Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21871
    maxan
    Deltagare

      Information om inkommande mailhantering som kan vara bra att känna till om man tycker alla mail inte kommer fram.

      Mailservern som hanterar inkommande mail för @impreza.nu adresser har filter på olika nivåer för att stoppa spam och virus.


      I de fall ni tycker ni borde få ett mail som ni inte fått går det bra att skicka ett pm till mig med följande information:

      Avsändande adress, Mottagande adress, ungefärlig tid och datum då mailet är skickat. PM utan denna information gällande ämnet “saknade mail” kommer ignoreras 😉

      Det mest normala är att man inte får mail från t.ex. hotmail och gmail etc. Detta är främst för att stora delar av internetvärlden börjar tröttna på all den spam som sprids från deras mailservrar och ofta blockeras deras mailservrar i spärrlistor.

      Det kommer ibland brev tillbaka till avsändaren som innehåller massa text, men läser man det står det intresannt information som t.ex. nedan:

      Technical details of permanent failure:
      PERM_FAILURE: SMTP Error (state 9): 554 Service unavailable; Client host [64.233.182.197] blocked using dnsbl.sorbs.net; Spam Received See: http://www.sorbs.net/lookup.shtml?64.233.182.197

      För den ovane betyder det att mailet är stoppat p.g.a. att avsändande mailserver anser skicka spam. Se länken för mer information om det aktuella fallet.

      Just SORBS tycker jag varit lite övertjinkiga och har blockat bort, vi använder flera listor som kan returnera liknande information men de är inte lika hårda.

    Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.