Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 53 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34830
    Igge
    Deltagare

      Som jag avslöjade i min andra projekttråd “råkade” jag köpa en till STi.
      Detta projekt har väldigt låg prioritet över allt annat jag pysslar med så det kommer gå långsamt. Har redan stått i två månader, kan lätt stå ett par till innan något spännande händer 😛

      Jag hittade en japanimport med turbohaveri som jag köpte på lite vinst och förlust. Kallas Baggen pga regnumret (BAG)

      Så här såg den ut i april när jag hämtade den:

      Sedan dess har den bara stått, eller ja jag puttade den lite bakåt och sedan lite framåt när jag hämtade ena hojen från vinterförvaring.

      Det som är kul med att det är en japanimport:
      – Mer tätstegad 6 petad låda (5an och 6an är väl det som skiljer tror jag)
      – DCCD
      – En sjukt frän (eller var det onödig?) vindrutetorkare bak
      – Röd instrumentbelysning med ställbar intensitet. Även frän “Opening ceremony”.
      – Twin scroll turbo (vilket fördyrar reparationen tyvärr, men bra för prestandan 🙂 )
      – Automatisk IC-spray, istället för den onödiga manuella historian. Vet dock inte hur den styrs (Spjälläge/laddtryck/varv?)

      Det som är mindre kul med japanimport:
      – Det är en postbil
      – Kanske lite sämre rostskydd?
      – Ratten är på fel sida
      – Mätarna är på fel sida
      – Alla reglage är på fel sida
      – Det blir trängre kring turbon när man ska skruva, eftersom allt är på fel sida
      – Den är högerstyrd

      (Sjukt positiv över att ha en högerstyrd bil, som ni märker 😛 )

      Utöver turboras har den lite andra fel tyvärr.
      – Sprucken kamkåpa
      – Trasig lambdasond
      – Växelspaken sitter lite tokigt till, neutralen ligger väldigt långt bak
      – Inte riktigt lika fint skick som den andra imprezan rent generellt
      – Spricka i vindrutan, troligtvis okej för besiktningen
      – ABS-lampan lyser
      – Lite glapp i transmissionen (läge för nya kuddar?)

      Kan även bjuda på en bild på en riktigt dålig placering av laddtrycksmätare:

      Planen då?

      Allmänt:
      Jo, fixa felen som nämns ovan. Lite allmän service som att byta olja och remmar.
      Funderar på att göra en genomspolning med den billigaste oljan jag hittar för att se om turbon gjort något dumt mot motorn.
      Funderar på att plocka bort larmet, känns som det bara kan skapa huvudvärk i framtiden, eller är det större risk att jag får huvudvärk av det om jag ska få bort det?
      Lär ge den någon form av rostskyddsbehandling om den ska ut i vinter eller gå på grusvägar.

      Motor:
      Turbon ska bytas ut. Har just nu siktet inställt på en Kinugawa TD05-16G twin scroll. Denna borde ge bra spool och ändå inte så mycket mos att jag måste byta koppling osv.
      Oljetempmätare vore skönt att ha.
      Kommer mappas med original ECU, billigt och det jag är mest van vid. Eventuellt att boxen skickas iväg till ECU-labs för att få livetuning etc 🙂
      Ska plocka bort CAIet och sälja är tanken. Har köpt en luftburk från descooby. Tänker mig att den skyddar LMMen bättre och lär inte göra så stor skillnad på så här låga effektuttag.

      Sedan får det nog räcka.

      Börjar redan bli skralt om pengar som student 😛

      Hänt hittills:
      Nästan inget!

      Var ut idag och tänkte börja men kom inte långt själv. Behöver hjälp med att få loss turbon då jag behöver får bort avgassystemet. Eller har jag fel?


      Men jag fick bort intercoolern åtminstone 🙂
      Snigeln verkar som bekant inte må helt bra


      Det blir ju trängre när bromsservo m.m. envisas om att bo på samma sida:

      Fälgarna passade tyvärr inte utan spacers, och de har för mycket “poke” för min smak med.
      Någon som är sugen?

      #283172
      Koffe
      Keymaster

        Kul med ett till projekt! Och episk mätarplacering där, lättavläst 😀
        Hade gärna lånat ut ett par händer men det är lite långt bort tyvärr…

        //Koffe

        #283176
        Igge
        Deltagare

          Kul med ett till projekt! Och episk mätarplacering där, lättavläst 😀
          Hade gärna lånat ut ett par händer men det är lite långt bort tyvärr…

          //Koffe

          Eller hur? Riktigt smidig när man måste huka sig ner xD

          Tackar för omtanken, men får väl hota kusinen eller be farsan, så det löser sig nog 🙂

          Stora problemet är den egna tiden. Dessutom högre prio att byta koppling på PSEn

          #283163
          tendency
          Deltagare

            Blir kul att följa detta. Men du har gett den fel smeknamn, vilket ska vara BAGged – eftersom du ska på med luftfjädring så att du kan maxsänka den. 😀

            #283177
            Igge
            Deltagare

              Blir kul att följa detta. Men du har gett den fel smeknamn, vilket ska vara BAGged – eftersom du ska på med luftfjädring så att du kan maxsänka den. 😀

              😛

              Jävligt ball med 2 sti:er, om än lite galet, får svårt att placera användningsområdena i huvudet, det enda jag är tänker är att ha din cleana pse som finbil och totalt go crazy på denna och slänga ut allt, sätta i en halvbur, bredda och köra bana så det ryker 🙂 Kanske till och med köpa släp och skita i att besiktiga? Blir spännande att läsa om hur som.

              Planen är ju åt det hållet. Om än inte så extremt med den här.

              Den ska få bli banbil, vinterbil och “allmänt bus”-bil

              Bur finns i tanken, men inredningen blir nog kvar då den krävs om jag vill tävla i Timeattacknu.se club
              Och jag känner inte för att lägga så mycket pengar som krävs för att ha en chans i club challenge

              Förhoppningen är att det är lätt att regga med bur då bilen inte är helfordonsgodkänd (jdm :D)
              Och på så sätt kunna ha den besiktad 🙂

              #283164
              tendency
              Deltagare


                😛

                Haha! 😀

                #283178
                Igge
                Deltagare

                  Halvbur funkar ju på vilken bil som helst så länge den är original.

                  Den här är ju inte helt original med annat avgassystem och så om man är petig, men borde ju vara “lätt” i och med att den inte är typgodkänd

                  #283179
                  Igge
                  Deltagare

                    Kinugawa TD05-16G med twinscrollhus beställt.
                    Väldigt liten turbo, kanske till och med mindre än VF37an, men den lär förhoppningsvis spoola bra. Många verkar nöjda med sina single scroll 16G åtminstone och twin scroll lär väl inte vara sämre tänker jag 🙂
                    Spool är ju trevligt för grus-/vinterbus och konbana
                    Hoppas bara Kinugawa håller 😛

                    Märkte dock att bilen saknar “U-balken” och plasten under motorn så jag får försöka jaga rätt på sånt, någon som har på lager?

                    Nu när punden faller känns det lämpligt att beställa kamremskit då jag saknar kvitto på när detta gjordes sist.
                    ICP som gäller?

                    Lambda och lite andra pryttlar kan det också bli, tur jag har sommarjobb xD

                    #283168
                    Turbovin
                    Deltagare

                      Har för mig jag läst att JDM sti ska sakna den balken på newage. Spec c lär inte ha nån iaf.

                      Edit: nä det verkar nog bara gälla Spec C.

                      #283180
                      Igge
                      Deltagare

                        Har för mig jag läst att JDM sti ska sakna den balken på newage. Spec c lär inte ha nån iaf.

                        Edit: nä det verkar nog bara gälla Spec C.

                        Okej, tänker att den påverkar krocksäkerheten lite?
                        Kanske göra egen med lite triangulering, borde ju bli styvt.
                        Kan ju bli kul 🙂

                        #283181
                        Igge
                        Deltagare

                          Inredningen måste vara kvar för att få köra i Timeattacknu.se club 😛

                          #283173
                          Christian S
                          Deltagare

                            plasten under motorn finns väll inte på alla marknader? jag har aldrig haft någon på min, inte kompisen heller på sin Type RA.

                            #283182
                            Igge
                            Deltagare

                              Okej. Det var mer än jag visste.
                              Men jag vill ha en då min antagligen kommer få smaka lite vinter

                              #283165
                              tendency
                              Deltagare

                                plasten under motorn finns väll inte på alla marknader? jag har aldrig haft någon på min, inte kompisen heller på sin Type RA.

                                Jag hade på min Type R -99 såvitt jag minns.

                                #283174
                                TomK
                                Deltagare

                                  Inredningen måste vara kvar för att få köra i Timeattacknu.se club 😛

                                  Nej det måste den väl inte?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 53 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.