- Detta ämne har 33 svar, 4,389 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 4 månader sedan av Jimmya85.
-
FörfattareInlägg
-
17 juni, 2008 kl. 09:39 #194590Jimmya85Deltagare
Varit en lång vinterdvala för min RA, våren började med dåliga avgasvärden, som fick korrigeras i mappen innan besiktning. Väl påväg till besiktningen flög vevstaken genom blocket på 2 ställen. (Fick köra den 3 dagar iaf). Raset berodde antagligen på förslitningar av materialet.
Bilen blev stående och nya planer fick smidas.
Beställde ett fabriksnytt Sti block EJ257, alltså ett 2.5 liters block med smidda kolvar osv, hållbart upp till drygt 550 hästar enligt specs. I paketet följde ny vattenpump/oljepump med. Rullarna som kamremmen sitter på, verkade ge ifrån sig lite oljud. Så alla dessa byttes samtidigt som kamrem köptes in (Underbara 3000 kr för ett par hjul)
800cc spridare inhandlade
Cosworth 1.5 mm packning för EJ257 för att sänka kompen lite.
TD05 -18 G turbo uppgraderad
Toppen plockades i bitar, alla ventiler slipade och är som nya, och ventilsätena är frästa. Alla packningar bytta i hela motorn tom. ventilknaster. Alla delar i motorn är genomgågna, grundligt tvättade samt lackerade. Motorn är nu i helt nyskick.
Nu är bilen ihopplockad och motorn har monterats. Går som en klocka.
Motorn ska köras in i 150 mil, med 3 oljebyten innan mappning kan göras. Mappning är beställt den 28 Juni.
Bilen kommer köras på E85.
Så detta blir en Wrx Type RA med 2.5 liter och E85 samt allt annat uppgraderat på bilen.
Det enda som inte är bytt, är växellådan, som har förstärkt med kraftigare drev. HÅller den inte, får det bli en 6-petad. Men hoppas den håller säsongen ut iaf, minst 🙂
17 juni, 2008 kl. 11:51 #194577FeADeltagare:7 :7
Tråkigt med ras, men grattis ändå! 😉
Jäklar va fränt!17 juni, 2008 kl. 14:52 #194591Jimmya85DeltagareTack :). De säger ju – Allt ont för ju nått gott med sig. Detta är förhoppningsvis det de menar
17 juni, 2008 kl. 20:36 #194573griml0ckDeltagareDå är ju bilen klar lagom till knutan. Du är väl anmäld?! 😉
17 juni, 2008 kl. 20:49 #194602maco_108Deltagareursäkta för ot men vart vare man köpte Apexin?
mins fan inte vad sidan jag fan dom på hette!
(svensk sida tack)
mvh marcus18 juni, 2008 kl. 06:27 #194592Jimmya85DeltagareApexin till gamla Imprezan som jag har, går inte få tag i längre.
Till nyare är Ebay klockrent. Såg annars PBZ hade fina priser på Haltech pris, kanske vore en ide med18 juni, 2008 kl. 06:30 #194593Jimmya85DeltagareHaha, dagen efter mappningen 😀
Skulle ju funkat, men tror jag åker dit och kollar på alla fina bilar istället. Vill helst känna på bilen lite innan jag åker ut på banan.30 juni, 2008 kl. 07:29 #194594Jimmya85DeltagareNu är bilen mappad och klar med etanol och 2.5:an hos Maxxtuning i Vrigstad.
Enligt mina egna önskemål, var vi tvugna att stanna i effekten, pga vridet blev så sjukt högt, och jag ville inte riskera lådan.
Jag tror killarna på Maxxtuning klarat att plocka ut 400+ om jag velat, den enda begränsningen var turbon, motorn ville verkligen prestera, och hade jag haft en annan växellåda, hade vi fortsatt. Om vi fortsatt nått hekto till i laddtryck, hade vi sett över 600NM i motorn, vilket är galet :). Behöll dock TD05 16G turbon i sista minutenBifogar film på 2:e repan ifrån slutet, siffror på denna repan:
Laddtryck: 1.3 bar
Max 351hk/554nm beräknat i motorn
Uppmätt 286hk/465nm på hjulenhttp://img523.imageshack.us/img523/4228/dynochartmn7.png
Film: http://www.maxxtuning.se/index.php?id=61&car=08-0049
Skulle sedan vilja sluta detta med att rekomendera Maxxtuning i Vrigstad med hela mitt hjärta. Dessa killar är helt otroliga. De är kunniga, grymt trevliga, och riktigt vassa på mappning. Jag hade inte bytt mappare efter varit där, även om nån hade betalat mig. Jag kommer återkomma med värre låda o större turbo i framtiden till dem. Längtar redan :).
Kan också tillägga att deras bänk samt utrustning, ligger bland de främsta i landet. De har mätt många gånger orginalbilar, och dessa har legat precis på / under fabrikssiffror. Grymt bra kalibrerat, och bra motstånd i dem. Så dessa siffror är antagligen så nära man kan komma verkligheten om man effektmäter i bänk dvs.
Hur känns bilen nudå?
Jo, den är brutal. Vridet är grymt, samt bilen går jämnare än aldrig förr. Fastän kraften finns där, känns den riktigt snäll på vägen!Mvh Jimmy
30 juni, 2008 kl. 18:18 #194578MariaimprezaGTDeltagarenice :7
En RA
En vit bil
En subaru
En massa hkKan bara vara skitfränt!! :+
GRATTIS!
Maria
Skylifting is teh #### 😉
1 juli, 2008 kl. 04:46 #194574lunkanDeltagareLådan är väl inget att oroa sig för nu när det finns en 6 petad till salu här på forumet 😉
Ladda på bara!!!
Jag laddar strax under 1,5bar på min tvåhalva och fick 370,3hp och 480,1Nm på hjulen :7 Ska i med nytt sprut nästa vecka och mappa om med en racekatt oxå så får vi se hur mycket den lilla dj..ulen snor i effekt 😀
1 juli, 2008 kl. 06:14 #194595Jimmya85Deltagarehaha, tack för kommentarerna. Fina siffror Lunkan.
Frågan är vad en RA låda håller för, samt hur länge? Vi var riktigt sugna på att ta en 400 bhp repa, men jag var en kyckling och sa stopp :). 600NM borde väl inte vara så bra för lådan, right? 😉Ja såg den lådan med.. Var riktigt sugen, men plånboken sa nej efter alla inköp detta året
1 juli, 2008 kl. 22:43 #194600larsallanDeltagareDin låda är ju förstärkt säger du och en type RA låda håller ju inte dåligt som standard heller.
2 juli, 2008 kl. 07:44 #194596Jimmya85DeltagareJag vet Lars. Frågan är bara hur mycket, aldrig sett siffror för en RA låda. När den fick större drev, skulle den hålla för mer NM samt BHP, men frågan är vad gränsen går på en orginal, vore riktigt kul att veta så vet man att man kan ta en del över det.
2 juli, 2008 kl. 15:12 #194601larsallanDeltagareSant, jag har heller aldrig sett några siffror på vad en sådan låda klarar så vill man safea så. Jag personligen hade bett dom mappat på i alla fall.
9 juli, 2008 kl. 07:19 #194597Jimmya85DeltagareDenna påkostade pärlan kommer nog snart vara till salu, pga ekonomin behövs jobbas upp
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.