Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35606
    Krystof
    Deltagare

      Hej!
      Jag är ny medlem på forumet, och snart ägare till en wrx sti modellår 2018 (som blir min första Subaru). Den kommer utan vinterdäck och fälgar. Jag vore tacksam om någon vänlig själ vill hjälpa mig med att välja vilka däck och fälgar jag ska ha, inte minst för att få plats med de stora bromsoken fram. Har tänkt att köra med Nokian HKPL 9. Behöver alltså hjälp med förslag på dimensioner på fälgar och däck, men gärna också rekommendation på fälgmärke.

      Tack på förhand
      /Krystof

      #287273
      Christian S
      Deltagare

        minsta fälgarna som går på är 17″ men det är långt ifrån alla som går på då bromsoken bygger rätt mycket, lättaste är väl om du får tag på 17″ original STI fälgar som är till 05-> eftersom det var då man bytte till 114,3 bultdelning på STI.
        angående storlek på däck skulle jag kunna tänka mig att 235/45-17 alt 225/45-17 är vettigia storlekar, vet inte vad det brukar vara på dom bilarna med 17″ fälgar men det kan säkert någon annan svara på.

        #287284
        Krystof
        Deltagare

          Stort tack för hjälpen!

          #287277
          Igge
          Deltagare

            minsta fälgarna som går på är 17″ men det är långt ifrån alla som går på då bromsoken bygger rätt mycket, lättaste är väl om du får tag på 17″ original STI fälgar som är till 05-> eftersom det var då man bytte till 114,3 bultdelning på STI.
            angående storlek på däck skulle jag kunna tänka mig att 235/45-17 alt 225/45-17 är vettigia storlekar, vet inte vad det brukar vara på dom bilarna med 17″ fälgar men det kan säkert någon annan svara på.

            Var det inte nya bromsar till 2018?
            Tänkte om 17″ fortfarande funkar

            #287285
            Krystof
            Deltagare

              Det var precis det jag var osäker på, om de stora bromsarna får plats. Men om jag har förstått rätt så funkar sti orginalfälgar 17″ också med de nya bromsarna.

              #287279
              Simon.x
              Deltagare

                Det var precis det jag var osäker på, om de stora bromsarna får plats. Men om jag har förstått rätt så funkar sti orginalfälgar 17″ också med de nya bromsarna.

                Hej nu så vet jag inte om dom har ändrat så mycket på bromsarna sedan 2011 modellen

                Men 17x8JJ offset 55. Lämplig för vinterbruk. Passar MY15-MY17 enligt Subaru enligt deras hemsida.
                Jag anvander 17″ 5/114,3 som suttit på en STI 2007 med Däck dim 225-45. (Subaru original)
                ET minns jag inte om det nu var 53 Dessa går fritt på min 2011 i alla fall.

                STD är ET 55 på 18 tum på 2011 modellen.

                Sen har du dom däck trycksensorerna som kostar 1700 Kr styck

                Dessa kom 2014/2015 –> framåt inget måste

                //Simon

                #287278
                Igge
                Deltagare

                  Är inte 6-kolvsok fram och 4-kolvsok bak nytt för i år?

                  #287274
                  Christian S
                  Deltagare

                    Är inte 6-kolvsok fram och 4-kolvsok fram nytt för i år?

                    jo, går att läsa bla här http://www.motortrend.ca/en/news/subaru-updates-wrx-sti-2018-new-face-brakes/

                    fram oken ser rätt stora ut 🙂

                    #287275
                    Christian S
                    Deltagare

                      konstigt att man inte använde dom frambromsarna som satt på Impreza STI Spec-C Type RA-R för dom har ju också 6 kolvsok.

                      #287270
                      Koffe
                      Keymaster

                        Precis som ni är inne på så är det helt nya framok på MY18. Och att bara rabbla fälgstorlekar och ET kan också vara missvisande då det är väldigt avhängigt av fälgdesign om något går över oken eller inte.
                        Redan till newage STi med gamla Brembooken är det lite småknepigt att hitta nåt som passar om man vill ha lite roligare design 🙂
                        Tillverkarna av märkesfälgar brukar man kunna lite på, men inte ens Rays/Volk verkar publicera kompatibilitet med MY18 6-pots än…

                        Lite googlande verkar dock bekräfta att MY15-17 OEM 18″ funkar även på MY18.
                        Här är även en tråd som börjar fyllas med eftermarknadsfälgar som passar:
                        https://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=2844147

                        //Koffe

                        #287286
                        Krystof
                        Deltagare

                          Tack för länken till forumet! Bland all förvirring så verkar de ha kommit fram till ett konsensus om att det behövs 18 8.5… Jag kör nog på ett säkert kort och köper Rota Grid 18×8.5 et 44, 5×114 . Finns i alla fall tydlig bild på forumet att det funkar.

                          Om jag har fattat det rätt är 235/45 det smalaste jag kan ha på dem, utan att det blir för tight? Håller ni med?

                          #287280
                          Simon.x
                          Deltagare

                            .

                            .

                            #287287
                            Krystof
                            Deltagare

                              Bra idé…

                              #287288
                              Krystof
                              Deltagare

                                Har hört med Subaru nu och det kit de har är 245/35 19″ med dubb, alltså samma som sommar men med dubb. Det verkar värdelöst på vintern…

                                #287276
                                Christian S
                                Deltagare

                                  Har hört med Subaru nu och det kit de har är 245/35 19″ med dubb, alltså samma som sommar men med dubb. Det verkar värdelöst på vintern…

                                  ja det är väll inte helt optimalt, dom ville ha rätt bra betalt för dom också antar jag? eller du kanske frågade det?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.