Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22482
    Jimmya85
    Deltagare

      Hej alla!
      Jag hade precis skrivit en bättre tråd, med allt försvann när jag skulle posta den x(

      Sitter för tillfället och väntar på att SSI admin ska bevilja min medlemsansökan, så jag kan föra in medlemspengarna. Och framöver, kunna hänga med på lite aktiviteter :).

      Jag hade två alternativ med bilen, antingen sälja,eller lägga pengar på den.
      Jag försökte ett tag att sälja, men pga bilmarknaden är helt värdelös, och jag ville inte slumpa iväg min ögonsten för ett skampris, så valde jag alternativ 2. Så nu har jag bestämt mig att behålla bilen några år till.

      Bilen är en Wrx Type RA 1996, 281.2 hp orginal på subarupapprerna

      Mods som satt på vid inköp:
      FMIC
      Förstärkt växellåda
      Forge Dump
      Samco slangar
      2,5″ avgas hela vägen decat, 4,5″ utblås
      Exedy koppling

      Saker som är inköpta efter inköp:
      Walbro 255 fuelpump
      K/N filter med avskärmning och kalluftslang
      Platinum 7or stift
      4 st Toya Proxes T1-R däck 215/45 R17

      Godis som kom i måndags som ej är monterat:
      Power Fc + commander :9
      Blitz dual boostcontroller
      Phase 2 440cc spridare(Med adapter för att den ska passa oldage impreza)
      GM 3bars mapsensor

      Den 22:e har jag bokat en heldag hos Japtuning för mappning.
      Japtuning är specialiserade på Power FC, och gjort ett par hundra bilar med detta sprut, däribland några subaru med bra resultat. De har visat sig vara mycket seriösa i vår mailkontakt.
      De har också tillgång till Redrums Performance vassa 4WD bänk, som vi hyr ca 4 timmar under mappningen.

      Mitt mål är ca 320-350 hästar.

      Bilen ska också förhoppningsvis bli mer ekonomisk när man ej kör på ladd, så jag kan använda den mer i min vardag.

      Jag har också siktet inställt på en låg 12:a på 402 meter, vilket bör bli rätt svårt =)

      Jag kommer uppdatera denna tråd med bilder och resultat efter den 22:e, kanske även ett videoklipp från dagen. Ser fram emot att träffa er framöver på aktiviteter

      http://img300.imageshack.us/img300/1954/mg1935kw2.jpg
      http://img300.imageshack.us/img300/1594/mg1974hk8.jpg
      http://img171.imageshack.us/img171/5920/mg1929ln5.jpg

      Mvh Jimmy

      #194580
      dejpan
      Deltagare

        Det här kommer ju bli kanon. grymt fin bil :7

        #194572
        abd
        Deltagare

          “Gjort ett par hundra bilar med Power-FC”

          Jag synar med klöver 2 om det är i Sverige som avses..

          #194581
          Jimmya85
          Deltagare

            “Gjort ett par hundra bilar med Power-FC”Jag synar med klöver 2 om det är i Sverige som avses..

            Du behöver inte syna för jag har inga alls säkra siffror, de har hållt på nått år med Power FC som jag förstod det. Och det är ju en majoritet skylines som kör med detta, samt Nissan 200. De är så gott som fullbokade framöver (Det betyder ju inte att alla använder detta sprut). Men det är bara mina spekulationer,de verkar ha stenkoll på sina saker. Men,det är ju ingen Andy Forrest vi snackar om :).Vi får ju se efter mappningen hur de skött sig, jag har goda förhoppningar:-) om de visar sig vara så bra som jag hört,vore det ju bara positivt för imprezaklubben,då har ju skånepågar ett nära alternativ

            #194582
            Jimmya85
            Deltagare

              Det här kommer ju bli kanon. grymt fin bil :7

              Tack. Kul att du gillar den 😉

              #194579
              killemannen
              Deltagare

                Gillar stilen på bilen, skall bli intressant att följa denna tråd 🙂

                #194583
                Jimmya85
                Deltagare

                  Mappningen börjar närma sig, var på Subaru idag i Helsingborg och kopplade in bilen i Select Monitorn. Visade inga aktuella fel, fanns en varning på luftmassemätaren, men den varningen låg bara i historyn.

                  Avgasvärderna var ganska usla, mycket oförbränt bränsle(hög HC). Men de trodde det skulle ordna sig efter mappningen. Värderna blir bra vid 2500 varv dock.

                  Subaru killarna kollade också över motorn lite, lyssnade kände och klämde. De tyckte det lät riktigt bra. Jag bjöd också på en provkörning 🙂

                  Bromsarna har börjat gå lite på järnet, så det bär av mot Småland i slutet av helgen för montering av nya klossar, Power FC:n,mapsensorn och boostcontrollern samt avmontering av sportkaten och fixa en gänga i grenröret så de kan sätta fast avgastempgivaren vid mappning.

                  När jag parkerade bilen märkte jag att jag fått med mig en trofè. En liten fågel satt i gallret framför FMIC, tog 15 min med skruvmejsel att peta bort han därifrån.
                  Middagen var serverad :9

                  #194584
                  Jimmya85
                  Deltagare

                    Bil(d)porr

                    Apexin ligger och väntar

                    http://img125.imageshack.us/img125/6503/image018px2.jpg

                    Gm 3bars mapsensorn

                    http://img70.imageshack.us/img70/5511/image019fn6.jpg

                    Blitz boostcontrollern
                    http://img70.imageshack.us/img70/7121/image020jq6.jpg

                    Nytt JDL bodykit(framläpp,bakspoiler,vinge,sidokjolar) inhandlat för montering vinter

                    Bak:

                    http://img299.imageshack.us/img299/1900/bakso5.jpg

                    Fram:

                    http://img457.imageshack.us/img457/1048/framih7.jpg

                    :9

                    #194585
                    Jimmya85
                    Deltagare

                      Blitz boostcontrollern är på plats men inte inkopplad. Är fortfarande lite osäker hur den ska monteras. Vi har läst igenom manualen, men den är lite luddig när det gäller vad man gör med standard prylarna när denna ska monteras in osv. Men det löser vi!

                      Mapsensorn är monterad, men var tvungen att ta reda på vad de olika ingångarna (A,B,C) på mapsensorn fyllde för funktion. Fick svar snabbt på forum:
                      A = Ground
                      B = Signal
                      C = 5v

                      Så det blir att kolla vilken som är vilken av de 3 kablarna som för tillfället går in i OEM mapsensorn.

                      Sportkaten är bortplockad, tror jag får planera att köpa in en racingkat i vinter, tänker inte köra utan. Men nu när det är mappningsdags så vill jag inte ha sportkaten monterad (Den är för restriktiv och hanterar bara effekt upp till 300 hp har jag för mig). Märkte faktiskt stor skillnad från att fått bilen decat, till att montera sportkaten, kändes att bilen tappade lite flås.

                      Sitter och försöker komma på hur vi ska fästa 1/8″ gängan i grenröret för tempmätaren, blir nog att ringa Japtuning ikväll så får han guida oss igenom det.

                      Phase 2 440cc spridarna kommer monteras i eftermiddag, vi har plockat bort std spridarna och satt i adaptorkitet nu.

                      Nya bromsklossar är monterade, började skrapa på järnet på vänster sida innan så det blir skönt med nya.

                      Apexin monteras sist av allt ikväll, jag är glad om bilen ihuvudtaget bara startar :), uppdaterar ikväll med resultat.

                      Blir tyvärr inga bilder på det som gjorts/kommer göras idag, glömde kameran hemma 10 mil från verkstaden ;(

                      #194586
                      Jimmya85
                      Deltagare

                        Hemma från en lång dag med mappning.

                        Bilen känns mkt bra, matar på som ett tåg genom hela registret. Innan var det mer av en ketchup effekt, den small iväg mellan 4200-6000 varv och sen dog den av. Nu kommer 1 bar redan vid 3600varv, och fortsätter mata ännu tyngre till rödsträcket. Bilen går också betydligt snålare, samt jämnare i hela registret. Sjukligt trevliga killar med på Japtuning/Redrum Performance.

                        Vi kunde inte gå högre upp än 1.2 bars ladd, pga spridare var helt maxade vid den nivån. Undra om det verkligen var 440cc spridare jag fick med posten? x(

                        Resultat:
                        275.9 hk/5759 Rpm på hjulen
                        321.3 hk/5790 Rpm i motorn

                        370,5 Nm/4849 på hjulen
                        424,4 Nm/4780 Rpm i motorn

                        Här ser ni effektkurvan:
                        http://img66.imageshack.us/img66/6487/dsc00865fy1.jpg

                        Bilder + film kommer nångång framöver

                        #194587
                        Jimmya85
                        Deltagare

                          Skönt med så många kommentar angående resultaten/effektkurvan/modsen 😮 , känns någolunda meningslöst att uppdatera med nått mer hädanefter

                          #194570
                          syke
                          Deltagare

                            Har inte sett det förrän nu. Intressanta siffror .. man blir helt klart sugen på att bänka bilen så man kan jämföra lite!

                            Edit:
                            Orginalspecen som säger 276hk eller vad det nu är, är det i motorn eller på hjulen?

                            #194588
                            Jimmya85
                            Deltagare

                              Motorn :). Så min spec är nu lika mkt på hjulen som det är orginal i motorn från början. (Samt vridet ca 100Nm högre)

                              Ja, pallra dig iväg och bänka snart, väntar spänt efter dina resultat 🙂

                              #194571
                              SecretAgentMan
                              Deltagare

                                Ser ut att vara helt ok siffror med tanke på laddtrycket (skumt att spridarna bottnas så lågt, vad kör man för blandningssiffror?).

                                …men nog saknas det lite, ta mera. 😀 😉

                                /J

                                #194589
                                Jimmya85
                                Deltagare

                                  Ja det var skumt (Skulle köpt 550cc spridare x( )

                                  Vi stod och diskuterade om det var 380cc spridare jag fått från england, så jag blivit lurad. Men bilen andades så jäkla bra rätt igenom så det är möjligt att 440cc inte kan leverera mer pga detta

                                  Men med tanke hur den går, så är jag nöjd. Tror inte jag hade märkt någon större skillnad på 1.3 bars ladd, eller 340 hk, hade bara låtit bättre framme i baren 🙂

                                  Nu ska jag se över väghållningen, snygga till den ytterligare, sen ska den få känna på båda Superstage och stripp

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.