- Detta ämne har 327 svar, 52,698 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år sedan av Igge.
-
FörfattareInlägg
-
5 januari, 2017 kl. 11:59 #269753JLBDeltagare
Kan annars rekommendera Energy Suspension, de har ett komplett kitt 🙂
Står att det endast passar till WRX men har en bekant som använde dessa på sin -07 STI och allt passade förutom krängingsbussningar 🙂 Följer med till vxl-länkage också men minns inte om det passade eller inte…
Nedan länk till hans projekttråd på rejsa där han skriver om bussningkittet! 🙂 Han har även några goda tankar om inställningar på bilen för banåka:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=87903&postdays=0&postorder=asc&start=0
Tack för info Fladric!! Ser ut som ett bra kit. d—0.o—b
5 januari, 2017 kl. 12:04 #269500FladricDeltagareTack för info Fladric!! Ser ut som ett bra kit. d—0.o—b
Ja det tror jag med, köpte likadana till min rallybil och de känns bra 🙂 Svårt att avgöra hur de håller i längden dock!
5 januari, 2017 kl. 12:10 #269755JLBDeltagareOch tack för länken till din bekants äventyr på rejsa, intressanta bilder och info d—0.o—b
5 januari, 2017 kl. 15:55 #269680IggeDeltagareInte så pjåkigt pris heller 🙂
5 januari, 2017 kl. 17:12 #269681IggeDeltagareKamremmen bytt tillsammans med hjul, spännare, vattenpump och termostat
Slängde i original luftburk för att underlätta för besiktning senare, men just nu har jag en full tank med etanol så får väl köra slut på det först.Inte så spännande bilder att bjuda på, men så här ser det ut under huven nu:
Och eftersom brukisen strular får skönheten se dagsljus igen:
Då brukisen är opålitlig kommer jag använda Imprezan när jag behöver bil och därför bestämde jag mig att plocka bort oljekylaren då det lär bli svårt att hålla en vettig temp.
Tur var nog det för nu är det kallt som fan, motsvarande ca 5km höjd i standardatmosfär om vi har någon flygnörd här.
Och oljetempen klättrar upp till typ 72-73°C utan oljekylaren6 januari, 2017 kl. 08:57 #269756JLBDeltagareSer bra ut Igge!! d—0.o—b
6 januari, 2017 kl. 09:02 #269682IggeDeltagareKörde en sväng igår, och fan vad kul det är 🙂
6 januari, 2017 kl. 09:08 #269757JLBDeltagareKörde en sväng igår, och fan vad kul det är 🙂
Visst är det kul! Älskar min STI. Var ute hela dagen/kvällen igår och sladdade på vischan, höll på att smälla med en hjort annars gick det bra 🙂
Ska ut nu med och köra runt Kinnekulle, vackert där och många roliga vägar.
6 januari, 2017 kl. 09:20 #269683IggeDeltagareVisst är det kul! Älskar min STI. Var ute hela dagen/kvällen igår och sladdade på vischan, höll på att smälla med en hjort annars gick det bra 🙂
Ska ut nu med och köra runt Kinnekulle, vackert där och många roliga vägar.
Låter ju inte allt för hemskt 🙂
Edit: Syftar på Kinnekulle-delen och sladdandet, inte hjortbiten 😛
1 september, 2017 kl. 17:44 #269684IggeDeltagareVad händer?
Ja… Jag har kört bilen ett par gånger i år, typ.
Tvättade den lite slarvigt idag också.Imorgon blir det Grängesberg
Sedan ska jag nog kanske glida runt med den när tillfälle ges. Behöver fixa klonket jag har vid pådrag/avslag. Ruggigt irriterande.
Sedan behöver laddtrycksstyrningen en översyn, den är jag inte nöjd med.Vintern blir nog inspektion av sellholmbenen och översyn av bussningar.
Loggade lite under pillet på laddtrycksstyrningen, testade en 0-100 och loggen visar 4,8s och då växlade jag lite tidigt på ettan (~500rpm) och mer för tidigt på tvåan (~1000rpm). Den går rätt bra ändå 🙂
21 september, 2017 kl. 19:07 #269685IggeDeltagareBesiktades med blankt papper igår, vilket var skönt 🙂
Idag åkte den upp på lyften för att fylla igen kardanbussningen med vindrutetätning ett desperat försök inspirerat av en från nasioc
Blir lite tveksam om jag orkar byta alla bussningar i vinter om det (mot förmodan) hjälper.
Men vinterns planer i punktform:
- Lämna in benen till Sellholm för bedömning/översyn.
- Ev. montera ovan nämna ben. Whiteline’s topplagringar med offset fram och ???-bak
- Byta bussningar; Alla hjulupphängningsbussningar bak (exkl krängare), och främre främre bärarmsbussningar åtminstone om jag drar igång projektet. Ska även forska i hur bökigt det är med styrväxelns bussningar samt växellänkagets.
- Plocka bort xenonkitet (kör så lite i mörkret nu jämfört med när det installerades att det inte motiverar vikten eller hur det ser ut)
- Se över eldragningen/matnignen för mätarna om man kan göra det mer elegant.
- Funderar på att plocka bort slutsteget och låta högtalarna drivas direkt av HU’n
- Se över mätarkonfigurationen. Ska ge mig på att lära mig Arduino för att fixa AFR och oljetemp i en original klockpanel för lite mer diskret montage och fixa lampa för oljetryck.
- Anpassa Porsches “bromskylningsspoilers” till främre bärarmarna.
22 september, 2017 kl. 07:36 #269464KoffeKeymasterSer ut som en vettig lista! Många punkter som jag också vill göra (bussningar, slutsteg, bromskylning osv…)
Problemet är att jag ställer av bilen i ett kallgarage 8 mil bort över vintern vilket inte direkt inbjuder till skruvande.
Kanske får skaffa motorvärmare till WRXen så att den kan stå ute så jag kan ha STin hemma i garaget 🙂22 september, 2017 kl. 09:15 #269687IggeDeltagareSer ut som en vettig lista! Många punkter som jag också vill göra (bussningar, slutsteg, bromskylning osv…)
Problemet är att jag ställer av bilen i ett kallgarage 8 mil bort över vintern vilket inte direkt inbjuder till skruvande.
Kanske får skaffa motorvärmare till WRXen så att den kan stå ute så jag kan ha STin hemma i garaget 🙂Jag tycker den känns sansad. Men helt ärligt så var det ett par småtankar som resulterade i en längre lista än jag trott. Jag tänkte “jag har inte så mycket att göra, kanske ska skaffa ett parallellt projekt”.
Nu känns det som en dum idé, när jag vet hur lite tid jag har/tar för detta 😛
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
23 september, 2017 kl. 13:16 #269686IggeDeltagareFyllde som sagt bussningen med rutlim vilket löste problemet till 50%
Så gott som borta vid lugn körning, vilket är ruggigt skönt. Men det skulle kännas så mycket bättre om man fick bort det ordentligt så det känns fast och fint även vid hård körning!
Med lite tur så härdar väl limmet mer med tiden, men jag vågar inte hoppas på det
Xenonkitet är bortplockat nu också 🙂
27 september, 2017 kl. 06:04 #269501FladricDeltagareFyllde som sagt bussningen med rutlim vilket löste problemet till 50%
Så gott som borta vid lugn körning, vilket är ruggigt skönt. Men det skulle kännas så mycket bättre om man fick bort det ordentligt så det känns fast och fint även vid hård körning!
Med lite tur så härdar väl limmet mer med tiden, men jag vågar inte hoppas på det
Xenonkitet är bortplockat nu också 🙂
Skönt att det blev bättre!
Vad har du haft för symptom? Vibrationer vid acceleration eller?
Låter som en vettig lista för vintern! 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.