- Detta ämne har 327 svar, 52,698 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år sedan av Igge.
-
FörfattareInlägg
-
29 april, 2016 kl. 23:28 #269740JaviisstDeltagare
Ute och testade lite idag, skvätte i lite etanol (tankade fullt, men tanken var inte så tom som jag trodde tydligen) så nu ligger man på ~E60
Märker att den inte laddar som den ska, så det blev lite trycktest hos päronen där det finns tillgång till kompressor.Visar sig att slangen till BTRen läcker, så den måste åtgärdas. Hoppas det inte läcker på fler ställen :/
Btr dumpen och nå annan slang läckte för mig efter 1.0-1.4 bar… lite stripes fixade till de 🙂
30 april, 2016 kl. 07:22 #269649IggeDeltagareVanliga buntband alltså? Räckte det? 🙂
I så fall får jag gå lös med såna lite här och där och prova igen 🙂
30 april, 2016 kl. 17:45 #269741JaviisstDeltagareVanliga buntband alltså? Räckte det? 🙂
I så fall får jag gå lös med såna lite här och där och prova igen 🙂
Ja för mig räckte det fast fast tog i så de satt 🙂
Kompressorn klarade 2.1 bar och de höll 🙂
30 april, 2016 kl. 18:02 #269650IggeDeltagareGött. Får fixa något liknande.
Men nu har jag andra bekymmer.
Batteri-, handbroms- och rear diff temp-lamporna började blinka och lyser nu konstant.
Google säger att alternatorn är dålig, men har 14,7-8V i sprutet och 15V om jag mäter på batteriet med multimetern :/30 april, 2016 kl. 20:56 #269461KoffeKeymasterDålig jord?
7 maj, 2016 kl. 06:36 #269651IggeDeltagareVad har hänt då.
Bråkade med alla elkontakter jag hittade och felet försvann.
Slipade lite på alla jordpunkter och på generatorns pluspol när jag ändå höll på.Gatmappningen är duglig. Går ofta för fett, utom när den är “ljummen” då går den lite snålt på jämn gas, så det får fixas.
Rycker lite vid höga varvtal så låter bli att köra på dom varven 😛
Borde åtminstone duga för att ta mig till AG’sHar fått hem nya avgaspackningar, så de ska bytas. Hoppas det löser läckaget.
Ska även byta dumppackningen och provtrycka insuget igen.
Någon gång under helgen ska jag höja bilen lite, fixa avskärmning och flyter de sakerna på bra blir det att montera krängarna 🙂
Någon som har koll på ungefär hur mycket toe ändras av att höja bilen 1cm? 🙂
7 maj, 2016 kl. 08:07 #269495Patrick P931DeltagareIgge, varför mappar du inte själv? Eller har AG ett färdigt flexfuelpaket?
7 maj, 2016 kl. 09:55 #269652IggeDeltagareFör feg för att ställa tändningen själv på etanol.
Brukar kunna bli för mycket av det roliga långt innan det knackarDessutom saknar Linket knackreglering så jag vågar inte ens mappa tändningen på bensin 😛
Dessutom kul att få siffror på hur mycket den levererar 🙂
Men främst handlar de om att de (förhoppningsvis) törs/kan med säkerhetsmarginaler plocka ut mer effekt 🙂
Etanol är ju lömskt eftersom det kan ge såna höga cylindertryck innan det knackar att motorn kan gå av det. Och dessutom blir det förhållandevis varmare i förbränningsrummet kontra avgastemp (som jag iofs saknar mätning på)
Mycket nytt att tänka på helt enkelt 🙂7 maj, 2016 kl. 20:39 #269653IggeDeltagareAvskärmning fixad, den är ju inte hundra procent tät direkt.
Funderar på att komplettera den med skumgummi som får täta.Har skumgummi av denna typ:
Dum idé?Imorgon ska jag fixa turboavskärmning av något slag och byta avgaspackningar 🙂
8 maj, 2016 kl. 19:41 #269654IggeDeltagareBild på gårdagens arbete:
Inte jättevacker, men den gör nog sitt jobb 🙂Sedan var det dags igen idag, åkte till päronen för att det finns lite mer plats att hålla till på där (och så blir man bjuden på lunch och fika, mycket praktiskt 😀 )
Dagens tilltänkta arbete var ju turboskärm och byta avgaspackning, men de grejerna blir ju något jättevarma när man kör.
Så i väntans tider hissade jag upp bakändan och höjde mina coilovers med ett varv bak och passade på att montera nya krängningshämmaren
Viss skillnad mellan original och H&Rs 25mm
Sedan började jag och farsan försöka göra något som påminner om en turbosköld.
Blev en tvåstegsvariant som åtminstone täcker lite 🙂
Inre delen i 0,9mm plåt som lackades med biltemas värmefärg (blir spännande att se om den håller) och yttre delen i olackad aluminium (blankpolerad på insidan)
Svårt att fota bra, men så här blev det:
Sedan höjde jag främre coilovers två varv fram, detta främst för att minska risken med skrapande front när man ska upp/ner från bänken 🙂
Sist bytte jag packningen vid högra grenrörsbiten mot röret som går över till vänstra toppen
Syndes ganska tydligt att den inte var tät:
Kvar innan bänkning:
På med plasten under motornKvar efter det:
Främre krängarenMöjligt att jag glömt något, men nu känns det nära 🙂
9 maj, 2016 kl. 10:44 #269742JaviisstDeltagareDet ser skit bra ut igge 🙂
Jag behöver själv en avskärmning till turbon och luft filtret …9 maj, 2016 kl. 11:19 #269655IggeDeltagareJag som har underdimensionerad intercooler kände verkligen att de skulle vara värt ett försök åtminstone 😛
Hoppas på positiv effekt 🙂
13 maj, 2016 kl. 19:29 #269656IggeDeltagareMappning genomförd. Bänken kallas ju för heartbreaker för att den ger så tråkiga siffror (ärliga?)
Lite avgasläckage upptäcktes men inget så allvarligt att det satte stopp för mappningen.
Linket fick en extra jordning för bredbandslambdanUtöver det flöt det på rätt bra
Resultatet:
E80, E50 resp. E20 (fick inte ur all etanol)
Lägre laddkurvan för E50 och E20Brett register, hoppas på bra körbarhet. Just nu har jag en cocktail som är på E40 och under 65% etanol är det ett (högt) grundladd som gäller och smalare lägre/register
Knuffar på skapligt men längtar efter att få köra med ordentlig sprit 🙂
13 maj, 2016 kl. 20:36 #269449tendencyDeltagareLär väl röra sig? 🙂
Jag kanske har missat något. Men varför inte ordentlig sprit nu? Var lämnade du in bilen? 🙂
13 maj, 2016 kl. 20:48 #269657IggeDeltagareMan får hoppas att det gör det.
Anledningen till att det inte är ren sprit i är att mappningen avslutades med bensin och tankades ganska full (1/2-3/4) för att få ner sprithalten så mycket som möjligt
Och efteråt så fyllde jag med så mycket sprit som rymdes men kom bara upp i 40% 😛
Så nu måste jag köra slut på tanken och sedan fylla upp 🙂 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.