• Detta ämne har 327 svar, 52,698 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år sedan av Igge.
Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 328 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #269740
    Javiisst
    Deltagare

      Ute och testade lite idag, skvätte i lite etanol (tankade fullt, men tanken var inte så tom som jag trodde tydligen) så nu ligger man på ~E60
      Märker att den inte laddar som den ska, så det blev lite trycktest hos päronen där det finns tillgång till kompressor.

      Visar sig att slangen till BTRen läcker, så den måste åtgärdas. Hoppas det inte läcker på fler ställen :/

      Btr dumpen och nå annan slang läckte för mig efter 1.0-1.4 bar… lite stripes fixade till de 🙂

      #269649
      Igge
      Deltagare

        Vanliga buntband alltså? Räckte det? 🙂

        I så fall får jag gå lös med såna lite här och där och prova igen 🙂

        #269741
        Javiisst
        Deltagare

          Vanliga buntband alltså? Räckte det? 🙂

          I så fall får jag gå lös med såna lite här och där och prova igen 🙂

          Ja för mig räckte det fast fast tog i så de satt 🙂

          Kompressorn klarade 2.1 bar och de höll 🙂

          #269650
          Igge
          Deltagare

            Gött. Får fixa något liknande.

            Men nu har jag andra bekymmer.
            Batteri-, handbroms- och rear diff temp-lamporna började blinka och lyser nu konstant.
            Google säger att alternatorn är dålig, men har 14,7-8V i sprutet och 15V om jag mäter på batteriet med multimetern :/

            #269461
            Koffe
            Keymaster

              Dålig jord?

              #269651
              Igge
              Deltagare

                Vad har hänt då.

                Bråkade med alla elkontakter jag hittade och felet försvann.
                Slipade lite på alla jordpunkter och på generatorns pluspol när jag ändå höll på.

                Gatmappningen är duglig. Går ofta för fett, utom när den är “ljummen” då går den lite snålt på jämn gas, så det får fixas.
                Rycker lite vid höga varvtal så låter bli att köra på dom varven 😛
                Borde åtminstone duga för att ta mig till AG’s

                Har fått hem nya avgaspackningar, så de ska bytas. Hoppas det löser läckaget.

                Ska även byta dumppackningen och provtrycka insuget igen.

                Någon gång under helgen ska jag höja bilen lite, fixa avskärmning och flyter de sakerna på bra blir det att montera krängarna 🙂

                Någon som har koll på ungefär hur mycket toe ändras av att höja bilen 1cm? 🙂

                #269495
                Patrick P931
                Deltagare

                  Igge, varför mappar du inte själv? Eller har AG ett färdigt flexfuelpaket?

                  #269652
                  Igge
                  Deltagare

                    För feg för att ställa tändningen själv på etanol.
                    Brukar kunna bli för mycket av det roliga långt innan det knackar

                    Dessutom saknar Linket knackreglering så jag vågar inte ens mappa tändningen på bensin 😛

                    Dessutom kul att få siffror på hur mycket den levererar 🙂

                    Men främst handlar de om att de (förhoppningsvis) törs/kan med säkerhetsmarginaler plocka ut mer effekt 🙂

                    Etanol är ju lömskt eftersom det kan ge såna höga cylindertryck innan det knackar att motorn kan gå av det. Och dessutom blir det förhållandevis varmare i förbränningsrummet kontra avgastemp (som jag iofs saknar mätning på)
                    Mycket nytt att tänka på helt enkelt 🙂

                    #269653
                    Igge
                    Deltagare

                      Avskärmning fixad, den är ju inte hundra procent tät direkt.
                      Funderar på att komplettera den med skumgummi som får täta.

                      Har skumgummi av denna typ:

                      Dum idé?

                      Imorgon ska jag fixa turboavskärmning av något slag och byta avgaspackningar 🙂

                      #269654
                      Igge
                      Deltagare

                        Bild på gårdagens arbete:

                        Inte jättevacker, men den gör nog sitt jobb 🙂

                        Sedan var det dags igen idag, åkte till päronen för att det finns lite mer plats att hålla till på där (och så blir man bjuden på lunch och fika, mycket praktiskt 😀 )

                        Dagens tilltänkta arbete var ju turboskärm och byta avgaspackning, men de grejerna blir ju något jättevarma när man kör.
                        Så i väntans tider hissade jag upp bakändan och höjde mina coilovers med ett varv bak och passade på att montera nya krängningshämmaren
                        Viss skillnad mellan original och H&Rs 25mm

                        Sedan började jag och farsan försöka göra något som påminner om en turbosköld.

                        Blev en tvåstegsvariant som åtminstone täcker lite 🙂
                        Inre delen i 0,9mm plåt som lackades med biltemas värmefärg (blir spännande att se om den håller) och yttre delen i olackad aluminium (blankpolerad på insidan)
                        Svårt att fota bra, men så här blev det:

                        Sedan höjde jag främre coilovers två varv fram, detta främst för att minska risken med skrapande front när man ska upp/ner från bänken 🙂

                        Sist bytte jag packningen vid högra grenrörsbiten mot röret som går över till vänstra toppen
                        Syndes ganska tydligt att den inte var tät:

                        Kvar innan bänkning:
                        På med plasten under motorn

                        Kvar efter det:
                        Främre krängaren

                        Möjligt att jag glömt något, men nu känns det nära 🙂

                        #269742
                        Javiisst
                        Deltagare

                          Det ser skit bra ut igge 🙂
                          Jag behöver själv en avskärmning till turbon och luft filtret …

                          #269655
                          Igge
                          Deltagare

                            Jag som har underdimensionerad intercooler kände verkligen att de skulle vara värt ett försök åtminstone 😛

                            Hoppas på positiv effekt 🙂

                            #269656
                            Igge
                            Deltagare

                              Mappning genomförd. Bänken kallas ju för heartbreaker för att den ger så tråkiga siffror (ärliga?)

                              Lite avgasläckage upptäcktes men inget så allvarligt att det satte stopp för mappningen.
                              Linket fick en extra jordning för bredbandslambdan

                              Utöver det flöt det på rätt bra

                              Resultatet:

                              E80, E50 resp. E20 (fick inte ur all etanol)
                              Lägre laddkurvan för E50 och E20

                              Brett register, hoppas på bra körbarhet. Just nu har jag en cocktail som är på E40 och under 65% etanol är det ett (högt) grundladd som gäller och smalare lägre/register

                              Knuffar på skapligt men längtar efter att få köra med ordentlig sprit 🙂

                              #269449
                              tendency
                              Deltagare

                                Lär väl röra sig? 🙂

                                Jag kanske har missat något. Men varför inte ordentlig sprit nu? Var lämnade du in bilen? 🙂

                                #269657
                                Igge
                                Deltagare

                                  Man får hoppas att det gör det.

                                  Anledningen till att det inte är ren sprit i är att mappningen avslutades med bensin och tankades ganska full (1/2-3/4) för att få ner sprithalten så mycket som möjligt

                                  Och efteråt så fyllde jag med så mycket sprit som rymdes men kom bara upp i 40% 😛
                                  Så nu måste jag köra slut på tanken och sedan fylla upp 🙂

                                Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 328 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.