• Detta ämne har 327 svar, 52,698 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år sedan av Igge.
Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 328 totalt)
  • Författare
    Igge
    Deltagare

Jisses, är allt det där taggiga metallflisor? Från magnetskruv till diffen?

Jepp, lite spån är det. Det oroar mig inte lika mycket som den stora flisan som pekar till vänster 🙁

Igge
      Deltagare

Har fått hem olja nu och bakdiffen har fått sig lite motul gear 75w90ls och sedan var det att ge sig på växellådan

Det gick dåligt kan man säga. Bakre pluggen sitter satan och skallen är rätt mjuk, detta gjorde att den fort blev rundaktig.
        Så jag tog bort tråget (alu) och tömde oljan så och tänkte ge mig på skruven när det var löst.
        Vissa rekommenderar att ta bort tråget för innanför sitter en magnet som kan behöva rensning.
        Sedan försökte jag med en rörtång på skruven men det gick inte och jag fick ändå rätt bra grepp. Det känns snarare som att gängan lossnar än att skruven gör det.
        Därför bestämde jag mig för att låta skruven vara och limma dit tråget bara. Så får jag lossa det igen vid nästa byte (några tusen mil kvar)

Dessutom märkte jag att oljetrycksmätaren inte får kontakt med givaren så hova har skickat en ny kabel ihop om att felet ligger där.

Idag tänkte jag försöka få i oljan. Sätta dig bakre lambdasonden och på med plastbitarna som sitter under. Och sedan få på intercoolern och efter det borde det bara bara mätarna som är kvar att ordna 🙂

Igge
        Deltagare

Jo det närmar sig redo 🙂

Har jag tur så fryser det på så pass att man kan köra lite is! 🙂

Idag blev det så pass jävligt att jag i stort sett bara fick dit lambdasonden 😛

Eftersom flaskan var för klumpig behöver jag en tratt eller något i stil med min oljekanna (som så klart står i päronens garage…).
          Eftersom jag inte fått i oljan vill jag inte sätta dit plastkåpan (vill kunna se om det läcker) under lådan som ska på före den som är under motorn. Och eftersom det är lite trångt att hälla oljan redan vill jag inte sätta dit intercoolern heller 😛

Igge
          Deltagare

Beemern är såld, har tjejens Saab för bruksändamål. Och fwd är inte riktigt så kul 😛
            Sedan är det en 1,8 liter sugis, så den saknar den där turbokicken och ca 200 kusar 😛

Igge
            Deltagare

Tyvärr fick jag ingen kabel i posten idag men har hunnit hälla i oljan och skruva dit allt (hoppas jag :P) löst utom inredningen

Provstartade och såg inga läckage 🙂
              Däremot fin rökutveckling från avgasbandagen

Lambdan visade lite snålare än jag väntat (afr på 15 stundtals) Funderar på om jag skulle kunna få låna kusinens och testa för jämförelse så jag ser om bilen går snålt eller om mätaren visar snålt 🙂

Igge
              Deltagare

Fick den nya kabeln till oljetrycksmätaren men felet kvarstår, lite surt men Hova kändes medgörliga vid kontakt så det här löser sig nog utan problem 🙂

Edit: När jag vaknade hade jag svar från hova
                Ny mätare och returtalong på väg, smidigt 🙂

Igge
                Deltagare

Felet låg inte i mätaren eller kabeln, snarare mig 😮
                  Felet var att mätarhuset är så tight mot kontakten att när man tryckte in det klickade spärren till och lurade mig till att tro att den var inne. Men man fick ta mer (ganska mycket mer) för att få spärren att gå över så den fick ordentlig kontakt.

Men nu funkar det!

Så nu är inredningen ihop och allt är i sin ordning.

Dock önskar jag fortfarande hitta en strömkälla som inte dör under start, stör mig lite på det 😛

Igge
                  Deltagare

Vad händer när abstinensen blir för stor? Jo man tar sig en dos! 😀

Det bar emot att köra i slasken men av de fem milen jag körde var det endast någon kilometer på saltat underlag vilket får klassas som okej.

När bilen dessutom varit in på rostskyddsbehandling tidigare och inte utsätts för det så ofta bedömde jag det som okej.
                    Bilen är ju till för att användas!
                    Jag njuter mer av att köra än att ha den fin. Som ni ser försöker jag fortfarande övertala mig själv att det var rätt 😛

Blåste in min gamla tändkurva och kollade efter turen. IAM ligger på optimala 16 och inget minus i fine learning. För lite mil och för lite fullgas svep (klent grepp) gör att det är för tidigt att säga något definitivt. Men det är inte kört än!

Nu går mätarna på tändningen och verkar funka bra.

Lite oljeläckage vid oljetempsensorn och original tryckgivare.

Tryckgivaren var lätt att dra åt lite till tempen sitter dock jävligare till så intercoolern måste nog bort igen.
                    Men snart är jag jätteduktig på den biten åtminstone 😛

Igge
                    Deltagare

Slänger in en bild från igår 🙂

Bilen passar rätt bra med guldiga fälgar enligt mig.
                      Så guldiga Compomotive blir kanske inte helt fel 🙂

emilboylarsson
                      Deltagare

Slänger in en bild från igår 🙂

Bilen passar rätt bra med guldiga fälgar enligt mig.
                        Så guldiga Compomotive blir kanske inte helt fel 🙂

balla hjul 😉

Igge
                        Deltagare

balla hjul 😉

Väldigt 😀

(för den som inte hänger med så köpte jag hjulen av Emil)

Koffe
                          Keymaster

(för den som inte hänger med så köpte jag hjulen av Emil)

Du med?
                            Han är SSCs däck- och fälgpusher 😀

/K

Igge
                            Deltagare

Du med?

/K

Verkar nästan så 😛

emilboylarsson
                              Deltagare

Du med?

/K

Juste, du kör ju runt på mina Speedline 😉

Igge
                                Deltagare

Funderar på att skaffa ett mindre batteri eller flytta batteriet till bagaget för att få lite mer mekvänligt utrymme och kunna göra en schysstare montering av relän/ballast

Är det värt mödan?

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 328 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.