- Detta ämne har 52 svar, 9,712 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 10 månader sedan av gluffis.
-
FörfattareInlägg
-
19 juni, 2016 kl. 14:35 #34830IggeDeltagare
Som jag avslöjade i min andra projekttråd “råkade” jag köpa en till STi.
Detta projekt har väldigt låg prioritet över allt annat jag pysslar med så det kommer gå långsamt. Har redan stått i två månader, kan lätt stå ett par till innan något spännande händer 😛Jag hittade en japanimport med turbohaveri som jag köpte på lite vinst och förlust. Kallas Baggen pga regnumret (BAG)
Så här såg den ut i april när jag hämtade den:
Sedan dess har den bara stått, eller ja jag puttade den lite bakåt och sedan lite framåt när jag hämtade ena hojen från vinterförvaring.
Det som är kul med att det är en japanimport:
– Mer tätstegad 6 petad låda (5an och 6an är väl det som skiljer tror jag)
– DCCD
– En sjukt frän (eller var det onödig?) vindrutetorkare bak
– Röd instrumentbelysning med ställbar intensitet. Även frän “Opening ceremony”.
– Twin scroll turbo (vilket fördyrar reparationen tyvärr, men bra för prestandan 🙂 )
– Automatisk IC-spray, istället för den onödiga manuella historian. Vet dock inte hur den styrs (Spjälläge/laddtryck/varv?)Det som är mindre kul med japanimport:
– Det är en postbil
– Kanske lite sämre rostskydd?
– Ratten är på fel sida
– Mätarna är på fel sida
– Alla reglage är på fel sida
– Det blir trängre kring turbon när man ska skruva, eftersom allt är på fel sida
– Den är högerstyrd(Sjukt positiv över att ha en högerstyrd bil, som ni märker 😛 )
Utöver turboras har den lite andra fel tyvärr.
– Sprucken kamkåpa
– Trasig lambdasond
– Växelspaken sitter lite tokigt till, neutralen ligger väldigt långt bak
– Inte riktigt lika fint skick som den andra imprezan rent generellt
– Spricka i vindrutan, troligtvis okej för besiktningen
– ABS-lampan lyser
– Lite glapp i transmissionen (läge för nya kuddar?)Kan även bjuda på en bild på en riktigt dålig placering av laddtrycksmätare:
Planen då?
Allmänt:
Jo, fixa felen som nämns ovan. Lite allmän service som att byta olja och remmar.
Funderar på att göra en genomspolning med den billigaste oljan jag hittar för att se om turbon gjort något dumt mot motorn.
Funderar på att plocka bort larmet, känns som det bara kan skapa huvudvärk i framtiden, eller är det större risk att jag får huvudvärk av det om jag ska få bort det?
Lär ge den någon form av rostskyddsbehandling om den ska ut i vinter eller gå på grusvägar.Motor:
Turbon ska bytas ut. Har just nu siktet inställt på en Kinugawa TD05-16G twin scroll. Denna borde ge bra spool och ändå inte så mycket mos att jag måste byta koppling osv.
Oljetempmätare vore skönt att ha.
Kommer mappas med original ECU, billigt och det jag är mest van vid. Eventuellt att boxen skickas iväg till ECU-labs för att få livetuning etc 🙂
Ska plocka bort CAIet och sälja är tanken. Har köpt en luftburk från descooby. Tänker mig att den skyddar LMMen bättre och lär inte göra så stor skillnad på så här låga effektuttag.Sedan får det nog räcka.
Börjar redan bli skralt om pengar som student 😛
Hänt hittills:
Nästan inget!Var ut idag och tänkte börja men kom inte långt själv. Behöver hjälp med att få loss turbon då jag behöver får bort avgassystemet. Eller har jag fel?
Men jag fick bort intercoolern åtminstone 🙂
Snigeln verkar som bekant inte må helt bra
Det blir ju trängre när bromsservo m.m. envisas om att bo på samma sida:
Fälgarna passade tyvärr inte utan spacers, och de har för mycket “poke” för min smak med.
Någon som är sugen?19 juni, 2016 kl. 19:55 #283172KoffeKeymasterKul med ett till projekt! Och episk mätarplacering där, lättavläst 😀
Hade gärna lånat ut ett par händer men det är lite långt bort tyvärr…//Koffe
19 juni, 2016 kl. 20:39 #283176IggeDeltagareKul med ett till projekt! Och episk mätarplacering där, lättavläst 😀
Hade gärna lånat ut ett par händer men det är lite långt bort tyvärr…//Koffe
Eller hur? Riktigt smidig när man måste huka sig ner xD
Tackar för omtanken, men får väl hota kusinen eller be farsan, så det löser sig nog 🙂
Stora problemet är den egna tiden. Dessutom högre prio att byta koppling på PSEn
19 juni, 2016 kl. 22:06 #283163tendencyDeltagareBlir kul att följa detta. Men du har gett den fel smeknamn, vilket ska vara BAGged – eftersom du ska på med luftfjädring så att du kan maxsänka den. 😀
20 juni, 2016 kl. 05:10 #283177IggeDeltagareBlir kul att följa detta. Men du har gett den fel smeknamn, vilket ska vara BAGged – eftersom du ska på med luftfjädring så att du kan maxsänka den. 😀
😛
Jävligt ball med 2 sti:er, om än lite galet, får svårt att placera användningsområdena i huvudet, det enda jag är tänker är att ha din cleana pse som finbil och totalt go crazy på denna och slänga ut allt, sätta i en halvbur, bredda och köra bana så det ryker 🙂 Kanske till och med köpa släp och skita i att besiktiga? Blir spännande att läsa om hur som.
Planen är ju åt det hållet. Om än inte så extremt med den här.
Den ska få bli banbil, vinterbil och “allmänt bus”-bil
Bur finns i tanken, men inredningen blir nog kvar då den krävs om jag vill tävla i Timeattacknu.se club
Och jag känner inte för att lägga så mycket pengar som krävs för att ha en chans i club challengeFörhoppningen är att det är lätt att regga med bur då bilen inte är helfordonsgodkänd (jdm :D)
Och på så sätt kunna ha den besiktad 🙂20 juni, 2016 kl. 12:32 #283164tendencyDeltagare
😛Haha! 😀
20 juni, 2016 kl. 21:09 #283178IggeDeltagareHalvbur funkar ju på vilken bil som helst så länge den är original.
Den här är ju inte helt original med annat avgassystem och så om man är petig, men borde ju vara “lätt” i och med att den inte är typgodkänd
28 juni, 2016 kl. 17:00 #283179IggeDeltagareKinugawa TD05-16G med twinscrollhus beställt.
Väldigt liten turbo, kanske till och med mindre än VF37an, men den lär förhoppningsvis spoola bra. Många verkar nöjda med sina single scroll 16G åtminstone och twin scroll lär väl inte vara sämre tänker jag 🙂
Spool är ju trevligt för grus-/vinterbus och konbana
Hoppas bara Kinugawa håller 😛Märkte dock att bilen saknar “U-balken” och plasten under motorn så jag får försöka jaga rätt på sånt, någon som har på lager?
Nu när punden faller känns det lämpligt att beställa kamremskit då jag saknar kvitto på när detta gjordes sist.
ICP som gäller?Lambda och lite andra pryttlar kan det också bli, tur jag har sommarjobb xD
28 juni, 2016 kl. 18:17 #283168TurbovinDeltagareHar för mig jag läst att JDM sti ska sakna den balken på newage. Spec c lär inte ha nån iaf.
Edit: nä det verkar nog bara gälla Spec C.
28 juni, 2016 kl. 19:24 #283180IggeDeltagareHar för mig jag läst att JDM sti ska sakna den balken på newage. Spec c lär inte ha nån iaf.
Edit: nä det verkar nog bara gälla Spec C.
Okej, tänker att den påverkar krocksäkerheten lite?
Kanske göra egen med lite triangulering, borde ju bli styvt.
Kan ju bli kul 🙂29 juni, 2016 kl. 04:25 #283181IggeDeltagareInredningen måste vara kvar för att få köra i Timeattacknu.se club 😛
29 juni, 2016 kl. 04:59 #283173Christian SDeltagareplasten under motorn finns väll inte på alla marknader? jag har aldrig haft någon på min, inte kompisen heller på sin Type RA.
29 juni, 2016 kl. 05:05 #283182IggeDeltagareOkej. Det var mer än jag visste.
Men jag vill ha en då min antagligen kommer få smaka lite vinter29 juni, 2016 kl. 07:03 #283165tendencyDeltagareplasten under motorn finns väll inte på alla marknader? jag har aldrig haft någon på min, inte kompisen heller på sin Type RA.
Jag hade på min Type R -99 såvitt jag minns.
29 juni, 2016 kl. 07:10 #283174TomKDeltagareInredningen måste vara kvar för att få köra i Timeattacknu.se club 😛
Nej det måste den väl inte?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.