• Detta ämne har 327 svar, 52,698 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år sedan av Igge.
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 328 totalt)
  • Författare
    Igge
    Deltagare

Nä det är en speciell variant av EcuEdit från epifansoftware 🙂

Har visserligen inte testat flasha än, återkommer med resultatet

Har även minskat bilderna nu

Igge
      Deltagare

Ny mapp flashad idag, gick bra med programvaran! 🙂
        Mer noga om det i opensourcetråden men jag har justerat knackregleringens tabeller, fegat tändningen lite och fettat på lite.

Sedan har jag jävlats med brembooken, dom må vara underbara när man bromsar men de är läskiga att skruva med. Ena oket har taskig gänga nu, det sitter men känns sådär så det lär bli helicoil eller något liknande.
        Biltema hade tyvärr fel stigning på sin sats.

Är det lika jävligt när man lossar banjon?

Bort med det gamla

I med det nya

Så här ska det nog inte se ut när man plockar bort beläggen.
        Tillverkningsfel eller protest mot mantorp?

Nu sitter det åtminstone och inkörningen kan börja!

(ja jag behöver tvätta den :P)

Zlasher
        Deltagare

Fina upgrades:) hur har du satt fast baslådan du byggde i bilen? Ligger den still bara eller har du skruvat fast den i ngt? Har själv planer på att bygga liknade låda:)

Igge
          Deltagare

Fina upgrades:) hur har du satt fast baslådan du byggde i bilen? Ligger den still bara eller har du skruvat fast den i ngt? Har själv planer på att bygga liknade låda:)

Tackar! Har bara format den efter bagageutrymmet och satt lite karborre som kanske fäster i tyget på sidan, tror dock det inverkar minimalt.
            Än har jag inte fått den att flytta på sig, iofs inte kört så extrem kurvtagning (a’la mantorp eller grängesberg )med den i, max inbromsning från drygt hundra har jag testat iofs och det klarade den 🙂

Kravet när jag byggde den var att den skulle ta upp så lite plats som möjligt och så skulle den vara lätt att ta ur för mer inspirirerade tillfällen. So far so good. Däremot har jag ett ganska kasst slutsteg (köpte det för 6L olja av en polare, i pengar översätts väl det till drygt 300 spänn) som ena kanalen sprungit iväg på.
            Skulle brygga men det funkar inte längre.
            Men att investera i ett nytt lockar inte heller, kanske skulle kolla igenom blocket och se om man hittar något bättre för en vettig peng

Igge
            Deltagare

Har demonterat ena oket och fått det inlämnat på en mekanisk verkstad som ska sätta i insatsgänga (typ helicoil)

Sedan hade jag tänkt byta bromsarna bak men eftersom det riskerar bli ett sånt helvete och de inte är helt slut bak så låter jag det nog vara. Blir estetiskt inkorrekt med slitsade skivor fram och inte bak, men det får jag nog överleva.
              Jag fegade ur helt enkelt 😛
              Tar det antagligen i höst eller vinter då bilen ändå lär bli stående ett tag.

Sedan placerade jag om mina däck (fram/bak) då fram slits hårdare.
              Fel enligt teorin men rätt enligt plånboken.

Började även slarvvaxa en fälg, ska nog gå på övriga vid tillfälle, nu står bilen på pallbockar hos päronen och väntar på ett ok ändå.

Igge
              Deltagare

Oket ska vara klart och farsan ska svänga förbi verkstaden om någon timme och plocka upp det. Hoppas det blev bra! 🙂
                Med lite tur hinner jag montera det ikväll.

Funderar på att eventuellt fixa brandsläckarfäste när bilen ändå är avställd och står hos päronen (finns svets där)

När bilen stått ute i regnet har skivorna så klart börjat rosta.
                och de rostar även på den utvändiga diametern och i spåren i skivorn. Platser som inte berörs av beläggen alltså.
                Ska man måla med bromsoksfärg där eller är det bara dumt?

Igge
                Deltagare

Okets gänga har fått insats och monterats, so far so good! 🙂

Sedan har jag fixat ett brandsläckarfäste
                  Voila:

Så är bilen påställd och körs igen 😀
                  Ska eventuellt vaxa den här någon dag

Tyvärr har jag fått något klickande/klonkade ljud bakifrån som låter när man gasar/släpper av 🙁
                  Känns som att det följer drivlinans slack så att säga
                  Någon som känner igen det?

Fladric
                  Deltagare

Har du originaldämpare? Då kan det vara dämparna som klonkar, vanligt fel på STI:n 🙂
                    Läs den här tråden, jag har länkat till en video hur man fixar det (har funkat för mig i 40 mil iaf) 🙂

http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=96361

Igge
                    Deltagare

Har du originaldämpare? Då kan det vara dämparna som klonkar, vanligt fel på STI:n 🙂
                      Läs den här tråden, jag har länkat till en video hur man fixar det (har funkat för mig i 40 mil iaf) 🙂

http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=96361

Även om det inte klonkar vid gupp?

Åker alltså rakt fram på plan väg och släpper gas/gasar på typ trean försiktigt

Fladric
                      Deltagare

Ja, för mig levde det om typ när jag körde sakta i stadstrafik och vid parkering! När fjädringen rörde sig mycket vid fartgupp och liknande så var dem i princip tysta 🙂
                        Så när du släpper av gasen så kan det vara en tillräckligt liten rörelse för att de ska klonka 🙂

Igge
                        Deltagare

Ja, för mig levde det om typ när jag körde sakta i stadstrafik och vid parkering! När fjädringen rörde sig mycket vid fartgupp och liknande så var dem i princip tysta 🙂
                          Så när du släpper av gasen så kan det vara en tillräckligt liten rörelse för att de ska klonka 🙂

Sedär, det var ju lite surt då dämparna redan är bytta en gång
                          Fast det klart, sattes väl bara in nya lika dåliga :p

Antar att det är safe att köra med, bara irriterande, eller?

Igge
                          Deltagare

klonket försvann, hoppas det håller sig så

Kanske är lämpligt att fixa nipplar i vinter då

Har även satt på lite rejsigare sulor och slarvtonat bakre sidorutorna.

Sulorna hamnade på nylackade originalfälgarna. Tyvärr är mitt färgval lite taskigt, i vissa ljus ser det bra ut och i vissa ser det mindre bra ut.

Bjuder på lite bilder via Tapatalk, blir dom för små får jag komma med större sen 🙂

Tonade rutor, kan vara skönt om det är 30 grader och sol på vägen, även om man har ac.

Lite rejsigare mönster, tydligen stadig stomme också. På nylackade fälgar. Pulverlackerad Ral7016 (antracit?)

Det är fan tight med originalfälgarna

Så här ser dom ut när dom är på:

Allt för den här gången 🙂

Koffe
                            Keymaster

Sedan har jag fixat ett brandsläckarfäste

Hur löste du brandsläckarfästet? Köpt nånstans eller hemmasnickrat? Vill ha! 🙂

//Koffe

Igge
                              Deltagare

Clas Ohlson har en släckare med hållare som behövde två skruvhål, så den hållaren plus hemmasnickeri

En work in progress bild 🙂

Gloremir
                                Deltagare

Vart ju kanon med den färgen på fälgarna 🙂

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 328 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.