- Detta ämne har 356 svar, 34,234 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 1 månad sedan av Fladric.
-
FörfattareInlägg
-
20 januari, 2017 kl. 18:40 #284611KvarnisDeltagare
Det du gör är att Svets om insuget, men v3/4 går att vända på med en böj neråt direkt på tbh.
21 januari, 2017 kl. 08:04 #284713FladricDeltagareDet du gör är att Svets om insuget, men v3/4 går att vända på med en böj neråt direkt på tbh.
Absolut, men måste ändå flytta generatorn då 🙂 får bli ett senare projekt!
Blev en stund igår igen, adaptern till turbon är klar så den är bultad på plats!
Där ser man även den ungefärliga dragningen av IC-röret 🙂 fick ingen bild på adaptern men den blev rätt snygg faktiskt! Tar en bild när den är slipad och portad. Lyfte av insuget så jag kunde plocka bort gamla insugsröret också. Nuvarande dragning gör att jag måste göra nya ledningar till servot, kommer montera en pump från en newage STI som jag har liggande 🙂 har även pressade slangar som satt på en Legacy jag köpte, kommer passa bra!
Blir fortsatt jobb idag så får se hur långt vi hinner!
21 januari, 2017 kl. 08:57 #284885IggeDeltagareGött!
Hur blir det med filterplacering och så?
MAP-styrt som gäller nu va?
Avskärmning?21 januari, 2017 kl. 09:02 #284714FladricDeltagareGött!
Hur blir det med filterplacering och så?
MAP-styrt som gäller nu va?
Avskärmning?Rakt ut från turbon in mot innerskärmen med en avskärmning mot motorutrymmet 🙂 kommer bli ett 4″ rör med stort filter för att minska tryckfallet!
21 januari, 2017 kl. 12:05 #284886IggeDeltagareRakt ut från turbon in mot innerskärmen med en avskärmning mot motorutrymmet 🙂 kommer bli ett 4″ rör med stort filter för att minska tryckfallet!
Låter som en fin idé! 🙂
22 januari, 2017 kl. 18:36 #284715FladricDeltagareBlev några timmar igår då det hanns med att bygga om fästet för kylaren så IC:n ryms på riktigt samt att göra rejäla fästen till själva IC:n 🙂 Blev riktigt bra, IC:n står på samma sorts gummikuddar som kylaren gör.
IC-röret ut ur turbon blev också i pricnip klart, lite justeringar så passar det perfekt! Kapade lös V-bandet på utloppet på turbon och svetsade dit ett vanligt rör så man kan ha en slang där.
Downpipen påbörjades och blev gjort halvvägs.Två bilder som visar resultatet:
Idag blev det inget gjort, dels för att min förkylning har blivit lite värre samt att de flesta som hjälper mig hade en lång och blöt natt och var lite trötta i dag 😉
Hoppas på nya tag imorgon!
23 januari, 2017 kl. 23:05 #284716FladricDeltagareHej!
Ikväll blev det lite gjort på bilen 🙂 är ytterst dålig på att ta bilder när jag är där men lyckades ta två i alla fall! Tryckröret är omgjort och passar nu väldigt bra 🙂 fick det dock inte klart då gasen till svetsen tog slut… Snyggt svetsat av Dennis hursomhelst!
Matte jobbade på avgassystemet så fick bistå med punktning samt hantlangning 😀 kom halvvägs bak på bilen men fick slut på plattjärn så blev inga fästen gjorda…
Fick en bild på hur infästningen till IC:n blev, är nöjd med hur den sitter!
Som smidigt med originaldelar som den är monterad med, smidigt att det fanns hål i kylarbalken med samma diameter som de som kylaren står i så jag kunde använda likadana gummikuddar! Det syns även på bilden förlängningen av övre kylarfästet!
I morgon görs nog det sista så jag kan lasta bilen och ta hem den! Då blir det att riva ner lådan så jag kan stoppa dit ett nytt urtrampningslager samt gänga i växellådskåpan så man kan skruva fast startmotorn (en av modifikationerna man måste göra när man monterar en 6-växlad på på en bil med gammal 5-växlad låda) 🙂
På återseende!26 januari, 2017 kl. 06:58 #284717FladricDeltagareHej!
Avgassystem samt tryckrör blev klart i tisdags kväll så hämtade hem bilen då. Har inga bilder på avgasröret men det är ett 2.5″ som ser ut som de flesta avgasrör gör på en Subaru 😀 Ska ta bilder när bilen sitter ihop igen…
Igår plockade jag och min far ner avgassystem, plockade lös turbon, plockade ner lådan samt bakdiffen. Demonterade bakre kåpan på lådan och plockade ut mittdiffen.
Gick bra och smidigt, tog under 2.5 timme utan stress vilket jag tycker är godkänt!
Bakdiffen ska skickas till P E på genomgång samt byte av utväxling till 3.9 så den matchar lådan.
Ikväll ska jag titta på servopumpen och hur jag ska göra med servoledningarna, har nya pressade som sitter på en annan bil som jag ska köra med till en början. Senare under året kommer jag pressa nya och använda en nyare pump från en newage STI som jag har 🙂
Tänker även plocka lösa insuget och försöka byta spridare till mina 810 cc så jag har tillräckligt med kapacitet för E85! Hoppas det ska räcka.
27 januari, 2017 kl. 07:05 #284718FladricDeltagareIgår stötte jag på ett problem som kan göra det svårt att hinna klart till mappningen… Mittdiffen jag svetsat passar inte i växellådan! Fel utgående och ingående splines… Behöver alltså lösa det innan tisdag om mappningen ska bli av! 😆
Som jag ser finns det 3 alternativ:
1. Få tag i en gammal DCCD-diff som jag kan svetsa
2. Få tag i en RWD-konverteringsdiff som ersätter original, finns att få tag i men är rätt dyra! SKa se om jag hittar en till vettig peng under dagen…
3. Svetsa mittdiffen på gamla lådan och stoppa tillbaka den. Billigast men omständigt då jag måste byta växellåda igen samt att jag inte kan skicka iväg bakdiffen på renovering…
Hoppas kunna komma på ett bra svar under dagen!
Utöver det gick det rätt bra, plockade lös insuget och demonterade rails samt spridare för att kunna montera mina 810 cc. Bytte vattenröret under insuget då det läckte vatten mellan block och rör, nya o-ringar hoppas jag ska göra susen! Bytte röret för att det gamla var omsvetsat för att låta insugsröret under insuget att passera. Detta innebar dock att kamremskåpan var i vägen så den gamla kåpa var det kapat ett hål i! Med det nya röret kunde jag byta till en hel kåpa vilket känns bra 🙂
Diffen rengjordes och packades på pall för att kunna skickas, kommer dock avvakta tills jag bestämt hur jag ska göra med mittdiffen!
27 januari, 2017 kl. 09:15 #284719FladricDeltagareKommer lösa det enligt alternativ 3, svetsa mittdiffen på gamla lådan! Enklast, billigast och snabbast. Lämnar diffen till Mattias ikväll så svetsar han den under helgen! Då vet jag att jag har en lösning som är klar tills på tisdag. Pratade med KAPS Transmissions om en ersättningsaxel till 6-växlade lådan men den skulle kosta 5500 kr innan den var hemma så kändes lite väl dyrt…
30 januari, 2017 kl. 06:47 #284720FladricDeltagareHej!
Helgens skruvning hade gärna fått gå bättre!
Började lördagen med att åka till stugan för att ta ner en diff samt drivaxlar från en Impreza GT jag har stående. Gick enkelt, såg fastrostat ut men lossnade med lite övertalning!
Åkte tillbaka till stan på eftermiddagen men kom på kvällen på att jag missat det viktigaste, styrservot!
Fick bli en tidig morgon på söndag då jag åkte upp till stugan igen och skruvade lös servot från en annan bil…Påväg tillbaka till stan stannade jag hos Mattias som hade svetsat mittdiffen till 5-växlade lådan!
Mutade två kompisar med middag mot skruvhjälp så hade stora förhoppningar om att få in växellåda, bakdiffen samt att få insug med de nya spridarna på plats under kvällen. Började strula med spridarna då det adapterkit jag köpt för ca 1 år sedan inte passade… Ena O-ringen var för stor och vi hittade inget sätt som det överhuvudtaget skulle kunna funka! Så spridarna som är för fas 2-rails ligger för tillfället på sidan och jag har inget bra sätt att få dem på plats. 🙁
Nåja, lät dem ligga på sidan och mina medhjälpare monterade insuget utan rails utan några problem. Under tiden monterade jag bakdiffen vilket också gick smidigt. Styrservot med nya stålomspunna ledningar hittade också på plats vilket kändes skönt! 😀
Sedan var det dags för mittdiffen igen. Passade den? Nej. Visade sig att utgående axel ur diffen har två splines i olika storlekar (förstår inte hur det funkar, kan ha att göra med att det är en viskodiff men vet inte…) där deras motsvarigheter skulle varit i linje med varandra i diffen innan den svetsades… Så var ju inte fallet så vi tog beslut om att slipa ner inre splinesen i hopp om att det ska räcka och att axeln inte går av! 🙁
Här någonstans började vi vara rätt trötta men eftersom vi hade lagt på tätningssilikon för att montera ihop lådan så ville vi göra klart 🙂 Tog rätt lång tid att slipa till axeln då det är rätt hårt material. Efter lite klurande var så äntligen lådan ihopmonterad!
I skenet av detta har planen ändrats en aning. Kommer mappa med originalspridare med uppställt bränsletryck bara för att få komma igång och köra bilen nån gång! Vet ju inte hur fjädring eller nått fungerar… Mappar på 98 och låter spridarna begränsa effekten, byter låda till dogbox inför den 18 och kör då nollbil för att slippa stressen och för att kunna prova ut bilen 🙂 Får jag under tiden lösa spridarfrågan (antingen nya rails för toppmatat eller ett nytt adapterkit) samt klura på hur man enklare gör bilen bakhjulsdriven inför mappning…
Nya tag ikväll, lådan ska in i bilen och turbon har förhoppningsvis fått sig en restriktor så turbon äntligen kan monteras på bilen 🙂
30 januari, 2017 kl. 12:16 #284721FladricDeltagareSnabb uppdatering:
Fick mina vinterfälgar levererade idag under lunchen! 5″ breda 16″ Braid-fälgar med ET 48.
FIck 4 st nu och får 5 st till levererade under veckan!
Var även iväg till en hydraulfirma och pressade en oljeslang till turbon, skönt med en riktigt pressad slang så man slipper läckage!
Har pratat med han som ska mappa bilen (Mattias Sandgren i Sävar) och han trodde jag skulle klara mig hyfsat långt med mina originalspridare bara jag stoppade dit en ställbar bränsletrycksregulator. Har en liggande som jag tänker montera så man har möjligheten att höja bränsletrycket!
Ikväll åker lådan in 😎 Börjar känna peppen att äntligen få prova
30 januari, 2017 kl. 12:31 #284887IggeDeltagareFränt!
Är det dom där fälgarna som sägs svälja brembooken?
30 januari, 2017 kl. 12:45 #284722FladricDeltagareFränt!
Är det dom där fälgarna som sägs svälja brembooken?
Kan vara, antingen dessa eller Revolution (de guldiga jag har som sommarfälgar fast då i 16″) skulle jag tro 🙂 Kan dock inte kolla om det stämmer då min vita Legacy har 5/114,3… Men dessa är djupa för att svälja större ok som sitter rallybilar så kan tänka mig att de eventuellt klarar Brembooken 🙂
30 januari, 2017 kl. 13:01 #284888IggeDeltagareKan vara, antingen dessa eller Revolution (de guldiga jag har som sommarfälgar fast då i 16″) skulle jag tro 🙂 Kan dock inte kolla om det stämmer då min vita Legacy har 5/114,3… Men dessa är djupa för att svälja större ok som sitter rallybilar så kan tänka mig att de eventuellt klarar Brembooken 🙂
Vafan… Tänkte ju precis, perfekt du har ju en legacy med brembook att testa på. Men nä! Jag ville inte ens ha pålitligt svar om det! :p
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.