- Detta ämne har 327 svar, 52,698 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år sedan av Igge.
-
FörfattareInlägg
-
27 september, 2017 kl. 14:47 #269688IggeDeltagare
Skönt att det blev bättre!
Vad har du haft för symptom? Vibrationer vid acceleration eller?
Låter som en vettig lista för vintern! 🙂
Klonk vid av-/påslag av gasen.
Som ett slack i drivlinan nästan.28 september, 2017 kl. 06:50 #269502FladricDeltagareKlonk vid av-/påslag av gasen.
Som ett slack i drivlinan nästan.Just det. Har lite så i mina vita Legacy också men tror det är ett litet internt glapp i lådan 🙂
Min mellanaxel har gått ca 22000 mil och jag har lite vibrationer i den men inget annat vad jag upplevt 🙂 kör med en axel från en automatväxlad gen 1 Legacy för att kunna ha 6-växlade lådan, finns inte så stort utbud av lågmilade sådana axlar 😀
28 september, 2017 kl. 09:13 #269689IggeDeltagareJa fast iom att det blev bättre när jag pillade men borde kunna bli bättre. Men går lagret och bussningen att byta?
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
28 september, 2017 kl. 11:12 #269503FladricDeltagareJa fast iom att det blev bättre när jag pillade men borde kunna bli bättre. Men går lagret och bussningen att byta?
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Sant 🙂
Inte vad jag vet, en bekant som jobbat på Subaru säger samma sak…
Eller ja, det går ju att byta men då får man kapa isär axeln och svetsa ihop den igen för det är (i mina ögon) omöjligt att byta den då axlens diameter är större än lagrets diameter åt båda hållen 🙂21 oktober, 2017 kl. 06:43 #269690IggeDeltagareHar man inte för mycket att göra skaffar man sig för mycket att göra?
Har varit lite sugen på EL-grenrör ganska länge men funderat på om det är värt det eller inte, så dök det upp JDM Legacy TS-grenrör för en billig peng som jag kände mig tvungen att slå till på.
Fick med 2 uppipes och tanken är att kapa upp en för flänsarna och göra en 2-1 uppipe med subarus standardfläns mot turbon.
På sin höjd kommer jag punkta ihop det själv, själva svetsningen får någon kunnig fixa 😛Sant 🙂
Inte vad jag vet, en bekant som jobbat på Subaru säger samma sak…
Eller ja, det går ju att byta men då får man kapa isär axeln och svetsa ihop den igen för det är (i mina ögon) omöjligt att byta den då axlens diameter är större än lagrets diameter åt båda hållen 🙂Vilket suger.
Har mailat svea kardan men inte fått respons än, får väl lyfta telefonen sen och se vad de säger.
Antingen om man kapar upp och byter eller om man tillverkar en endelskardan i stål.
Finns aluminium att köpa men de har problemet med att de inte riktigt ryms, sedan vet jag inte om jag litar på aluminium så med tanke på utmattningsegenskaperna.
Kolfiber finns också men är på tok för dyr och sägs vara lite värmekänslig och det går ett avgassystem ganska nära så man får linda och inte stå stilla för mycket (spekuleras det i åtminstone)31 december, 2017 kl. 10:48 #269691IggeDeltagareJag började skruva lite i mellandagarna.
Har fått hem ett kit med strongflexbussningar nu
Alla bakre (förutom de redan åtgärdade, krängar-/diffbusningar) samt för styrväxeln har kommit.
Beställde lite fel så ska förhoppningsvis få den kvarvarande till främre bärarmen om inte allt för länge 🙂Skruvande är inte så upphetsande.
Jag har pallat upp bilen, släppt oken bak, lossat topplagringarna och börjat ge mig på punkterna där bakvagnen sitter i karossen. 🙂
Blir väl fortsättning någon helg i januari.
Angående mätarna blir det en enradig 8-siffrig panel (rött ljus) istället för original klocka för visning av oljetemp och AFR.
Lite problem med oljetempen dock. Dels hur jag ska “kalibrera” givaren i form av att hitta vilken Ohm som motsvarar vilken temperatur samt hur jag ska få det till en 0-5V signal som Arduino sedan ska översätta till temperatur på displayen. Tips är välkomna 🙂
AEM UEGO är ju tacksamt nog linjär på sin 0-5V.
Oljetrycket får nog hamna där stereon suttit.
Samt att jag slänger ut stereon och gör ett fäste för en 7″ surfplatta som jag kopplar med 3,5mm stereo till slutstegets RCA-portar.
12 januari, 2018 kl. 16:15 #269508FiddeFulingKeymasterhar själv klurat lite på hur man skall kalibrera in temp sensorer…
Beror såklart på hur exakt man behöver ha dem.. men kokande vatten = 100C* tänkte jag ha som “noll” värde.. körde med butan gas brännar på min bara för att se om Adruino’n fattade vad som hände o Jo då visst reagerade den 🙂 Kod klippt ifrån nätet (ja jag är för lat o kass för o koda själv :p 😀 )
EDIT: just det.. hur fasen vet man om temp sensorn är linjär utan vettigt datablad på den….
ifrån kokande till isbit??!! tåls att funderas på..
12 januari, 2018 kl. 16:43 #269692IggeDeltagarehar själv klurat lite på hur man skall kalibrera in temp sensorer…
Beror såklart på hur exakt man behöver ha dem.. men kokande vatten = 100C* tänkte jag ha som “noll” värde.. körde med butan gas brännar på min bara för att se om Adruino’n fattade vad som hände o Jo då visst reagerade den 🙂 Kod klippt ifrån nätet (ja jag är för lat o kass för o koda själv :p 😀 )
EDIT: just det.. hur fasen vet man om temp sensorn är linjär utan vettigt datablad på den….
ifrån kokande till isbit??!! tåls att funderas på..
Däri ligger problemet, resistansen är inte linjär och därmed blir inte spänningsfallet över den linjär heller, vilket ställer till det.
Får leta rätt på en matematiker 😛13 januari, 2018 kl. 09:21 #269467johan_gtDeltagareDäri ligger problemet, resistansen är inte linjär och därmed blir inte spänningsfallet över den linjär heller, vilket ställer till det.
Får leta rätt på en matematiker 😛Vad är det för givare du använder?
Jag hade köpt en PT-100 givare (typ 20 kr på elfa) sedan en PT-100 transmitter så får du ut 0-5 Volt (eller 4-20mA).
https://www.ebay.co.uk/itm/RTD-PT100-Thermocouple-Temperature-Sensor-Transmitter-Output-0-5V/253163676995?hash=item3af1bb2543:m:msVoWFAylNIj4G6TuIjBouQ15 januari, 2018 kl. 09:19 #269504FladricDeltagareVad är det för givare du använder?
Jag hade köpt en PT-100 givare (typ 20 kr på elfa) sedan en PT-100 transmitter så får du ut 0-5 Volt (eller 4-20mA).
https://www.ebay.co.uk/itm/RTD-PT100-Thermocouple-Temperature-Sensor-Transmitter-Output-0-5V/253163676995?hash=item3af1bb2543:m:msVoWFAylNIj4G6TuIjBouQPrecis, använd vanliga termoelement för temperaturmätning 🙂
Finns olika för olika temperaturspann, minns dock inte vilken som är lämplig för t.ex. oljetemp?15 januari, 2018 kl. 17:05 #269693IggeDeltagareOch de finns med 1/8NPT? 🙂
Får söka på detI helgen kom jag lite längre med bussningsprojektet åtminstone. Bakvagnen är nere.
Skippade att släppa diff/drivaxlar då jag tror att jag kan komma runt det och slippa bråka med de detaljerna.
Sprayade på WD40 och gick hem efter det. Ska väl dit och spraya på lite mer någon dag så att det har en chans att vara mekvänligt i helgen. :pDet finns lite olika varianter på upphängning av bakvagnen men den varianten jag har ser ut att sitta stumt, då gör inte lockdown bolts någon större nytta va?
Jag arbetar parallelt med min surfplatta. Tanken är att ha den fäst utanför “brädan”, den ska kunna monteras stående och liggande då man får bättre användbarhet av google maps i porträttläge när man kör så låg upplösning som budgetplattor har.
Sedan tänkte jag gömma några mätare bakom.
Oljetryckslampan för att kunna få varningslampa till klockan (den har utgång för det) samt bredbandslambdan för log-port och 0-5V för klockmätare/sprut.CAD-idé:
Slizer för fästen:
En bild från utskriften 🙂
Egentligen inte så spännande update, men något åtminstone 🙂
16 januari, 2018 kl. 06:58 #269505FladricDeltagareHar för mig att det finns adaptrar till NPT-gänga men enklast är nog ändå att använda en givare som är tänkt för det.
Måste väl finns någon till nått sprut? T.ex. till VEMS eller liknande som har specade data så det går att föra in! Tänker att det även finns nån som gjort färdiga funktioner för Arduino om det inte är en linjär kurva 🙂Bakvagnen såg fräsch ut 🙂 Och ja, du har nog solid infästning av bakvagnen så då behövs inte lockdownbultar 🙂
Kan nog blir bra med surfplattan! 🙂
16 januari, 2018 kl. 19:47 #269468johan_gtDeltagareHar du en givare med NTP gänga idag så borra ut givaren och in med en ny sen fylla med högtemps silikon.
Blir annars en del värden att fylla i, här är ett exempel på värden ifrån en pt-100 givare.
16 januari, 2018 kl. 20:07 #269694IggeDeltagareHar för mig att det finns adaptrar till NPT-gänga men enklast är nog ändå att använda en givare som är tänkt för det.
Måste väl finns någon till nått sprut? T.ex. till VEMS eller liknande som har specade data så det går att föra in! Tänker att det även finns nån som gjort färdiga funktioner för Arduino om det inte är en linjär kurva 🙂Bakvagnen såg fräsch ut 🙂 Och ja, du har nog solid infästning av bakvagnen så då behövs inte lockdownbultar 🙂
Kan nog blir bra med surfplattan! 🙂
Har inte tillräckligt med in och utgångar på mitt sprut så det skiter sig där :/
Får nog sätta mig med matten och klura 🙂Har du en givare med NTP gänga idag så borra ut givaren och in med en ny sen fylla med högtemps silikon.
Blir annars en del värden att fylla i, här är ett exempel på värden ifrån en pt-100 givare.
Håller högtempssilikon för ~6 bar? Inget jag törs testa, rätt kritisk sak om det felar 🙂
Att få fram Ohm är som sagt inte det svåra, problemet är att få det till en spänning.
26 januari, 2018 kl. 18:57 #269469johan_gtDeltagareHåller högtempssilikon för ~6 bar? Inget jag törs testa, rätt kritisk sak om det felar 🙂
Att få fram Ohm är som sagt inte det svåra, problemet är att få det till en spänning.
Hehe menar inte att man ska borra igenom dykröret utan bara så långt att givaren går att få ut. Men ska bli kul att se hur du löser det sen.
Har länge velat få in alla temper i en PLC sedan logga och göra fina diagram i en skärm direkt i bilen, men kommer alltid andra projekt i vägen:(. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.