- Detta ämne har 58 svar, 7,598 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 8 månader sedan av Igge.
-
FörfattareInlägg
-
24 april, 2018 kl. 19:53 #287712IggeDeltagare
Tidsbrist, ett vanligt tema tyvärr :/
Men!
Det hände en grej…5% Elmia-rabatt så var man “tvungen” 😀
Men som första meningen antyder så kommer det nog dröja åtminstone ett litet tag innan det blir montering.
Tanken är att komma ifrån en suspekt LMM, kunna köra på bredbandslambdan jag har ligger samt få lite kontroll på vad bilen pysslar med 🙂Inga planer på att gå över en bar än på ett tag d—0.o—b
25 april, 2018 kl. 09:41 #287686FladricDeltagareTidsbrist, ett vanligt tema tyvärr :/
Men!
Det hände en grej…5% Elmia-rabatt så var man “tvungen” 😀
Men som första meningen antyder så kommer det nog dröja åtminstone ett litet tag innan det blir montering.
Tanken är att komma ifrån en suspekt LMM, kunna köra på bredbandslambdan jag har ligger samt få lite kontroll på vad bilen pysslar med 🙂Inga planer på att gå över en bar än på ett tag d—0.o—b
Kul! 😀
Blir spännande, är alltid trevligt med ett riktigt styrsystem 🙂
25 april, 2018 kl. 11:29 #287692FiddeFulingKeymasterhur mappar man det? något som man klarar som glad amatör eller blir det till o lämna bort bilden för installation och mapp?
Tar för givet att det går att mappa själv.. efter som att du skaffat det 😀
finns det några fördelar gentemot romraider/ecuflash mappat? (vet att GC8 inte fixar romraider men tänker för mig själv i framtiden)
25 april, 2018 kl. 15:28 #287713IggeDeltagareInstallationen är (ska åtminstone vara…) enkel.
Plocka bort ecu, öppna den, släng bort befintligt kretskort, borra hål för USB-kabel (valfritt, går ju att mappa med kretskortet löst och sedan montera när det är klart), sätt i Link-kretskortet och plugga in 🙂Klarar man romraider skulle jag säga att man klarar link. Dock har jag aldrig mappat in någon knackreglering på link så det vet jag inte hur svårt lätt det är.
Lite fler möjligheter då man kan hitta på egna saker, t.ex. om laddtrycket ska styras av varvtal på ena skalan och spjällöppning eller MAP-värde på andra osv 🙂
Går att ställa om borde till hur många steg de ska ha och vilka osv, kan visa vid något tillfälle om du är nyfiken 🙂Till de nyare bilarna är de lite dyrare med PnP av någon anledning. STi ännu dyrare då de ska klara AVCS-regleringen.
För mig funkar dock inte Ecutec eller så nytt sprut är enda vägen till mappning (eller piggyback/chip, men det känns lite för old school)
Så för en newage skulle jag nog nöja mig med original sprut, speciellt eftersom carberry verkar klara av så mycket 🙂
26 april, 2018 kl. 05:13 #287693FiddeFulingKeymasterInstallationen är (ska åtminstone vara…) enkel.
Plocka bort ecu, öppna den, släng bort befintligt kretskort, borra hål för USB-kabel (valfritt, går ju att mappa med kretskortet löst och sedan montera när det är klart), sätt i Link-kretskortet och plugga in 🙂Klarar man romraider skulle jag säga att man klarar link. Dock har jag aldrig mappat in någon knackreglering på link så det vet jag inte hur svårt lätt det är.
Lite fler möjligheter då man kan hitta på egna saker, t.ex. om laddtrycket ska styras av varvtal på ena skalan och spjällöppning eller MAP-värde på andra osv 🙂
Går att ställa om borde till hur många steg de ska ha och vilka osv, kan visa vid något tillfälle om du är nyfiken 🙂Till de nyare bilarna är de lite dyrare med PnP av någon anledning. STi ännu dyrare då de ska klara AVCS-regleringen.
För mig funkar dock inte Ecutec eller så nytt sprut är enda vägen till mappning (eller piggyback/chip, men det känns lite för old school)
Så för en newage skulle jag nog nöja mig med original sprut, speciellt eftersom carberry verkar klara av så mycket 🙂
Coolt, Tack för förklaringen d—0.o—b
26 april, 2018 kl. 05:24 #287714IggeDeltagareTillägg: det finns grundmappar men vissa saker kan behöva översyn som OEM ECU slipper, typ trigger inställning osv
Är ju lite mer bråk att få tomgång, “acc-pump” m.m. att lira bra, men samtidigt tacksamt att man kan ändra det mesta med motorn igång 🙂
27 april, 2018 kl. 15:41 #287732BjörneDeltagareTidsbrist, ett vanligt tema tyvärr :/
Men!
Det hände en grej…5% Elmia-rabatt så var man “tvungen” 😀
Men som första meningen antyder så kommer det nog dröja åtminstone ett litet tag innan det blir montering.
Tanken är att komma ifrån en suspekt LMM, kunna köra på bredbandslambdan jag har ligger samt få lite kontroll på vad bilen pysslar med 🙂Inga planer på att gå över en bar än på ett tag d—0.o—b
Jäklar så fint! Funderar själv på att skaffa ett sånt. Ska bli kul att se hur det går för dig
27 april, 2018 kl. 17:39 #287715IggeDeltagareFörhoppningsvis dröjer det tills jag är klar med STi’n, men jag är ju lite sugen xD
1 maj, 2018 kl. 16:00 #287716IggeDeltagareEftersom Sellholmbenen inte var shimsade för asfalt som säljaren påstått (lagom irriterande…) så kommer de hamna på den här bilen.
De ska vara mycket lämpade för grusvägskörning enligt utsago, och de borde ju ha koll kan jag tycka.
Nackdelen är att de inte är speciellt rostbeständiga.
Så hur skyddar man en uppsättning onödigt dyra fjäderben från grus och saltstänk?
Gäller iofs hela bilen.
Detta är nog mer prioriterat än sprutet (som säkert kommer komma före ändå, för det är ju kul med sprut :p )Pensla på några lager body på underredet, typ denna: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostskydd/Rostskyddsmassa-for-underrede-2000017149/
och på med rostskyddsvax på t.ex. fjäderbenenEller vad tror ni?
1 maj, 2018 kl. 22:07 #287730Luna_gf8DeltagareCoilover covers från ebay kan du beställa skräddarsytt. Billigt och skyddar från stänk.
Skickat från min iPad med Tapatalk
2 maj, 2018 kl. 08:14 #287676KvarnisDeltagareIgge om det verkar lira med tempen nu är det bra, annars finns ett trix att ta till för att få bort all luft.
Stå i en väldigt brant backe alt hissa högt fronten med dom kraft och lufta på vanligt sätt. Är ett ganska klassiskt trix då luftning kan vara ett riktigt pain in the ass på kokarna. Massera även kylar slangarna under tiden, men ha ett par handskar för att undvika att bränna dig 🙂19 juli, 2018 kl. 21:12 #287717IggeDeltagareHädanefter ska bilen kallas…. *trimvirvel*
ALFONS!!! 😀
“Jag ska bara…”
Bilen är avställd nu. Lite pyssel på hemfronten innan jag sätter tänderna i den tänkte jag.
Men det som komma skall:
-Ur med motor för kamrems- och topp-byte!
-Bort med lådan för byte till sexpetad låda (hoppas att utväxlingen matchar befintlig diff och att jag slipper byta drivaxlar, vad jag läst mig till är det lite lotto…)
-När motorn ändå är ur ska jag nog se till att fixa fräscha ventilkåpspackningar och byta tråg (halvtråg känns bättre).
-Ska kolla upp vad nya vev- och kamaxeltätningar kostar, smidigt när motorn ändå är ur tänker jag.– På med sellholmbenen
– Fixa någon form av “hasplåt” för motor och bakdiff
– Bättra på rostskyddet med body undertill, speciellt eftersom jag tänker köra både grus och vinter
“optional”:
– Byta sprut
– Byta till större spridare och kraftigare pump, hej etanol!
– Fixa avgassystemet som har lite dum dragning (har en 3″ catless downpipe, en gammal 3″ kisse och en elektrisk cutout ligger, borde man ju kunna svetsa ihop till något kul)Angående större spridare vacklar jag mellan att leta större sidmatade eller om jag ska fixa för toppmatat på en gång.
Mer pengar på det senare men större utbud.Dock behöver jag ju inte så jävla stort då jag ska försöka tvinga mig själv att behålla TD04an
Den kickar igång så charmigt tidigt och skulle den gå åt skogen kostar en utbytes CHRA inte många pengar (synd bara att ALS är elakt mot kissar och ventiler också….)Som sagt, ska bara….
Edit: Kan man byta trådnamnet till Alfons också? 😀
31 juli, 2018 kl. 21:21 #287718IggeDeltagareSå efter en del svordomar så var motorn ur.
Egentligen inget spännande i sig men jag bjuder på en bild.
Ser inte så märkvärdigt ut, men blir lättare att meka med diverse saker så här 🙂
Där ser man att ena motorkudden är död, och växellådskudden var bra mjuk den också
Kommer sluta med att min STi får tillbaka originalkuddarna så hamnar mina cuscofästen i denna bil istället.Tyvärr råkade jag komma åt AC-kondensorn, så det är väl bara att leta en ny 😡
Misstänker att de är “omöjliga” att laga, är röranslutningen som det läcker i.12 augusti, 2018 kl. 13:26 #287719IggeDeltagareVad har hänt sedan sist då?
Inte jättemycket, men ändå värt att skriva något ordDet har kommit uppgifter om att mina andra toppar kanske inte lirar med kolvarna så jag behåller legacytopparna.
Men det blir lite vård av topparna för att försöka bli av med slamret.
Så alla hydrauliska “lyftare” kommer tas ur och motioneras i ren olja (svart gunk kommer ur då)
Tyvärr flög ett clips iväg och är spårlöst borta så jag hoppas att jag får tag på nya. Google säger “be careful as these do not exist in the us part system”…Har även konverterat blocket för nya typen av kamremsspännare, tur jag hade delar låg för det var nära att de åkte på tippen.
Sedan blev det en beställning från ICP
Eftersom motorn har fuktat lite här och där (minst en ventilkåpspackning och en kamaxeltätning ser suspekta ut) så beställde jag:Ventilkåpspackningar
Kamaxeltätningar
Främre och bakre vevaxeltätningar
Oljepumps o-ringen
Nytt halvtrågkitSamt ett kamremskit 🙂
Sedan fick jag leverans av en kul uppgradering:
Tyvärr verkar den vara för 3,9 utväxling bak och jag misstänker att jag har 3,54 så jag jagar en 3,9 R160 för stunden
Sedan saknar jag kopplingsgaffeln och lär behöva en annan startmotor eller lite bearbetning
Time will tell! 🙂
13 augusti, 2018 kl. 05:59 #287677KvarnisDeltagareAtt det inte lirar med kolvarna har jag svårt att se, det som förmodligen hände var att man fick annan cr och på en omappad orginal bil är det inte helt lyckat
Att det ska skilja så mycket att ventilerna skulle ta i kolvarna är högst osannolikt.
Man skulle ju aldrig montera 2l toppar på 2.5l etc iom fabrik utbyte men det är inga problem att göra.
Jag skulle säga att du kan skifta toppar utan problem -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.