Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #453
    Wallinen
    Deltagare

      Bakgrund: Bilen laddar 0.5 Bar och så vill väl ingen ha det?
      Är inte vidare snabb med sånt laddtryck!

      Har gjort rent alla slangar och kollat så dom är hela.
      Även plastslangarna under orginal ic:n har kollats.
      Har haft solenoiden av och sprutat brääkleen i den och sen kört den med ström och den klickar och öppnar och stänger utan probs.

      Provade idag att koppla bort slangen till wastegateklockan en kort stund bara för att se om den laddade? Och jo då, den laddar precis som den gjorde förr.

      Nu undrar jag om nån har koll på vad det är som hänt.
      Har wastegaten kärvat ihop och satt sig?

      Jag är väldigt tacksam om nån som vet kan hjälpa till.
      Tack på förhand.

      /Wallinen

      #38009
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Det låter som att solenoiden har packat ihop, det är den som “blöder” av tryck ifrån wg-klockan, och skapar ett högre laddtryck än just 0,5 bar som klockans fjäder ser till att skapa.

        🙂

        /J

        #38020
        Wallinen
        Deltagare

          Finns det nåt sätt att själv kolla om så är fallet?
          Eller finns det nån vänlig själ runt Lund/Malmö området som skulle kunna låna ut sin för en provtur?
          Vet inte om det är samma solenoid år ut och år in eller det är kanske så att det måste passa årsmodellerna?

          /Wallinen

          #38010
          SecretAgentMan
          Deltagare

            Blås i slangen som går till solenoiden från wg-klockan/nippeln på turbon.

            Det skall inte vara tätt när du öppnar solenoiden med 12V.

            Om det är som jag tror är solenoiden tät hela tiden, vilket gör att du aldrig “blöder av” tryck ifrån klockan.

            🙂

            /J

            #38021
            Wallinen
            Deltagare

              När jag hade av solenoiden för rengöring så öppnade jag den med 12V och blåste i båda utgångarna. Det var fritt blås och när den stängde var det tvärstängt. (Blåste till jag blev blå)
              Låter det fortfarande som det är guckonoiden som är kaputt?

              /Wallinen

              #38019
              Kvarnis
              Deltagare

                Kan vara MAF’n som spökar den laddar väl max en 0.5Bar vid limp Mode.. har jag för mig…

                #38011
                Strat
                Deltagare

                  Har haft liknande problem med min bil i sommar… Kan mycket väl vara MAF’en som håller på att ge upp (vet jag nu…). Åk till verkstan och be dom logga med Select Monitorn. Lika bra att kolla den på en gång. Kan ha så många symptom 😉

                  #38023
                  Wallinen
                  Deltagare

                    Ok!

                    Jag ska kolla upp det och kommer givetvis meddela vad det var som var fel.

                    Tack alla som gett information i ämnet.
                    Otroligt bra att ni ställer upp.

                    Hälsningar Wallinen

                    #38026
                    Wallinen
                    Deltagare

                      Jo, jag var inom verkstaden i Helsingborg innan idag och kollade bilen med select-monitorn men den visade ingen felkod alls.
                      Kan tydligen vara så att LMM:en blir lite “trött” med tiden och börjar strula.
                      Ska ta och byta den för säkerhets skull så får vi se om problemet försvinner.

                      VARNING: Tänkte bara säga till alla som har sånt här problem att kolla upp det omgående, min bil går väldigt magert på bensinfronten och vill det sig riktigt illa kan det bli dyrt.

                      #38012
                      Strat
                      Deltagare

                        Den behöver inte visa nån felkod, det gjorde inte min. Kolla istället på värdet den ger vid full gas. Det ska ligga runt 14-15 på select monitorn. Delta Dashen visar det i volt, så det blir nåt annat där…

                        #38027
                        Wallinen
                        Deltagare

                          Strat

                          Min visade som sagt inte heller nån felkod och värdet vid full gas var 10!!!:o
                          Körde nästan enbart på luft och vid längre körning med konstant gas hade väl kolvarna bara blivit en liten klump.

                          Nu får bilen stå tills jag får ny LMM på måndag sen…

                          #38028
                          Wallinen
                          Deltagare

                            Så har jag då fått en ny LMM.
                            Bytte ut den gamla idag och for iväg på provtur glad i hågen för nu trodde jag att allt skulle vara bra igen.
                            När bilen blivit varm testade jag vad den laddade:-(
                            Ack vad jag bedrog mig.
                            Precis samma sak som innan med en stor skillnad, nu har jag en reservdel liggandes här hemma till ingen nytta.
                            Jaja, förr eller senare ska den väl gå sönder.

                            Felsökningen fortsätter, hade varit kul om man själv hade kunnat hitta felet.

                            Nu står tvåportaren som nästa testobjekt.

                            Några andra förslag??? Jag tycker alla tips är bra.

                            Hälsningar Wallinen

                            #38013
                            Strat
                            Deltagare

                              Om den visade 10 så måste den varit defekt… Bytte du själv? Har du nollat ecu’n? Bara spekulation, men eftersom den gått in i nåt felläge med lägre ladd kanske den behöver resettas?

                              #38029
                              Wallinen
                              Deltagare

                                Tack Strat.

                                Ska sätta i den nya igen och nolla ECU:n imorgon så får vi se.
                                Som klassikern lyder: “Tänkte inte på det” 🙂

                                #38030
                                Wallinen
                                Deltagare

                                  Satte i den nya och nollade ecu:n.

                                  Ut och körde en sväng och den laddade som den ska i tvåan och en bit in i trean sen var det slut på det roliga. (Förmodligen i ettan oxå men det testade jag aldrig.)

                                  Tillbaka till snigelfart igen.

                                  Fortsätter sökandet men det börjar bli trist nu att ha en bil som inte går som den ska.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.