Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #194590
    Jimmya85
    Deltagare

      Varit en lång vinterdvala för min RA, våren började med dåliga avgasvärden, som fick korrigeras i mappen innan besiktning. Väl påväg till besiktningen flög vevstaken genom blocket på 2 ställen. (Fick köra den 3 dagar iaf). Raset berodde antagligen på förslitningar av materialet.

      Bilen blev stående och nya planer fick smidas.

      Beställde ett fabriksnytt Sti block EJ257, alltså ett 2.5 liters block med smidda kolvar osv, hållbart upp till drygt 550 hästar enligt specs. I paketet följde ny vattenpump/oljepump med. Rullarna som kamremmen sitter på, verkade ge ifrån sig lite oljud. Så alla dessa byttes samtidigt som kamrem köptes in (Underbara 3000 kr för ett par hjul)

      800cc spridare inhandlade

      Cosworth 1.5 mm packning för EJ257 för att sänka kompen lite.

      TD05 -18 G turbo uppgraderad

      Toppen plockades i bitar, alla ventiler slipade och är som nya, och ventilsätena är frästa. Alla packningar bytta i hela motorn tom. ventilknaster. Alla delar i motorn är genomgågna, grundligt tvättade samt lackerade. Motorn är nu i helt nyskick.

      Nu är bilen ihopplockad och motorn har monterats. Går som en klocka.

      Motorn ska köras in i 150 mil, med 3 oljebyten innan mappning kan göras. Mappning är beställt den 28 Juni.

      Bilen kommer köras på E85.

      Så detta blir en Wrx Type RA med 2.5 liter och E85 samt allt annat uppgraderat på bilen.

      Det enda som inte är bytt, är växellådan, som har förstärkt med kraftigare drev. HÅller den inte, får det bli en 6-petad. Men hoppas den håller säsongen ut iaf, minst 🙂

      #194577
      FeA
      Deltagare

        :7 :7

        Tråkigt med ras, men grattis ändå! 😉
        Jäklar va fränt!

        #194591
        Jimmya85
        Deltagare

          Tack :). De säger ju – Allt ont för ju nått gott med sig. Detta är förhoppningsvis det de menar

          #194573
          griml0ck
          Deltagare

            Då är ju bilen klar lagom till knutan. Du är väl anmäld?! 😉

            #194602
            maco_108
            Deltagare

              ursäkta för ot men vart vare man köpte Apexin?
              mins fan inte vad sidan jag fan dom på hette!
              (svensk sida tack)
              mvh marcus

              #194592
              Jimmya85
              Deltagare

                Apexin till gamla Imprezan som jag har, går inte få tag i längre.
                Till nyare är Ebay klockrent. Såg annars PBZ hade fina priser på Haltech pris, kanske vore en ide med

                #194593
                Jimmya85
                Deltagare

                  Haha, dagen efter mappningen 😀
                  Skulle ju funkat, men tror jag åker dit och kollar på alla fina bilar istället. Vill helst känna på bilen lite innan jag åker ut på banan.

                  #194594
                  Jimmya85
                  Deltagare

                    Nu är bilen mappad och klar med etanol och 2.5:an hos Maxxtuning i Vrigstad.

                    Enligt mina egna önskemål, var vi tvugna att stanna i effekten, pga vridet blev så sjukt högt, och jag ville inte riskera lådan.
                    Jag tror killarna på Maxxtuning klarat att plocka ut 400+ om jag velat, den enda begränsningen var turbon, motorn ville verkligen prestera, och hade jag haft en annan växellåda, hade vi fortsatt. Om vi fortsatt nått hekto till i laddtryck, hade vi sett över 600NM i motorn, vilket är galet :). Behöll dock TD05 16G turbon i sista minuten

                    Bifogar film på 2:e repan ifrån slutet, siffror på denna repan:

                    Laddtryck: 1.3 bar
                    Max 351hk/554nm beräknat i motorn
                    Uppmätt 286hk/465nm på hjulen

                    http://img523.imageshack.us/img523/4228/dynochartmn7.png

                    Film: http://www.maxxtuning.se/index.php?id=61&car=08-0049

                    Skulle sedan vilja sluta detta med att rekomendera Maxxtuning i Vrigstad med hela mitt hjärta. Dessa killar är helt otroliga. De är kunniga, grymt trevliga, och riktigt vassa på mappning. Jag hade inte bytt mappare efter varit där, även om nån hade betalat mig. Jag kommer återkomma med värre låda o större turbo i framtiden till dem. Längtar redan :).

                    Kan också tillägga att deras bänk samt utrustning, ligger bland de främsta i landet. De har mätt många gånger orginalbilar, och dessa har legat precis på / under fabrikssiffror. Grymt bra kalibrerat, och bra motstånd i dem. Så dessa siffror är antagligen så nära man kan komma verkligheten om man effektmäter i bänk dvs.

                    Hur känns bilen nudå?
                    Jo, den är brutal. Vridet är grymt, samt bilen går jämnare än aldrig förr. Fastän kraften finns där, känns den riktigt snäll på vägen!

                    Mvh Jimmy

                    #194578
                    MariaimprezaGT
                    Deltagare

                      nice :7

                      En RA
                      En vit bil
                      En subaru
                      En massa hk

                      Kan bara vara skitfränt!! :+

                      GRATTIS!

                      Maria

                      Skylifting is teh #### 😉

                      #194574
                      lunkan
                      Deltagare

                        Lådan är väl inget att oroa sig för nu när det finns en 6 petad till salu här på forumet 😉

                        Ladda på bara!!!

                        Jag laddar strax under 1,5bar på min tvåhalva och fick 370,3hp och 480,1Nm på hjulen :7 Ska i med nytt sprut nästa vecka och mappa om med en racekatt oxå så får vi se hur mycket den lilla dj..ulen snor i effekt 😀

                        #194595
                        Jimmya85
                        Deltagare

                          haha, tack för kommentarerna. Fina siffror Lunkan.
                          Frågan är vad en RA låda håller för, samt hur länge? Vi var riktigt sugna på att ta en 400 bhp repa, men jag var en kyckling och sa stopp :). 600NM borde väl inte vara så bra för lådan, right? 😉

                          Ja såg den lådan med.. Var riktigt sugen, men plånboken sa nej efter alla inköp detta året

                          #194600
                          larsallan
                          Deltagare

                            Din låda är ju förstärkt säger du och en type RA låda håller ju inte dåligt som standard heller.

                            #194596
                            Jimmya85
                            Deltagare

                              Jag vet Lars. Frågan är bara hur mycket, aldrig sett siffror för en RA låda. När den fick större drev, skulle den hålla för mer NM samt BHP, men frågan är vad gränsen går på en orginal, vore riktigt kul att veta så vet man att man kan ta en del över det.

                              #194601
                              larsallan
                              Deltagare

                                Sant, jag har heller aldrig sett några siffror på vad en sådan låda klarar så vill man safea så. Jag personligen hade bett dom mappat på i alla fall.

                                #194597
                                Jimmya85
                                Deltagare

                                  Denna påkostade pärlan kommer nog snart vara till salu, pga ekonomin behövs jobbas upp

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 34 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.