- Detta ämne har 327 svar, 52,698 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år sedan av Igge.
-
FörfattareInlägg
-
4 juni, 2014 kl. 14:41 #32445IggeDeltagare
På begäran av Rallyjohan så startar jag väl en projekttråd då.
Bilen köptes i augusti förra året. Den var nästan allt jag ville ha men för perfekt för att inte köpa fastän jag inte hunnit sälja GTn än.
Det är GRID’s gamla bil för den som undrar.Bilarna brevid varann:
http://i.imgur.com/YzkHXT5.jpgOm den vid inköp
Impreza WRX STi Petter Solberg Edition 2004
Dotz-fälgar 18*8 ET 35 med 225/35 sulor
Sänkfjädrar
Ferrita 3″, walbro 255 och JRMs steg 1 mapp med lite extra finjustering (vet inte exakt vad som ändrades förutom att den var in igen för att bli lite mindre törstig)
Blitz öppen dump
Avsnorklad
Stänklappar
Perrin wing stiffies
ca 11500 mil
http://i.imgur.com/nVaNl3X.jpg
http://i.imgur.com/jW3caMD.jpg
http://i.imgur.com/qp8xqFy.jpgEftersom jag tycker om att köra med lite fart och inte krypa i onödan åkte sänkfjädrarna bort efter 2 veckor.
Jag har fyra fartgupp mellan min lägenhet och garaget och 2 av dom är rätt elaka och kluriga att komma över utan skrap med sänkfjädrarna.
Dessutom var fjädrarna hårdare än vad dämparna tyckte om.
Så körmässigt blev den klart trevligare om än något mer krängbenägen. Tyvärr blev ju utseendet lidande.
Speciellt eftersom förra ägaren köpte för små däck (225/40 hade varit närmre originaldiameter)
Den öppna dumpventilen åkte kort därefter i förmån för en original, det pyser så det räcker när man kommer upp i 1,5 bar 🙂
http://i.imgur.com/sZHksNT.jpg
http://i.imgur.com/C3vHWT9.jpg
http://i.imgur.com/wDpaaZD.jpgInte för att jag har någon förhoppning om en överväldigande musikupplevelse i bilen utan mer för att jag fick en dum idé och ville ha något att göra över vinterna så införskaffades det här:
http://i.imgur.com/QOUTzOM.jpg
Inte speciellt rejsigt, men man får väl ha tillfällig sinnesförvirring ibland? 😉
Köpte först plastadaptrar för högtalarna från ebay som inte passade, vilket var lite surt. Eftersom det verkade vara svårt att hitta rätt beslutade jag mig att göra egna i MDF.
Lite fult, men det syns ändå inte.
http://i.imgur.com/DFnXwDL.jpgSedan var det dags att börja med baslådan.
Att ha en stor rektangulär historia lockade inte så jag tänkte göra en i glasfiber. Jag valde även att göra en sluten för att få mindre volym på den. Den blev lite kortare och bredare än jag tänkte men jag orkar inte göra om det. Gjutningen blev inte helt perfekt heller men den duger.
ttp://i.imgur.com/Lbzn1dT.jpg
http://i.imgur.com/YzUWTOF.jpg
http://i.imgur.com/ysOwwS1.jpg
http://i.imgur.com/uNf8omh.jpgEftersom jag hade kvar bättringsfärg från förra bilen tänkte jag att det kunde vara kul att ha en baslåda i 74F 😛
Klädde iofs sidan som syns när lådan sitter i
Vid något tillfälle gick bagagelampans hållare sönder och istället för att köpa en ny sådan köpte jag en diodlist och klistrade fast i bagaget, lyser mer, mindre W, väger mindre och tar mindre plats. Massa win! d—0.o—bUnder våren här fick jag en dum idé att byta motorfästen då det kändes som det slog lite mycket mellan påslag och avslag på gasen.
Det fick bli cuscofästen som köptes av Steewe
Inte helt kul att komma åt och byta, än idag sitter högra originalkudden kvar, har inte fått tummen ur att bråka dit den.
Poängen med bilen är ju att den ska köras och ha kul med
Bjuder på en bild från förträffen till barkarby
Där träffade jag Patrick P931 som kollade upp min mappning och lite sånt. Det blev kostsamt då jag ogillade att knackregleringen jobbar så mycket. Så nu har jag skaffat tactrix och lite programvara för att kunna mappa om bilen efter tycke och smak.Sedan för någon vecka sedan tipsade kleinis om 5100.se som har körningar på mantorp. Det ledde till att jag hamnade på mantorp!
Kvällen före fick bilen ny bromsvätska i form av motul RBF600.
Dagen efter blev det klubbens konbanekörning och även om man fick mindre körtid var det roligare (och billigare)
Bilen är klart mer lämpade för det tekniska och knixiga hos en konbana än rakorna på mantorp 🙂
Just nu ligger fokus på att få ordning på knackregleringen, bilen ska inte backa tändningen så mycket som den gör när jag kör på 98 tycker jag.
Vad som ligger i planerna:
Fetta på lite under hög last och höga varv
Fega till tändkurvan
Justera gränserna för fine learning (t.ex. så känns det onödigt att ha en rad för knack över 12800 rpm…)Bara att börja sätta sig in i träsket då…
Tur nog får jag lite tips från Patrick P931 och en jag stöter på på jobbet som har pysslat med mappning tidigare
Bredbandslambda provisoriskt installerad för loggningssyften
Så får vi se var detta slutar 🙂
Framtidsplaner:
Eftersom jag funderar på att börja plugga till hösten kommer ekonomin begränsas kraftigt, därför försöker jag ta det lugnt med framtidsplanerna. Det som däremot är redan uppsatta mål är att köra på Nürburgring i sommar (måste ju strykas från hinklistan) och montera bromsskivorna och -beläggen som ligger på posten just nu.
Eventuellt kan det blir lite väghållningspryttlar i sommar, men prio ligger på soppa och slitagedelar nu 🙂Önsketänk är väl kraftigare krängare & droplinks, ALK, topplagringar med offset för mer camber och caster
Fälgar med högre ET (närmre original som är 53) och bredare sulor och lite annat, men redan här skriker Ove-tarmen “NEEJ!!!”4 juni, 2014 kl. 15:44 #269513IggeDeltagareDet är ju givetvis sant, men känns lite fel att min tråd ska hamna brevid andra seriösa projekt.
Men men the more the merrier, forumet blir ju mer levande 🙂Har dragit iväg ett mail till en lokal firma för att kolla pris på whitelineprylar, kan bli dyrt…
5 juni, 2014 kl. 14:57 #269512IggeDeltagareNya skivor och belägg från godspeed brakes hämtades ut idag. Kanske blir byte i helgen d—0.o—b
Någon som vet vad det här är?
Rest från produktion? Slitagevarning? Jag vet inte 🙂
5 juni, 2014 kl. 17:50 #269487t1heroDeltagareNågon som vet vad det här är?
Rest från produktion? Slitagevarning? Jag vet inte 🙂Både och gissar jag. Jag tror att belägget även passar på en bil med elektrisk slitagevarnare, men för Subaru är den avklippt.
5 juni, 2014 kl. 19:57 #269514IggeDeltagareTjusigt! Har dom själv, såg ingen sån grej på mina belägg dock. Har du ingen skrapplåt på dom? Du köpte inte stålomspunna samtidigt?
Menar du skrikplåt? Om ja: Jo de finns på
om nej: vad är det? 🙂Syns bara på ena belägget av paret jag öppnade.
Kollade inte så noga på bakbeläggen.Nej jag gjorde inte. Har fräsch bromsvätska i och bra känsla i pedalen än så länge. Byter inte förrän det behövs för att slippa ev. Problem med besiktning. Spar pengar dessutom, ove tarmen vettu. Men det var nära! 🙂
Både och gissar jag. Jag tror att belägget även passar på en bil med elektrisk slitagevarnare, men för Subaru är den avklippt.
Se där! Låter rimligt!
6 juni, 2014 kl. 15:42 #269465johan_gtDeltagareHar du lyckats ladda ner din Ecutec mapp ifrån bilen?
6 juni, 2014 kl. 16:34 #269452abacusDeltagareNya skivor och belägg från godspeed brakes hämtades ut idag. Kanske blir byte i helgen d—0.o—b
Någon som vet vad det här är?
Rest från produktion? Slitagevarning? Jag vet inte 🙂
Är det kittet med kevlarbelägg en?
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
6 juni, 2014 kl. 16:34 #269728TommyToadDeltagareVill inte vara den som är den, men kan du inte fixa bilderna? Dom är råstora och gör så att tråden tar ett halvår att ladda (även med 100mbit). 3200×1800 är onödigt stort 🙂
6 juni, 2014 kl. 17:04 #269713GrovsnusDeltagareJag gillar stora bilder. Och med min uppkoppling (50/10) tar det ca 1 sekund att ladda sidan och det kan jag stå ut med
SSC #1596
Oyp_Oyp6 juni, 2014 kl. 17:43 #269453abacusDeltagareÄr det skivor med kevlarbeläggen?
Köpte oxå mina skivor och klossar ifrån godspeed dock så hade jag inte den lilla pluppen för slitage varning på mina klossar.
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk6 juni, 2014 kl. 18:56 #269515IggeDeltagareHar du lyckats ladda ner din Ecutec mapp ifrån bilen?
Jepp! Har programvara så det ska gå att flasha in nytt eget 🙂
Är det kittet med kevlarbelägg en?
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Jepp!
Vill inte vara den som är den, men kan du inte fixa bilderna? Dom är råstora och gör så att tråden tar ett halvår att ladda (även med 100mbit). 3200×1800 är onödigt stort 🙂
Kan fixa det vid tillfälle. 100-linan borde ju klara det men segt för de som sitter på mobilen (drar ju datamängd)
Om minnet håller.Är det skivor med kevlarbeläggen?
Köpte oxå mina skivor och klossar ifrån godspeed dock så hade jag inte den lilla pluppen för slitage varning på mina klossar.
Skickat från min GT-I9505 via TapatalkOkej, märkligt 🙂
6 juni, 2014 kl. 19:15 #269454abacusDeltagareKör med samma dock tycker jag att dom dammar ganska bra… posta gärna om du upplever samma sak.
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
6 juni, 2014 kl. 19:49 #269516IggeDeltagareVad är det eg som är negativt med att dom dammar? Slits de snabbare då?
Fälgarna och sidan av bilen blir smutsig. Kan bränna in i lacken, börja rosta eller vara lätt att dra av. Beroende på vad för belägg och hur de nyttjas. 🙂
Kör med samma dock tycker jag att dom dammar ganska bra… posta gärna om du upplever samma sak.
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Ska försöka hålla koll på det 🙂
Har du följt inkörningsinstruktionen?6 juni, 2014 kl. 21:43 #269729TommyToadDeltagareNu är den snabb, det är när imgur inte är på topp som det tar tid 🙂
7 juni, 2014 kl. 07:58 #269466johan_gtDeltagareHar du köpt/installerat Ecutek programvaran?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.