- Detta ämne har 327 svar, 52,698 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år sedan av Igge.
-
FörfattareInlägg
-
8 oktober, 2016 kl. 17:48 #269674IggeDeltagare
Jag sket i att byta uppipe nu av lite olika anledningar, så vi får se om jag portar lite grenrör och byter uppipe nästa helg 🙂
Bytte tillbaka till Compomotive-fälgarna och de är ju lika läckra som alltid, grymt nöjd över hur de görs sig på bilen 😀
Slängde på Superpro-bussningarna. De känns tightare men det är något i drivlinan som slackar fortfarande.
Fler bussningar som kan vara dåliga?
Gör pitch stopen stor skillnad?
Kan det vara slack mellan alla kuggingrepp?Ska nog även efterdra bussningarna lite om det är så att de satt sig lite.
Kapade till luftintaget och tycker det ser ut som att loggarna tyder på lite lägre insugstemp, which is nice! 🙂
Glömde dock ta bild :/När jag ändå lånade lyften inspekterade jag vänster framhjul eftersom det klonkat en del där, det visar sig att klåparen som installerat krängningshämmaren (jag) satte krängaren för långt åt vänster så droplinken har slagit i ibland. Detta är nu fixa och förhoppningsvis slipper jag klonket 🙂
Men så avslutade jag med att köra lite. Bortsett från att laddtrycksstyrningen inte lirar perfekt, fuel cut, avgasläckage och att jag fått ställa ner mellanregistret pga kopplingen så är den förbannat kul att köra 🙂
Eller ja, den är förbannat kul att köra med de bristerna till trots kan man väl sägaPå höga växlar ser man 1 bar före 3000 rpm och den skjuter på riktigt bra (ni som har värre byggen får inse att jag pratar relativt :rolleyes: ) fram till varvstopp
Kan inte tala om när jag når max laddtryck eftersom jag fått ställa ner det till ca en bar och sedan klättra upp mot 1,35 på varvstoppen 🙂
Förtydligande: Laddtrycksstyrningen blev inte riktigt 100 från AG’s tyvärr. Tony är dock jävligt service minded så jag har inga tvivel på att han skulle hjälpa mig lösa det. Men det känns onödigt att bråka med honom när jag ändå ställer ner laddet för kopplingen.
Med ny koppling och 3 portssolenoid så kanske jag hör av mig till honom.
Problemet som jag har är att när man växlar från fyran vid ~7600rpm till femman och kliver på fullt så slår jag i boost cut (1,65 bar)
Så kring 5500-5700rpm behöver jag sänka WGDC något 🙂Man polerar ut nästan till packningen på samtliga delar
Okej!
8 oktober, 2016 kl. 19:57 #269463KoffeKeymasterInte helt ovanligt att krängaren (iaf den främre?) vandrar lite i sidled. Kan vara bra att kolla då och då 🙂
8 oktober, 2016 kl. 20:12 #269675IggeDeltagareJaha, mer än jag visste 🙂
14 oktober, 2016 kl. 22:21 #269676IggeDeltagareÄnnu en dag i garaget. Hoppas på färre sådana nästa år och fler ute på bana/vägarna suget för detta börjar avta 😛
Förvisso trevligt att spendera en dag med farsan 🙂Började med att plocka ner dörrsidan och konstatera att högtalarkitet jag köpte i våras inte ryms i dörren utan att massakrera dörrsidan, vilket jag inte är sugen på (det är om jag hittar en uppsättning billiga och fräscha dörrsidor att ha ihjäl, då kanske.
Surt sa räven…
Men sedan var det dags att låna lyften och byta uppipe!
Inga större konstigheter att få loss:
– Bort med turbons värmesköld
– Bort med plasten under motorn
– Bort med downpipe (jag tog ned hela avgassystemet för att slippa riskera mer läckage, skönt med lyft då)
– Koppla isär främre lambdasondens kontakt och kabelhållare (tror det är skruven som håller tändspolen, men det räcker med att lossa på den så går det att lirka loss plåten då den är “öppen”, så skruven behöver inte bort helt)
– Släpp de fem muttrarna på uppipens övre fläns (enklast uppifrån när man tagit bort ovan nämnda detaljer)
– Skruva loss uppipe från grenröret.
(-Bort med ev. värmesköldar kring grenröret som är i vägen för nedan nämnda skruvar)
– Skruva loss grenröret från topparna (alt. plocka bort högra grenrörsdelen)
– Vicka på grenröret tills det går fritt från de saker det kan ta, inga större konstigheter men det bråkade lite med oljekylaren slangar)
– Vicka ut uppipeOmvänt för montering 🙂
Själv lade jag till ett par punkter som är helt frivilliga, inte alls nödvändiga och jag vet inte om jag rekommenderar dom.– Bråka med att få loss pinnbultarna från original uppipe i ett par timmar
– Tappa en mutter i motorutrymmet och leta i trekvart utan att hitta den
– Inse att klamman för oljereturen halkat ner och spendera en halvtimme på att pilla dit den
– Kom åt något så att muttern trillar ner på golvet och därmed återuppstår i den dimension vi lever i.3 rätt onödiga timmar, speciellt när jag ger upp på pinnbultarna (fick loss 2 och hade två på harveypipan, så jag behövde bara en till) och sedan inser att jag har ett par nya ligger…
Fingängade grejer så jag tänkte automatiskt att det var inget jag eller farsan skulle ha i lager….Bild på uppipen:
Inte helt konstigt att den lät lite epa på slutet….
Sprucket flexrör på två ställenBjuder även på en bild på förra veckans kalluftintag d—0.o—b
Resultat:
Inget mer floffloffloff-ljud och jag måste ställa ner WGDC mer eftersom den slår loss kopplingen igen 😀14 oktober, 2016 kl. 23:04 #269717ZlasherDeltagareJäkla trevligt garage, haha känner igen det där med att tappa muttrar och bult som bara är spårlöst borta. helt sinnes. Skönt att du fick till det tillslut iaf:D
14 oktober, 2016 kl. 23:16 #269677IggeDeltagareJäkla trevligt garage, haha känner igen det där med att tappa muttrar och bult som bara är spårlöst borta. helt sinnes. Skönt att du fick till det tillslut iaf:D
Visst är det ett trevligt? Största felet är bara att det inte är mitt 🙁
Men jag har möjlighet att låna det ganska ofta 🙂Ja det är helt magiskt hur de kan försvinna, vill höll på att ge upp helt sedan plingar det till och så landar den på magen (farsan letade uppifrån medans jag jobbade underifrån så den var inte så högt upp i luften då)
15 oktober, 2016 kl. 00:47 #269450tendencyDeltagareHåller med Zlasher, vilket grymt garage du har tillgång till!
Hahahaha, dom frivilliga punkterna… xD
2 november, 2016 kl. 14:42 #269678IggeDeltagareI helgen som var så var jag på besök hos en herr Wernboe som var villig att hjälpa med kopplingsbyte.
Motorn skulle ur för bytet. Vissa säger att det inte är den bästa vägen att gå men jag passade på att göra lite annat som väntat också.
Börja rensa lite:
Efter en jävla massa bråk så kom motorn loss, den ville verkligen verkligen, verkligen inte. Typ som fastsvetsad :rolleyes:
Ut med det gamla:
Den gamla lamellen var nedsliten till nitarna, så den hade nog passerat “bäst före” 😀I med det “nya”:
Ett stycke lös hängande motor:
När motorn ändå var ur passade jag på att byta oljetråget.
Så nu sitter det ett tråg från 2,5an, vilket gör att jag någon gång i framtiden lättare kan skaffa EL-grenrör.
Tråget sägs även vara något bättre ur skvalpsynpunkt (ingen magisk baffelplate installerad förvisso, men ska ändå vara bättre än standard)
Sedan byttes ventilkåpstätningarna eftersom de är kända att kunna ge sig med tiden och motorn ändå var lättåtkomlig.
När ventilkåporna var loss kollades ventilspelet.
Hade tyvärr inte så “tätstegade” bladmått att tillgå så jag vet att spelet ligger mellan 0,20 och 0,25 på insug och 0,25 och 0,30 på avgas
Kraven är 0,20±0,02 resp. 0,25±0,02, men jag tänker att det här är okej eftersom för stort spel, vad jag vet, inte är farligt 🙂Sedan var det bara att hinka i skiten. Fredrik offrade sitt finger som stöd ett tag men vi verkar klara oss utan amputering än så länge.
När motorn togs ur så jävlades en slangklämma och nöp ett litet hål i nedre kylarslangen. Denna ersattes med en universal “bälgslang” för att jag skulle kunna åka hem. Slangen var dock lite lång och gick lite närmre grenröret än jag tycker det borde, men det gick fritt med några centimeters marginal.
Provturen dagen efter hemkomst så börjar det ryka från det området, så slangen har nog gjort sitt verkar det som…
Men det får inspekteras senare, när jag har tid och ork 🙂Kopplingen håller för lite mer ladd. Kom upp i 1,3 bar på mellanregistret utan slir innan det började ryka. Lite mer pill med laddtrycksstyrningen så ska vi nog kunna klämma ur 1,5 bar åtminstone 😀
Men nu när det läcker och jävlas så kan det dröja lite. Fick även körförbud igår eftersom jag inte besiktat än.
3e körförbudet i år på mina fordon, alla av samma skäl.
Har jag sagt att jag har lite fullt upp med allt möjligt? 😛Tur nog köptes BAGen med körförbud och brukisen hann jag fixa i tid 🙂
En ny originalslang eller en uppsättning från ebay (kina?)? Ungefär samma pengar.
Över och ut!
6 november, 2016 kl. 23:22 #269745HögerstyrdDeltagareTycker du borde antingen skaffa bra silikonslang eller oem.
29 december, 2016 kl. 12:17 #269679IggeDeltagareInget har hänt.
Bilen står fortfarande och väntar på kamremsbyte och en ny kylarslang.
Brukisen står still med elfel så det är lite svårt att motivera en mil cykelfärd i detta väder.Vad är framtidsplanerna då?
Det som är säkert:
Kamremsbyte och ny kylarslang
Stoppa tillbaka original ECU och luftburk (behövs för LMM) så att jag kan besikta den.
Göra något åt fuelcutproblemet
Isolera motorn lite mer så jag får upp oljetempen vid lugn körning och kallt väderMycket lösa planer, i sannolikhetsordning:
Montera 3-portssolenoid för laddtrycksstyrningen
Bromskylning av något slag
Fixa sellholmbenen jag har ligger och montera dessa
Mappa om originalboxen med carberry, för att få in speed density och flexfuel
EL-grenrör (kluven, gillar båda ljuden)
Bytta bussningar “överallt”4 januari, 2017 kl. 08:19 #269746JLBDeltagareOm du ska byta bussningar “överallt”, var köper du dom då?
4 januari, 2017 kl. 08:36 #269511IggeDeltagareOm du ska byta bussningar “överallt”, var köper du dom då?
Extremt lösa planer, så har inte forskat så mycket i det.
Men skulle tro att det blir strongflex i så fall4 januari, 2017 kl. 09:12 #269747JLBDeltagareExtremt lösa planer, så har inte forskat så mycket i det.
Men skulle tro att det blir strongflex i så fallOk, funderar också på att byta överallt, mest för att det är kul och skruva lite, kanske strongflex, svårt att bestämma sig för röd eller gul tycker jag. badassparts.se har hela kit har jag sett.
4 januari, 2017 kl. 09:53 #269510IggeDeltagareOk, funderar också på att byta överallt, mest för att det är kul och skruva lite, kanske strongflex, svårt att bestämma sig för röd eller gul tycker jag. badassparts.se har hela kit har jag sett.
Har för mig det finns hela kit på strongflex.eu också
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
4 januari, 2017 kl. 10:29 #269496FladricDeltagareKan annars rekommendera Energy Suspension, de har ett komplett kitt 🙂
Står att det endast passar till WRX men har en bekant som använde dessa på sin -07 STI och allt passade förutom krängingsbussningar 🙂 Följer med till vxl-länkage också men minns inte om det passade eller inte…
Nedan länk till hans projekttråd på rejsa där han skriver om bussningkittet! 🙂 Han har även några goda tankar om inställningar på bilen för banåka:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=87903&postdays=0&postorder=asc&start=0
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.