jag läst ska det skilja ca 30 kg och det kan nog stämma, den 6-växlade lådan är riktigt tung :p
19 januari, 2017 kl. 06:43 #284708FladricDeltagareHej!
Monterad lådan i bilen igår, gick rätt smidigt men tog sin lilla tid. Tänkte montera mittdiffen men hade problem att få den ren från loppor efter svetsningen (ny svets som visade sig bara gå på 2 faser, en säkring till uttaget hade farit…) så tog paus när jag insåg att urtrampningslagret var tokslut och jag ändå behöver plocka ner lådan igen då jag inte hade ett hemma 🙂
För att få lådan på plats använder jag en motorcykellyft som jag ställer lådan på och rullar in under bilen, funkar riktigt bra! Slipper man lyfta den då den är tung. Hade lådan nästan på plats när jag insåg att fästet till turbon tog i sprängkåpan (borde kommit ihåg det, var samma på min vita Legacy när jag monterade 6-växlad låda på den…) så fick pausa och plocka lös det. Sen ville lådan fortfarande inte para sig med motorn, insåg då att ett styrstift hade fastnat i lådan vilket gjorde att hålet var tätt och stiftet på motorn inte hade någonstans att ta vägen :p Dra isär allt igen och knacka ut stiftet! Efter det gick det smidigt, tror man kan lyfta ner och upp lådan rätt snabbt om man ser till att göra rätt från början 🙂
Bytte även bussningarna till växellådsbryggan som var glapp, blev bra.
Tillslut stod bilen på hjul och kunde lastas på släpvagn! Trodde jag… Växeln var inne men hade inte monterat ett växellänkage då jag ändå ska ner med lådan igen! Gick dock förhållandevis smidigt att få lådan till nautralläge efter lite gungande och lirkande 🙂
Gick bra med lastning, bilen rullar oförskämt lätt! Lastade av bilen hos Mattias och ställde den i hans garage, vi kommer påbörja ombyggnationen i kväll.
På återseende!
19 januari, 2017 kl. 07:05 #284882IggeDeltagareKul med lite framgång, även om det jävlas som så ofta annars 😛
19 januari, 2017 kl. 07:11 #284709FladricDeltagareKul med lite framgång, även om det jävlas som så ofta annars 😛
Ja, det har dock gått förhållandevis bra de senaste gångerna jag har varit i garaget så har modet uppe att jag ska hinna just nu 🙂
19 januari, 2017 kl. 07:12 #284883IggeDeltagareJa, det har dock gått förhållandevis bra de senaste gångerna jag har varit i garaget så har modet uppe att jag ska hinna just nu 🙂
Vi håller tummarna d—0.o—b
19 januari, 2017 kl. 08:59 #284610KvarnisDeltagareHärligt med lådan på plats 🙂
Och du har rätt det är bra ~30kg det skiljer
Ang ecu så är DBW godkänt har du ytterligare en anledning att fixa syvecs så småningom :), hade du dccd i denna btw tyckte jag inte såg nått på bilderna?19 januari, 2017 kl. 09:38 #284710FladricDeltagareHärligt med lådan på plats 🙂
Och du har rätt det är bra ~30kg det skiljer
Ang ecu så är DBW godkänt har du ytterligare en anledning att fixa syvecs så småningom :), hade du dccd i denna btw tyckte jag inte såg nått på bilderna?Riktigt skönt! Måste ner med den igen men allt passar, har mellanaxel från en automatväxlad Legacy som är rätt längd 🙂
Ville minnas det!
Hehe ja, helt rätt 😉 Är sugen på det faktiskt!
Jo, har DCCD i den för tillfället! Har en svetsad diff som åker in inför mappning så jag kan mappa på bakhjulen. Kör nog med den diffen den första tävligen så får jag fundera hur jag vill göra med DCCD-styrningen! PE som jag köpte lådan av körde med en strömbrytare och låste diffen när han var på sträckan och låste upp den på transporter.
20 januari, 2017 kl. 08:04 #284711FladricDeltagareVar hos Mattias och Dennis garage igår och funderade och studerade möjliga placeringar av turbo samt rördragningar till IC:n. WG-klockan (som jag för övrigt måste byta till en med lägre grundtryck, denna har ca 1 bar) tar mycket plats så jag kan inte placera turbon så nära fjäderbenstornet som jag vill… Men det kommer funka och avgasröret kommer rymmas bra. Blir 3″ downpipe som går över till 2.5″ under bilden för att få mer markfrigång så man inte slår sönder avgasröret så lätt i skogen 🙂
Tänker dra IC-röret ut ur turbon ovanför insuget för att kunna göra mjuka böjar, nått liknande bilden nedan:
Roterade kompressorhuset efter jag tog bilen och det verkar bli riktigt bra, är god marginal till huven (insugsröret under insuget är numera borta)! 🙂 Har även ett alternativ att dra röret där nuvarande insugsrör var placerat men kan inte göra lika mjuka böjar då så tror dragning ovanpå insuget är att föredra 🙂
Idag efter jobbet ska jag på biltema och handla rör så avgassystemet kan börja byggas! Ska även ta med lite delar jag har liggande hemma (alurör samt gamla WG-klockan).
20 januari, 2017 kl. 08:47 #284884IggeDeltagareHar du toppar så du kan vända insuget eller hur gör du med det? 🙂
20 januari, 2017 kl. 10:10 #284712FladricDeltagareHar du toppar så du kan vända insuget eller hur gör du med det? 🙂
Kommer inte vända insuget nu då jag inte har tid att bygga om generatorfäste samt att min IC inte är anpassad för att matas från mitten. Hade nog varit en bra lösning men det får bli ett problem för framtiden! Jag vill faktiskt köra bilen nu, inte bara skruva 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.