- Detta ämne har 327 svar, 52,698 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år sedan av Igge.
-
FörfattareInlägg
-
7 januari, 2015 kl. 21:20 #269470Fricke.wDeltagare
Det blir en del mätare ser jag 🙂
Egt är de för att hålla lite bättre kol när du mappar, eller bara ändå.7 januari, 2015 kl. 21:49 #269560IggeDeltagarePåstås vara bra att ha när man håller på att mappa in tändningen, man kan ju köra rätt soppablandning men ändå gå jävligt varmt, och det är inte snällt för turbon eller avgasventiler 🙂
8 januari, 2015 kl. 15:29 #269471Fricke.wDeltagarePåstås vara bra att ha när man håller på att mappa in tändningen, man kan ju köra rätt soppablandning men ändå gå jävligt varmt, och det är inte snällt för turbon eller avgasventiler 🙂
Precis, en smart investering 🙂
8 januari, 2015 kl. 15:47 #269561IggeDeltagarePrecis, en smart investering 🙂
Jo det är ju schysst att ha, men nu har jag en billig och börjar läsa om att de subaru som haft en EGT original haft lite bekymmer med att sensorn gått av och gjort ett besök i turbon. Sedan kändes inte gängan så pålitlig så jag funderar på om man får det tätt där eller om man bara skapar sig ett tillfälle för avgasläckage :confused:
8 januari, 2015 kl. 17:09 #269562IggeDeltagareNä bredbandslamdba är en lambdasensor med bredare mätområde än en smalbandare (sånt som sitter original)
En smalband kan mäta fet soppablandning eller snål soppablandning i stort sett
En bredbandare kan mäta mycket noggrannare t.ex. nya AEM UEGO är gjord för mätning mellan 0.68 till 1.36 i lambda (1 är gränsen för fett/snålt)EGT står för Exhaust Gas Temperature och mäter alltså bara temperaturen på avgaserna
Det hänger ofta ihop med hur fett/snålt motorn jobbar, men sambandet är inte helt direkt utan styrs även av tändning, turbomottryck etc.10 januari, 2015 kl. 16:25 #269563IggeDeltagareFörklaringen bjuder jag på! 🙂
Senaste dagarna har det bråkats lite med bilen
Den står uppe nu (ramp fram och pallbockar bak).
Intercoolern togs bort för några dagar sedan.
Sedan har jag och farsan släppt ner avgassystemet, DPns skruvar hade rostat fast ordentligt så det var lättare att släppa ner hela. Men nu har vi delat på det med hjälp av biltemas mutterspräckare (bra skit!) i kombination med dorn och hammare.Så downpipet ska få sig en lambdamutter för bredbandslambdan (finns redan en mutter men den är monterad neråt precis som alla BBL-tillverkare säger att man inte ska montera) och sedan ska den lindas in i avgasbandage för att få upp tempen i kissen lite fortare och inte elda höger främre inre drivknuten lika mycket 🙂
Jävligt lång downpipe, längre än original?Sedan har jag jävlats med främre lambdasonden som är i vägen för att få bort värmeskölden kring grenröret. Men det löste sig med lite tips och hjälp.
När den var borta var det bara att hissa upp motorn lite och pilla loss uppipen med den skramlande värmeskölden, som tydligen är tvådelat.
Farsan röstar för att laga den men jag är skeptisk till att det håller och är mer inne på att kapa bort den och linda med bandage. Vad tror ni?
Jävligt om det spricker igen så man får göra samma procedur på nytt…
När uppipen är borta var det mycket lättare att komma åt sista motorfästet så nu är det bytt.
Känns riktigt bra 🙂
Sitter i garaget och skriver nu, leker brandvakt efter att vi eldat lite kring bilen 😛
10 januari, 2015 kl. 23:07 #269564IggeDeltagareRiktig skön känsla när saker lossnar efter lite jävulskap kombinerat med andra saker som lossnar som man trodde skulle jävlas 🙂
Jodå, riktigt fint att ha farsan som mekhjälp. Han är förvisso mer van med, och föredrar, jänkare men han står ut 😛14 januari, 2015 kl. 22:43 #269565IggeDeltagareIdag kom gauge poden och oljeanslutningarna hem. Så imorgon blir det att linda avgassystem och installera lite mätare 🙂
15 januari, 2015 kl. 07:48 #269566IggeDeltagareVar ut lite snabbt och la på mätarhållaren för en bild
Finns förhoppningar om att bli schysst 🙂
Bråkade även bort originalklockan (hade så klart kunnat ta en ny bild då, men inte fan tänkte jag på det…)
15 januari, 2015 kl. 14:21 #269567IggeDeltagarePillat lite med uppipen 🙂
Skalad
Bandagerat
“folierad”
Hoppas det funkar bra 🙂
Den är monterad mot turbon nu, snart dags att gå ut och montera grenröret och dra åt motorfästena 🙂
Downpipen kommer tillbaka från svetsaren imorgon förhoppningsvis, så ska den lindas och monteras.
Saknar lite grejer för att fixa mätarna nu, men ska hämta dom grejerna snart.
15 januari, 2015 kl. 18:00 #269568IggeDeltagareSatt dit grenröret nu. Hade tyvärr ingen ny packning mot andra cylinderraden men uppipe och topp fick nya åtminstone. Hoppas det håller
Pillat dit främre lamdban, värmesköld och luftburk också.
Sedan tog jag ner den från ramperna för att kunna ha bilen i nivå och byta olja och även komma åt motorn lite bättre för att få dig oljetryck- och oljetempsensorernaDet går framåt! 🙂
Har jag tur och flyt får jag hem olja imorgon och då kanske bilen blir klar till helgen. Målet är nästa helg iofs.
16 januari, 2015 kl. 20:09 #269569IggeDeltagareTyvärr kom ingen olja, men jag har att pilla med ändå.
Fick hem downpipen och köpte hem skruvar (rostfria) för att skruva ihop röret igen (ferritas rostfria satt inte med rostfria skruvar, antingen har dom fuskat eller så har någon bytt)Downpipe blev lindat idag:
Jag är ingen mästare på att linda så vi får se hur länge det sitter 😛Och så har jag dragit el för mätarna och kopplat in. Lite pill och bök för att få igenom alla kablar från motorutrymmet till kupén. Sedan pillades det och jag han göra en test “powerup”:
Ser fräsigt ut 🙂
Funderar dock på om dom inte lyser lite för starkt
Kanske sätter på extra toning 😛Sedan insåg jag att jag glömt ha på “anti seize” på lambdasonden (främre) så jag måste demontera lite igen. Duger kopparpasta?
Kvar är:
Pilla ihop avgassystemet
Montera givarna för temp och tryck
Montera ihop inredningen igen.
Byta olja
Sätta på turboskölden
Montera intercoolerSedan är det klart för den här gången tror jag 🙂
17 januari, 2015 kl. 13:54 #269472Fricke.wDeltagareMin erfarenhet genom jobbet, är att koppar pasta är bra, men på väldigt varma saker (typ över hättad ånga/ soda panna Mesa ugn) kan de nästan vara sämre att smörja med de, då lossnar nästan alltid den sida av pinn bulten som inte är smörjd först, bästa i sådana situationer är att använda ett grafit baserat smörjmedel, de funkar riktigt bra på höga temperaturer 🙂
17 januari, 2015 kl. 14:04 #269570IggeDeltagareFår se om jag kan skrapa av det svetsaren hade på min lambdamutter, för sonden till Bredbandslambdan har redan någon gucka på sig 🙂
17 januari, 2015 kl. 18:49 #269571IggeDeltagareSkruvat ihop avgassystemet idag och monterat bredbandslambdans sond, bråkat dit värmeskölden och tömt diffen på olja.
Inte så händelserikt tyvärr, det går fort att slösa bort tid i garaget 😛En sond:
En värmesköld:
Förhoppningsvis gör den och avgasbandaget att insugstempen inte stiger så fort vid stillestånd 🙂
Edit: Nej, kabeldragningen är inte slutgiltig, inte ens provisorisk 😛I våras steg insugstempen 30 grader ganska fort när man stod stilla och amerikanska forum pratar om att mycket beror på att turbons strålningsvärme värmer upp intercoolern, låter rimligt
Dagens mest oroväckande sak:
Den där flisan känns inte så mysig, från diffen. Något vanligt?
Något jag bör göra utöver att hoppas att den håller? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.