SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Tändstift!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #293
    Mqrten
    Deltagare

    Nån som vet var jag får tag i sådana där NGK PFR6 nånstans? Bor i Göteborg och vill gärna ha kvalle på grejerna… Tack

    -Sotarn

    -SOTARN

    #36737
    Mqrten
    Deltagare

    Tack för hjälpen, Mekonomen hade grejorna…. Kostsamt ja, men pärlan ska ha 1:a klass prylar vettu!:7

    -SOTARN

    #36740
    Niklas
    Deltagare

    Vad kostar de och när skall man byta? Har (även) dålig koll på sånt här. Vad finns det för billigare alternativ?

    http://subaru.frontnet.org/images/dump/smiley/other/alien.gif Subaru – All we’ll drive! http://subaru.frontnet.org/images/dump/smiley/other/alien.gif

    #36722
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Billigare alternativ….tsssk…
    ALLT DETTA TJÖT OM ATT SNÅLA PÅ BILEN… 😀

    Är du helt säker på att du valt rätt bil Äljen?
    Handla plast så tusenlapparna ryker – det går bra, men att lägga slantarna där de BEHÖVS….nejdå…

    (sitter och skrattar gött)

    NGK PFR7B är kalas till en något påställd bil…till en standard handlar man 6:orna – ta med ~1100:- till din närmaste bildelshandel och fråga om de har guldklimparna i lager.

    MEN…dessa stift skall hålla i 10.000 mil…(förmodligen inte i Silverpilen :D) – byt inte för bytandets skull, plocka ur dem och kolla elektrådavstånd (0,7 mm) och den allmänna konditionen.

    /J

    Subaru – The Beauty of All Wheel Drive

    Banträffsansvarig SSI

    12,726 @ 177,17 😀

    #36741
    Niklas
    Deltagare

    SAM: Gnälla kan du, man skulle kunna tro att du har trettioårskris…

    Men jag skall skriva så att även du förstår:

    Om man skall köpa nya tändstift, vilka (dvs märken/ställen) skall man överväga? Man kan ju köpa det bästa men om det finns billigare som är lika bra kanske det är något att tänka på? Man kan ju slänga pengarna på annat än för att få ett fint märke på kartongen. Det är inte alla som köper sina grejor på XPC som Jerry…
    :p

    http://subaru.frontnet.org/images/dump/smiley/other/alien.gif Subaru – All we’ll drive! http://subaru.frontnet.org/images/dump/smiley/other/alien.gif

    #36723
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Äljen lilla – du skall inte byta stift bara för att…ifall bilen beter sig underligt och allt pekar på tändningsproblem, plocka då ur dem och kontrollera elektrodavstånd, och skick.

    Ifall de behövs bytas så gör man det (kom ihåg att de skall klara 10.000 mil….mao 30.000 i din bil som den körs :p).

    Har du inga problem – somna om. 😉

    Och tändstift är en sak man INTE snålar på på en turbokärra. NGK’s platinastift fungerar, detta är ett allmänt känt faktum.

    /J – inte ens i närheten av 30 än. 😀

    Subaru – The Beauty of All Wheel Drive

    Banträffsansvarig SSI

    12,726 @ 177,17 😀

    #36733
    Lasse
    Deltagare

    LAST EDITED ON Oct-25-02 AT 10:30AM (GMT)
    Håller med dig Äljen, dyrast är inte ALLTID bäst…

    #36731
    Kvarnis
    Deltagare

    Men när det gäller effekt i en turbo bil..så finns inga genvägar till den optimala effekten 😉

    Om man vill att motorn ska ha en hyglig chans attt öveleva 😀

    /Kvarnis

    #36734
    Lasse
    Deltagare

    Nä, inte ska man snåla på motordetaljer i en bil. Men som sagt man är ganska dum, eller rik, om man inte försöker hitta BRA saker till BRA pris, eller? Till Camaron har vi tex hittat slitsade bromskivor och bromsok som är både bättre och billigare än andra märken. I och för sig är det dyra saker ändå…skit samma…

    #36742
    Niklas
    Deltagare

    SAM: Korrekt, jag skall inte byta. Dock tänkte jag bara höra vad folket har att säga nu när diskussionen kommer upp. Annars hade du säkert sagt (om 25000mil) “Fan Älgen! Kunde du inte frågat det när vi diskuterade det för 14 år sedan! Nu orkar jag inte svara på det, skall hämta barnen nu i min kombi!!” 😀

    Lasse: Exakt! Så jag menade, jag betalar ogärna mer för något man inte får… 😉

    http://subaru.frontnet.org/images/dump/smiley/other/alien.gif Subaru – All we’ll drive! http://subaru.frontnet.org/images/dump/smiley/other/alien.gif

    #36724
    SecretAgentMan
    Deltagare

    LAST EDITED ON Oct-25-02 AT 01:32PM (GMT)
    Jag håller med jag med, men det är av just den anledningen som jag oftast kollar en hel del vad andra lyckats med innan jag tar klivet.

    Jag pyntar hellre liiiiite extra och får prylar jag vet fungerar, än att jaga hundringar och riskera att få göra om det senare.

    Och vad gäller tändstift vet jag att det fungerat bra med NGK’s PFR7B…i bästa fall kanske man kan spara en femhundring på stiften…på att riskera snurran pga att ett stift går sönder, eller att det börjar strula med tändningen.

    Värt eller inte?

    Välj själv…

    /J

    Subaru – The Beauty of All Wheel Drive

    Banträffsansvarig SSI

    12,726 @ 177,17 😀

    #36736
    Mange
    Deltagare

    Håller med jerry.. Betalar hellre några hundrigar för grejer som folk har testat och vet att dom är bra och håller.

    /Mange

    #36735
    Lasse
    Deltagare

    Precis som jag gjorde med bromsarna, världsrekordhållaren i Pro-Mod använde samma och var helnöjd. Det är garanti nog tycker i alla fall jag. Men att jaga hundralappar är som sagt lite överdrivet kanske.

    #36732
    Kvarnis
    Deltagare

    Har för mig att man kunde köpa NGK stift till mycket bra pris för ett tag sedan på scoobynet för ~500:-…sedan så behöver man inte betala mer än 800:- här i Svergie heller.

    Är pytlarna väl provade av en bunt andra med bra resultat kan man välja ev biligare alt. men har svårt att se nå mycket biligare alt. till NGK som funkar…

    Det är som bekant rätt vanligt att spikar dödar turbobilar…typ..
    Så varför chansa på en så bilig grej som stift..??

    Bromsar så pratar vi lite andra $..samnt att det förmodligen endast kan bli aktuelt att byta dom om inte funkat tillräkligt bra…

    Mao så kan det bli dyrare…om man har otur..men det kan även bli perfekt 😀

    /Kvarnis

    #36730
    dlehtihet
    Deltagare

    Låter intressant detta. Men jag är nyfiken på om det lönar sig att införskaffa stift med större hårdhetsgrad än de som sitter som standard i bilen. Är det rentutav bra? eller kastar man pärlor för svin? (med svin menas i detta fall ej20:an)?

    M v h

    Danne

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.