Visar 14 inlägg - 46 till 59 (av 59 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #287720
    Igge
    Deltagare

      Att det inte lirar med kolvarna har jag svårt att se, det som förmodligen hände var att man fick annan cr och på en omappad orginal bil är det inte helt lyckat
      Att det ska skilja så mycket att ventilerna skulle ta i kolvarna är högst osannolikt.
      Man skulle ju aldrig montera 2l toppar på 2.5l etc iom fabrik utbyte men det är inga problem att göra.
      Jag skulle säga att du kan skifta toppar utan problem

      Har fattat det som att legacytopparna har större del av förbränningsrummet i toppen och därmed “högre” kolvar
      Så det finns risk att imprezatoppar (som annars matchas med något urgröpta kolvar IIRC) skapar krock mellan ventiler och kolvar

      Testar att få tyst på topparna så här, blir att köra tills det rasar och kanske bygga annat på sidan, eller hålla ögonen öppna för ett fyndblock 🙂

      #287721
      Igge
      Deltagare

        Inte hänt jättemycket direkt. Mycket att göra på jobbet så energin är lite sisådär även om suget finns.

        Men har börjat förbereda för att slita loss lådan.
        Har lossat drivaxelmuttrarna och sprayat på lite rostiga fjäderbensskruvar så att det ska gå smidigt nästa gång jag är i garaget 🙂

        Motorn så är ena toppens lyftare genompumpade (sägs hjälpa mot slamret, vettefan hur…)
        Den toppen har även fått ny ventilkåpspackning samt kamaxeltätningar.
        Nytt halvtråg har monterats.
        Gått igenom andra toppen men inväntar ersättare för ett bortfluget clips, sedan är det bara att “slå ihop” den toppen också.

        Vevaxeltätningarna ska också bytas 🙂

        Nuvarande läge:

        #287685
        Christian S
        Deltagare

          Gått igenom andra toppen men inväntar ersättare för ett bortfluget clips, sedan är det bara att “slå ihop” den toppen också.

          vad är det för clips du saknar? du har ingen bild på hur den ser ut? beroende på vad det är du söker kan vi kanske ha någon liggandes i garaget.

          #287722
          Igge
          Deltagare

            Har clips på g, men tack för omtanken! 🙂

            Skickat från min G8441 via Tapatalk

            #287723
            Igge
            Deltagare

              Ytterligare en motivationssvacka tyvärr.

              Men fick tag på clips genom Fladric så topparna är ihop med nya tätningar.
              Har även bytt främre vevaxeltätningen och tagit loss oljepumpen och bytt o-ringen där.
              Passade då på att dra åt och loctite’a plåten på oljepumpen, en skruv var väldigt lätt att få loss, tydligen ett halvvanligt fel för långmilare att den släpper och helt plötsligt har man lågt eller inget tryck.

              Gamla lådan är ur.

              Har flyttat stub-axlarna från ena sexpetade till den andra och den behöver nu kompletteras med nya tätningar för att klara den konverteringen.
              Den senare sexpetade har tyvärr inte DCCD som växellådskoden antydde, men åtminstone JDM-utväxling verkar det som 😀

              Prio innan vintern är att få ihop med nya lådan, få i motorn som den är och köra med original sprut osv.
              Ev att jag börjar mappa lite på bensin med Linket, men det kan nog gott vänta också.
              Sedan ska den få sellholmbenen och lite extra rostskydd under.

              Tyvärr glömde jag bort att ta bilder senaste vändorna så har inte mycket att bjuda på :/

              #287694
              FiddeFuling
              Keymaster

                “Passade då på att dra åt och loctite’a plåten på oljepumpen, en skruv var väldigt lätt att få loss, tydligen ett halvvanligt fel för långmilare att den släpper och helt plötsligt har man lågt eller inget tryck.”

                hmmm.. detta låter ju spännande.. kanske något jag själv skall kika på med mina dryga 30K mil på mätaren :rolleyes:

                sen när man läser blir man lite halvt orolig att du bygger en “fin” bil nu Igge… ihop med skiten o ut i snön nu igge! (Jag vet att det inte är snö riktigt än.. men snart [Hoppas]) :D:D d—0.o—b

                #287724
                Igge
                Deltagare

                  “Passade då på att dra åt och loctite’a plåten på oljepumpen, en skruv var väldigt lätt att få loss, tydligen ett halvvanligt fel för långmilare att den släpper och helt plötsligt har man lågt eller inget tryck.”

                  hmmm.. detta låter ju spännande.. kanske något jag själv skall kika på med mina dryga 30K mil på mätaren :rolleyes:

                  sen när man läser blir man lite halvt orolig att du bygger en “fin” bil nu Igge… ihop med skiten o ut i snön nu igge! (Jag vet att det inte är snö riktigt än.. men snart [Hoppas]) :D:D d—0.o—b

                  Jodå, den ska ut i snön, därför den ska få lite extra rostskydd på utsatta ställen.

                  Sellholmbenen är ju byggda för sämre vägar också, så det här ska bli fint.

                  Avvaktar med vissa planer för att hinna ut i vinter 🙂

                  Skickat från min G8441 via Tapatalk

                  #287725
                  Igge
                  Deltagare

                    Inte mycket nytt, men har bytt bakre vevaxeltätningen

                    Nu vore det fan om den kissar olja någonstans xD

                    Skickat från min G8441 via Tapatalk

                    #287678
                    Kvarnis
                    Deltagare

                      Ja det får man hoppas drygt att lägga ner en massa jobb och falla på mållinjen sas 😀

                      #287726
                      Igge
                      Deltagare

                        Inte mycket nytt heller.
                        Har kommit en jävla massa jobb och en flytt emellan sist och nu.

                        Har under de senaste besöken:

                        • Rivit ur x antal meter onödig kabel (för ljud, lågnivå, matning etc)
                        • Plockat bort högtalarna bak
                        • Monterat fjäderbenen (det är lite fränt med sellholmben på en budgetbil på något sätt :D)
                        • Bytt växellådsfäste på lådan som ska i. (Hardrace)
                        • Konstaterat att hardrace motorfästen inte är för Legacy (lösning förhoppningsvis på gång)
                        • Plockat ur AC-kondensorn för svetsning
                        • Provmonterat hjul och konstaterat att compomotivehjulen blir väl feta. Så behöver köra lite stretchigare däck och mer camber för att få det att lira och det är inte min grej, BBS satt finare däremot 🙂

                        Sedan har jag lite beslutsångest om jag ska köra hardrace eller strongflex pitch stop.
                        Har båda på lager.


                        Eller:

                        Strongflex ser ju stadigare ut och så, men sticker ut mer vid besiktning och lyser “här saknas en intercooler” 😛

                        #287679
                        Kvarnis
                        Deltagare

                          Fmic är nog ett smalt problem på en gammal GT hos SBP.
                          Du tänker väl ändå inte åka med en stor snigel så jag skulle säga att det är lungt, annars kan jag ta strongflex’n så slipper du oroa dig 😀

                          #287687
                          Fladric
                          Deltagare

                            Blev ju grymt snyggt med BBS 😀

                            Jag funderade faktiskt på de där stagen igår, tänker att ett i plast är att föredra om man kör bilen på gatan, rent krocksäkerhetsmässigt!
                            De är nog tänkta att gå av vid en krock så motorn kan smita iväg under bilen 🙂
                            Dock tror jag nog att torpedväggen ger vika och motorn smiter under även med ett aluminiumstag men vad vet man!

                            #287727
                            Igge
                            Deltagare

                              Lite sen uppdatering.

                              Men för ett par veckor sedan fick jag i växellådan 🙂
                              Märkbart framsteg

                              Nu ska jag bara fixa:
                              Höjden på fjäderbenen
                              drivaxlar fram
                              kardan
                              svetsa kondensor
                              få ordning på hastighetsgivare
                              fixa motorfästena
                              hinka i motorn
                              montera kamremssatsen
                              byta lite slangar från vattenpumpen
                              i med kylare
                              på med insug
                              får ordning på alla kablar

                              och säkert en massa annat xD

                              “Ska bara”

                              #287728
                              Igge
                              Deltagare

                                Så…

                                Vad kan jag stryka sedan senast?
                                Inte så mycket som jag vill men lite! 🙂

                                Rödmarkerar det som är gjort:

                                Nu ska jag bara fixa:
                                Höjden på fjäderbenen (Grov chansning på alla fyra, får ju labba med det när den är klar)
                                drivaxlar fram
                                kardan
                                svetsa kondensor
                                få ordning på hastighetsgivare(skadad men har försökt laga, hoppas det fungerar)
                                fixa motorfästena
                                hinka i motorn
                                montera kamremssatsen
                                byta lite slangar från vattenpumpen
                                i med kylare
                                på med insug

                                Det tar sig! 🙂

                                Gjorde även rent och slarvgrundade framvagnsbalken som hade lite blandat med lacksläpp och ingrodd smuts.


                              Visar 14 inlägg - 46 till 59 (av 59 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.