- Detta ämne har 327 svar, 52,698 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år sedan av Igge.
-
FörfattareInlägg
-
10 september, 2015 kl. 20:17 #269602IggeDeltagare
Liten uppdatering sedan sist:
Tiden springer iväg och jag har fullt upp. Eftersom min utbildning ska läggas på is är det lite “sista chansen” med vissa kurser, det plus att jag vill få lön snart igen har gjort att jag ska testa att plugga i 200% takt i början av hösten. Så nu kommer nog inte mycket hända
Oljekylaren har inte monterats. Jag har slang till den och har börjat fundera på infästning, men det blir ett senare bekymmer. Vintern kanske?
Sedan fick jag planer på att skaffa lite fräna intag till bilen:
Köpte ett par dimljuskåpor av Emil här på forumet
Dessa ska agera intag för bromskylning och på högersidan även kalluftsintag till luftburken.
Borde vara bättre än att den suger i sig varmluft från motorrummet
Även detta är uppskjutet till vintern 😛Mina Compomotive har blivit försenade på lacken, men dyker förhoppningsvis upp imorgon 🙂
Sedan gjorde jag en ny hjulinställning för att inte köra så mycket på utkanten av däcken.
När jag körde på SSC’s årsträff så märkte jag att bilen fortfarande var lite elak mot ytterkanten av däcken.
Då körde jag -1,75° och -1,15° camber fram resp. bak
Nu är den inställd på -3° och -1,75° fram resp. bak och nu börjar det vara lite för mycket camber-hållet 😛
Man märker av lite annat bromsbeteende och så kommer detta troligen resultera i högt slitage av insida vid lugn körning (vilket iofs inte sker för ofta 😛 )Problemet med denna mängd camber i kombination med de snälla fjäderben jag köpt är att den fjädrar ihop lite för mycket (inbromsning+sväng) så att den tuggar på innerskärmarna som nu har fina hål i sig
Detta trots originalfälgar och rätt dimension/modell på däckDet som blir spännande då är när jag ska få på större däck på 18″ 😮
Men men, den som lever får se.
Skiter det sig får jag väl byta fjädrar eller krängare och se om det löser problemet 🙂Sedan inför en wacky wednesday på gröndal så såg jag till att fixa nya belägg.
Så nu sitter det carbone lorraine RC5+ på
Godspeedbrakes’ kevlarbelägg höll inte måttet, hade trott de skulle leva längre och damma mindre. Men jag kör väl tydligen för hårt för detBesiktade den idag med blankt papper. Dock påpekades det att hjullagret vänster fram håller på att ge sig.
Dessutom blir glappet i bakvagnen värre och värre. Så jag har en del att pyssla med i vinter.
Att göra:
Byta hjullager
Fixa oljekylare
Fixa bromskylning/CAI
Byta bussningar i bakvagn
Fixa mjukheten som äter upp mina hjulhusDetta kommer ta tid då jag har tidsbrist och CSN inte tillåter allt för flådig livsstil 😛
11 september, 2015 kl. 17:31 #269491t1heroDeltagareFrån erfarenhet kan jag säga, köp ett nav att byta tillsammans med hjullagret om det behövs. Och byt lagret ASAP för har du otur så käkar absringen upp abssensorn när lagret går.
11 september, 2015 kl. 18:46 #269603IggeDeltagareJo lagret ska ordnas innan det blir någon mer riktig körning
Varför behövs hela navet?
Man är ju snål 😛Edit: behöver man paja hjulinställningen?
11 september, 2015 kl. 19:19 #269476Christian SDeltagareom man låter det gå för långt så kan hålet i navet där hjullagret ska sitta bli lite ovalt.
11 september, 2015 kl. 21:00 #269601IggeDeltagareNu har det förhoppningsvis inte gått så långt 😛
Hör inget oljud vid sväng. Kanske en tendens under inbromsning (kan iofs vara nya kombinationen av belägg skiva?)
Men skulle det märkas när man pillar isär om det är så illa?
15 september, 2015 kl. 18:15 #269604IggeDeltagareFick hem mina fälgar från lack igår, ligger hos däckhandlaren sedan ikväll och ska få sulor monterade imorgon.
I övrigt har jag beslutat att inte stressa för att hinna till sista wacky wednesday utan fixar allt i vinter tänkte jag
Är för snål att lämna bort för att göra det, kommer kosta så det räcker ändå
och har inte tid att fixa det själv på en vecka. Så så blir det 🙂15 september, 2015 kl. 20:46 #269492t1heroDeltagareJo lagret ska ordnas innan det blir någon mer riktig körning
Varför behövs hela navet?
Man är ju snål 😛Edit: behöver man paja hjulinställningen?
Med navet menar jag delen som hjulbultarna sitter fast i. Tappen på den kan bli nedsvarvad lite (när lagret nyper) och då går lagret igen efter en månad eller ett år (enligt erfarenhet).
Har man ingen press kan man byta utan att ta bort spindeln, då rubbar man inget, annars kan camber rubbas när man lossar spindeln från fjäderbenet.
16 september, 2015 kl. 04:54 #269605IggeDeltagareHar du någon guide som beskriver det där? 🙂
Har ju tyvärr lite centralt placerad tumme och föredrar steg för steg 😛Följdfråga
Var köper man kitet av bra kvalité för vettigaste priset?15 oktober, 2015 kl. 06:41 #269606IggeDeltagareVad har hänt sedan sist?
Inte mycket alls faktiskt. Jag har börjat riva för hjullagerbyte och det blir förhoppningsvis klart i veckan.
Sedan gjorde jag även en provmontering av de nylackade compomotivefälgarna:
Sedan ska jag trycktesta insuget och se om/var det gnäller och kanske montera oljekylaren (börjar bli dags 😛 )
Jag råkade köpa ett Link G4 plugin-sprut, har köpt nytt (begagnat) grenrör (grenröret för att slippa kapa i original sköldar och kanske även få ner vikten lite) och gjort upp en affär om spridare (deatschwerks 1000cc).
Planen till nästa år är att försöka få den att gå på sprit d—0.o—b
I förlängningen (lär ta tid, typ tills jag pluggat klart eller så) är målet att fixa lite roligare maskin.
Planer:
- Bli klar med hjullagret
- Byta grenrör
- Montera oljekylare
- Trycktesta insug
- Fixa nya innerskärmar fram som tillåter lite mer fjädring med nuvarande camber
- Fixa bromskylning/CAI
- Nya bussningar där det nu behövs bak
- Montera spridare
- Montera Link g4
- Mappa
Drömmar:
- Tankskum eller annan lösning för att slippa “fuel surge/starvation”
- Nya krängare
- EJ257-block
- Borg warner EFR6758 eller 6258
- Up-/downpipe anpassat före ovanstående turbo
- Koppling för att klara effekten
- Översyn av soppasystem vid behov
Ja ni kanske kan ana vad som är realistiskt och mindre realistiskt att hända inom en snart framtid 😛
16 oktober, 2015 kl. 00:47 #269442tendencyDeltagareDu har lite planer. 😀 Hur har du tänkt fixa nya innerskärmar, finns det att köpa eller har du tänkt modifiera nuvarande? Eller tillverka egna?
16 oktober, 2015 kl. 03:55 #269607IggeDeltagareTänkte kika och se om det finns någon rimlig chans att göra egna i aluminium 🙂
16 oktober, 2015 kl. 12:07 #269443tendencyDeltagareOkej, seriöst! 🙂 Är aluminium att föredra framför t.ex plast?
16 oktober, 2015 kl. 12:45 #269608IggeDeltagareOkej, seriöst! 🙂 Är aluminium att föredra framför t.ex plast?
Det vet jag inte riktigt, men med är lättare att få tag på aluminium och forma själv än att få en rättgjuten plastbit 😛
Jag inbillar mig att det är rätt svårt att få det bra så vi får se om jag lyckas genomföra detta 🙂
16 oktober, 2015 kl. 12:49 #269493t1heroDeltagareDär mina däck går i när bilen fjädrar ned i kurvorna är det plåt bakom innerskärmen.
16 oktober, 2015 kl. 12:53 #269609IggeDeltagarePlåt för mig med, men det känns som att det kan ramla in och samlas ganska mycket skot via det hålet
Och så ska jag ändå fixa kanal för bromskylning så 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.