• Detta ämne har 327 svar, 52,698 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år sedan av Igge.
Visar 15 inlägg - 241 till 255 (av 328 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #269666
    Igge
    Deltagare

      En månad senare och tankarna om att sälja finns kvar… :/

      Känns tråkigt, men jag har inte suget av att köra denna bil då den är lite för fin för att våga ordentligt på bana (speciellt när man har en skruttigare står) och lite för bullrig för att ha som glidarbil, funkar ju bra själv men har man passagerare är det skönt att kunna ha en konversation.
      Har en gnutta tinnitus så längre färder görs med öronproppar och då får man sitta och skrika till varandra 😛

      Någon som törs höfta ett marknadsvärde för denna?

      Tjänar jag på att plocka byta tillbaka till original sprut, turbo, fjäderben och krängare för att sedan sälja dessa löst?
      Värt mödan?

      #269667
      Igge
      Deltagare

        Den andra har lite schletna innerskärmar och känns lite allmänt mindre välvårdad.
        Precis, iom att det är en japanimport har den inget europeiskt helfordonsgodkännande vilket rimligen underlättar ett o annat.

        #269718
        zoookey
        Deltagare

          Den andra blåa har jo helt enkelt mkt bättre maskin! Det är jo en jdm! Och ganska stor skyllnad mot en vanlig sti!

          #269668
          Igge
          Deltagare

            Fast ett par snäpp sunkigare 😛

            Bråkat med den hela dagen idag och en stund igår så nu är jag väl mest allmänt less…

            #269669
            Igge
            Deltagare

              Glöm inte bort att du har som alternativ att faktiskt sälja JDM bilen med.

              Visst har jag det. Men då återstår problemet med att jag är lite för rädd om imprezan.
              Kanske onödigt förvisso.

              Ska försöka lugna mig till våren åtminstone. Hinner man tänka igenom allt och få tillräcklig fart på japanen, om inte till dess kanske det är bäst att ge upp 🙂

              #269754
              JLB
              Deltagare

                Hade jag inte redan varit stolt ägare, så hade jag lätt varit spekulant, underbar bil! Schyst video btw d—0.o—b

                #269670
                Igge
                Deltagare

                  Inte mycket som har hänt, men det lilla som har hänt är väl lika bra att rapportera 😛

                  Just nu lutar det åt att japanen ryker och denna blir kvar. Krävs för mycket jobb på japanen för att få den till den här bilens nivå vad gäller “roliga uppgraderingar som jag vill ha”, så det skulle sluta med att japanen har kostat mer än vad jag får för denna…

                  Jag närvarade på Gröndalkörningen SSC hade.
                  Mycket trevlig dag och bilen presterade bra bortsett från några smådetaljer:
                  – Den gamla tröttsamma fuelcuten… Helt otroligt vad fort man kan komma till den nivån.
                  Andy/Hightone klurar på en lösning jag intresserar mig av. Får se om han hinner fixa ihop något innan jag tröttnar 😛
                  – Bromsverkan känns inte så bra som jag minns den, vet inte om det berodde på överhettade däck eller om jag har lite för mycket camber eller så. Framvagnsinställning är nog på gång.
                  – Jag växlade för tidigt 😛
                  Som ni kanske läst i en annan tråd så är 7000 lite för tidigt växlingsvarv, nu gäller det bara att hitta ett bra ställe för shiftlighten så man inte slår i varvstoppen 🙂

                  Sedan har jag fått tummen ur och lackat (ena) dimljuskåpan.
                  Eftersom jag inte har fixat bromskylning blir det asymmetrisk look fram till dess. Funktion före symmetri? 😛
                  Färgen matchar rätt bra, men behöver mer “blänk”
                  Funkar det att lägga ett antal tunna lager klarlack, våtslipa, lite till klarlack och sedan polera försiktigt?
                  Är en lätt slipad kåpa med plastprimer, bättringsfärg på sprayburk och sedan hagmans klarlack.

                  Sedan blir det till att fixa ett intag tillkapat för min avskärmning.
                  Dels för att få så mycket luft som möjligt till filtret men också för att stadga upp avskärmningen 🙂

                  Den typen av intag:

                  Jag misstänker att Uppipen läcker vid flexröret och har därför köpt Gyvers gamla harvey smith-pipa. Så den ska förhoppningsvis provmonteras i helgen, lite småivrig. Dessa sägs ju göra under, så jag är hoppfull men skeptisk 😛
                  Ingen bild på den dock…

                  Eventuellt monterar jag även “Superpro Anti Tramp Rear Cross Member Supplement Washers”

                  Det hänger på tid och ork 🙂

                  Som sagt lite ivrig så det blir att testa montera den utan nya packningar så får vi se om jag behöver göra om det senare med nya.
                  Funkar det utan nya blir det att byta ECU inför besiktningen som måste ske innan månadens slut.

                  I samband med att packningarna beställdes råkade det bli lite fler saker.
                  EJ257-trågkit
                  Nytt urtrampningslager
                  Nya ventilkåpstätningar

                  Och samtidigt har jag en kamremssats ligger som kanske blir till att montera 🙂

                  Så jag har nog att göra, som om det inte räckte med japanen, hojen, flyget och lite mer än heltidsstudier :confused:

                  #269462
                  Koffe
                  Keymaster

                    Varför ett sista lager klarlack efter våtslip? Klarlacka, våtslipa (gärna 2000 eller högre), polera. Borde räcka 🙂

                    #269433
                    Kvarnis
                    Deltagare

                      Kör du med 4-1 grenrör eller portat orginal?
                      Oportat ger det nog inte så mycket.

                      #269671
                      Igge
                      Deltagare

                        Varför ett sista lager klarlack efter våtslip? Klarlacka, våtslipa (gärna 2000 eller högre), polera. Borde räcka 🙂

                        För att lagret inre ska vara så tunt att jag slipar igenom det, tänkte jag 🙂

                        Kör du med 4-1 grenrör eller portat orginal?
                        Oportat ger det nog inte så mycket.

                        Original, har lösa planer på att porta, dock dåligt med vetskap om hur och dåligt med verktyg för det

                        #269494
                        t1hero
                        Deltagare

                          Bromsverkan: gröndal har väl inga rakor att kyla bromsarna på, det var inte överhettning av dem? För mycket camber fram borde du märka ganska tydligt på gata, vad körde du för däck? mina r888 var väldigt förlåtande till camber i inbromsningarna (gatdäcken blev jättekonstiga när jag provad max vad topplagringarna klarade)

                          #269434
                          Kvarnis
                          Deltagare

                            Dremel, x timmar senare:D
                            Då blir rätt hyfsad förändring
                            Fanns nån gammal artikel då Andy gjorde det

                            #269672
                            Igge
                            Deltagare

                              Bromsverkan: gröndal har väl inga rakor att kyla bromsarna på, det var inte överhettning av dem? För mycket camber fram borde du märka ganska tydligt på gata, vad körde du för däck? mina r888 var väldigt förlåtande till camber i inbromsningarna (gatdäcken blev jättekonstiga när jag provad max vad topplagringarna klarade)

                              Nä, hjullåsning var problemet 🙂

                              Kanske för het på bromsen så att det börjar låsa iofs. Eller för dåliga däck

                              Körde då kumho ku36 men även märkt det när jag körde Bridgestone re070

                              Har ju vridit mina topplagringar för kombination av camber/caster och kompletterat med camberbultar
                              Så det kanske är mer än däcken gillar.

                              Märks med lite vaggande inbromsning från högre fart och lite smånervöst i högre farter och normalt vägslitage

                              Dremel, x timmar senare:D
                              Då blir rätt hyfsad förändring
                              Fanns nån gammal artikel då Andy gjorde det

                              Har bara hittat folk som säger att portat är bra, var man lämnar för portning och folk som säljer portade grenrör

                              #269673
                              Igge
                              Deltagare

                                Dremel, x timmar senare:D
                                Då blir rätt hyfsad förändring
                                Fanns nån gammal artikel då Andy gjorde det

                                Tillägg till mitt svar: Hittade så klart även guider som sa:
                                “Gör enligt bilden

                                Bild:
                                [ruta som visar att bilden inte är tillgänglig längre]”

                                #269435
                                Kvarnis
                                Deltagare

                                  Man polerar ut nästan till packningen på samtliga delar

                                Visar 15 inlägg - 241 till 255 (av 328 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.