Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1535
    mAbZ
    Deltagare

      Hallå, jag är helt ny här på forumet. Kör idag en Civic Type-R.
      Frågan har kanske ställts innan, peka gärna i rätt riktning i så fall.

      Jag går och funderar på att köpa en begagnad WRX kombi ’06 – ’07:a.
      Men, mina Honda vänner försöker avråda mig från detta och säger att 2,5 liters motor har problem med packningar och annat som går sönder mer än lovligt.

      Stämmer detta?
      Nåt annat man speciellt ska titta efter vid köp av begagnad WRX 06-07?

      Tack på förhand.

      #45408
      Manor
      Deltagare

        Hej !

        Jag har ingen egen erfarenhet av 2.5 liters motorn, men generellt sett så är en Subaru en väldigt driftsäker bil liksom Hondan. WRX:en har väl dock samma problem med växellådan som min GT…och det är att den inte håller för mycket vrid vid trimning. Det är väl just växellådan som många Hondaförare brukar ogilla, då Hondas växellådor enligt uppgift är överlägsna. Det är dock ingen skitlåda i Subarun så missförstå mig inte. Den 6-växlade lådan i STi-modellen är det dock hög klass på.

        Motorn kommer du att älska. Även om Honda även gör fina motorer, så är det få som kan spöa en orrande boxermotor…och att utnyttja vridet i en turbomotor är enligt min uppfattning härligare än att ständigt ligga och (över)varva Hondamotorn.

        Ta och provkör lite vetja…och välkommen till klubben sen ;-).

        #45418
        PPP
        Deltagare

          Jag har en WRX 06 (men inte kombi) och har aldrig haft några problem. Har också följt detta forumet nu i två år och det finns ingen här som diskuterat detta. Du kan väl kolla upp vad de fått det ifrån, de som tror att 2.5L Subaru-boxern har problem? Jag tror att de fått det om bakfoten, vilket borde komma fram om man gräver lite. 🙂

          #45414
          Twinturbo
          Deltagare

            Jag har en WRX -06 kombi som jag är jäkligt nöjd med (bästa bilen hitills). Har också haft en Civic Type-R innan denna och skillnaden är väl att man slipper varva ihjäl sig för att få ut lite effekt 😉
            Växellådan var lite långslagig och jobbig på bilen jag provkörde när jag beställde min, så jag köpte till original shortshifter-kit. Är väldigt nöjd med lådan nu, lättväxlad och snabb utan tendenser till att jobba sig vid snabba växlingar (som CTR-lådan kan vara ibland).

            Har inte hört något om packningar som strular och min bil har inte haft ett fel sedan köpet, så jag tror det är någon missuppfattning någonstans.

            BTW, bilen skall säljas senare i höst till förmån för en liten större (3:e barnet på väg)…

            #45412
            Mats
            Deltagare

              Kan tänka mig att snacket om att 2,5 liters motorn har problem med packningar kommer från de som köpte sig ett 2,5 block och sen körde med 2 liters toppar. I början så var det några som sköt topplockspackningarna då de inte matchade locket mot det nya blocket.

              Men detta var också maskiner som trimmades lite mer än normalt ecuteck…

              Har inte kört 2,5 mer än på provkörning så jag kan inte uttala mig om karaktären på den. Men köper du en subaru så kommer du inte ångra dig. Det lovar jag. 😉

              Mats
              Type R ’99

              #45421
              mAbZ
              Deltagare

                Tack för de vänliga svaren.

                Jag planerar att köra min Honda säsongen ut och troligen
                även 1:a maj nästa år på Mantorp – har nya R-däck och bromsar
                och därför inte bråttom att sälja.

                Än så länge ser jag mig bara för efter möjliga nästa bil
                och en WRX är deffinitivt en av dem.
                Jag är lite sugen på en boxer med 4-hjulsdrift.. :9
                I så fall blir också medlemskap i klubben aktuellt, absolut.

                Det låter bra, att skvallren om motorproblemen inte kunde bekräftas!
                Att växellådan var svag har jag hört, men den klarar väl
                ett vanligt Ecutech trimm till 260 hk?

                #45417
                555_STI
                Deltagare

                  Digits kör en 2 liter 2003 WRX med 353HK och en helt std WRX låda, han har gjort det några år nu utan problem. 2.5 motor har säkert mer vrid men det borde väl klara av en del iaf!

                  Tack för de vänliga svaren.Jag planerar att köra min Honda säsongen ut och troligenäven 1:a maj nästa år på Mantorp – har nya R-däck och bromsar och därför inte bråttom att sälja.Än så länge ser jag mig bara för efter möjliga nästa biloch en WRX är deffinitivt en av dem. Jag är lite sugen på en boxer med 4-hjulsdrift.. :9 I så fall blir också medlemskap i klubben aktuellt, absolut.Det låter bra, att skvallren om motorproblemen inte kunde bekräftas! Att växellådan var svag har jag hört, men den klarar välett vanligt Ecutech trimm till 260 hk?

                  #45422
                  mAbZ
                  Deltagare

                    Digits kör en 2 liter 2003 WRX med 353HK och en helt std WRX låda, han har gjort det några år nu utan problem. 2.5 motor har säkert mer vrid men det borde väl klara av en del iaf!

                    Kör han på bana också?

                    #45415
                    Twinturbo
                    Deltagare

                      Tack för de vänliga svaren.Jag planerar att köra min Honda säsongen ut och troligenäven 1:a maj nästa år på Mantorp – har nya R-däck och bromsar och därför inte bråttom att sälja.Än så länge ser jag mig bara för efter möjliga nästa biloch en WRX är deffinitivt en av dem. Jag är lite sugen på en boxer med 4-hjulsdrift.. :9 I så fall blir också medlemskap i klubben aktuellt, absolut.Det låter bra, att skvallren om motorproblemen inte kunde bekräftas! Att växellådan var svag har jag hört, men den klarar välett vanligt Ecutech trimm till 260 hk?

                      Växellådan på 2.5-litersmodellerna är förstärkt jämfört med tidigare år 😉 280hkr och 450 Nm tar jag ut med originalturbon. Inte Ecutech utan egenmappat Romraider (fd Enginuity).

                      #45423
                      mAbZ
                      Deltagare

                        280hkr och 450 Nm tar jag ut med originalturbon. Inte Ecutech utan egenmappat Romraider (fd Enginuity).

                        Jag har kollat på romraider.com nu och måste säga att det låter väldigt intressant! 😛
                        Men måste man mappa helt själv eller finns nån tuner i Sverige som kan hjälpa?

                        Och kan man mappa standard ECU?
                        Jag har nu liknande trim på min Honda men det krävde ett ECU byte.

                        #45416
                        Twinturbo
                        Deltagare

                          Om du finns i närheten kan jag hjälpa till att mappa för en liten slant ;-), annars så vill nog de flesta firmor nog använda sig av Ecutech (där du får betala för en licens).
                          Japp, det är precis som med Ecutech att man mappar om originalboxen 🙂

                          #45409
                          Digits
                          Deltagare

                            Digits kör en 2 liter 2003 WRX med 353HK och en helt std WRX låda, han har gjort det några år nu utan problem. 2.5 motor har säkert mer vrid men det borde väl klara av en del iaf!

                            Kör han på bana också?

                            Nix, inte hittills. Min bil har 480nm vrid ocksa, men det ligger nog formodligen lite pa gransen. Det enda jag har uppgraderat i drivline-vag ar en ny koppling (organisk exceedy (?) med uppgraderad tryckplatta). Bilen far ga hart igenom vaxlarna da och da, men nagra rivstarter vagar jag mig inte pa.

                            Det ar ratt manga i england som kor bana med sina WRX’er som har runt samma hk-antal, och det haller i manga ar om man inte kor allt for vardslost.

                            #45407
                            Janne248
                            Deltagare

                              Men, mina Honda vänner försöker avråda mig från detta och säger att 2,5 liters motor har problem med packningar och annat som går sönder mer än lovligt.

                              2,5 liters tubromotorn kom väl med på någon lista över åretsmotoroer? kanske iofs. var STi motorn, men ändå. Vet det finsn trådar om detta på forumet men hittar ej nu.
                              Så summa sumarum, kan inte vara så dåligt om den kommer med på en sådan lista!

                              #45411
                              Lt Dan
                              Deltagare

                                Men, mina Honda vänner försöker avråda mig från detta och säger att 2,5 liters motor har problem med packningar och annat som går sönder mer än lovligt.

                                2,5 liters tubromotorn kom väl med på någon lista över åretsmotoroer? kanske iofs. var STi motorn, men ändå. Vet det finsn trådar om detta på forumet men hittar ej nu.Så summa sumarum, kan inte vara så dåligt om den kommer med på en sådan lista!

                                http://www.subaru.se/pr_subaru_basta_motorer.aspx

                                /D

                                #45419
                                Carpe_Me
                                Deltagare

                                  Så klen är knappast orginal drivlinan i WRX´n som alla säger, jag har omkring en 340hk och det har hållt 2000mil hittills och lär hålla länge till. Enda som är modifierat är kopplingen som är utbytt till “Steg 1” koppling från Exedy. Men kör man lugnt så håller det, kör man som ett svin så håller inte ens din honda.

                                  Gör som jag, fimpa CTR´n skaffa subba och lägg ut bilder på den på hpc så kommer du bli lika hatad som jag där, värre märkestallibaner får man leta efter }(. Jag har aldrig ångrat att jag blivit med subba, vart med GT förut och ångrade den dagen jag skaffade en till CTR och gjorde mig av med subban. Nu är jag bara överlycklig att någon dåre ville ha den så jag får åka min älskade båt på 4 hjul 😀

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.