› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Wastegate frågor
- Detta ämne har 24 svar, 2,819 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 1 månad sedan av Manor.
-
FörfattareInlägg
-
11 augusti, 2003 kl. 16:27 #453WallinenDeltagare
Bakgrund: Bilen laddar 0.5 Bar och så vill väl ingen ha det?
Är inte vidare snabb med sånt laddtryck!Har gjort rent alla slangar och kollat så dom är hela.
Även plastslangarna under orginal ic:n har kollats.
Har haft solenoiden av och sprutat brääkleen i den och sen kört den med ström och den klickar och öppnar och stänger utan probs.Provade idag att koppla bort slangen till wastegateklockan en kort stund bara för att se om den laddade? Och jo då, den laddar precis som den gjorde förr.
Nu undrar jag om nån har koll på vad det är som hänt.
Har wastegaten kärvat ihop och satt sig?Jag är väldigt tacksam om nån som vet kan hjälpa till.
Tack på förhand./Wallinen
11 augusti, 2003 kl. 17:27 #38009SecretAgentManDeltagareDet låter som att solenoiden har packat ihop, det är den som ”blöder” av tryck ifrån wg-klockan, och skapar ett högre laddtryck än just 0,5 bar som klockans fjäder ser till att skapa.
🙂
/J
11 augusti, 2003 kl. 17:47 #38020WallinenDeltagareFinns det nåt sätt att själv kolla om så är fallet?
Eller finns det nån vänlig själ runt Lund/Malmö området som skulle kunna låna ut sin för en provtur?
Vet inte om det är samma solenoid år ut och år in eller det är kanske så att det måste passa årsmodellerna?/Wallinen
11 augusti, 2003 kl. 17:55 #38010SecretAgentManDeltagareBlås i slangen som går till solenoiden från wg-klockan/nippeln på turbon.
Det skall inte vara tätt när du öppnar solenoiden med 12V.
Om det är som jag tror är solenoiden tät hela tiden, vilket gör att du aldrig ”blöder av” tryck ifrån klockan.
🙂
/J
11 augusti, 2003 kl. 19:20 #38021WallinenDeltagareNär jag hade av solenoiden för rengöring så öppnade jag den med 12V och blåste i båda utgångarna. Det var fritt blås och när den stängde var det tvärstängt. (Blåste till jag blev blå)
Låter det fortfarande som det är guckonoiden som är kaputt?/Wallinen
11 augusti, 2003 kl. 20:21 #38019KvarnisDeltagareKan vara MAF’n som spökar den laddar väl max en 0.5Bar vid limp Mode.. har jag för mig…
12 augusti, 2003 kl. 08:06 #38011StratDeltagareHar haft liknande problem med min bil i sommar… Kan mycket väl vara MAF’en som håller på att ge upp (vet jag nu…). Åk till verkstan och be dom logga med Select Monitorn. Lika bra att kolla den på en gång. Kan ha så många symptom 😉
12 augusti, 2003 kl. 11:29 #38023WallinenDeltagareOk!
Jag ska kolla upp det och kommer givetvis meddela vad det var som var fel.
Tack alla som gett information i ämnet.
Otroligt bra att ni ställer upp.Hälsningar Wallinen
19 augusti, 2003 kl. 22:51 #38026WallinenDeltagareJo, jag var inom verkstaden i Helsingborg innan idag och kollade bilen med select-monitorn men den visade ingen felkod alls.
Kan tydligen vara så att LMM:en blir lite ”trött” med tiden och börjar strula.
Ska ta och byta den för säkerhets skull så får vi se om problemet försvinner.VARNING: Tänkte bara säga till alla som har sånt här problem att kolla upp det omgående, min bil går väldigt magert på bensinfronten och vill det sig riktigt illa kan det bli dyrt.
20 augusti, 2003 kl. 10:17 #38012StratDeltagareDen behöver inte visa nån felkod, det gjorde inte min. Kolla istället på värdet den ger vid full gas. Det ska ligga runt 14-15 på select monitorn. Delta Dashen visar det i volt, så det blir nåt annat där…
20 augusti, 2003 kl. 13:28 #38027WallinenDeltagareStrat
Min visade som sagt inte heller nån felkod och värdet vid full gas var 10!!!:o
Körde nästan enbart på luft och vid längre körning med konstant gas hade väl kolvarna bara blivit en liten klump.Nu får bilen stå tills jag får ny LMM på måndag sen…
27 augusti, 2003 kl. 23:21 #38028WallinenDeltagareSå har jag då fått en ny LMM.
Bytte ut den gamla idag och for iväg på provtur glad i hågen för nu trodde jag att allt skulle vara bra igen.
När bilen blivit varm testade jag vad den laddade:-(
Ack vad jag bedrog mig.
Precis samma sak som innan med en stor skillnad, nu har jag en reservdel liggandes här hemma till ingen nytta.
Jaja, förr eller senare ska den väl gå sönder.Felsökningen fortsätter, hade varit kul om man själv hade kunnat hitta felet.
Nu står tvåportaren som nästa testobjekt.
Några andra förslag??? Jag tycker alla tips är bra.
Hälsningar Wallinen
28 augusti, 2003 kl. 10:04 #38013StratDeltagareOm den visade 10 så måste den varit defekt… Bytte du själv? Har du nollat ecu’n? Bara spekulation, men eftersom den gått in i nåt felläge med lägre ladd kanske den behöver resettas?
28 augusti, 2003 kl. 20:32 #38029WallinenDeltagareTack Strat.
Ska sätta i den nya igen och nolla ECU:n imorgon så får vi se.
Som klassikern lyder: ”Tänkte inte på det” 🙂29 augusti, 2003 kl. 09:55 #38030WallinenDeltagareSatte i den nya och nollade ecu:n.
Ut och körde en sväng och den laddade som den ska i tvåan och en bit in i trean sen var det slut på det roliga. (Förmodligen i ettan oxå men det testade jag aldrig.)
Tillbaka till snigelfart igen.
Fortsätter sökandet men det börjar bli trist nu att ha en bil som inte går som den ska.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.