• Detta ämne har 327 svar, 52,698 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år sedan av Igge.
Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 328 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #269629
    Igge
    Deltagare

      Iofs kommer jag ju inte våga ge plattan i mattan direkt ut tyvärr, men skillnad bör det bli 🙂

      Speciellt med nya bussningarna och även krängarna (som borde dyka upp snart)

      #269630
      Igge
      Deltagare

        Dags igen då…
        I söndags kom jag inte så jävla långt då jag upptäckte att wastegatens vakuumslang jag fått med var för kort för att nå mellan klockan och nippeln på kompressorkåpan.


        Syns inte så bra, men slangen når inte ens mellan klockan och nippeln ordentligt och nippeln på klockan pekar nedåt så slangen behöver vara lite längre.
        Men det löses lätt med lite premiumslang (biltema, hoppas den klarar jobbet)

        Nästa bekymmer var oljetillförseln. Det lilla jävla oljeröret (tillförsel) slår i wastegatearmen när jag försökte skruva fast det på turbon och slangen jag fick med är gjord för toppar som inte har AVCS (vilket jag har).
        Jakten efter en slang att ersätta sista biten rör började, men varken Mälarhydraulik, Sellholm eller slangsnabben kunde fixa något då subaru tydligen bestämt sig för den roliga kombinationen med tumkona och millimetergänga 😡

        Lösningen heter eBay

        Nu till idag:

        Bara att vänta på att få hem slangen från australien. Men då kan jag ju börja montera turbon för sista biten av oljetillförseln är lättåtkomlig även när insug och turbo är monterat.

        Trodde jag….

        Börjar med att försöka skruva tillbaka banjoskruven/-bulten som jag lossade när jag trodde att jag kunde använda slangen jag fick med.
        Det börjar med att jag tappar kopparbrickan (har inga nya på lager) någonstans i motorrummet. Självklart landar den inte på golvet utan jag får rota och leta och jävlas.
        Efter ett tag ger jag upp tills jag inser att jag inte kan fortsätta innan den är tillbakaskruvad.
        Hissar bilen för att se om den landat på framvagnsbalken eller subframen, men hittar den ändå inte.
        Efter en timme visar den sig att den lagt sig i värmeskölden för motorfästet.
        Alltid trevligt att ha spenderat drygt en timme och kommit tillbaka till det man började med…

        Nåja, försök nummer två och jag får fast röret i toppen med brickorna på plats.

        Dit med nya turbon och inse att jag har två nya problem…
        1. Nya turbon är så stor att den tar i röret/slangen för vevhusventilationen trots att den nya turbon fortfarande är en ganska liten turbo

        Nåja den får väl ligga emot, bara pilla om klämmorna så de inte petar in i alujumjumet

        2. Det förbannade oljeröret…

        Det tar emot kompressorkåpan och pekar rakt in i WG-klockan…
        Det är känt för att spricka om man inte är varsam med det så direkt antar jag att jag får skita i slangen jag beställt hem från australien och köpa en “3vägs-slang” mellan turbo, topp och AVCS-enhet.

        Börja pilla loss röret.

        Nähe… Röret mellan baksidan på toppen och AVCS-tramset sitter under turbofästet och vattenröret som sitter fast på blocket.

        Inser att det här börjar bli väldigt omständigt för att vara en “bolt on”-turbo, men även jag måste väl lära mig att “bolt on” innebär minst 3 timmars huvudvärk… :rolleyes:
        Men efter att jag terroriserat TomK lite på facebook så verkar det som att bocka “Satans rör” så att det missar kompressorkåpan och wastegaten.

        Men vid det här laget börjar jag bli trött på skiten så jag går hem (förbi en pizzeria och nyper hem en kebabtallrik)

        Efter lite mat och en cola känns det mindre jobbigt att ha spenderat 3-4 timmar i garaget och åstadkommit noll och ingenting

        En öl på det här kanske?

        #269484
        TomK
        Deltagare

          Felet var nog att du inte började med ölen….
          Du överanalyserar nog det där lite väl mycket. Böj det satans röret och problemet är ur världen! d—0.o—b:)

          #269631
          Igge
          Deltagare

            Jag har insett det nu 😛

            Får fortsätta på söndag, behöver bara hämta värmepickan och kanske fixa ett par nya kopparringar (billig försäkring mot att det börjar läcka när jag skruvar till baka “pipe of Satan”

            #269632
            Igge
            Deltagare

              Varit ute och monterat de saker jag tog loss i onödan och krökt oljeröret lite, känns verkligen obra att göra och nojar mig som fan för att det ska spricka och läcka 🙁

              Men men, nu är turbon på plats nu ska jag bara lyckas få iväg spridarna på rengöring och koll d—0.o—b

              Börjar fundera på om det är lika bra att gå på öppet filter när man ändå håller på, ser ju inte lika original ut, men det är väl kring 350-400 hästar originalburken blir begränsande, eller
              Startar en separat tråd om det ?

              #269485
              TomK
              Deltagare

                Skulle röret ha spruckit så hade det gjort det nu.
                Ser ingen risk i framtiden att det helt plötsligt skulle spricka och börja läcka.

                #269633
                Igge
                Deltagare

                  Väntar på spridarna så jag kommer inte så mycket längre nu. Men monterade nya tändstift idag, var lika bra att göra när allt var så lättåtkomligt och de nuvarande gått några tusen mil 🙂

                  #269634
                  Igge
                  Deltagare

                    Blir nog trevligt. Glömde nämna att jag beställt ett K&N filter som är på väg hem från England 🙂
                    Men jag har inga förhoppningar om att jag blir en bättre förare, bara en med bredare leende 😀

                    #269735
                    Javiisst
                    Deltagare

                      Passformen på AP-röret är sådär, och den saknar dessutom en anslutning för vad jag misstänker är vevhusventilation, så jag vet inte hur jag ska göra med den överblivna slangen. Förlag?

                      Jag tog den till en catch tank, det du kan annars göra är koppla till en T-korsning och koppla på där slangen från ventilkåpornas ventilation kommer tillbaka till turbo inlet pipe…

                      #269635
                      Igge
                      Deltagare

                        Blir nog någon form av T-koppling, för lat för att tömma en tank och undertrycket före turbon gör väl sitt för ventilationen 🙂

                        #269636
                        Igge
                        Deltagare

                          Ett tag sedan jag uppdaterade ser jag.
                          Vad har hänt?
                          Inte alls så mycket som jag önskar…

                          – Oljeröret kompletterades med en Kinugawaslang.
                          – Spridarna fick nya tätningar för att slippa noja över läckage.
                          – Vevhusventen löste sig genom att jag monterar IAT-sensor på ett sätt som reducerar slangarna.
                          – Luftfiltret kom hem och kompletterades med racetemas finaste alurör.

                          Utöver det har det mesta blivit ihopplockat i motorrummet.
                          Det som är kvar i motorrummet är att dra el för IAT-sensorn, sätta tillbaka batteriet, montera Flexfuel sensorn och fixa en avskärmning för luftfiltret.

                          Senaste bilden ser ut så här:

                          Utöver det har jag bokat mappning på AG’s i mitten av Maj.

                          Så innan dess behöver jag också:
                          – Koppla in Linket färdigt; IAT, bredbandslambda och flexfuel ska in dit.
                          – Byta soppapump till Walbro GST450

                          Efter flera år av inaktivt sökande fick jag även tag på en växelspaksknopp som är mysigare än den i metall som sitter från fabrik på PSE

                          En sån här:

                          Den kostade flera tusen att köpa*

                          Jag har dessutom fått tag på nya krängningshämmare då ST inte ville tillverka de jag beställt riktig än på ett tag.
                          Slutade med H&R 22mm fram och 25mm Bak, klenare än jag ville fram men snåltarmen högg till lite 😛

                          *Utöver växelspaksknoppen ingick lite annat, som en uppsättning vinterfälgar med fräscha däck och den här:


                          En trasig WRX STi 2003 från japan.
                          Turbon är sopslut (verkligen sopslut, ljudet påminner om en centrifug med spik), främre lambdan paj, spricka i rutan, kamkåpan sprucken, ABS-lampan lyser, lite slappa bussningar/motorkuddar och något verkar off i växellänkaget då neutralen är långt bakåt och ska man få i 5an och 6an gnisslar spaken

                          Lite roligare än 03or från UK men fortfarande felstyrt.
                          Nämnvärt:
                          DCCD
                          Mer tätstegad 6-petad låda.
                          Lite fränare instrumentering (röd belysning och “sveper” vid start)
                          Den jävligt balla bakrutetorkaren 😀
                          Twinscroll turbo (vilket gör att den jag har på lager inte passar)

                          Så här ser den ut under huven:

                          Inte mycket märkvärdigt, men den har ett APS CAI som jag nog ska sälja, förutsatt att luftburken från PSEn passar.
                          Vinterfälgarna som följde med ska nog också säljas (passar inte impreza men bra däck), och även sommarfälgarna som sitter på om det inte går att använda dessa utan de spacers som sitter på nu (20mm?)

                          Tanken med bilen:
                          Ställa av den och vänta tills jag har tid, ork och pengar att fixa den.

                          Efteråt får nog PSEn bli finåka busbil och Baggen (BAG som regnummer) får bli slit o släng-busbilen (även risk för grus- och vinterkörning)

                          #269722
                          emilboylarsson
                          Deltagare

                            En sån knopp du köpte har jag liggandes 😉

                            #269637
                            Igge
                            Deltagare

                              En sån knopp du köpte har jag liggandes 😉

                              Och det säger du nu, köpte jag en hel bil i onödan? Oh wait… 😛
                              Vad ska du ha för den, om jag vill ha en sån i båda? 🙂

                              #269736
                              Javiisst
                              Deltagare

                                Fint igge, jag o en polare kollade på den där jdm 🙂 fixar man ihop de så är det riktigt bra bil, jdm är ju bättre än alla andra edm och usdm.

                                #269638
                                Igge
                                Deltagare

                                  Fint igge, jag o en polare kollade på den där jdm 🙂 fixar man ihop de så är det riktigt bra bil, jdm är ju bättre än alla andra edm och usdm.

                                  Ja den har ju lite fel som sagt, men kan nog duga att ha kul i när man får ordning på den d—0.o—b

                                Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 328 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.